Permalänk
Medlem

Ny dator och skärm 38k

Hej hej

Jag är i princip helt ny när det kommer till PCbyggen, har kört Mac dom senaste 10, så jag skulle verkligen uppskatta er hjälp.
Har läst på lite men jag känner mig inte helt trygg än. Framförallt inte på vilka delar som passar med vilka.

Mina behov är Photoshop 3D/CAD men jag vill också kunna maxa dom mer krävande spelen. Tänkte inte överklocka.
Vill gärna ha en dator som jag inte ska behöva uppgradera på ett par år.

Jag har en budget ifrån firman på 38k som jag gärna vill pricka så nära som möjligt.

Plockade ihop det här ifrån Inet som jag hoppas sak funka
(Vet att Titan X är onödigt dyrt men jag vill nog ändå ha med ett)

[URL="https://www.inet.se/kundvagn/visa/9653586/"]https://www.inet.se/kund

Permalänk
Medlem

Du lär inte få plats med en Pure Rock i det chassit.

Permalänk
Medlem

@Diferro: Detta lyckades jag plocka ihop, reservationer för något jag kan ha glömt denna tidiga morgon (Någon annan får dubbelkolla)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9653854/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Det ser väl bra ut. Men jag hade kört 1080 sli istället för titan tror jag

Permalänk
Medlem

Är budgeten med eller utan moms?

Permalänk
Medlem

Kör 1080 SLI istället

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!

Skrivet av SUMITOMO:

Du lär inte få plats med en Pure Rock i det chassit.

Ok men tror du det blir stor skillnad ljudmässigt med standard? Ska ju ändå inte klocka.
Titan lär ju brölar en del som det är, om jag förstår det rätt.

Skrivet av Wicker:

@Diferro: Detta lyckades jag plocka ihop, reservationer för något jag kan ha glömt denna tidiga morgon (Någon annan får dubbelkolla)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9653854/

Snyggt! Men jag gillar verkligen idén med det liggande formatet på chassit.

Skrivet av joakim99:

Är budgeten med eller utan moms?

Inc moms, tänkte att det var lättast så.

Skrivet av Jocke86:

Det ser väl bra ut. Men jag hade kört 1080 sli istället för titan tror jag

Skrivet av DozeN:

Kör 1080 SLI istället

Tror SLI får bli nästa projekt om det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Kör 1080 SLI istället

Nu vet jag inte i vilken 3D-mjukvara han arbetar i men för tex Octane så
är 1080 inte speciellt bra. Inte ännu iaf. Skulle kört på Titan X som förvisso
inte är optimerat för Octane heller ännu men ger bra resultat ändå.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Nu vet jag inte i vilken 3D-mjukvara han arbetar i men för tex Octane så
är 1080 inte speciellt bra. Inte ännu iaf. Skulle kört på Titan X som förvisso
inte är optimerat för Octane heller ännu men ger bra resultat ändå.

Lite så jag tänkte också. Nvidia säljer ju in det som ett räknekort nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diferro:

Lite så jag tänkte också. Nvidia säljer ju in det som ett räknekort nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast o andra sidan spenderar du din budget snabbt med det kortet. Frågan är om det inte hade
varit bättre med 3st 980 Ti istället. 1080 ligger ju på samm hastighet som 980 Ti i Octane benchmarks.
Så det ger galet bra valuta.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Fast o andra sidan spenderar du din budget snabbt med det kortet. Frågan är om det inte hade
varit bättre med 3st 980 Ti istället. 1080 ligger ju på samm hastighet som 980 Ti i Octane benchmarks.
Så det ger galet bra valuta.

3st 980ti drar också betydligt mycket mera ström än ett singel Titan X (p) Samt fetare värme utveckling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Välj PG279Q om du har ett par extra tusenlappar. Den har IPS-panel

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Quadchannel på x99

Permalänk
Avstängd

Varför en ''K'' processor om TS inte ska överklocka den?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Varför en ''K'' processor om TS inte ska överklocka den?

Du vet att alla cpu:er i entusiast-serien är upplåsta?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gått upp på kalibrerad 4k-skärm, men det beror på vad för arbete man tänkt göra i Photoshop. Går kanske att spara in genom att gå ner på en Z170 + 6700K?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ett litet test jag gjorde.. Försök få ner den 1500kr blir svårt, men men. (Om du verkligen måste ha det chassiet D:)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9655135/

o_/

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Ett litet test jag gjorde.. Försök få ner den 1500kr blir svårt, men men. (Om du verkligen måste ha det chassiet D:)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9655135/

o_/

Ser att Inet har kampanj så de slänger in den där test/bygg av dator för 799 när man köper titan. Så där blir det lite närmare

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Tjatade till mig lite mer budget för att lägga på en bättre skärm. (40)
Frågan är om man ska köra på PG279Q med 165hz eller gå på PG27AQ för att få 4k men bara 60hz.

Så här ser den ut nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9656820/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du har fyra minnen istället för två.

Permalänk

Jag skulle nog optimera lite annorlunda om du vill prioritera för "arbete" istället för spelande.
Dvs ut med den bra men fjösiga Full HD skärmen och in med en UHD skärm 4 ggr så många pixlar är fullständigt underbart vid både Photoshop och CAD jobb. Sedan om du behöver en 30-40 tums skärm eller en 55 tums TV som skärm är en helt annan fråga. OM du går på TV lösningen för UHD vilket jag varmt rekommenderar så är 55 tum lämpligt. OCH och detta är viktigt, vid större än 30 tum så måste jag verkligen driva på för en kurvad skärm, det blir olika fokuseringsavstånd annars mellan mittpunkten och ytterhörnen vilket är skitjobbigt.
Jag började med en Andersson 50 tums platt UHD skär men har bytt till en Samsung 55 tums kurvad UHD. Om jag skulle byta igen så skulle jag välja en ur deras 9000 serie (min är i 7000 serien). (fjolårets modell är lika bra ur optiskt synvinkel och avsevärt billigare än årets).
Så gå ned till ett 1080 grafikkort istället och byt upp dig på skärmen.

Bakgrund till mina påståenden, jag jobbar med snarlika saker som du och har inte haft så låg upplösning som 1920*1080 sedan mitten av nittiotalet då jag bytte till 2048*1536 på en 21 tums tjockskärm, bytte till 30 tum 2560*1600 så fort dom var möjliga att köpa 2006 och bytte till UHD för två år sedan. Man vill alltid se "mera detaljer" och samtidigt behålla överblicken vid Photoshop/CAD.
Ett annat ställe där du kan hämta lite pengar från är SSD´n, en vanlig SATA 850 EVO 0,5 eller 1TB räcker gott men det ger någon extra tusenlapp på skärm/grafikkort.
Moderkortet är rätt hårt optimerat mot gaming/överklockning/"show off" och har en massa extra junk som du aldrig kommer att behöva. Du få samma prestanda för ett 1500:- billigare moderkort. 4 ggr 8GB ger dig bättre prestanda med den CPU´n, inte stor skillnad men lite bättre och samma kostnad.
Jag antar att du ligger i ett företagsnätverk och då kan du ta bort hårddisken då denna funktionalitet ligger på den centrala servern.
Du behöver ett OS också Win 10 Pro är väl det enda valet.
Ett chassi är nog bra att ha också, samt tangentbord och mus....

Sammanfattningsvis. För att relationerna med chefen skall fortsätta att vara bra bör du optimera maskinen som arbetsverktyg och inte som en showoffspelrigg för dreamhack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Jag skulle nog optimera lite annorlunda om du vill prioritera för "arbete" istället för spelande.
Dvs ut med den bra men fjösiga Full HD skärmen och in med en UHD skärm 4 ggr så många pixlar är fullständigt underbart vid både Photoshop och CAD jobb. Sedan om du behöver en 30-40 tums skärm eller en 55 tums TV som skärm är en helt annan fråga. OM du går på TV lösningen för UHD vilket jag varmt rekommenderar så är 55 tum lämpligt. OCH och detta är viktigt, vid större än 30 tum så måste jag verkligen driva på för en kurvad skärm, det blir olika fokuseringsavstånd annars mellan mittpunkten och ytterhörnen vilket är skitjobbigt.
Jag började med en Andersson 50 tums platt UHD skär men har bytt till en Samsung 55 tums kurvad UHD. Om jag skulle byta igen så skulle jag välja en ur deras 9000 serie (min är i 7000 serien). (fjolårets modell är lika bra ur optiskt synvinkel och avsevärt billigare än årets).
Så gå ned till ett 1080 grafikkort istället och byt upp dig på skärmen.

Bakgrund till mina påståenden, jag jobbar med snarlika saker som du och har inte haft så låg upplösning som 1920*1080 sedan mitten av nittiotalet då jag bytte till 2048*1536 på en 21 tums tjockskärm, bytte till 30 tum 2560*1600 så fort dom var möjliga att köpa 2006 och bytte till UHD för två år sedan. Man vill alltid se "mera detaljer" och samtidigt behålla överblicken vid Photoshop/CAD.
Ett annat ställe där du kan hämta lite pengar från är SSD´n, en vanlig SATA 850 EVO 0,5 eller 1TB räcker gott men det ger någon extra tusenlapp på skärm/grafikkort.
Moderkortet är rätt hårt optimerat mot gaming/överklockning/"show off" och har en massa extra junk som du aldrig kommer att behöva. Du få samma prestanda för ett 1500:- billigare moderkort. 4 ggr 8GB ger dig bättre prestanda med den CPU´n, inte stor skillnad men lite bättre och samma kostnad.
Jag antar att du ligger i ett företagsnätverk och då kan du ta bort hårddisken då denna funktionalitet ligger på den centrala servern.
Du behöver ett OS också Win 10 Pro är väl det enda valet.
Ett chassi är nog bra att ha också, samt tangentbord och mus....

Sammanfattningsvis. För att relationerna med chefen skall fortsätta att vara bra bör du optimera maskinen som arbetsverktyg och inte som en showoffspelrigg för dreamhack...

Tack för ett otroligt givande inlägg!

Datorn kommer jag jobba med hemifrån och jag råkar ha en kurvad 55 UHD 9000 serien.
Då kör jag en skärm mer inriktad på spel sen använder jag TVn till jobb.

Så frågan kvarstår angående vilken av skärmarna jag ska välja.
4k 60hz eller 1440 165hz

Tanken med 2x16ram var om jag kanske skulle uppgradera till 64 någon vacker dag.
Men då kör jag på 4st.

Tusen tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diferro:

Tanken med 2x16ram var om jag kanske skulle uppgradera till 64 någon vacker dag.
Men då kör jag på 4st.

Tusen tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet har 8 platser.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Moderkortet har 8 platser.

Oj det tänkte jag inte på.

Så här blev den. Drog iväg igen med Win 10..
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9658918/

Känns rätt komplett nu så om inget ser helt galet ut kan jag be vår IT beställa.

Vill än en gång tacka all här på Sweclockers som har hjälpt en novis i nöd.
Er feedback har varit ovärderlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diferro:

Oj det tänkte jag inte på.

Så här blev den. Drog iväg igen med Win 10..
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9658918/

Känns rätt komplett nu så om inget ser helt galet ut kan jag be vår IT beställa.

Vill än en gång tacka all här på Sweclockers som har hjälpt en novis i nöd.
Er feedback har varit ovärderlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas skärmen funkar bra för dig. Det är löjligt många som haft problem med den (inkl mig själv).
Bytte in min två gånger till jag insåg att jag inte hade någon lust att ge pengar till Asus. Fick bli en Acer 21:9 ist.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34