Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dom kan se vart delningen skedde, dvs vilket hushåll, men inte vem. Det ska bli intressant att se om (och isåfall hur) de lyckas fälla en specifik individ.

Känner så jag oxå.

Är ju lite som att gå in i ett område där det varit ett rån och plocka närmsta person för att den befann sig i "Butiken" så det får helt enkelt duga med den.

Nej jag tror det krävs bevis på exakt vem som har tankat/delat materialet, eller har jag fel?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Laine: Låter konstigt, men inte omöjligt. Jag tror ändå att Bahnhof i det här fallet har andra loggar ingen annan förutom dom själva kommer åt.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MrShizzle:

@JaZid: Låter konstigt, men inte omöjligt. Jag tror ändå att Bahnhof i det här fallet har andra loggar ingen annan förutom dom själva kommer åt.

Det är mycket möjligt, vad jag vill få sagt är att minsta lilla abnormalitet skulle rasera hela utredningen, om allt man har att gå på är IP-loggar och om dessa inte är 100% tillförlitliga.

Vad jag vet (inte mycket) så kan inte ens polismyndigheten driva ett fall baserat på bara en IP-adress, och även om detta är ett civilmål så är jag tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är mycket möjligt, vad jag vill få sagt är att minsta lilla abnormalitet skulle rasera hela utredningen, om allt man har att gå på är IP-loggar och om dessa inte är 100% tillförlitliga.

Vad jag vet (inte mycket) så kan inte ens polismyndigheten driva ett fall baserat på bara en IP-adress, och även om detta är ett civilmål så är jag tveksam.

Exakt. Tror inte heller man kan ha endast IP-adress som bevis så man kan få det att se ut som att man sitter på en helt annan IP än vad man gör, så ser jag verkligen inte hur det skulle funka med att dom säger att "DU" hade det IPt vid ett specifikt tillfälle.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Mailat Comhem

Vad hindrar dem att börja utpressa folk som porrsurfar ect?

När du porrsurfar så streamar du materialet, vilket än så länge är lagligt i och med att inget sparas på din dator.

Jag har slutat ladda ner film. Idag har jag Netflix, och det som inte finns där streamar jag från Exodus genom Kodi. Då filmindustrin bedriver den värsta häxjakten som går att hitta så är det inte värt riskerna att ladda ner film idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Borgliga majoritet inklusive Socialdemokraterna röstade igenom ipred.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det står ju inte att Swec fritt delar med sig av informationen, utan endast att den kan användas vid missbruk av tjänsten.

Just där ja, men läser man "Om Sweclockers" så står detta:

Citat:

Icke-publika användaruppgifter betraktas som hemliga. Polisen och andra svenska myndigheter kan dock begära ut loggar och annan data vid brottsutredningar.

Låter ju som ett solklart fall för just pirat-häxjakt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@anon185723: Vad har politik med ett idiot"företag" att göra?

Permalänk
Medlem

Jag brukar oftast inte vara hemma när jag tankar, så det är alltså inte jag som tankar. Det kan flera vittnen intyga

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrShizzle:

@fxfighter: Vad har politik med ett idiot"företag" att göra?

Lagarna som partierna har drivit igenom har gjort det möjligt för idiotiska företag att skicka kravbrev med hot. Tack vare ipred så kan dumma företag med rättighetsinnehav få ut dina uppgifter utan domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem

läste om dom där mupparna precis och har precis exakt nu betalat och installerat 1 år OVPN. Tyckte det var en billig försäkring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur mycket data räcker för att man ska få hem pappret är ju frågan, 1 bit, ett helt avsnitt, en hel säsong? Jag tänker tvärneka så långt det går och de ska få bevisa precis allt, hur och vem, någon gång lär man hamna på listan på ett eller annat sett.

Enligt vad jag sett så har de gått in via pirate bay och plockat IP-adresser därifrån.
Om set skett någon upp eller nedladdning behövs inte för att vara med där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blub:

läste om dom där mupparna precis och har precis exakt nu betalat och installerat 1 år OVPN. Tyckte det var en billig försäkring

Du kanske redan vet om det men jag skulle då inte kalla VPN för någon "försäkring" mot detta.
Varför? https://youtu.be/vDbPjgXstHg?t=2m28s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@JaZid: Internetleverantören kan se vem som hade IP-adressen vid det givna tidpunkten.

Ibland kan dom det vid såna här tillfällen.
Har felanmält mitt bredband. Tog fram IP-adressen enl deras beskrivning (gick till routern). La till en kommentar om vilken IP som jag fick. Efter några dagar så ville dom veta igen. Den är dynamisk så jag vet inte vad dom gör med den. Har inte fått felet rättat än, nu vill dom göra om villkoren för abonnemangen. Funderar på att begära betalt per gång dom hör av sig om det inte är fel på min utrustning + extra bidrag för långsam hantering.

En gång tog nätagget sönder till fiberkonvertern. Trots att jag talade om att konvertern slocknat så ville dom gå igenom en fellista och ha IP-numret från konvertern. Dom funderade några dagar och kom sen med mail som sa att allt var bra. När jag ringde hade någon klurig tekniker lyckats pinga konvertern som var avslagen och fått svar. Några dagar senare kom ett annat bolag in och då fick jag ett nytt nätagg så numer går det hjälpligt.
Förstår att vissa inte vill lämna ut IP-adresser, det är inte alltid som det finns personal som förstår vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Du kanske redan vet om det men jag skulle då inte kalla VPN för någon "försäkring" mot detta.
Varför? https://youtu.be/vDbPjgXstHg?t=2m28s

OVPN loggar ingen trafik över huvud taget så jag vet inte riktigt vad du syftar på. Dessutom är det väl (så vitt jag vet) endast Telia som så lättvindigt hängt ut sina kunder?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur skall detta bedömas i praktiken?

På samma sätt som vårdnadshavare alltid har ansvar för minderårigas handlande. Med andra ord, deras formulering är irrelevant, de måste bevisa att det har fildelats, och det är inte alls säkert att ett medgivande från en minderårig håller i rättssalen. När de väl får ett rättsutslag är dock vårdnadshavare betalningsansvarig, om inte rätten gör ett speciellt undantag, och tvingar den minderåriga att stå för det. Och det är om man gör ett brottsmål av det, annars är de nog körda redan från början. Civilrättsligt mål mot minderårig... japp, det kommer domstolen gilla.

Skrivet av Dalton Sleeper:

är det den som står på nätverksanslutningen som får betala?

Grundprincipen här är att du ska betala för att du är rädd för att det ska gå vidare. Som vilken utpressningsverksamhet som helst. Kasta lappen, och neka om det görs en polisanmälan, och du får en kallelse till förhör.
De måste bevisa att just du stått för fildelningen, och inte någon annan i hushållet. Det går inte att döma "hushållet" för aktiviteten, så som rättsfall, är det här inget nytt. De kommer absolut ingenstans med det...

Skrivet av Selmalagerlöf:

detta låter ju ganska fishy, trodde det bara var staten eller företag som är på uppdrag åt polisen som har rätt till att ge ut böter eller har jag fel?

Du har rätt. Det här är inte böter, och du har ingen skyldighet att betala. Det här är en begäran om pengar för att man inte ska polisanmäla, och borde falla under utpressning, vilket är olagligt.

Skrivet av Laine:

Är IP-adresser som inte är statiska tillräckligt för att binda någon till ett påstående?

Sedan ett par år tillbaka är ISP'er skyldiga att lagra uppgifter som vilken IP som har använts av vem, Lagstiftning som absolut inte skulle användas för att jaga fildelare, men som både rättsväsende och privata aktörer försökt få tillgång till just för att jaga fildelare sedan dess...
Innan dess var ISP'er inte skyldiga att lagra, utan tvärt om, förbjudna att lagra mer än de absolut behövde för drift, felsökning, och fakturering för tjänster.

Skrivet av Laine:

Skulle bara den loggen vara bevis nog för att ta någon till rätten? Polismyndigheten behöver väl mycket mer än så, i samma sits?

Registret på vilken IP du haft vid ett givet ögonblick får nog anses vara ganska skottsäkert. Så kan de bevisa att just du använt den IP'n, och att ingen annan haft tillgång, vid den aktuella tidpunkten, visst.

Skrivet av Laine:

Har nämligen fått IP-location flera hundra mil fel massor med gånger,

Det här är något helt annat. Din ISP behöver inte ha angett rätt lokaliseringsinfo för ett IP-spann, men de kan garanterat ange vilket fysiskt uttag som använts.

Skrivet av Laine:

och en kompis fick en statisk IP-adress som tillhör ett företag 50 mil bort via Bahnhofs tjänst.

Den där är däremot mer märklig. Om Bahnhof hade delat ut någon av de statiska IP-adresser jag administrerar till någon, hade jag fått frispel, och frågat vad fan de håller på med. Det är en sådan sak som bara inte får hända.

Skrivet av BM-Mods:

Nej jag tror det krävs bevis på exakt vem som har tankat/delat materialet, eller har jag fel?

För att göra ett rättsfall av det... Japp, du har rätt. Men för att skicka utpressarbrev, som inte betyder annat än att man ingått ett vagt avtal med den som skickat räkningen, om att denna inte ska försöka göra rättssak av det... då är det ingen bevisbörda överhuvudtaget. Jag kan gå fram till en fullständig främling och hävda att han ska betala för att han fildelat min bild, och att jag ska ha betalt för det, om han betalar är jag rikare och han fattigare, men utöver det händer inget.

Fristående, om tråden.

Jag hade ALDRIG betalt en sådan här räkning. Vill man kan man ta den gjorda betalningen och gå till rätten med det i ett civilmål, och ha garanterat sig att vinna målet. Du har, genom ditt betalande, erkänt handlingen, alltså fildelningen. Beroende på hur avtalet men går med på när man betalar räkningen ser ut, så kan man stämma dem för avtalsbrott, och få tillbaka sina 2000:-, men böter, och skadestånd för själva fildelningen kommer troligtvis vara högre, så det är fortfarande vinst för dem...

Helt bortsett från att de inte har något att gå på då alltså. Alla som har dömts för fildelning (Och inte för att ha driftat fildelningsnätverk, FTP'er, Torrent trackers, osv) i det här landet har medgett brottet, och utan medgivandet hade de inte blivit dömda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det har tyvärr redan gjorts.

http://i.imgur.com/At7LnKD.png

Är det längesen du fick det där pappret eller har du bara lagt upp en bild på en bild som du hittat ?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ågren:

OVPN loggar ingen trafik över huvud taget så jag vet inte riktigt vad du syftar på. Dessutom är det väl (så vitt jag vet) endast Telia som så lättvindigt hängt ut sina kunder?

*Suck*...
https://youtu.be/vDbPjgXstHg?t=16m18s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Du kanske redan vet om det men jag skulle då inte kalla VPN för någon "försäkring" mot detta.
Varför? https://youtu.be/vDbPjgXstHg?t=2m28s

Det man kan göra är väll att dra ur sladden, men då kan man ju lika gärna sitta i en bunker. En viss risk är det ju alltid om man nu bestämmer sig för att tanka/dela, man kanske då vill minimera den. Sen om NSA/CSI etc kommer och monterar i ett extrachip i din router eller bestämmer sig för att lyssna på just din uppkoppling så finns det väll inte mycket att göra.

Permalänk

Frågan är hur rättssystemet ser på ägandeansvar för bredbandsabonnemang i Sverige. Kör man för fort förbi en fartkamera så är ju inte ägaren till bilen ansvarig. I vissa andra länder är bilägaren ansvarig. Det känns ganska rättsosäkert med ägandeansvar i det här fallet eftersom det är ett väldigt svårt bevisläge.

Jag står som ägare på vårt bredbandsabonnemang som delas med hyresgäster och ibland gäster. Det är alltså svårt för mig att ha koll på vad folk gör. Jag kan förstås be användarna att inte ladda ner olagliga saker. Men låt säga att någon laddar ner en film på nätverket, jag vet inte vem och alla nekar till att ha laddat ner filmen. Jag blir sedan kallad till tingsrätten. Ska jag bli dömd mot mitt nekande att betala stora skadestånd för något jag inte har gjort? Känns som att det borde krävas lite mer bevis än en ip-adress.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Tänkte bara informera om denna icke-polisiära skapelse som tycks ha som uppdrag att pressa folk på pengar med obskyra bevis som underlag.

Då Spridningskollen ämnar kontakta ISPs för att få reda på vem som har en viss IP-adress har jag kontaktat min ISP (Comhem) för att ta reda på hur de ställer sig till att ett icke-polisiärt bolag begär ut kund-utdrag ur deras register. Något som de inte har rätt till enligt Post- och Telestyrelsen.

Jag föreslår att alla andra gör lika dant för att stoppa detta otyg i sin linda.

https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Utla...

http://m3.idg.se/2.1022/1.664613/de-vill-satta-kappar-i-hjule...

Då jag har Comhem som ISP blev jag lite nyfiken.
Vad fick du för svar?

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardwired:

Då jag har Comhem som ISP blev jag lite nyfiken.
Vad fick du för svar?

Jag har inte fått svar än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Jag har inte fått svar än.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret.

Keep us posted.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Angående Telia så minns jag hur Abuse-avdelningen på 90-talet i princip agerade på varenda idiot som skickade ett mail till avdelningen. Det skickades ut t.ex. varning "1 av 3" innan man blev avstängd. Det räckte med att skicka screenshot på en förfalskad ICQ-chatt för att få någon avstängd i princip. Väldigt rättssäkert.

Permalänk
Medlem

Du menar att vi skulle se ett helt 20-minutersklipp från en svamlande (och enormt irriterande) foliehatt för att få höra att vi inte kan verifiera den info som OVPN tillhandahåller? Det är väl klart som korvspad att det inte går att veta med säkerhet utan att ha access till deras servrar men är man så pass paranoid bör man nog hålla sig från internet över huvud taget.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du greppar efter, den senaste tidpunkten du länkade till handlade om att en VPN-länk inte är anonymiserad utåt och nu länkar du till en annan del av klippet. Kan du inte bara tala om vad det är du menar så slipper vi kolla igenom en massa irrelevant svammel?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadeace:

Obehagliga maffiafasoner, fick för mig att krav på IP-adress via Internetleverantör enbart kunde göras när straffsats för brott var minst 2 år?

Hade för mig det ja, men att det ingår i straffskalan på organiserad utpressning är helt klart för de flesta, men tydligen inte för de där lurenskojjarna där "Talespersonen" IDG pratar med är direktör för ett inkassobolag.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har länge haft funderingar på Banhof som värnar om oss konsumenter, detta gjorde bara att jag nu kommer gå över utan tvekan, något jag skulle gjort för länge sen.
En stor fråga med dessa krav framöver kommer att bli hur man ska få fram personen som delade film/musik via IP adressen, eller kommer man bara köra på att den som står för abonnemanget kommer också stå till svars för handlingar som familjemedlemmar eller också andra människor vid öppet trådlöst nät?

Permalänk
Medlem

Fungerade fint i tyskland, där verkar rättsäkerheten vara så hög alls (verkar vara lika illa i Sverige).

Vem tar pengarna sen? Är det detta trollföretag eller film/musikbolaget?

Om man skulle få ett brev, får man hoppas det går att ignorera det. Vet för några år sen så skickades det runt hot brev om just fildelning (en varning att sluta upp med verksamheten).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har kontaktat min ISP och frågat hur de ställer sig, visar de sig att de delar ut till detta skitbolag så kommer jag byta till Bahnhof illa kvickt

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Jag kontaktade Bredband2 och frågade hur de står i den här frågan.
Fick detta som svar:
"Hej, vi ger endast ut information om IP-adresser när polisen efterfrågar detta.
När det kommer till andra förfrågningar om information gällande IP-adresser värnar vi om våra kunders integritet och nekar sådana förfrågningar. Vänligen, Martin"

Mycket bra, jag kontaktade BB2 nyss och ställde samma fråga. Skönt att de inte delar ut infon till dessa idioter

Visa signatur

if young metro don't trust you