Permalänk
Medlem

0 kronor... sisådär ungefär.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Choffe:

DU får uppdatera "plats" på din profil

Vad är du konsult inom? Är civilingenjör själv (Ind. ek.), men jobbar inte riktigt med ingenjörsgrejer...

Oooops, det har jag inte haft en tanke på! Tack!

Jag är konsult inom el/mek egentligen, men pluggade Teknisk Design. Så jag gör ingenjörsgrejer, men är inte helt inom studie-scopet jag heller. Råkade halka in här och blev kvar! Vad gör du själv?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Choffe:

Oooops, det har jag inte haft en tanke på! Tack!

Jag är konsult inom el/mek egentligen, men pluggade Teknisk Design. Så jag gör ingenjörsgrejer, men är inte helt inom studie-scopet jag heller. Råkade halka in här och blev kvar! Vad gör du själv?

Jag jobbar med verksamhetsutveckling. Började som konsult, men är nu fast anställd hos en före detta kund.
Tittar på hur andra ingenjörer jobbar och försöker förenkla och effektivisera

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag jobbar med verksamhetsutveckling. Började som konsult, men är nu fast anställd hos en före detta kund.
Tittar på hur andra ingenjörer jobbar och försöker förenkla och effektivisera

Kul! Hur ligger löneläget inom det området?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ännu en sommar på gamla goa logistikföretaget. Sitter som biträdande speditör med samma lön som innan, ca 138kr/h (inkl semesterersättning). Inte den bästa lönen men det är garanterat sommarjobb f.o.m när jag kan t.o.m så länge jag kan, nonstop, så det är nice (Y) 8:e året

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Choffe:

Kul! Hur ligger löneläget inom det området?

Ganska bra, man räknas mer eller mindre som expert från början. Har inte ett års erfarenhet än, 38 000 kr/mån och sex veckors semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Sådär! Årets lönerevision klar. Jag har gått från att vara konsult med en mindre intern roll till att bli konsult och konsultchef för nio av mina kollegor. Jag har 2,5 års erfarenhet hos kund (och har varit lika länge på konsultbolaget), mitt chefsansvar sträcker sig till personalansvar (lönesättning, utveckling, välmående), men tack och lov inget säljansvar.

Innan denna sågning av hur konsultbranschen ser ut vill jag understryka att du förmodligen är en väldigt lämplig och kompetent individ, annars hade du inte fått jobbet.

Men. Det är för tragiskt att det satsas så lite på en avdelning att man slänger in en 27-årig chef med 2 (ochetthalvt) års erfarenhet, och som enbart suttit ute hos en och samma kund. Uppifrån kanske det anses att det inte behövs något chefsskap, utan mest någon som attesterar tidrapporter och drar iväg fakturorna. Konsulterna är ändå ute hos respektive kund, och ska helst fakturera 168 timmar per månad, de behöver ingen "årets chef". Detta blev förmodligen enklast och billigast.

Jag önskar dig dock all framgång.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ganska bra, man räknas mer eller mindre som expert från början. Har inte ett års erfarenhet än, 38 000 kr/mån och sex veckors semester.

Riktigt schysst, bra jobbat!

Skrivet av superapan:

Innan denna sågning av hur konsultbranschen ser ut vill jag understryka att du förmodligen är en väldigt lämplig och kompetent individ, annars hade du inte fått jobbet.

Men. Det är för tragiskt att det satsas så lite på en avdelning att man slänger in en 27-årig chef med 2 (ochetthalvt) års erfarenhet, och som enbart suttit ute hos en och samma kund. Uppifrån kanske det anses att det inte behövs något chefsskap, utan mest någon som attesterar tidrapporter och drar iväg fakturorna. Konsulterna är ändå ute hos respektive kund, och ska helst fakturera 168 timmar per månad, de behöver ingen "årets chef". Detta blev förmodligen enklast och billigast.

Jag önskar dig dock all framgång.

Förstår helt din tanke, och jag kände samma tveksamhet inför att ta rollen. Till saken hör att jag aldrig sökte jobbet, utan min chef kom och frågade mig och bad mig helt enkelt att ta rollen för att hans teambuilding (vi är tre med samma roll) skulle klaffa. Han ser nog mer i mig än vad jag ser i mig själv, och framförallt mer än jag haft ambition att sträva efter, men när förslaget kom insåg jag att det var för för bra för att skippa. Tilläggas bör också att alla konsulterna som jag har ansvar för i dagsläget sitter på samma kund som jag, så jag har i stort sett daglig kontakt med dem genom arbetet på naturlig väg, och jobbar med samma saker som jag gör, så jag kan erbjuda mer närvaro och förståelse för deras arbete än de flesta andra skulle kunna göra. Därmed inte sagt att jag är klippt och skuren för jobbet, inte på långa vägar, men jag har väldigt bra stöttning från min chef och de andra två, klart mer seniora personerna, med samma roll. De sitter även på säljansvar, vilket jag slipper så långt. Jag skickar heller inga fakturor, utan hanterar egentligen bara personerna, vilka jag känner väldigt bra. Tvärtom har det genom åren jag varit här gjorts stora ansatser att hitta chefer externt som skulle passa på rollen och som har de egenskaper VD:n söker, men utan att lyckas, utöver mina två kollegor.

Så även om jag förstår din kritik mot hur det fungerar, så tror jag inte att det är riktigt så här illa i just det här fallet. All min tid på rollen går egentligen åt till att staka ut en väg som konsulten vill gå och hjälpa till med den personliga utvecklingen och kompetensutvecklingen, samt att utveckla företagets verksamhet i en positiv riktning. So far säger alla att de trivs bättre med mig som chef än tidigare när min chef var chef över alla konsulter, så i det här relativt korta tidsfönstret tycks det ha varit positivt så långt! Jag känner mig inte påhoppad, så det är inget försvarstal, ville mest ge ett annat sken över hur saker och ting såg ut. Vi får se åt vilket håll det tar vägen längre fram, jag ser det mest som en prova-på-period för att se om det här åt det här hållet jag vill gå, och försöker lära mig så mycket jag kan på vägen!

Tack!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Här har du en till Vattenfallare, sitter på kontoret och skapar upp ärenden, arbetsordrar, sätter upp mätare osv i systemet. Tjänar också 27500

Hur gammal är du och vad har du för titel samt utbildning?
Gissar att du sitter i Trollhättan!

Permalänk
Skrivet av jamenvisst:

Det är lite skrämmande att jag med en veckas "utbildning" för min tjänst som telefonist har 2,500kr mer i ingångslön än vad folk som har betalt för att ta hand om våra sjuka tjänar.

Är 21,000kr ingångslön för din tjänst som undersköterska?

Jag ligger på ca 150 kr/h inkl. semesterersättning. Jag arbetar på ett demensboende och har ingen utbildning inom området, har påbörjat en sjuksköterskeutbildning. Vet inte riktigt hur mycket det motsvarar i månadslön men det var bra mycket mer än vad jag trodde jag skulle tjäna just med tanke på vad syrror och uskor tjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metkrokej:

Jag ligger på ca 150 kr/h inkl. semesterersättning. Jag arbetar på ett demensboende och har ingen utbildning inom området, har påbörjat en sjuksköterskeutbildning. Vet inte riktigt hur mycket det motsvarar i månadslön men det var bra mycket mer än vad jag trodde jag skulle tjäna just med tanke på vad syrror och uskor tjänar.

Förutsatt 5 dagar/v och 8h/dag samt 4v / månad
150*8*5*4=24 000 / månaden före skatt

fel uträkning
Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

27 000kr brutto, 6 000kr dricks (souschef, kock) och ca 7 000 - 21 000 på möbel design och restaurering.
Så ca 36 000 netto som skiftar lite beroende på hur mycket jag kan jobba.
5 veckor semester.

Snabbräknat ca 7500kr i fasta utgifter med mat, hyra, el och övriga räkningar. 13 000 går direkt till månadssparning, så blir ca 15 500 till övrigt. Bor i Stockholms innerstad.

Funderar på att plugga Form design, Produktutveckling eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ganska bra, man räknas mer eller mindre som expert från början. Har inte ett års erfarenhet än, 38 000 kr/mån och sex veckors semester.

Jag har jobbar mycket med liknande inom hotell och restaurang. Vad har du utbildat dig till och hur är "day to day"? Funderar starkt på att utbilda mig vidare men vet ej om det är inom design eller utveckling.

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Förutsatt 5 dagar/v och 8h/dag samt 4v / månad
150*8*5*4=24 000 / månaden före skatt

Japp, riktigt bra lön för att inte ha någon tidigare erfarenhet eller färdig utbildning. Dock finns det inte en chans att jag skulle klara av att jobba 100% och tvivlar på att jag skulle få arbeta så mycket också.

Permalänk

Får in 34000 innan skatt, jobbar som flygmekaniker och har ett halvårs erfarenhet

Permalänk
Medlem

Fick ~22500 brutto för juni månad. Var dock ledig tre dagar över midsommar (blev bara 9 arbetsdagar istället för 12). Hade jag jobbat över midsommar så hade jag nog legat på kring 35000 brutto.

Gissar på att jag lär landa på ca 27-32k brutto för juli. Har inte räknat exakt men borde bli typ fyra pass till jämfört med juni varav extrapasset jag gjorde igår ger lite extraklirr pga extra betalt om man jobbar extra. Är dock rädd att jag åker på en del i restskatt nästa år, dom drog bara ~25% skatt på lönen jag fick nu. Får se om det blir mer på nästa, tycker det borde ligga på närmare 30 i alla fall.

Sommarjobbar som processoperatör på pappersbruk. Ingen tidigare erfarenhet och har bara ett och ett halvt års civilingenjörsstudier i bagaget.

Edit: Kollade lite på vad jag har för pass i juli månad. Om jag räknat rätt så bör nästa lön bli strax över 32000kr brutto. Sanslöst att man kan få så på ett sommarjobb.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Fick ~22500 brutto för juni månad. Var dock ledig tre dagar över midsommar (blev bara 9 arbetsdagar istället för 12). Hade jag jobbat över midsommar så hade jag nog legat på kring 35000 brutto.

Gissar på att jag lär landa på ca 27-32k brutto för juli. Har inte räknat exakt men borde bli typ fyra pass till jämfört med juni varav extrapasset jag gjorde igår ger lite extraklirr pga extra betalt om man jobbar extra. Är dock rädd att jag åker på en del i restskatt nästa år, dom drog bara ~25% skatt på lönen jag fick nu. Får se om det blir mer på nästa, tycker det borde ligga på närmare 30 i alla fall.

Sommarjobbar som processoperatör på pappersbruk. Ingen tidigare erfarenhet och har bara ett och ett halvt års civilingenjörsstudier i bagaget.

Edit: Kollade lite på vad jag har för pass i juli månad. Om jag räknat rätt så bör nästa lön bli strax över 32000kr brutto. Sanslöst att man kan få så på ett sommarjobb.

Hehe, jag är processoperatör också på pappersbruk. Jobbade 2 pass över midsommar och kommer närmare 50 000kr brutto
Fick ut 35k efter skatt förra månaden, blev lite storhelg då också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Hehe, jag är processoperatör också på pappersbruk. Jobbade 2 pass över midsommar och kommer närmare 50 000kr brutto
Fick ut 35k efter skatt förra månaden, blev lite storhelg då också.

Vad har man i grundlön som processoperatör? Samt hur ser OB-tilläggen ut? Jobbar man nätter?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Vad har man i grundlön som processoperatör? Samt hur ser OB-tilläggen ut? Jobbar man nätter?

Det är olika beroende på vart man jobbar och vilken skiftgång.
Jag jobbar 5-skift så jag jobbar fm, em, natt, blir även mycket helger.
Jobbar dock "bara" 144h/månad och raster ingår i dessa timmar.

Jag har cirka 32 500 i grundlön som det ser ut just nu. Men räknat från årsskiftet har jag cirka 38 000 kr/månad i medellön.
Tycker det är ganska bra betalt om man ser till hur få timmar man faktiskt jobbar jmf. med en som jobbar måndag till fredag. Allt beror ju på hur högt man värderar helger

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Vad har man i grundlön som processoperatör? Samt hur ser OB-tilläggen ut? Jobbar man nätter?

Jag arbetar som en typ av processoperatör - "King" (Kontrollrumsingenjör). Min grundlön är också 32.500. Fast med OB-tillägg, beredskap och bonus blir det i snitt drygt 44.000. Jag har 5 års erfarenhet. Dom som jobbat längre har ett par tusen mer. Ja, man jobbar oftast nätter på alla större verksamheter där det är drift 24/7.

OB-tilläggen för energibranschen är per timme månadslön delat med:
150 för storhelger
314 för helger
540 för kvällar/nätter.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk

natt undersköterska Heltid=32,25 tim/vecka. Varje pass 10 timmar, utan avdrag för rast
Så jag jobbar 3 nätter i veckan, var fjärde vecka 4 nätter.
Grundlön: 26500/mån
OB: 5000-7000/mån, mer om det infaller någon storhelg under månaden.
Övertid: 4200-4500 per pass. I snitt jobbar jag ca 1,1pass/månad
stort gym på jobbet (gratis)
1 friskvårdstimme i veckan, alternativt 1500kr i friskvårdsbidrag/år
6 veckor semester

Så ca 35700-38000 + en eller två månader om året, med två övertidspass. Och lite mer när det är Storhelger osv
Men det kompenseras nedåt av månaden efter semester. När det knappt blir något OB, och ingen ÖT´s ersättning
-----------------------------
- ev Vab eller sjukdom såklart

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Vad har man i grundlön som processoperatör? Samt hur ser OB-tilläggen ut? Jobbar man nätter?

Jag sommarjobbar som processoperatör.
Har 40kr OB för kvällar och nätter, 90kr för helg (oavsett dag eller natt). Jag jobbar 50% dag, 50% natt. Ca 12st pass i månaden, 12 timmar varje pass.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ålder : 25
Yrke : Elektriker på entreprenad
Grundlön : 32000:-
Sen tillkommer olika tillägg typ Ledande montör 1600:- , El&kontroll ansvarig 1600:-
Och sen givetvis ackordet, Kan vara allt mellan 0-100000:- /år

Friskvård : Ett gymkort.

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk
Medlem

26k grundlön. Nyss gått ut gymnasiet. Distrubitions Elektriker.

Permalänk
Medlem

Servicetekniker på Selecta ingångslön 24.700 brutto samt firmabil till och från jobbet= spara massor på inte behöva tanka sin egna bil.

bra övertids ersättning per h= 280kr/h

Började i juni, så snart 7 veckor erfarenhet, stormtrivs med att vara min egna chef

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sommarjobbar som processoperatör på pappersbruk. Ingen tidigare erfarenhet och har bara ett och ett halvt års civilingenjörsstudier i bagaget.

Edit: Kollade lite på vad jag har för pass i juli månad. Om jag räknat rätt så bör nästa lön bli strax över 32000kr brutto. Sanslöst att man kan få så på ett sommarjobb.

Gjorde samma sak när jag pluggade 2006-2010. Sommarjobbade på sodapannan på SCA utanför Umeå. Pappers har uppenbarligen bra kollektivavtal, tror inte någon jag kände tjänade så bra som jag på sina sommarjobb. Det kommer väl till pass under resten av året. Men jag blev helt förstörd av nattjobbet, tur att man inte gjorde det där året om...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jobbar på Kinnarps som inhyrd. 164kr timme, plus skifttillägg, ob osv. ~34000 före skatt, +- beroende på ifall de är röd dag osv. Semester bankas, så får betalda semesterdagar på det, trots timlön

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Gjorde samma sak när jag pluggade 2006-2010. Sommarjobbade på sodapannan på SCA utanför Umeå. Pappers har uppenbarligen bra kollektivavtal, tror inte någon jag kände tjänade så bra som jag på sina sommarjobb. Det kommer väl till pass under resten av året. Men jag blev helt förstörd av nattjobbet, tur att man inte gjorde det där året om...

Jag tycker det funkar ganska bra att jobba natt. Har jobbat natt senaste två nätterna nu och ska snart iväg och jobba min sista natt för denna gång. Det jobbigaste med nattjobb är väl att dom håller på och bygger hus rakt utanför min lägenhet och dom håller på ca 06:00-17:00 så det är svårt att sova om man jobbar natt på vardagar. Men nu på helgen så är det inga problem alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ligger på 31455Kr/månad innan skatt, Jobbar som Service elektriker

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

0kr, har precis kommit in på komvux för att lägga till lite ämnen! tänkte studera till Datateknik och Mobil IT ingenjör

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |