Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Zpnk: Men tycker du jag borde byta ut vätskan som är där i redan eller vad? För måste beställa mer annars. :/

Permalänk
Entusiast

Du har färdigblandad vätska/koncentrat som du ska sätta i och har bara satt i destillerat vatten för läckagetest? Har du inte så det räcker så kan du väl köra med destillerat tills dess du har så det räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Destilerat är ok någon dag/vecka, kör på det tills du fått hem tillräkligt med mayheim's. Men glöm inte bort att destilerat vatten, INTE innehåller anti-alg medel! Skiter du i det kommer det växa svampar i systemet och tempen kommer börja stiga så småning om.

Lite överkurs:
Vad det gäller luft bublor i systemet, så är det fullt normalt att det låter som ett aqvarium i en dag eller två. Det snabbaste sättet som jag vet, att bli av med dem, är att köra stresstester. Vattnet blir inte varmare än 35 grader om man har någorlunda balanserat system. Men lokalt i vattenblocken, mellan "fenorna" i blocken där vattnet skall fram i trånga kanaler (där bublorna sitter) kan vatten temperaturen stiga. Får du upp CPU till 60 grader, kanske vattnet kan bli upp emot 50-55 grader.
När temperaturen stiger, blir vattnets viskositet lägre. Och den får med sig de envetnaste bublor.
Nu menar jag väldigt lokalt, inne i blocket, mellan fenorna, inget man märker av utanför blocket, då det redan blandats med det 30-35 gradiga vattnet långt innan det kommer ur blocket.

Vid 20c har vattnet ungefär 6x högre viskositet, än det har vid 100 c.
Det är också av den anledningen som man kan köra vattnet paralellt över två GPUer, så snart den ena GPUn går lite varmare, minskar vattnets viskositet i i det blocket, det tunnare vatnet flödar då lite lättare igenom den varmare GPUn. Vattnet tar alltid den lättaste vägen, så det går lite mer vatten den vägen och det GPU blocket kyls lite mera. Och balansen är återställd.
Men som jag sa, det är överkurs.

Samman fattning av ovanstående: Varmare vatten, tar med sig luft bublorna snabbare!

Fyll på reservoaren så du har vatten nästan ända upp. Allt eftersom de små luft bublorna åker ut ur komponenterna, landar luften i reservoaren och nivån sjunker. Det kan sjunka över en centimeter på ett nytt system, där man börjar med helt torra komponenter. Så bli inte orolig över läckage om det sjunker lite första 24 timmarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jo exakt det jag tänker med! Alger och grejer pga inget som dödar det. Men tänkte det lär ju vara okej i iallfall 1 vecka så jag kan blanda in mayhems, har ju mayhems hemma 2st 250ml burkar liggandes men vet ej ifall jag kan blanda in det nu.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Kan jag sätta in pastelen i efterhand? Har 2x 250ml burkar ICE WHITE från de, vet ej hur mkt behövs. Funkar det ifall jag sätter i typ 1 & 1/4

Permalänk
Entusiast

Det kommer räcka utan problem. I min loop gick det i ungefär 1.6 liter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Menar mer att kan jag sätta i mayhems pastel i efterhand?

Permalänk
Entusiast

Ja har du rensat allt först och sen kört destillerat vatten i ett par dagar så ska det inte vara några större bekymmer. Bara att tömma och sätta i pastel

Permalänk
Medlem

@Zpnk: förresten, står ju OUT och den har jag till radiatorn och IN från GPU till pumpen, IN är ju väl där den drar in och out där den pressas ut, vi säger att loopet e tomt och jag fyller på, då ska ju den pumpas runt från OUT till resterande komponenter väl? och sen tillbaka till res/pump via IN? För sett några byggen som gör tvärtom, nämnligen i jack frags senaste video är GPU'sen på OUT och rad på IN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@rytterstedt: Asså vad menar du med snöre? haha, ska nog köra den i totalt 3-4h sedan köra tror jag, får se kanske lite längre, lär också sätta datorn på bordet så jag kan se nivån bättre.

Att det inte riktigt går att svara på frågan eftersom den är så öppen för "tolkning". Hur länge du kör systemet beror i slutändan på dig själv och hur viktigt du tycker att det är. Det viktigare är dock att hålla koll på läckor efter att du börjat använda datorn normalt och även hålla koll på att nivån i reservoaren inte minskar på grund av att vissa luftbubblor "körs ut" när du börjar använda systemet.

Permalänk
Entusiast

Vilket håll du kör loopen är inte så noga, men problemet i ditt fall blir väl cpu-blocket som du får vrida på. Alternativt att du byter så du har out till gpu och vattnet färdas så som du tänkt dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Vattnet går väl den riktning den ska? Meningen är res/pump->240->360->cpu->gpu->res/pump och då har jag kopplat 240'n till OUTLET som stämmer väl? Har inga vattenbubblor verkar det som då tempsen gått ner en del och är mer stabila. + att bubblorna i reservoirn är borta, dock finns det typ fukt men googlade lite och folk säger det är inga problem.

Permalänk
Entusiast

Ok... då du skrev som du gjorde så tolkade jag det som att du trodde du kopplat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, kan jag fortfarande hälla i Mayhems pastel i efterhand alltså nu? Tempsen har gått ner också relativt stort i idle! CPU 28 och GPU 28!

Permalänk
Medlem

Dag 3 med datorn, coilwhine verkar ha kommit, vettefan vart det kommer ifrån dock. HJÄLP?!

Permalänk
Medlem

"Coilwhine" verkar komma från HDD'n eller något. Låtar iallafall som det unless det är från pumpen elr front fläkten, 2 fläktar funkar inte heller, har venturi fans och kör de i serie koppling med massa Y kopplingar och testat massa olika kombos och det är 1a på 360'n och andra på 240'n som inte funkar, få ta kontakt med inet.

Permalänk
Medlem

Nu är "coilwhinet" borta och det är frid och fröjd men fläktarna funkar inte, har det hänt er förr? det är 2st HP-12 Venturi fläktar från Fractal Design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Nu är "coilwhinet" borta och det är frid och fröjd men fläktarna funkar inte, har det hänt er förr? det är 2st HP-12 Venturi fläktar från Fractal Design.

Hur vet du att fläktarna inte fungerar?
Det kan ju vara så att de inte får ström?
Anslut till en Fan_header som du vet levererar ström. Genom att köra fläktarna en och en, på samma header.
Iom att du har två icke fungerande fläktar, låter det ganska osannorlikt. Två fläktar DOA? Högst osannorlikt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Asså har ju venturi fans och de kommer med Y splitters, testade de via de som jag visste funka och då funka de inte, testade de på flera Y splitters då jag har typ 2 y splitters in till en som går in till CPU_FAN 2. Ska testa imorgon som du sa via en fan header och funkar de inte så är det ju fläktarna. Men har uteslutit iallafall över 50%. Testade ju också att koppla i fläktar som funkade till splittern som den defekta satt på, då funka de ändå också. Men ska fortsätta felsöka!

Permalänk
Medlem

Körde in båda i fan header och andra för att dubbelkolla. De som funka innan funka men de som inte funka innan funkade fortfarande inte. De gör alltid vid boot typ ett litet spin sen slutar de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Körde in båda i fan header och andra för att dubbelkolla. De som funka innan funka men de som inte funka innan funkade fortfarande inte. De gör alltid vid boot typ ett litet spin sen slutar de.

Skickades från m.sweclockers.com

En fläkt kan orka gå igång vid 4v, medans en annan kräver 6v för att orka starta. De är trots allt avsedda att jobba med 12v. Kraftigare motorer kräver lite mera kräm för att orka dra igång.
Det "lilla spinnet", indikerar dels att det "är liv i dem", sedan är det ett vanligt fenomen när man skickar på så låg spänning i fläkten att den inte orkar dra igång.
Men ifall du testar fläkten på en Fan_Header med fulla 12v och den inte går, så ja, då är den sönder. Inte direkt vanligt att man får två trasiga på en gång. Är de som inte fungerar, likadana som resten? (Om de är kraftigare/högvarvigare, så kan det vara förklaringen.)
Annars har du bara haft otur.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En fläkt kan orka gå igång vid 4v, medans en annan kräver 6v för att orka starta. De är trots allt avsedda att jobba med 12v. Kraftigare motorer kräver lite mera kräm för att orka dra igång.
Det "lilla spinnet", indikerar dels att det "är liv i dem", sedan är det ett vanligt fenomen när man skickar på så låg spänning i fläkten att den inte orkar dra igång.
Men ifall du testar fläkten på en Fan_Header med fulla 12v och den inte går, så ja, då är den sönder. Inte direkt vanligt att man får två trasiga på en gång. Är de som inte fungerar, likadana som resten? (Om de är kraftigare/högvarvigare, så kan det vara förklaringen.)
Annars har du bara haft otur.

Alla är likadana. De är fractal designs venturi serie. HP-12

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner att jag inte fått klart svar, kan jag sätta i nayhems pastel nu i efterhand eller måste jag rensa loopet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Skulle du kunna hjälpa mig? Kan jag sätta i mayhems pastel nu i efterhand elr måste jag tömma loopet sen sätta i de?

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Vill du ha max effekt av Mayheims, så tömmer du systemet på vatten först. Men det är inget "måste", du kan prova att köra 50/50, eller vilka propotioner du vill.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Asså hur kör du ditt loop? Jag kör mitt alltså res/pump->240->360->cpu->gpu så den typ går igenom radsen först och från gpu ut till Res men vissa kör på asså GPU först från pumpen, inge av dem e fel men vilken e bättre enligt er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Turbonisse: Asså hur kör du ditt loop? Jag kör mitt alltså res/pump->240->360->cpu->gpu så den typ går igenom radsen först och från gpu ut till Res men vissa kör på asså GPU först från pumpen, inge av dem e fel men vilken e bättre enligt er?

Det gör ingen skilnad vilken väg du går, vattnet ökar så lite i temp per varv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!