Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

Detta har vad jag förstått försiggått en tid i Tyskland. Frågan är hur det gått där när folk har bestridit? Med tanke på att man säger att illigal nerladdning har gått ner i Tyskland så kan man misstänka att det inte gått så bra för piraterna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ah alright, så du hostar ett öppet wifi där du bor?
Finns det inte risk att du får betala för fildelning som andra människor gör när de är uppkopplade?

Hehe, håller med känns inte som att man gärna öppnar upp sitt Wifi, då är det nog bättre att betala för film och serier som man konsumerar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Får jag ett kravbrev går jag hellre till domstol än att pröjsa. Det är ju utpressning. "Betala annars anger vi dig". Om jag betalar, hur vet jag att de inte går vidare ändå? Låter som scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är man orolig så är det bara att skaffa sig en målvakt!

Sen lär ju Bahnhof vägra ge ut personen bakom IP vare sig man använt deras VPN eller inte?

Dem kan ju bli tvingade så jag råder folk till att använda vpn iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är man orolig så är det bara att skaffa sig en målvakt!

Sen lär ju Bahnhof vägra ge ut personen bakom IP vare sig man använt deras VPN eller inte?

Bahnhof lär inte vägra när de blir ålagda av Tingsrätten att ge ut uppgifterna med hot om vite. Telia nekade ju först kravet och blev tagna till rätten av Spridningskollen, där Telia förlorade.

Jag tror många lever på en myt om att Bahnhof aldrig lämnar ut saker och ting. Ja, Bahnhof är den ISP som slåss överlägset mest, men när de förlorar i rätten har de inget val. De kommer inte att bryta mot rättens dom och betala flera 100 tusen i vite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Detta har vad jag förstått försiggått en tid i Tyskland. Frågan är hur det gått där när folk har bestridit? Med tanke på att man säger att illigal nerladdning har gått ner i Tyskland så kan man misstänka att det inte gått så bra för piraterna.

Hört det med, samt även att många betalar i stället för att bestrida (vad jag hört). Rättsväsendet är rätt lika även i Sverige, så troligen kommer det minska och Spridningskollen får en fetare plånbok för flesta är rädda för att få betalningskrav.

Se bara på bluffakturor som gick riktigt bra här i landet, okända fakturor ska man alltid se upp med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Någon som har nån aning om hur Telia ställer sig till detta?

& Nån som har vpn att rekommendera? Skicka gärna pm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Om man skulle få ett sånt brev och bestämmer sig för att ta det till rätten, där man förlorar. Åker man på någon rättegångskostnad då?

Edit: Kö 11 i Telias chat nu, ska fråga hur dom ställer sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns bra att ge pengar till Bahnhof varje månad. De är den enda Internet Service Provider i Sverige värda namnet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ingen som vet hur länge de har övervakat samt om listan med filmer uppdateras?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt krasst så är det så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli granskad i högre grad än andra.

Helt krasst så är det så att om man ger sig in i utpressningsbranschen får man branschen tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli "granskad" i högre grad än andra.

Det är det enda sättet jag kan tolka deras uttalande på.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man skulle få ett sånt brev och bestämmer sig för att ta det till rätten, där man förlorar. Åker man på någon rättegångskostnad då?

Edit: Kö 11 i Telias chat nu, ska fråga hur dom ställer sig.

Jag va inne och fråga, dom kommer länka dig till sin Wall of text med allt om integritet osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag va inne och fråga, dom kommer länka dig till sin Wall of text med allt om integritet osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska skriva att jag har lässvårigheter och be dom förklara så lätt dom kan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hört det med, samt även att många betalar i stället för att bestrida (vad jag hört). Rättsväsendet är rätt lika även i Sverige, så troligen kommer det minska och Spridningskollen får en fetare plånbok för flesta är rädda för att få betalningskrav.

Se bara på bluffakturor som gick riktigt bra här i landet, okända fakturor ska man alltid se upp med.

Scams är en extremt lukrativ branch då de tjänar pengar utan att leverara något, det har förfinats över åren från att vara mailutskick till exempelvis Patent Scams där de nyttjar länders lagar för att kunna skrämma/kräva pengar av privatpersoner/småföretag. Om inte Sverige agerar mot dessa typer av övertramp så kommer inte samhället att se så trevligt ut inom en snar framtid.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man skulle få ett sånt brev och bestämmer sig för att ta det till rätten, där man förlorar. Åker man på någon rättegångskostnad då?

Edit: Kö 11 i Telias chat nu, ska fråga hur dom ställer sig.

Oavsett rättegång, förlorar du får du står för kostnader. Du kan eventuellt ha ett visst skydd via tex. hemförsäkring, kan dock ej svara på hur de ställer sig till att försvara en sådan rättegång.

Permalänk
Medlem

Undrar också över det här med VPN lite. Finns det ngn bra sammanställning över vilka alternativ som finns och vilka som är bäst? Om ngn kan rekommendera alternativ skulle det vara uppskattat.

Permalänk
Inaktiv

Jag noterar idag att Bahnhof, iallafall för mitt stadsnät, verkar ha sänkt priserna något på anslutningarna. Vilket innebär en liten hastighetsuppgradering. Sedan verkar deras betalda VPN-lösning ha sjunkit lite i pris, rätt säker på att den kostade mer än 40kr innan. Blir nog både uppgradering av hastighet samt testa VPN-lösningen i någon månad, blir det vanligare med att suspekta organisationer letar IP'n för att skicka ut högst tveksamma hot/fakturor så vill iallafall jag skydda mig så gott det går.

Råder er andra att också se över era anslutningar, oavsett vilken leverantör ni har och vad ni nu gör med era anslutningar. Riktigt trist utveckling och jag hoppas fler ISP'er ansluter sig till Bahnhofs sida där man iallafall försöker värna om sina kunder. Nu försökte även Telia det med men jag undrar ändå om de inte kunde gjort mer där.

Mycket bra att det blev en nyhet av det hela också, det är viktig information att ta till sig.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bara att maskera sin ip adress som nån annan och kanske till den där elaka grannen du pratade med? Då får han ta smällen Ifall dom enbart riktar sig in på ip-adressen!

Permalänk
Medlem

Sånt har redan gjorts i USA i åratal. Påverkar inte mig då jag inte använt torrents på evigheter. Med Netflix och sånt så har man mer serier och filmer än man hinner se helt lagligt. Spel köper man på steam sales och liknande så man har mer än man hinner spela. För att inte tala om alla f2p spel. Att ha ont om pengar är inte längre anledning till att pirata som det var förr. Känns som höjden av fildelning var när bredband var nytt och det gick fort och det fanns Inga bra lagliga alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Någon som vet hur Telenor ställer sig vid att lämna ut personuppgifter till detta skojarföretag?

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Vad händer om man äger en laglig DVD med filmen/filmerna? Då har man redan betalat för verket.

Permalänk
Medlem

Alltså vad ger detta "företaget" rätt att döma ut böter till privatpersoner?

Enligt polisen har de inte rätt till det: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/

Men deras avsikt är ju inte att få in böter utan att få fildelningen att minska. Och en sådan här skrämsel kampanj är ganska effektiv, så även om de inte får in en ända betalning så har de ju uppnått sitt mål.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Sånt har redan gjorts i USA i åratal. Påverkar inte mig då jag inte använt torrents på evigheter. Med Netflix och sånt så har man mer serier och filmer än man hinner se helt lagligt. Spel köper man på steam sales och liknande så man har mer än man hinner spela. För att inte tala om alla f2p spel. Att ha ont om pengar är inte längre anledning till att pirata som det var förr. Känns som höjden av fildelning var när bredband var nytt och det gick fort och det fanns Inga bra lagliga alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

***bort/moderator***

Oavsett så tycker jag detta skojarföretag är rena äckelheter. jag hoppas den undre världen kommer på en bra lösning. jag tänkte, annars kan man ju bara köra öppet nätverk o hänvisa till att någon laddat ner på ens nätverk

§1.1/§7 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Låter ju som att man gott kan polisanmäla, utpressning eller för bedrägeri? Vet inte vad polisen säger om det dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad händer om man inte har några portar öppna? Syns det fortfarande i listan över peers?

Självklart, men du hamnar i kategorin "passiva" peer's, och kan därför bara ansluta till användare som är "aktiva", alltså, sådana med fungerande port forward, och öppna portar. Du minskar möjligen träffytan, men du kan nog förutsätta att "kontrollorganisationer" som de här, har öppnat portar för trafik, och ser dig i alla fall.

Skrivet av zeagan:

Ah alright, så du hostar ett öppet wifi där du bor?
Finns det inte risk att du får betala för fildelning som andra människor gör när de är uppkopplade?

Hur skulle det gå till? I rättssak är de skyldiga att bevisa att du har gjort det, i ett civilrättsmål måste de bevisa att du gjort det, eller åtminstone varit medveten om att det pågår, och inte har gjort något för att förhindra det. Med andra ord, att du är inkompetent, eller lat, och därför inte har skyddat ditt trådlösa på ett bra sätt, är inte nog.

Skrivet av Neon:

Hehe, håller med känns inte som att man gärna öppnar upp sitt Wifi,

Jag är inte så säker på hur du tänker här. Vad skulle vara problemet med gästnätverk? Funktionen är inbyggd i nästan alla routrar med trådlöst i dag, och definitivt i alla accesspunkter. Det enda som kan kännas problematiskt är om uppkopplingen blir alla grannarnas primära val, så att bandbredden blir lidande, men då prioriterar man ner trafiken, eller, om man är fanatisk nog, ordnar så att den kopplar till och från lite slumpvis. Digital veckotimer med "slumpfunktion" för att driva belysning under semestrarna, kanske skulle passa?

Skrivet av dagas:

Att ha ont om pengar är inte längre anledning till att pirata som det var förr. Känns som höjden av fildelning var när bredband var nytt och det gick fort och det fanns Inga bra lagliga alternativ.

Det har väl aldrig varit frågan om pengar, något vetenskapliga undersökningar pekat mot gång på gång. Piraterna är även storkonsumenterna, de som betalar överlägset mest. Det handlar, och har alltid handlat om, bekväma leveransmetoder. När småkillarna på skolan kopierade band med C64 spel av varandra, var det möjligen delvis en fråga om pengar, men i realiteten handlade det även då om bekväma leveransmetoder, eftersom kostnaden belastade ens föräldrar, och inte en själv... Medan möjligheterna att ta sig 7 mil, köpa valfritt spel, och ta sig hem för att spela det, var mer begränsade.
Pengar är helt enkelt ett dåligt argument, och har alltid varit det. Man konsumerar betydligt mer piratkopierat material än man hade haft råd med, om man skulle köpa varje nedladdning individuellt, men det är inte pengarna som är drivkraften.

Skrivet av Nefrums:

Alltså vad ger detta "företaget" rätt att döma ut böter till privatpersoner?

Inget. Men så är det här inte "böter" utan en avgift, som man lämnar sitt samtycke till, när man betalar. Och är man så dum tycker jag nog att man gjort sig förtjänt av allt som kan följa på ett sådant medgivande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det verkar ganska dumt. Bättre att låtsas som inget. En internetuppkoppling är inte begränsad till en dator och dessutom har du förhoppentligvis inte lämnat dina fingeravtryck/iris scan när du kopplade upp dig.

jag behöver inte motbevisa min skuld, dom måste kunna bevisa att det var ett brott.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Sånt har redan gjorts i USA i åratal. Påverkar inte mig då jag inte använt torrents på evigheter. Med Netflix och sånt så har man mer serier och filmer än man hinner se helt lagligt. Spel köper man på steam sales och liknande så man har mer än man hinner spela. För att inte tala om alla f2p spel. Att ha ont om pengar är inte längre anledning till att pirata som det var förr. Känns som höjden av fildelning var när bredband var nytt och det gick fort och det fanns Inga bra lagliga alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju att de kan snappa upp vilken ip-adress som helst och påstå att de måste betala 850 euro, de flesta hushåll har wifi och då kanske de tror deras barn eller kanske grannen laddade ner och du får ta smällen. Nej detta är bara så fult och vidrigt hur de går tillväga.

Känns som det här kom efter CopySwede när de upptäckte att man inte gjorde nånting vid avgiften för privatkopiering och behöver tjäna ännu mer pengar.

Permalänk

Är det ingen som fått svar från ComHem än hur dom ställer sig till detta och om dom lämnat ut något?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Konsolgrävare

Hur ställer sig Alltele till detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeagan:

Ah alright, så du hostar ett öppet wifi där du bor?
Finns det inte risk att du får betala för fildelning som andra människor gör när de är uppkopplade?

nej.

Såvida man inte är korkad nog att betala en falsk faktura.
Men då finns det ju en risk att man får betala en solochvårare i nigeria om man har ett email konto.