Skillnad mellan ASUS Dual och Strix?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan ASUS Dual och Strix?

Jag är på g att inhandla nytt grafikkort och har landat i att ett ASUS 1070 verkar bra för mig.
ASUS har dock två varianter av 1070. Strix och Dual. Dessa verkar ha olika formfaktorer men jag undrar om någon vet om det finns något annat som skiljer korten åt?

Här är korten i en jämförelse på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3789345,3718475

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjobom:

Jag är på g att inhandla nytt grafikkort och har landat i att ett ASUS 1070 verkar bra för mig.
ASUS har dock två varianter av 1070. Strix och Dual. Dessa verkar ha olika formfaktorer men jag undrar om någon vet om det finns något annat som skiljer korten åt?

Här är korten i en jämförelse på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3789345,3718475

Verkar ju vara som du säkert själv sett klocken som skiljer dessa åt, men det lär ju säkert gå att klocka
upp detta kortet till Strix-varianten.
Även såklart 1 mindre fläkt, vad det nu gör för skillnad.
Sedan verkar det vara p12-RGB-Chooseyourcoolcolours1337 på STRIX, men det kan man nog leva utan

Jag själv kommer nog åka och inhandla detta i eftermiddag när jag vaknat efter nattjobbet.
Längtat efter att uppgradera från 280x och missade när Strix såldes till 4.3-4.4K (?)

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Strix har även halvpassiv kylning så den är knäpptyst i idle.

Permalänk
Medlem

kan starkt rekommendera strix , har både 1060 och 1080 , tysta o svala.

Mitt gtx 1080 strix driver skärmen i signaturen helt passivt i diablo3, helt sjukt, men bra

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@sjobom: Ska du köpa idag så ta dual. Det skiljer 700kr i pris och prestandaförlusten mot ett strix är 3-5% bara

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta en bild på en asus dual kyalre och då tänkte jag på baksidan av kylaren där man kan se heatpipes men jag verkar inte hitta någon sådan bild tyvärr. Vore lite intressant och se skillnaderna där på kylarna.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Elektron:

Jag försöker hitta en bild på en asus dual kyalre och då tänkte jag på baksidan av kylaren där man kan se heatpipes men jag verkar inte hitta någon sådan bild tyvärr. Vore lite intressant och se skillnaderna där på kylarna.

Har letat men hittar tyvärr inte bilden du letar efter. Jag har noterat att ta en bild om jag testar ett kort här.

Dual-kylaren är framtagen för att erbjuda ett något nedskalat alternativ (till ROG Strix med DC3) i segmenten där efterfrågan för ren pris/prestanda är stor. Kylaren i sig är helt ny har har två tjocka heat-pipes som sprider ut värmen direkt från GPU:n till kylflänsen. Baserat på information jag har är den kylningsmässigt i nivå med tidigare kylare för Strix GTX 970.

EDIT: Enligt ny info är även fläktkurvan och ljudnivå mycket lik Strix 970.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...
Här har du en Dual för 4290:-
Varsågod

ps, har bara kört BF4 på Ultra än så länge, men jag hör fortfarande inte fläkten

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Dual har ingen backplate.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Har letat men hittar tyvärr inte bilden du letar efter. Jag har noterat att ta en bild om jag testar ett kort här.

Dual-kylaren är framtagen för att erbjuda ett något nedskalat alternativ (till ROG Strix med DC3) i segmenten där efterfrågan för ren pris/prestanda är stor. Kylaren i sig är helt ny har har två tjocka heat-pipes som sprider ut värmen direkt från GPU:n till kylflänsen. Baserat på information jag har är den kylningsmässigt i nivå med tidigare kylare för Strix GTX 970.

EDIT: Enligt ny info är även fläktkurvan och ljudnivå mycket lik Strix 970.

Är den nya kylaren halv-passiv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av sjobom:

Är den nya kylaren halv-passiv?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej Dual stänger inte av fläktarna i idle.

Permalänk
Medlem

Skulle funderat utanför Asus och kollat på Msi's Armor som har bra prislapp nu:) Om du föredrar tysta fläktar. Dual & Armor ligger nog jämnare i en jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Elektron:

Jag försöker hitta en bild på en asus dual kyalre och då tänkte jag på baksidan av kylaren där man kan se heatpipes men jag verkar inte hitta någon sådan bild tyvärr. Vore lite intressant och se skillnaderna där på kylarna.

Nu har jag fixat bilder och även testat kortet

https://drive.google.com/drive/folders/0B5QtoOrPhyImVmI2NTVCd...

Min subjektiva bedömning är att det låter lite mer än motsvarande ROG Strix-kort, men jag tror att i de flesta fall så låter det ändå inte mer än övriga rörliga delar i en dator.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av sjobom:

Är den nya kylaren halv-passiv?

Skickades från m.sweclockers.com

Goda nyheter! Vi kommer att släppa nya vBIOS för Dual-korten nästa vecka som har semipassiv kylning

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt asus innan, hur uppgraderar med vBiosen enklast?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Nu har jag fixat bilder och även testat kortet

https://drive.google.com/drive/folders/0B5QtoOrPhyImVmI2NTVCd...

Min subjektiva bedömning är att det låter lite mer än motsvarande ROG Strix-kort, men jag tror att i de flesta fall så låter det ändå inte mer än övriga rörliga delar i en dator.

Tack så mycket

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Johnnymann:

Jag har aldrig använt asus innan, hur uppgraderar med vBiosen enklast?

Du laddar hem och kör en .exe-fil som uppdaterar automatiskt i Windows. Filen kommer att finnas tillgänlig under produktens supportsida på www.asus.com. Vi kommer att hojta igen så fort de finns tillgänliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Goda nyheter! Vi kommer att släppa nya vBIOS för Dual-korten nästa vecka som har semipassiv kylning

Detta var ju riktigt goda nyheter!
Tack för att du tagit dig tiden att kolla upp det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Goda nyheter! Vi kommer att släppa nya vBIOS för Dual-korten nästa vecka som har semipassiv kylning

Gäller detta även 1060 varianterna av dual korten?

Permalänk
Skrivet av kinc:

Du laddar hem och kör en .exe-fil som uppdaterar automatiskt i Windows. Filen kommer att finnas tillgänlig under produktens supportsida på www.asus.com. Vi kommer att hojta igen så fort de finns tillgänliga

Perfekt! Jag knep precis ett dual till det förmånliga priset 4190 kr och ser fram emot att använda det nästa vecka!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av guos89:

Gäller detta även 1060 varianterna av dual korten?

Information jag har är att samtliga Dual-kort ska få funktionen via en vBIOS-uppdatering som är planerad till nästa vecka. Kort tillverkade från och med nästa vecka kommer att ha 0dB fan (semipassiv kylning) direkt ur kartongen.

Permalänk
Medlem

Hm, jag köpte mitt dual kort 2016-09-14 och kampanjen förGoW började den 2016-09-15
Känns lite surt

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Hm, jag köpte mitt dual kort 2016-09-14 och kampanjen förGoW började den 2016-09-15
Känns lite surt

skriv ett mail.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
ASUS Nordic

Vi kommer tyvärr inte att släppa denna veckan. Pga tyfonen i Taiwan förra veckan är projektet försenat med ca en vecka. Jag skriver här igen så fort jag vet mer exakt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kinc:

Vi kommer tyvärr inte att släppa denna veckan. Pga tyfonen i Taiwan förra veckan är projektet försenat med ca en vecka. Jag skriver här igen så fort jag vet mer exakt.

Tråkigt, hoppas att de anställda är OK. Folk klarar nog sig utan semi-passiv kylning en vecka till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Jag försöker hitta en bild på en asus dual kyalre och då tänkte jag på baksidan av kylaren där man kan se heatpipes men jag verkar inte hitta någon sådan bild tyvärr. Vore lite intressant och se skillnaderna där på kylarna.

Dual har bara 2st heatpipes så den kyler inte så bra.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som har köpt ett 1060 eller 1070 med asus dual om kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett asus dual men lämnade tillbaka det när jag såg kylaren och tog ett 1070 Palit jetstream istället för 4089kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad tycker ni som har köpt ett 1060 eller 1070 med asus dual om kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter på en 1070 Dual OC, tycker att jag fick valutan för pengar, har tom. lyckats oc'a den rätt så fint, hör knappt kortet när jag kör Benchmarks men det kan såklart bero på att den sitter i en Define R4.
Här kan ni se 3DMark Resultat: http://www.3dmark.com/spy/531907

Visa signatur

W10 Pro 64 | CPU: i5 6600K @ 4.5 GHz | be Quiet Pure Rock | GPU: GTX 1070 Asus Dual OC | Mobo: ASUS Z170-A | RAM: 16GB 2666Mhz Vengeance LPX | Samsung 850 EVO 250GB | HDD 1TB | Chassi: FD Define R4 | PSU: Corsair CX750M | Corsair M90 | Alienware TactX | ASUS ROG Vulcan ANC Pro | LG IPS 236V-PN

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag köpte ett asus dual men lämnade tillbaka det när jag såg kylaren och tog ett 1070 Palit jetstream istället för 4089kr inkl frakt.

Skriv gärna ut VAR du köpte det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb