Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

Lämpligen bör väl en folkrörelse börja med att få alla myndiga människor att skicka in en begäran till Spridningskollen, där man begär att få alla uppgifter som finns registrerade.
Då de enligt lag måste skicka ut detta, så kan man åtminstone straffa dem ekonomiskt.
Tyvärr är ju Sverige ett rättsosäkert land, när det kommer företag och knackar på dörren, men man
ska givetvis bestrida och kämpa så långt man kan, med varje enskilt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardwired:

Då jag har Comhem som ISP blev jag lite nyfiken.
Vad fick du för svar?

Skrev ett inlägg tidigare i tråden om vad Comhem säger om saken, då det står på deras hemsida

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Skrev ett inlägg tidigare i tråden om vad Comhem säger om saken, då det står på deras hemsida

Såg det.
Som jag tyder deras policy så samarbetar dom brottsförebyggande med myndigheter.
Det känns ju ändå som en relativt vettig inställning.

Hade möjlighet att ha Bahnhof där jag bodde innan. Inte ett alternativ där jag bor nu. Så jag valde "the best of the worst".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

bytte precis till bahnhof, hade dom förr och var tyvärr inte nöjd med deras kundtjänst! hoppas dock på att det blir bättre nu! dessutom skyddar dom en bra mycket mer än alla andra

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

detta låter ju ganska fishy, trodde det bara var staten eller företag som är på uppdrag åt polisen som har rätt till att ge ut böter eller har jag fel?.

Det de skickar ut är ett kravbrev. Behövs inte polisens godkännande för det. Bara att bestrida om det dimper ner ett brev i brevlådan. Allt de har är ditt IP-nummer, tid och datum. De kan inte bevisa att du har materialet i ditt ägo. För att kunna bevisa det så krävs det en husrannsakan där man lägger beslag på din dator.

Finns plugins till både Chrome och Firefox som tillåter dig att streama torrents utan att ladda ner något till din dator, och detta är än så länge inte olagligt då det klassas som tillfällig kopia. Det finns även videospelare som läser torrent-filer, men istället för att ladda ner filen som en vanlig torrentklient så streamar den innehållet istället. Ska bli intressant att se hur långlivat det här försöket att sätta dit pirater blir. Att skrämma pirater har inte fungerat särskilt bra tidigare, så jag ser ingen anledning till varför det ska lyckas den här gången.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det de skickar ut är ett kravbrev. Behövs inte polisens godkännande för det. Bara att bestrida om det dimper ner ett brev i brevlådan. Allt de har är ditt IP-nummer, tid och datum. De kan inte bevisa att du har materialet i ditt ägo. För att kunna bevisa det så krävs det en husrannsakan där man lägger beslag på din dator.

Finns plugins till både Chrome och Firefox som tillåter dig att streama torrents utan att ladda ner något till din dator, och detta är än så länge inte olagligt då det klassas som tillfällig kopia. Det finns även videospelare som läser torrent-filer, men istället för att ladda ner filen som en vanlig torrentklient så streamar den innehållet istället. Ska bli intressant att se hur långlivat det här försöket att sätta dit pirater blir. Att skrämma pirater har inte fungerat särskilt bra tidigare, så jag ser ingen anledning till varför det ska lyckas den här gången.

Det där har jag en fråga om. Jag blev ganska nojjig över allt detta nu, framför allt eftersom jag kan ha laddat ner några avsnitt av en serie som nämns på deras sida. Men, om jag nu skulle få ett brev med krav, och väljer att inte betala, det dras till domstol, polisen lägger beslag på datorn. Om man har raderat filen (och tömt papperskorgen) kan de ändå se att man har haft filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Det där har jag en fråga om. Jag blev ganska nojjig över allt detta nu, framför allt eftersom jag kan ha laddat ner några avsnitt av en serie som nämns på deras sida. Men, om jag nu skulle få ett brev med krav, och väljer att inte betala, det dras till domstol, polisen lägger beslag på datorn. Om man har raderat filen (och tömt papperskorgen) kan de ändå se att man har haft filen?

Polisen skulle lägga ner fallet, precis som alla andra.
Kan inte tänka mig åka hem till random snubbe och ta datorn och lägga massa tid på det är speciellt hög prio.
Sitt lugn i båten och kommer brevet är det bara hälsa dom kiss my *ss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tusentals fildelare avslöjade – kan få böter i brevlådan

http://www.svd.se/tusentals-fildelare-avslojade--far-boter-i-...

Visste inte var jag skulle posta länken men jag antar att det går under samhällsdebatt och att det är intressant för några här inne iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

http://www.svd.se/tusentals-fildelare-avslojade--far-boter-i-...

Visste inte var jag skulle posta länken men jag antar att det går under samhällsdebatt och att det är intressant för några här inne iaf.

Vet inte riktigt om ett privat bolag kan utdöma skadestånd med bara en IP adress som underlag..... Antar att det måste gå att bestrida kravet och sedan så måste det där bolaget Spridningskollen gå till domstol för att få igenom sina krav.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Polisen skulle lägga ner fallet, precis som alla andra.
Kan inte tänka mig åka hem till random snubbe och ta datorn och lägga massa tid på det är speciellt hög prio.
Sitt lugn i båten och kommer brevet är det bara hälsa dom kiss my *ss

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska se till att bestrida fakturan

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hur får de reda på att man laddar ner/delar filmer?

Hur går det till? Är Gothia inne på PB KAT mm och lägger ut filmer för att sedan se vilka som laddar ner? Hur går det till?

Permalänk
Medlem

Sen när har vi en ny lag i Sverige där man är juriduskt ansvarig för allt som händer på sin IP adress??

Är det flera som bor på hushållet meste de fortfarande bevisa Vem det var. Inte bara att IPn användes.

Och hur f*n kan de säga att de "gått miste om" 2000 per film när de kostar 100-250 att köpa?? Lol?

Och fortfarande den gamla lögnen att det påverkar produktionerna o deras inkomst. Jo kag tycker synd om skådisarna när jag ser MTV Cribs...

Sista dödsrycken från en branch som vägrar bra streaming som Netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Såg att det redan finns en tråd

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441707-spridningskolle...

Ni kan skrota denna

Permalänk
Medlem

Alltså är det bara jag som tycker att den skada ett juridiskt system som tillåter detta förfarande är mångdubbelt mer skadligt för samhället än att någon ev laddat ner ett house avsnitt?

(förövrigt har jag alltid undrat varför det fortsätts göra enormt dyra filmer/serier när de inte tjänar några pengar? Känns som att det strider mot grundläggande affärsprinciper? är de kommunister? gör dom de bara för att vara snälla?)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amadeouz:

Hur går det till? Är Gothia inne på PB KAT mm och lägger ut filmer för att sedan se vilka som laddar ner? Hur går det till?

Dom ber om tillstånd från upphovsrättighets ägaren. Sedan fixar dom ett program som laddar ner torrenter med det innehållet och loggar IP adresserna. Sedan tar dom dessa svenska ipn och kontaktar lämplig internetleverantör och begär ut information om vem som var registrerad på detta Ip vid den aktuella tiden.

Detta är iaf min gissning. Sedan om dom bara skickar begäran från leechers eller seeders vet dom nog bara själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Alla brev med utpressningskrav kommer polisanmälas, vare sig från HA eller annan.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det har tyvärr redan gjorts.

Domstolsbeslut krävs i varje enskilt utlämnande av uppgifter. Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Om du inte "kunnat" tanka ner filmen så hade du då möjligen slagit på TVn och via reklam/etc genererat inkomst istället. Alternativt kanske gått på bio och på det sättet genererat intäkt. Eller gått och hyrt en film från butik/online.

Klart en nerladdning genererar ett intäktsbortfall MEN det kan även generera intäkt om du sedan köper filmen och sprider det positiva om den till andra. Sedan är troligen intäktsbortfallet GROVT överdrivet eller tom +/- 0% överlag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Jag är med på hur du tänker, många tänker så: Jag hade aldrig köpt den, så de förlorar ju inga pengar.

Jag håller med till viss del, men man kan dra det åt andra hållet också, har du inte betalat för den på något sätt, så har du inte "rätt" att sen den heller?

Det har hänt att man har gjort det själv så klart... Men jag förstår båda åsikterna.
Det är trots allt olagligt, och det finns många lagar man tycker är löjliga, men måste rätta sig efter.

Det är ju ingen ide att gnälla på det, så länge lagen finns, man beslutar ju själv om man vill bryta lagen eller inte.
Man vet ju att det är olagligt, om man skulle åka på det i rätten tror jag inte de bryr sig ett dugg om att man säger: Men det är ju en löjlig lag, så jag skiter i den.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag är med på hur du tänker, många tänker så: Jag hade aldrig köpt den, så de förlorar ju inga pengar.

Jag håller med till viss del, men man kan dra det åt andra hållet också, har du inte betalat för den på något sätt, så har du inte "rätt" att sen den heller?

Det har hänt att man har gjort det själv så klart... Men jag förstår båda åsikterna.
Det är trots allt olagligt, och det finns många lagar man tycker är löjliga, men måste rätta sig efter.

Det är ju ingen ide att gnälla på det, så länge lagen finns, man beslutar ju själv om man vill bryta lagen eller inte.
Man vet ju att det är olagligt, om man skulle åka på det i rätten tror jag inte de bryr sig ett dugg om att man säger: Men det är ju en löjlig lag, så jag skiter i den.

Instämmer. Fast frågan är om det är lagligt att stifta lagar på det här viset. Har den här lagen stöd i grundlagen, om man så säger? Den här lagen är ju grundad på felaktiga grunder då den faktiskt säger att det är olagligt att stjäla även om man inte stjäl. Det är som att bli dömd för våldtäkt och det enda beviset är att någon säger att du har våldtagit. Hmmm.. en sådan lag finns också, typ. Sjukt! Det sitter många oskyldiga i våra fängelser.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Det är okänt om du skulle eller inte skulle köpa något ifall du inte kunde ladda ner det gratis eftersom alternativet gratis finns för dig. Du kan påstå det ena eller det andra hur mycket du vill, men sanningen är att en andel större en 0 skulle köpa fler filmer/serier ifall det inte fanns ett gratisalternativ. Det finns inget incitament för dig att köpa produkter när du kan få dem gratis. Om du inte har råd att konsumera i lika stor utsträckning som innan så kanske du får incitament till att producera något av mer värde själv och därmed tjäna mer pengar. Priset på produkter och tjänster sätts inte och bör inte sättas av konsumenter då de alltid vill att allt ska vara gratis; detta tvingar de som producerar tjänster och produkter att ha ett marknadsanpassat pris där de måste konkurrera med andra. Det leder till en balans mellan maximal vinst och ett pris som är för högt då det finns konkurrenter som också producerar likvärdiga produkter och tjänster.

Om du vill ha en speciel deal med den som skapar produkten eller tjänsten så får du prata med företaget personligen, men om de inte vill det så har du inte rätten till produkten eller tjänsten gratis.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Instämmer. Fast frågan är om det är lagligt att stifta lagar på det här viset. Har den här lagen stöd i grundlagen, om man så säger? Den här lagen är ju grundad på felaktiga grunder då den faktiskt säger att det är olagligt att stjäla även om man inte stjäl. Det är som att bli dömd för våldtäkt och det enda beviset är att någon säger att du har våldtagit. Hmmm.. en sådan lag finns också, typ. Sjukt! Det sitter många oskyldiga i våra fängelser.

.

Fast det är ju förlorad inkomst för företagen, inte så mycket som de säger, men ändå.
Om det inte hade gått att få tag i en film online genom fildelning, så skulle förmodligen många fler gå och se den på bio tex. Eller köpa DVD/Bluray. Så de förlorar ju faktiskt pengar på att man fildelar.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Någon (inte jag) har gjort en välgärning och lagt upp de filmer/serier det gäller på minfil:
https://minfil.org/qf27o0bfbc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är mycket möjligt, vad jag vill få sagt är att minsta lilla abnormalitet skulle rasera hela utredningen, om allt man har att gå på är IP-loggar och om dessa inte är 100% tillförlitliga.

Vad jag vet (inte mycket) så kan inte ens polismyndigheten driva ett fall baserat på bara en IP-adress, och även om detta är ett civilmål så är jag tveksam.

Beviskraven är betydligt lägre i civilmål än i brottmål, det räcker i princip att kärande gjort sannolikt att svarande begått brottet och det är sedan upp till svarande att visa att så inte är fallet. Vinnaren är den som kommit med den mest sannolika historien. Se t.ex. Wikipedia om beviskrav: https://sv.wikipedia.org/wiki/Beviskrav

Det är ju bara att hoppas att någon drar det här till domstol och står på sig så att Spridningskollen (vilket j*vla namn förresten!) får på nöten.

Skrivet av SweMerlin:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Du inte bara blandar ihop äpplen och päron här, du gör en hel fruktsallad av straffrätt och immaterialrätt.

I lagens mening har du avstått från att köpa/hyra filmen i samma ögonblick som du laddat ner den, oavsett om du gått hem från videobutiken tomhänt eller ens varit där. Om ingen lagt ut pengar på att göra en film hade den ju aldrig blivit gjord och då hade den inte funnits vare sig på Hemmakväll eller på TPB. Så fort du laddar ner en film där upphovsrättsmannen hävdar en ekonomisk rätt så har du orsakat denne en förlust. Det spelar inte heller någon roll om du redan sett en film på bio eller köpt en DVD, du har fortfarande inte rätt att ladda ner eller hjälpa till att sprida den.

Knasigt? Ja, kanske. Men det är så lagen ser ut idag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Det är okänt om du skulle eller inte skulle köpa något ifall du inte kunde ladda ner det gratis eftersom alternativet gratis finns för dig.
TEXT

Well kan bara prata för mig själv men händer väl att en och annan serie trillar ner i burken men faktumet att gratis finns hindrar inte mig på något vis alls från att lägga ner runt 20 papp+ om året på film och serier. Så om jag skulle få ett krav hem i lådan så kan dom ju säga adjö till mina pengar jag häller på dom årligen bara för något som jag kanske till och med hade köpt i efter hand eller kanske till och med har köpt redan men bara inte pallat rippa för att ha på plex.
Nä fy 17! känner inte för att spy upp 2000kr för något jag med största säkerhet redan har köp lagligt eller kommer köpa om det inte kommit ut än.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Har kontaktat min ISP och frågat hur de ställer sig, visar de sig att de delar ut till detta skitbolag så kommer jag byta till Bahnhof illa kvickt

Vad har du för ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Är det längesen du fick det där pappret eller har du bara lagt upp en bild på en bild som du hittat ?

Det är givetvis inte jag som mottagit brevet. Brevet dök upp på Flashback för flera månader sen (https://www.flashback.org/sp56933054)

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hej på er.

Hade ett samtal med en arbetskamrat som är nämndeman. Enligt honom finns det flera mål det är klart uttalat att en IP adress inte behöver vara direkt utpekande till en person. Om det är ett 1-manshushåll så brukar det dock anses vara utpekande. Så fort som man är mer än 1 person i hushållet som delar på 1 IP-adress så räcker det inte för tingsrätten. I så fall måste en polisanmälan göras och det måste göras en husrannsakan. Dessutom måste då material hittas på en dator som är direkt knuten till en enda person. Så om man är flera personer som delar på en dator eller allting lagras på en NAS med samma användarnamn så kommer man igen fram till att man inte kan direkt identifiera en enskild person och därmed faller allting.
Så chanserna att denna firma skulle lyckas i en tingsrätt är mycket små om man är mer än 1 person i hemmet som delar 1 publik IP-adress.