Chassifläkt snurrar oregelbundet...

Permalänk
Medlem

Chassifläkt snurrar oregelbundet...

Byggde ihop en enklare dator för att kolla film på osv. när jag fick ihop allt så märkte jag att chassifläkten började snurra oregelbundet, den snurrade i olika höga varv, ner och upp. den slutar aldrig snurra helt, utan varierar i olika hastigheter, utan minsta arbete på datorn.

På moderkortet är det en 4-pin, medans det på fläkten är 3-pin. Jag har testat en annan 3-pins fläkt, men det fortsätter bara som vanligt.

Kan det ha och göra med pin-anslutningen, eller får den inte tillräckligt med ström? Moderkortet stödjer bara en systemfläkt, så kan inte testa andra anslutningar...

Permalänk
Hedersmedlem

@torkn: Testa den aktuella fläkten i en annan dator, alternativt som CPU-fläkt?

Att den ska få för lite ström finner jag högst osannolikt då CPU_FAN-kontakten brukar vara specificerad för 1A (12W). Tror knappast CHA/SYS_FAN-kontakter skiljer sig så mycket från CPU_FAN. Du kan koppla in ganska många fläktar innan du når 12W effekt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Inte bara så att där ligger en felaktig kurva på fläkten?

Styrd via bios

Permalänk
Medlem

Säkert BIOS/UEFI som har en standard fläkthastighetsprofil på lådfläktarna. En viss fläkthastighet vid viss CPU temperatur, så var det på mitt ASrock moderkort åtminstone. Jag blev rätt galen på detdär konstanta upp/ner varvningen bara för att man öppnar webbläsaren eller något speciellt med min lite overkill 6x120mm och 1x140mm konfig så ändrade till 45% vid <50C och upp till 55% vid över 65C.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@torkn: Testa den aktuella fläkten i en annan dator, alternativt som CPU-fläkt?

Att den ska få för lite ström finner jag högst osannolikt då CPU_FAN-kontakten brukar vara specificerad för 1A (12W). Tror knappast CHA/SYS_FAN-kontakter skiljer sig så mycket från CPU_FAN. Du kan koppla in ganska många fläktar innan du når 12W effekt.

Fläkten du fungerar felfritt i min andra burk, men kan testa den som CPU fläkt, eftersom CPU kylaren har samma hastighet hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Säkert BIOS/UEFI som har en standard fläkthastighetsprofil på lådfläktarna. En viss fläkthastighet vid viss CPU temperatur, så var det på mitt ASrock moderkort åtminstone. Jag blev rätt galen på detdär konstanta upp/ner varvningen bara för att man öppnar webbläsaren eller något speciellt med min lite overkill 6x120mm och 1x140mm konfig så ändrade till 45% vid <50C och upp till 55% vid över 65C.

Ja det låter ju ganska likt det problemet jag har. Ska in å kika i bios om vad den säger. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Säkert BIOS/UEFI som har en standard fläkthastighetsprofil på lådfläktarna. En viss fläkthastighet vid viss CPU temperatur, så var det på mitt ASrock moderkort åtminstone. Jag blev rätt galen på detdär konstanta upp/ner varvningen bara för att man öppnar webbläsaren eller något speciellt med min lite overkill 6x120mm och 1x140mm konfig så ändrade till 45% vid <50C och upp till 55% vid över 65C.

När jag kommer in i BIOS kan jag endast se informationen datorn ger om fläktarna, kan inte ändra något.

Jag använder Gigabyte GA-78LMT-USB3.

Testade att ladda ner Gigabyte app center för att justera fläkten, men då måste jag ha en 4-pins fläkt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torkn:

När jag kommer in i BIOS kan jag endast se informationen datorn ger om fläktarna, kan inte ändra något.

Jag använder Gigabyte GA-78LMT-USB3.

Testade att ladda ner Gigabyte app center för att justera fläkten, men då måste jag ha en 4-pins fläkt va?

Uppdatering: stängde av System smart fan i BIOS, nu går den iaf konstant på max, men vet inte hur jag sänker RPM på fläkten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av torkn:

Uppdatering: stängde av System smart fan i BIOS, nu går den iaf konstant på max, men vet inte hur jag sänker RPM på fläkten...

Manualen säger: "The speed control function requires the use of a fan with fan speed control design.". Med tanke på att den 4:e pinnen är märkt "speed control" på CPU_FAN/SYS_FAN och jag inte kan hitta någon inställning i BIOS så tolkar jag det som att moderkortet inte kan spänningsreglera fläktar utan kan endast reglera PWM-fläktar (d.v.s. 4-pin). Varför din fläkt uppträdde sig konstigt kan jag däremot inte svara på, den borde alltid gått på full hastighet oavsett inställning.

Men du har några alternativ:

  • Skaffa en PWM-fläkt istället.

  • Skaffa en fläktkontroller.

  • Skaffa ett fläktmotstånd, t.ex. detta eller detta (alla fläktar orkar dock inte start med 5V).

  • Anslut fläkten till en molex-kontakt om fläkten har en sån, och koppla om molex-kontakten så att den ger 5V (röd + svart) eller 7V (gul + röd).

Permalänk
Medlem

Du kan justera hastigheten på fläktarna med Gigabytes EasyTune programvara i Windows när du har SmartFAN enablat i BIOS.

Det har jag gjort tidigare med mina äldre Gigabyte moderkort. Dock använde jag själv bara för CPU fläkten, nu är jag inte 100% säker om det också stöder lådfläktarna men det är väl värt ett försök.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Du kan justera hastigheten på fläktarna med Gigabytes EasyTune programvara i Windows när du har SmartFAN enablat i BIOS.

Det har jag gjort tidigare med mina äldre Gigabyte moderkort. Dock använde jag själv bara för CPU fläkten, nu är jag inte 100% säker om det också stöder lådfläktarna men det är väl värt ett försök.

Övriga chassifläktar anslutna till moderkortet kan kontrolleras via Gigabytes mjukvara.

Permalänk
Medlem

Gjorde det enkelt för mig och klickade hem en PWM fläkt, det vill säga en fläkt med 4-pins anslutning. Kan nu enkelt justera hastigheten med SpeedFan. Tack för alla tips!

Skickades från m.sweclockers.com