Permalänk
Skrivet av Hansss:

Nu har jag äntligen fått det att fungera. Tack för all bra hjälp här!

Lösningen var att först återinstallera kanalerna utan antennsladden inkopplad, för att "tömma" minnet. Sedan fabriksåterställde jag TV'n och gjorde en ny kanalsökning och då hittade den en hel massa digitala kanaler. De flesta visserligen kodade, men ändå. Bildkvaliteten på de tillgängliga är avsevärt bättre än på den analoga motsvarigheten.

Kul! Och bra att du återkopplade och berättade hur du löste problemet Nu blir nästa person med samma problem glad

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Testpilot

Ja riktigt bra att det löste sig och att man fick veta hur
Tyvärr är det väl bara några SVT-kanaler, 4:än och 6:än som är fria/okodade men det är väl bättre än inget. Man måste sen tyvärr ha ett programkort för att kunna se SVT 1 och 2 i HD trots att det är fria kanaler, varför det är så vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hunden:

Ja riktigt bra att det löste sig och att man fick veta hur
Tyvärr är det väl bara några SVT-kanaler, 4:än och 6:än som är fria/okodade men det är väl bättre än inget. Man måste sen tyvärr ha ett programkort för att kunna se SVT 1 och 2 i HD trots att det är fria kanaler, varför det är så vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det inte är lag på att de måste återsändas fritt, Comhem är väldigt giriga och de brukar inte heller skicka ut dvb-t.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Ja då är det väl klart att de passar på att kunna tjäna lite pengar ja. Hittade att det krävs programkort hos de flesta andra leverantörerna med: http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/hur-tar-man-emot...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det inte är lag på att de måste återsändas fritt, Comhem är väldigt giriga och de brukar inte heller skicka ut dvb-t.

Kabel-TV är DVB-C

Marknätet i Sverige är DVB-T

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iller:

Kabel-TV är DVB-C

Marknätet i Sverige är DVB-T

Ja och det jag skriver är att Comhem brukar inte vidaresända marknätet alls för det skulle ge dem en möjlig konkurrent i kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och det jag skriver är att Comhem brukar inte vidaresända marknätet alls för det skulle ge dem en möjlig konkurrent i kabeln.

De ger exakt samma fria kanaler digitalt som marknätet så det är ingen skillnad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iller:

De ger exakt samma fria kanaler digitalt som marknätet så det är ingen skillnad.

Ja men det är inte det jag syftar på, de vidaresänder fortfarande inte det man själv kan ta emot via en antenn och dvb t utan de filtrerar bort den signalen, de gör det förmodligen för att begränsa konkurrensen och tidigare försämrade de definitivt även den tekniska kvaliten så bilden såg ut som skit, jag vill ha en orörd antennsignal förutom det som Comhem själva väljer att tillföra för att bli nöjd, därför är jag inte nöjd med det innehåll de skickar ut i sina nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

De ger exakt samma fria kanaler digitalt som marknätet så det är ingen skillnad.

Från http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/hur-tar-man-emot... om SVT HD:

Sändningarna i marknätet är fria och okrypterade och det behövs inget programkort från Boxer.

SVT HD finns inte i Comhems fria utbud.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Ja och det jag skriver är att Comhem brukar inte vidaresända marknätet alls för det skulle ge dem en möjlig konkurrent i kabeln.

Men Comhems nät är väl ett helt skilt system som inte använder antenner? Så varför skulle man stoppa in marknätets kanaler i samma kabel som man har kabel-tv-nätet i? De vidaresänder inte någon annan operatörs signaler heller.

Comhems äger ju sin kabel precis som satellitoperatörerna äger satelliterna, inte så konstigt att de inte vill låta andra åka snålskjuts i deras infrastruktur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hunden:

Men Comhems nät är väl ett helt skilt system som inte använder antenner? Så varför skulle man stoppa in marknätets kanaler i samma kabel som man har kabel-tv-nätet i? De vidaresänder inte någon annan operatörs signaler heller.

Comhems äger ju sin kabel precis som satellitoperatörerna äger satelliterna, inte så konstigt att de inte vill låta andra åka snålskjuts i deras infrastruktur.

Skickades från m.sweclockers.com

De Comheminstallationer jag kommit i kontakt med ägs av husägarna men de har avtal med Comhem om att de ska stå för tjänster, och jag upplever det som att husägarna trodde att Comhem bara skulle lägga till tjänster men de kör som sagt bara ut sitt eget och har tagit bort marknätet vilket en del har blivit besvikna på eftersom det informerades dåligt om det innan Comhem släpptes in i nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har själv en Philips 55 UHD-TV, och comhem.
Kör endast digitalkanaler.

Med den storleken ser man verkligen hur usel kvalitén än på gratisutbudet.

Misstänker att comhem sabbar kvalitén för att tvinga över folk till betalutbudet.

Grafik tex i nyhetssändningar ser ut som IBM-logotypen, och man ser tydliga mpeg artefakter och ringningar i bilden. Mycket mosaik-pyttipanna när det är mycket rörelse också.

Man får flashbacks från de första åren med Youtube, i mitten av nolltitalet.

Det finns div funktioner för bildförbättring i TVn, men precis som på min första Philips för 20 år sedan, så verkar dom mest bara funka genom smeta ut bilden i tid och rum, dvs mer läppstift på grisen.
Med allt avstängt blir bilden minst sämst.

Det finns inbyggt Android i tvn, som tyvärr endast kör i max 720p (på en UHD-TV!)
Men bilden i tex SVT's app är ändå ljusår bättre än den på comhems SD-sändning (upplösningen, inte nassarna)
Det är som skillnaden mellan analog och digital TV.

Funderar på att skippa comhem helt, och sätta upp en enkel inomhusantenn istället.