Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

Haha varför funkar inte spridbingskollens sida längre? Går inte ens att hitta den via google

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Riksnet: "Vi lämnar inte ut några personuppgifter eller loggar till någon annan än polisen. För att vi ska lämna ut dem så måste polisen göra en skriftlig begäran till oss."

hmm... kändes inte allt för betryggande

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

– Ja, såsom du beskriver det. Det är lagligt så länge man inte ägnar sig åt hacking utan använder de rättsliga verktyg som finns, säger han till SVT Nyheter.

ja, man lägger till torrenten i en klient och är uppkopplad för att kolla vilka peers som finns. alltså begår dom själv brott för att kunna "lösa" brott och få pengar för det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det de skickar ut är ett kravbrev. Behövs inte polisens godkännande för det. Bara att bestrida om det dimper ner ett brev i brevlådan. Allt de har är ditt IP-nummer, tid och datum. De kan inte bevisa att du har materialet i ditt ägo. För att kunna bevisa det så krävs det en husrannsakan där man lägger beslag på din dator.

Finns plugins till både Chrome och Firefox som tillåter dig att streama torrents utan att ladda ner något till din dator, och detta är än så länge inte olagligt då det klassas som tillfällig kopia. Det finns även videospelare som läser torrent-filer, men istället för att ladda ner filen som en vanlig torrentklient så streamar den innehållet istället. Ska bli intressant att se hur långlivat det här försöket att sätta dit pirater blir. Att skrämma pirater har inte fungerat särskilt bra tidigare, så jag ser ingen anledning till varför det ska lyckas den här gången.

I tyskland verkar denna taktik fungera, påstår i alla fall att nerladdning har minskat. Sen kan ju vara så många i stället skaffat vpn, samt man inte vet hur dom samlar statistiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Fast det är ju förlorad inkomst för företagen, inte så mycket som de säger, men ändå.
Om det inte hade gått att få tag i en film online genom fildelning, så skulle förmodligen många fler gå och se den på bio tex. Eller köpa DVD/Bluray. Så de förlorar ju faktiskt pengar på att man fildelar.

Otvivelaktligen är det så. Argumenterar inte emot detta. Men chansen finns ju ändå att jag aldrig skulle ha sett halva den där skitdåliga filmen, om inte möjligheten att tanka ner den fanns.

Och i processrätt är det ju så att man inte skall kunna dömas om man inte kan bevisas utom allt tvivel till skyldig. Här finns det ju tvivel. Ja, inte att jag har tankat ner den men det finns tvivel om huruvida jag alls har sett den. Det finns tvivel om att jag skulle ha betalat för den om jag kunde. Har jag då stulit något? Inte 100% klart och därmed går det ju inte att döma mig för något. Eller borde inte gå..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Du kanske redan vet om det men jag skulle då inte kalla VPN för någon "försäkring" mot detta.
Varför? https://youtu.be/vDbPjgXstHg?t=2m28s

vpns inkluderas inte i datalagringsdirektivet så dom behöver inte spara data.
om du ska gå på det att servern i sig inte är säker så krävs det att servern blir hackad för att nå dessa uppgifter. alltså har ett grovt brott begåtts för att komma åt uppgifter. det lär domstolen inte gilla. kanske hade varit okej i terroristfall, men knappast i fildelning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Beviskraven är betydligt lägre i civilmål än i brottmål, det räcker i princip att kärande gjort sannolikt att svarande begått brottet och det är sedan upp till svarande att visa att så inte är fallet. Vinnaren är den som kommit med den mest sannolika historien. Se t.ex. Wikipedia om beviskrav: https://sv.wikipedia.org/wiki/Beviskrav

Det är ju bara att hoppas att någon drar det här till domstol och står på sig så att Spridningskollen (vilket j*vla namn förresten!) får på nöten.

Du inte bara blandar ihop äpplen och päron här, du gör en hel fruktsallad av straffrätt och immaterialrätt.

I lagens mening har du avstått från att köpa/hyra filmen i samma ögonblick som du laddat ner den, oavsett om du gått hem från videobutiken tomhänt eller ens varit där. Om ingen lagt ut pengar på att göra en film hade den ju aldrig blivit gjord och då hade den inte funnits vare sig på Hemmakväll eller på TPB. Så fort du laddar ner en film där upphovsrättsmannen hävdar en ekonomisk rätt så har du orsakat denne en förlust. Det spelar inte heller någon roll om du redan sett en film på bio eller köpt en DVD, du har fortfarande inte rätt att ladda ner eller hjälpa till att sprida den.

Knasigt? Ja, kanske. Men det är så lagen ser ut idag.

Otvivelaktligen är det så. Argumenterar inte emot detta. Men chansen finns ju ändå att jag aldrig skulle ha sett halva den där skitdåliga filmen, om inte möjligheten att tanka ner den fanns.

Och i processrätt är det ju så att man inte skall kunna dömas om man inte kan bevisas utom allt tvivel till skyldig. Här finns det ju tvivel. Ja, inte att jag har tankat ner den men det finns tvivel om huruvida jag alls har sett den. Det finns tvivel om att jag skulle ha betalat för den om jag kunde. Har jag då stulit något? Inte 100% klart och därmed går det ju inte att döma mig för något. Eller borde inte gå..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Är det inte så att den som har tecknat avtalet med ISP:n som är ansvarig för hur linan används?
Denne person är ju den juridiska personen som är ansvarig för vem som använder tillgången till linan och därmed så även om det är någon som hackat sig in via WiFi så blir alltså den som tecknat abbonemanget som åker dit? Om det nu inte skulle vara så, då är det ju bara att sätta sitt WiFi till öppet och sedan säga "jag har ju ingen aaaning om vem som använder mitt nät så därför tänker jag inte ta mitt ansvar för om någon laddat ner något illegalt"?

Om man har en egen router som sitter istället för ISP:ns egna, kan ISP:n utläsa macadresserna ändå? Om Spridningskollen nu har ett IP från PirateBay eller var de nu fått IP-uppgifterna från, kan de då även se exakt vilken dator som laddat ner det påstådda materialet?

Som flera säger, det känns verkligen fishy det här med att de verkligen skulle ha rätt att göra som de gör...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ja herregud, låter flummigt "AVSLÖJADE!" som att de har fått tag i 1000 avskum som har laddat ner barnporr eller liknande

Är det vårat fel att filmbranschen inte kan hänga med i IT utvecklingen på ett bra sätt?

Jag har netflix m.m men allt finns ju inte där, inte alltid i den kvaliten man vill ha eller 5.1 ljud m.m

nä får jag nått sånt där brev ska de fan i mig kunna bevisa att det är jag som laddat ner, en videoinspelning där jag trycker på ladda ner och sen sätter mig och kollar skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är mycket möjligt, vad jag vill få sagt är att minsta lilla abnormalitet skulle rasera hela utredningen, om allt man har att gå på är IP-loggar och om dessa inte är 100% tillförlitliga.

Vad jag vet (inte mycket) så kan inte ens polismyndigheten driva ett fall baserat på bara en IP-adress, och även om detta är ett civilmål så är jag tveksam.

Lägger mig i lite eran diskussion. Men det kan faktiskt vara så att i fibernät så är allt huller om buller när det gäller portning. Exempelvis så när jag flyttade in i en lägenhet i Karlstad så kunde jag inte få ett abonnemang till mitt uttag då uttaget var portat fel, jag hade alltså redan ett abonnemang hos mig som egentligt var registrerar till en person på en helt annan adress. Det visade sig sen att 30% av Karlstads fiberanslutna kunder inte hade "sitt" uttag på sin adress.

Detta skulle kunna betyda att Eva som sitter på vägen ett får ett krav på sig eftersom hennes uttag är portat till gatan 2 där Berit sitter och fildelar som en galning.

Detta kan alltså hända. Och samma hände när jag flyttade in på mitt senaste boende, då var det dock endast lokalt i den Bostadsrättsföreningen, men då hade jag som bodde i 6D "mitt uttag" i 6A. Jag har alltså varit med om dessa fel 2 ggr, 2 adresser i rad, i 2 olika städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Någon (inte jag) har gjort en välgärning och lagt upp de filmer/serier det gäller på minfil:
https://minfil.org/qf27o0bfbc

inte för att den där filen säger något då den är sorterad såhär:

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om man inte har fast ip utan sitter bakom sin ISPs NAT behöver de inte få ut något från ISPn då? Typ loggar och liknande?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vad säger Bredbandsbolaget?

Visa signatur

Mobo: MSI X470 Aorus Gaming WIFI-- PSU: Seasonic 500w
CPU: Ryzen 7 2700x -- RAM: Corsair Vengeance DDR4 16GB
GPU: MSI GTX1080
Skärm: ASUS vg248qe 144hz -- Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Hej på er.

Hade ett samtal med en arbetskamrat som är nämndeman. Enligt honom finns det flera mål det är klart uttalat att en IP adress inte behöver vara direkt utpekande till en person. Om det är ett 1-manshushåll så brukar det dock anses vara utpekande. Så fort som man är mer än 1 person i hushållet som delar på 1 IP-adress så räcker det inte för tingsrätten. I så fall måste en polisanmälan göras och det måste göras en husrannsakan. Dessutom måste då material hittas på en dator som är direkt knuten till en enda person. Så om man är flera personer som delar på en dator eller allting lagras på en NAS med samma användarnamn så kommer man igen fram till att man inte kan direkt identifiera en enskild person och därmed faller allting.
Så chanserna att denna firma skulle lyckas i en tingsrätt är mycket små om man är mer än 1 person i hemmet som delar 1 publik IP-adress.

Så han menar att om man bor själv i ett hushåll så har man inga vänner eller släkt? I dagens läge då alla har någon form av enhet med sig som kan utnyttja internet och dom flesta har Wi-Fi så känns det som ett förlegat resonemang baserat på 90-talet. Då hade man ofta bara en trådbunden enhet med internet i hushållet. Och här ligger troligen grundproblemet. Rättssystemet har inte hunnit med teknikutvecklingen.

Har ett brott skett ska man ha starka bevis som styrker att personen i fråga begått brottet. Ett ip bevisar inte att en viss person begått det aktuella brottet.

Tror jag ska stänga av lösenordet på mitt Wi-Fi bara för att.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Detta går väl att undvika om man kör med en VPN?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta rent praktiskt egentligen? Ja menar polisen har ju knappast tid och resurser att kolla upp sådant här? Borde väl innebära att det bara är tomma hot då?

Kanske läge att skaffa VPN nu då.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Well kan bara prata för mig själv men händer väl att en och annan serie trillar ner i burken men faktumet att gratis finns hindrar inte mig på något vis alls från att lägga ner runt 20 papp+ om året på film och serier. Så om jag skulle få ett krav hem i lådan så kan dom ju säga adjö till mina pengar jag häller på dom årligen bara för något som jag kanske till och med hade köpt i efter hand eller kanske till och med har köpt redan men bara inte pallat rippa för att ha på plex.
Nä fy 17! känner inte för att spy upp 2000kr för något jag med största säkerhet redan har köp lagligt eller kommer köpa om det inte kommit ut än.

Dessvärre fungerar inte dagens ekonomi på det viset att man kan ta hänsyn till individers enskilda moral.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

* Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

* Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Exempel:
Jag har toktråkigt hemma och i brist på annat så tankar jag ner en film som jag aldrig annars hade tänkt se på bio, hyra eller köpa. Jag ser halva filmen och så stänger jag av, för den var för dålig. Har jag då stulit någonting? Och om jag inte har stulit någonting så finns det ju heller inget lagligt underlag för att ställa mig inför rätta.

Tänk på att sidan du piratkopierar ifrån tjänar rätt mycket pengar (genom reklamintäkter). Så vist den som lägger ut och den som tar hem material får ju inte en kr (möjligen den som lägger ut materialet).

Får hoppas detta inte gör så stor verkan. Är tråkigt att media bolgen inte ser till att ha en streaming tjänst där nästan alla filmer och serier finns. Innan dom börjar med detta skrämsel propaganda, det lär skapa mer bekymmer än lösa problemet.

Denna upphovsrätt, saboterar mer än gör nytta. Vet ju länder där bara netflix eget utbud existerar, just för det är så dyrt med att få rättigheterna för filmer och serier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hur funkar detta rent praktiskt egentligen? Ja menar polisen har ju knappast tid och resurser att kolla upp sådant här? Borde väl innebära att det bara är tomma hot då?

Kanske läge att skaffa VPN nu då.

Vad som sägs i tråden så kan det gå till civilrättsmål. Alltså blir som stämmnig, helt enkelt fastslå om du är skyldig eller inte dessa pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man sitter på en allmän plats, typ tågstation, fik eller nåt sånt och laddar ner på ett öppet wifi där? Kan dom då spåra till den specifika enheten? O hur vet dom vem som äger just den enheten?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se försäljningssiffrorna dala när man lobbat tillräckligt för att sätta stopp för fildelning helt och hållet. Är märkligt att det är så svårt att förstå att marknadsföringen uteblir när man stoppar spridningseffekten fildelning faktiskt har.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tydligen vill dom inte dela med sig av sin "forskning" heller. Så om man får ett brev är det bara att polisanmäla det och yrka på utpressning?

Permalänk
Medlem

Happ bara slå på sin VPN igen då

Permalänk
Medlem

@wRRM: Forskning ?

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta om man sitter med en "privat" ip-adress och inte har en egen publik?
Går det fortfarande att spåra genom att bara ha ip-adressen?

Permalänk
Medlem

2000kr är inte direkt mycket om man tänker på att folk som håller på med fildelning säkert har tankat filmer och spel för långt mer än det.

Edit jag såg nu "per film"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@wRRM: Forskning ?

Ja något har dom gjort för att ta reda på att just den IP adressen som krävs på pengar har gjort något, och dom vägrar visa hur dom har kommit fram till det.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/04/21/bahnho...

Skrivet av jOnÄTÄn:

2000kr är inte direkt mycket om man tänker på att folk som håller på med fildelning säkert har tankat filmer och spel för långt mer än det.

Det är 2000kr / film/serie

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att fildelare är attackerade - förlåt, "granskade" - mer än andra handlar bara om ekonomiska intressen. Trots forskning som påvisar att fildelare i högre grad köper film/musik/spel än andra. Det spelar ingen roll.

Detta handlar inte om att bekämpa "brott". Det handlar om att hökaktigt slå vakt om ekonomiska intressen hos storkapitalet. Det räcker inte att deras vinster är i miljarder. Det behövs alltid några miljarder till för att alla direktörer ska kunna köpa den där extra yachten eller porschen till någon av stekarsönerna.

Permalänk
Medlem

Trevligt med privat företag som ska agera domstol