Bygga "framtidssäker" (haha) gamingmaskin i mATX, går det?

Permalänk

Bygga "framtidssäker" (haha) gamingmaskin i mATX, går det?

Tjingeling.

Planerar att bygga en fet gaming dator, men kommer troligen att sälja den till sommaren. Därför sitter jag och funderar på hur den ska vara mest attraktiv för andrahandsmarknaden (ja vet, själva konceptet är befängt med tanke på hur fort datorer tappar i värde).

Antagande:
* Datorer i mindre chassin verkar vara på g uppåt.
* Plats för ett extra 1080 gör den mer attraktiv.

Så därför funderar jag på ett sexigt mATX bygge i t.ex. en Phanteks Enthoo EVOLV mATX Vit (https://www.inet.se/produkt/6911958/phanteks-enthoo-evolv-mat...) med ett 1080 och med ett mATX moderkort som pallar SLI.

Åsikter? Tror ni att det skulle kunna vara en intressant maskin på andrahandsmarknaden? Jag hoppas att kunna sälja den för ungefär 2/3 av inköpspris med garanti/kvitton/kartonger mm kvar. Det ger ju köparen chans att få en supermaskin till ett bra pris om hen stoppar in ett extra 1080.

Permalänk
Inaktiv

Det är mer värt att gå efter pris/prestanda. Att spendera en jävla massa pengar för att klara framtiden är inte värt. Tekniken går framåt medans delarna snabbt tappar sitt värde.

Köp det du behöver i dag och uppgradera när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

(ja vet, själva konceptet är befängt med tanke på hur fort datorer tappar i värde)

Ja.

Köp en "superdator" begagnat själv och sälj den vidare när tiden är kommen är mitt råd.

Permalänk
Medlem

tjo @stormfrog
Jag tror mer på att du skulle köpa en high-end dator idag och sen tex sälja delarna löst här i swec marknaden, än om du slänger ut den på blocket..sen finns de givetvis folk till allt som köper vad som helst.

Beror även helt på hur marknaden ser ut då, tror heller inte medel svensson är i behov av ett extra 1080.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc