30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

35 år (i någon månad till iaf). Mitt spelintresse började med att vi hyrde NES på helgerna från den lokala videobutiken och spelet var Super Mario Bros. Sen blev det en GameBoy som jag senare sålde och skaffade NES. Därefter har det varit PC i olika utförande varav den första var en P90, 8MB ram, Cirrus Logic 5446 uppgraderad till 2MB och ett Sound Blaster AWE32 (här snackar vi världsklass i midimusik, ingen sunking FM-synth). Har haft de flesta nya generationerna av konsoller.

Verkligen svårt att välja spel dock, så jag får nog göra som flera andra har gjort
NES: Super Mario Bros, Solar Jetman, Master Blaster och Journey to Silius.
Gameboy: Super Mario Land och Solar Striker (första spelen jag hade och de som jag är mest nostalgisk över)
SNES: Super Mario World, Super Castlevania, Super Probotector

Därefter är det väldigt blandat, men på PC så är nog mitt nummer 1 spel Jedi Knight - Dark Forces II

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Spectravideo 328 i mitten av 80-talet. Spel som jag minns där är Spectron och multiplayerspelet Armoured Assault
Samtidigt och efter det så blev det en hel del spelande på C64
På 90-talet hade jag mac och det blev lite spelande där men mest spelades på SNES och en del på N64 (ägde dock ingen själv)
Sega Dreamcast köpte jag när den kom och den hade många bra spel.
Införskaffade PS3 när första budgetmodellen kom och det spelades väldigt mycket COD4 Modern Warfare.

För två år sen köpte jag en PC för spel. Efter det så har det inte blivit nåt konsolspelande. Spelar numera bara på PC.

Bästa spelet någonsin måste jag nog säga är Super Mario Kart till SNES.
Battle mode, speciellt banan Battle Course 4, är nog det bästa som gjorts i multiplayer.
Spelade det regelbundet under ca 3 års tid. Och när jag testat på senare tid så tycker jag det är lika bra fortfarande.

Call of duty 4 Modern Warfare (PS3) hade kunnat knipit förstaplatsen om det inte varit för perk Frag x3

Andra spel värda att nämna:
Pinball Arcade (PC)
Grand Theft Auto 1 (PC)
Donkey Kong Country (SNES)
Goldeneye 007 (N64)
Dom första Uncharted-spelen (PS3)
Virtua Tennis (Dreamcast)

Permalänk
Medlem

84:a här. Svårt att försöka sig på att utse en "vinnare" eller göra nån slags topplista. Spelsmaken ändras över tid, så hade jag t.ex. varit tjugo år istället för tio 1994 hade jag garanterat föredragit andra spel än de jag faktiskt spelade då. Numera spelar jag gärna långsammare, strategiska spel, medan det när jag var liten främst var bilspel (gärna i splitscreen med kompisar) som gällde. Det ledde till att jag t.ex. helt missade Sim City 2000, som jag numera anser som ett av de bästa spelen för sin tid. Kunde inte heller ta tillvara på t.ex. Monkey Island fullt ut när det kom p.g.a engelskan. Några spel som sticker ut (förutom de ovannämnda):

Lotus 1 och 2, Unreal Tournament (originalet), Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Turrican, Syndicate, Another World, Flight Simulator, Flight Unlimited (1 - 3), Morowwind, Oblivion, Age of Empires, Banished, Cities Skylines, Minecraft, X3

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag är född i slutat av 1967 så jag är...nog tillräckligt gammal. Efter att man fyllt 20 år antalet år inte lika viktigt, så man tänker inte på det..

Mina favoriter:

Astroids på Atari 2600: Satt många timmar med Astroids. Ett spel som var "fritt", dvs du kunde göra lite som du ville. Ett skott motsvarade en tryckning, man lärde sig att "spasmiskt klicka" för att skjuta många skott.

Elite på Vic64: Vet inte hur många timmar jag la la ner på Elite. Åkte runt bland stjärnorna, köpte varor billigt och sålde dem dyrt, sköt ner piratskepp, tankade skeppet genom att "skimma" på en stjärna, man uppgraderade sitt skepp. Jag vill minnas att det fanns 8 galaxer, var och en med en hel drös stjärnsystem med olika ekonomier. Allt detta fick plats på 64kB....

Pirates! på Vic64: Ett openworld äventyrsspel med RTS! Åk runt och kapa skepp, städer etc. Fäktning, politik och sökande efter en släkting.

På PC:

Civilization: Ett spel med "replay value"! 4X-spelens anfader.

Fallout2: Ett av de bästa RPGerna som skapats. Skaparna la inte in några moraliska spärrar, spelet är konsekvent, att spela med INT 1 skiljer sig markant jämfört med INT 10. Att sedan modden "Fallout 2 restaraturation project"-fördubblade innehållet gjorde ju inget...

Får man bara ett val?
Då blir mitt enda val alla spelen ovan!

Permalänk
Medlem

Nu landar jag knappt under 30 plus och har svårt att säga ett spel utan får lista lite från olika perioder i livet

Först ut kommer Mega Man (3-5) på SNES som jag fortfarande har kvar.
Sedan efter det har jag inte köpt någon konsoll tills PS3 (som var ett impulsköp) men kan inte påstå att jag har något favoritspel även om Soul Calibur/Soul Blade serien har varit intressant sedan PS1

Sedan är det PC som jag haft sedan 96 eller något, där landar vi på

Strategi: Command & Conquer
MMO: Ragnarök Online
FPS: Unreal Tournament (ca1999-2001) öppnade nog ögonen för mig men mest har man nog spelat Counter Strike 0.x till 1.3, 1.4 och framåt var inte lika roligt
Hack'nSlash: Diablo 2... ooh många timmar som gått åt och mycket lanande.

Så allt mitt spelande är ganska ihoptryckt mellan sista åren på 90 talet och fram till omkring 05.
sedan har det varit ett långt glapp innan jag började spela en del igen för 2-3 år sedan.
Nu för tiden har man istället fastnat på League Of Legends och spenderar för mycket tid med det

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

MGS4

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

OHHHHHH....glömde jagged! Klarade 1:an typ som 38åring då man äntligen lärde sig hur man blåste tanks.

*...i`m old...

Haha, ja JA1 och Xcom var det som fick en hooked på squadbased tactical spel. Jag var dock bara 17-18 när de kom.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Ni har alla fel. Bästa spelet genom tiderna alla kategorier är Tie Fighter. LucasArts överlag är ett av spelhistoriens bästa bolag i alla fall på den gamla goda tiden. X-wing-serien, alla äventyrsspelen som Monkey Island och Grim Fandango och Jedi Knight-serien för att nämna några. Ikoniska spel som efterapats i generationer.

Tie Fighter var bra fast själv tycker jag nog Wing Commander spelen var bättre.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Total Annihilation är ett spel jag har spelat från och till i 20 år.

Nyss fyllda 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Tie Fighter var bra fast själv tycker jag nog Wing Commander spelen var bättre.

Verkligen! Båda var bra men fastnade mer för Wing Commander.
Även Privateer var grymt. Det kanske var en del av Wing Commander -serien när jag tänker efter (?).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

36 år, ungdomen handlade mestadels om RPG

Deus Ex
Fallout 2
Baldur's Gate 2
Ultima 7: The Black Gate
Command & Conquer
Elite 2 Frontier
Tie Fighter
Xcom
Thief

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Verkligen! Båda var bra men fastnade mer för Wing Commander.
Även Privateer var grymt. Det kanske var en del av Wing Commander -serien när jag tänker efter (?).

Privateer var en sidohistoria av WC om jag inte minns fel. Spelmässigt skilde det sig ganska mycket dock eftersom man kunde handla med saker. Det var riktigt kul i vart fall! Testade du Strike Commander någon gång? Väldigt likt WC men nu var man på jorden i vanliga fighters. Sjukt bra spel.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?
Född 1968.

Oj, det finns så många att välja bland.

Men om jag säger, eller nämner;

◼ Far Cry 3 & 4
◼ Half-Life 2: Update
◼ Red Faction: Guerrilla Steam Edition

Då har jag iallafall nämnt några av dom som ligger rätt högt på listan.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Monkey Island 1 och 2, vilka spelades på en Amiga 500. Härliga minnen!

Kunde man ju misstänka med ditt användarnamn

Permalänk
Inaktiv

1. Cities skylines
2. CIV V ( och alla andra CIV spel)
3. Zumas Revenge ( älskar och hatar spelet och grodan samtidigt )

Permalänk
Avstängd

Finns många trevliga spel, smaken är inte likadan nu som den var förr, dessa är mina 10 favoritspel nu på pc:
Spec Ops The Line
Metro 2033
Shadow Of Mordor
Red Faction Guerrilla
Castlevania Lords Of Shadow
Dirt 3
Doom 2016
Witcher 3
Assassins Creed Rogue
Wolfenstein The Old Blood

Permalänk
Medlem

48 år.

Bioforge EA/Origin.
Hade en skaplig historia och var lite banbrytande vid den tiden(1995).
Hoppas på en remake eller 2:a!

Permalänk
Medlem

33 år, började någon gång i slutet av 80-talet

Toppar listan gör Baldurs Gate 2

Andra nämnvärda favoriter är
Final Fantasy 7
Warcraft 2
Starcraft
Age of Empires 2

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Stabila 35 år här, de spel som gett mig mest genom åren är nog Heroes of might and magic III, Diablo II samt Halo:combat evolved.

Homm III har nog serverat dom mest episka striderna i hot-seat innan det fanns tankar på att spela online.

Diablo II var ett fantastiskt spel i singleplayer, och när jag väl flyttade från spenaten och fick på den tiden "bredband" så öppnades en helt ny värld på B.net.

Halo tog FPS till soffan. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att säga bara ett spel. Gjorde en lista och tog bort många för att det inte skulle bli för mycket.
Dessa har jag haft det väldigt roligt med och kört fler gånger eller lagt mycket tid på.

Super Mario World
Zelda - A link to the past
Doom 2 (gjorde många WAD-filer en gång i tiden)
Warcraft 2
Diablo
Battlefield 3 (men gillar nästan Bad Company 2 bättre)
Civ 5
Rust (Spelet jag kör mest just nu)

Har säkert missat många nu.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Rocket League är bäst tveklöst. Om vi hade det då vad hade du haft lust att spela?

De som kommer näst är alla multiplayer och de flesta fungerar offline. De mest spelade/omtyckta, som alltid kommer vara mer eller mindre roliga.
UT99, bf1942, CS, age of empires, *craft, Diablo, GTA, Minecraft.

Serier jag lirat mer för single player och local multiplayer är serier som Gran Turismo, Civilization, Fight Night, Bomberman, Half Life, Final Fantasy, Freelancer, KOTOR, Mass Effect

sen har simulatorer sin egen klass.

Suck.. Command & conquer, total annihilation, morrowind, Baldurs Gate, Worms

Super mario world, stunts

Permalänk
Medlem

Absolut bästa i min mening är på SNES, Terranigma.
Har många element som liknar Zelda, men det är ganska annorlunda ändå.
Sättet storyn byggs på, alla saker att upptäcka, sätt att utveckla världen beroende på vilka val man gör...
Många många saker som jag älskar med det spelet.

Permalänk
Avstängd

30år gammal sate.

Spelar på PC, lite på mobilen (LG G3)

Spel jag lirar är -

Titan Quest IT
Battlefield 4 (HC)
HoMM3 HOTA mod
BroForce
Dirt rally
Forca 6

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

30år gammal sate.

Spelar på PC, lite på mobilen (LG G3)

Spel jag lirar är -

Titan Quest IT
Battlefield 4 (HC)
HoMM3 HOTA mod
BroForce
Dirt rally
Forca 6

Tråden handlar ditt bästa spel genom tiderna, inte vad du spelar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Codename egil.. ja de glömmer man alldrig första gången man spela på lan.. Sen lite blandade favoriter
Bf2
Bf Vietnam
007/n64
Super mario 1/2/3 nes
Carmageddon pc
Quake 1/2/3

Nuförtiden Arma3 Csgo battelfield 4 ibland och insurgency

Sen tror jag de fanns något som hette Interstate76.. pc oj oj va fett de va =).
duke nuken 3D nostalagi ochså.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Tråden handlar ditt bästa spel genom tiderna, inte vad du spelar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste tryckt på fel tråd, eller läst fel rubrik.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MonkeN:

Codename egil.. ja de glömmer man alldrig första gången man spela på lan.. Sen lite blandade favoriter
Bf2
Bf Vietnam
007/n64
Super mario 1/2/3 nes
Carmageddon pc
Quake 1/2/3

Nuförtiden Arma3 Csgo battelfield 4 ibland och insurgency

Sen tror jag de fanns något som hette Interstate76.. pc oj oj va fett de va =).
duke nuken 3D nostalagi ochså.

Interstate 76 är ett sjukt häftigt spel med tanke på när den kom ut. Spenderat många timmar i det spelet. Svårt att få spelet att fungera bra på modern hårdvara, inte ens GOG's version fungerar speciellt bra vilket motiverade mig att sätta ihop en nostalgidator med tidsenlig mjukvara och hårdvara för att få det att fungera optimalt.

Skrivet av Fisken1986:

Måste tryckt på fel tråd, eller läst fel rubrik.

De flesta har inte följt trådens första inlägg där ett enda spel avkrävs utan nämnt de spel som format ens intresse som mest. Är man 30+ och spelat större delen av sitt liv så är det ju ändå svårt att peka ut ett enda som skulle vara bättre än alla andra spel.

Själv tycker jag att denna tråden är intressantast att se just vilka spel alla här fastnat lite extra för. Det fanns rätt många spelplattformar för 20-30 år sedan och vi har ju alla haft lite olika vägar tills vi är här idag.

Permalänk
Medlem

Fallout 2

Precis som någon annan skrev, det går och lösa de flesta sakerna på så många olika vis, vet inte hur många gånger jag kört om det där spelet men det är, väldigt många.

Bara det att man kan speecha igenom hela spelet, och undvika i princip alla strider (i slutet har jag dock för mig att man behövde hacking, kan ha fel då mitt minne inte är som det va förr)
Eller bara gå in, head on, melee.
Stjäla items ifrån vendors (tror man kan ta allt som det säljer vilket inte finns i dagens spel riktigt, dock så går det att "fuska" till sig med mycket tålamod vilket kanske inte är så uppskattat i dagens spel)
Och vem minns inte Random locations som låter dig gå tillbaka i tiden, till Fallout 1 och ja, inga spoilers men man "råkar" förstöra något.
Humorn och råheten i liret är riktigt fint, att man kan döda i princip vad man känner för om man nu känner sig på humör för det, dock har det sina konsekvenser.

Går nog och prata i evigheter om spelet, men detta får bli tillräckligt.

Tätt efter kommer Morrowind, vilket har väldigt liknande element, hade aldrig sett eller hört talas om spelet förens en polare visade upp det, tappade nästan hakan när jag för första gången hade spelet igenom det!

I nutid, och som delad andraplats kommer nog Witcher 3, lite mer instängt än de andra 2 dock så väger storyn mycket mer och inlevelsen slår lätt de andra.

Permalänk
Medlem

Lands of Lore - Throne of Chaos fantastiskt spel
Quake serien (bästa FPS någonsin)
Diverse peka och klicka spel, typ Kings quest, Bud Tucker in double trouble, Full throttle mm.
Warcraft 3
WoW får man väl nämna
Diablo 1-3

Permalänk
Medlem

Warcraft 1
Grim Fandango
Indiana Jones and the fate of atlantis
Legend of kyrandia: hand of fate
Carmaggeddon 2
Rome Total war
Medievel 2 Total war (spelas än idag med modden Third age).
WC3 (Dota)
Dune2
Red Alert 1 & 2
Diablo 1 & 2 (3an kan dra åt helvete )
HoMM3
Civ 1,2,3
Half life (cs)
Aoe1 & 2
schorch earth
Larry
Lula