Byta SATA-port - problem?

Permalänk
Inaktiv

Byta SATA-port - problem?

Jag har nu min SSD och HDD i SATA 6GB-portar men har köpt en ny SSD och tänkte sätta den i den ena 6GB-porten och flytta HDD'n till en 3GB-port, hur gör jag detta på enklast sätt?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bara att flytta, behöver oftast inte göra något speciellt efter detta förutom om det handlar om bootdisken i vilket fall en korrigering måste göras i BIOS.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättat är att helt enkelt flytta HDDn till en 3 Gb/s-port och sen sätta SSDn på en 6 Gb/s-port Det är inget magiskt med portarna, det ska gå bra att flytta runt kablarna som du vill. Det enda problemet är väl att du kanske får gå in i BIOS och ändra boot-ordning så att den bootar från rätt hårddisk om det skulle bli fel.

Permalänk
Inaktiv

Super, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli problem beroende på hur du bar dig åt när du installerade, du kan förutom ev ändringar i bios behöva korrigera eller skapa en ny bootloader men du får helt enkelt prova.
Har du bara haft systemdisken ansluten under installationen bör det fungera för då ligger bootloader och operativsystem alltid på samma disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.