Windows 7 i större tillväxt än Windows 10 under hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror att chromebook står för en stor del av ökningen. De kör ju Linux i botten.

Det stämmer nog, statcounter visar 1,33 för Linux (utan Chrome OS) och 0,64 för Chrome OS, dvs 1,97 ihop . Det stämmer ju rätt bra med Netmarketshares 2,18.

Men oavsett så är ju Chromebook ett stort steg för att få Linux att slå på skrivbordet. Det är ju även lätt att köra Crouton för att köra en fullfjädrad Linux med applikationer på en Chromebook.
Och tack vara Chromebook så ställer ju de stora OEM'erna krav på bra linuxdrivrutiner från de olika leverantörerna av kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm, fint.. Men folk "ville ha" XP ett jävla tag efter att det blivit stenålder också. Det fungerar inte.

Jag blir faktiskt förvånad. Sweclockers medlemmas som annars brukar vurma för nyliberalism och företags frihet att göra vad de vill, men tydligen skall man visst tvinga Microsoft att sälja en produkt de inte längre vill sälja. Det är sådan dubbelmoral så man storknar alltså!

Tvingar ingen och inget.
Om något så är det din kommentar som jag svarade på som innehöll tvång.

Det enda jag vill är att fram till 2020, få lov att ha detta OS i fred, fungerande, utan uppgraderings tjafs, utan patchar som förstör något och utan att behöver förklara för trånsynta personer att det behövs.

Efter 2020, så får jag ju göra ett val, eller hur... men just nu kan jag väl själv också, eller?
Du tjafsar om dubbelmoral och valfrihet, men du kan inte ens respektera användarnas val, då det inte är samma som ditt.

EDIT:

Skrivet av Ozzed:

Och allt klagande i världen lär inte heller få Microsoft att ändra sig. Det har aldrig hänt att Microsift stoppat en Windowsversion pga gnäl. Det närmaste man kan komma är väl att de förlängde supporten på XP, vilket jag tycker var mycket synd att de gjorde då det bromsade upp utvecklingen.

Stoppat, nej.
Men XP supporten förlängdes pga Vista och Windows 7 försäljningen förlängdes pga Win 8... så, vad säger du... egentligen?
De precis som alla andra lyssnar med plånboken, och de lär göra det med nästa och nästa OS också. Om företag måste köpa ny mjukvara för en kvartsmiljon och byta maskiner för Windows 10, så vad hindrar de från att byta OS till något helt annat?

Titta på bilfirman... OBD OEM systemen som också kräver XP eller 32-bit Windows 7. Bilar kanske håller 20-25 år, och mjukvaran som hanterar dem kommer ingen betala för att uppdatera. De måste köra på äldre maskiner mer äldre OS. Tidiga amerikanarnas OBD2 kan du tom behöva Win 98 ffs för att kunna köra...

XP lever vidare o trivs i nästan varje bankautomat som finns, och många kassasystem också. Det krävs inget DX12, eller fancy special touch optimerad kontrollpanel för dessa... utan det enda som krävs är ett låst system som inte kraschar.

Windows 10 som det är idag, är kanon på hårdvara gjord för den, men vad sker om 5 år när denna hårdvaran är gammal och Windows 10 är 5-10 versioner nyare? Windows 10 är kort sagt en total katastrof när det gäller långtidsstabilitet, då du inte kan göra dessa 20 års projekt som du ofta annars gör.

Vi får se vad som sker, men du måste inse att OSets ålder spelar absolut 0 roll så länge programmet du har datorn för fungerar. Vf ska du med nytt OS till om hela anledningen till att du har datorn, dvs programmet, inte fungerar.

Permalänk

Windows 7 har alltid varit bättre och är fortfarande

Permalänk
Medlem

Säkert flera stora organisationer som har gamla applikationer som inte fungerar på Windows 10. De sitter säkert på en 32-bitars Windows 7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det beror på företag köper fortfarande Windows 7 licenser av nån anledning. Nyligen har mitt företag jag jobbar på köpt nya Windows 7 datorer.

Tänkte samma tanke. Men vi går över till W10 "helt" för några veckor sedan dock är det fortfarande några grupper i kommunen som ska ha W7 ett tag till för program kompabilitet antar jag. Men oj vad skönt att arbeta med W10 mot W7, allt går så mycket smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det var 8:an, i 10:an så är det helt och fullkomligt fixat.

Skrivet av Teddis:

Inget av dessaa tillhör problemen med Windows 10, däremot. Låter som du endast har testat Windows 8.

Skojar ni eller? Windows 10 har pekskärmsgränssnitt på fler ställen än Windows 8. Jämför bara Inställningar mot Kontrollpanelen så ser ni hur man bara får plats med fyra abnorma knappar och en sökruta på samma plats som man tidigare fick in navigationsknappar, adressfält, sökruta, 8 kategoriknappar, 16 direktlänkar till inställningsmenyer och ett reglage för att byta vy.

EDIT:

Sansade knappar:

Enorma pekskärmsknappar:

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det beror på företag köper fortfarande Windows 7 licenser av nån anledning. Nyligen har mitt företag jag jobbar på köpt nya Windows 7 datorer.

Nu bygger ju siffrorna inte på försäljning utan aktiva användare på webben (så vitt jag kan se).

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Det här är samma statistik som säger att den totala Mängden MacOS X har minskat med ca en halv procent från 6.91 till 6.42 (2.74 är endast för Mac OS x 10.11).

Så om man nu ska tolka statistiken så benhårt som det görs här på sweclockers så kanske rubriken borde varit "Windows tar marknadsandelar från MacOSX".

Jag tvivlar dock på att både något av påståendena är sanna.

De båda resultaten är inte varandra exklusiva. Att Mac OS X tappar mark innebär inte alls att antalet Windows 7-datorer inte kan stiga fortare än antalet Windows 10-diton. Dessutom kanske det bara blir fler datorer i systemet och om Mac håller sig konstant i absoluta tal kommer deras procentenhet att minska.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men oj vad skönt att arbeta med W10 mot W7, allt går så mycket smidigare.

Bara nyfiken, vad är det som går så mycket smidigare?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara ganska smart att vänta med uppdatering tills Service pack 1 kommer ut. Det är inte förens då som barnsjukdomar,support,drivare och buggar blir fixat, och det börjar finnas program som utnyttjar de nya finesserna. (tex, spel för nya DX.)

Tyvärr måste jag nog säga att nu när Windows 10 är där,, med anniversary update så är det fortfarande problem.
Den största anledningen till att uppgradera för en Sweclocker, Dx12, ger sämre prestanda än Dx11 för de flesta (om man nu inte har AMD kort).
Det finns mao ingen anledning till att uppgradera om man inte bygger helt ny burk.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att de som installerat Windows 10 gratis förut, att deras installationer kanske inte varit så fräsha i längre än ett år och de ominstallerat datorn igen och bara har Windows 7 att gå tillbaka till.

Om Windows 10 hade varit gratis att fortsätta med för de som installerade 10:an så hade nog fler valt att fortsätta med Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Vad "företag" gör är inte särskilt representativt för vad som är bäst, särskilt inte när det gäller IT-lösningar. Oviljan att uppgradera hänger ofta ihop med att någon gammal inventarie (som begriper lika mycket om IT som en brödrost begriper om verslära) stirrar sig blind på kostnaden, utan att inse att det inte blir billigare att skjuta på uppgraderingar i det långa loppet. Jag kan förstå att det är en frestande lösning att "skydda" en dålig investering genom att frysa alla uppgraderingar, men det slutar likadant nästan varje gång, med kraftigt stigande underhållskostnader (som helst trollas bort i budgeten genom att kallas något annat) och stagnerad eller sjunkande produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tvingar ingen och inget.
Om något så är det din kommentar som jag svarade på som innehöll tvång.

Det enda jag vill är att fram till 2020, få lov att ha detta OS i fred, fungerande, utan uppgraderings tjafs, utan patchar som förstör något och utan att behöver förklara för trånsynta personer att det behövs.

Efter 2020, så får jag ju göra ett val, eller hur... men just nu kan jag väl själv också, eller?
Du tjafsar om dubbelmoral och valfrihet, men du kan inte ens respektera användarnas val, då det inte är samma som ditt.

EDIT:

Stoppat, nej.
Men XP supporten förlängdes pga Vista och Windows 7 försäljningen förlängdes pga Win 8... så, vad säger du... egentligen?
De precis som alla andra lyssnar med plånboken, och de lär göra det med nästa och nästa OS också. Om företag måste köpa ny mjukvara för en kvartsmiljon och byta maskiner för Windows 10, så vad hindrar de från att byta OS till något helt annat?

Titta på bilfirman... OBD OEM systemen som också kräver XP eller 32-bit Windows 7. Bilar kanske håller 20-25 år, och mjukvaran som hanterar dem kommer ingen betala för att uppdatera. De måste köra på äldre maskiner mer äldre OS. Tidiga amerikanarnas OBD2 kan du tom behöva Win 98 ffs för att kunna köra...

XP lever vidare o trivs i nästan varje bankautomat som finns, och många kassasystem också. Det krävs inget DX12, eller fancy special touch optimerad kontrollpanel för dessa... utan det enda som krävs är ett låst system som inte kraschar.

Windows 10 som det är idag, är kanon på hårdvara gjord för den, men vad sker om 5 år när denna hårdvaran är gammal och Windows 10 är 5-10 versioner nyare? Windows 10 är kort sagt en total katastrof när det gäller långtidsstabilitet, då du inte kan göra dessa 20 års projekt som du ofta annars gör.

Vi får se vad som sker, men du måste inse att OSets ålder spelar absolut 0 roll så länge programmet du har datorn för fungerar. Vf ska du med nytt OS till om hela anledningen till att du har datorn, dvs programmet, inte fungerar.

Med det resonemanget så kommer vi inte frammåt i utvecklingen. Men visst, de som vill får väl köra Windows 7 till 2020, det finns det ju support för, och erbjudandet om att uppgradera till Windows 10 gratis har ju också gått ut. Så det behöver man heller inte klaga på. Så vart vill du komma egenttligen? Klart man får köra vilket OS man vill men att kräva nya funktioner och kompatibilitet med nya program, hårdvara osv är inte rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Låter ju som att de som installerat Windows 10 gratis förut, att deras installationer kanske inte varit så fräsha i längre än ett år och de ominstallerat datorn igen och bara har Windows 7 att gå tillbaka till.

Om Windows 10 hade varit gratis att fortsätta med för de som installerade 10:an så hade nog fler valt att fortsätta med Windows 10.

De har ingenting att gå tillbaka till, den licens som användes för gratisuppdateringen från de Windows-versioner som var tillåtna förbrukades i det ögonblick de uppdaterade.

Vad de har nu är en Windows 10 licens och inget annat.

Enda möjligheten att gå tillbaka, var väl om man gjorde det inom en månad från uppgraderingstillfället till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med det resonemanget så kommer vi inte frammåt i utvecklingen.

Utvecklingen av vad?

Som jag sa... ett OS ska inte göra mer än att vara en plattform för andra program. Felet Windows tagit, som gör att så många klingar sig kvar vid gamla OS är just att de nu ska hålla på och styra o ställa hur du ska göra. OS ska inte agera så...

Och visst är det lustigt att "vi bakåtsträvare" hindrar utvecklingen. Det kan ju inte vara så att utvecklingen går åt fel håll... eller hur? Utveckling som drivs av tvång slutar aldrig bra...

Skrivet av Ozzed:

Men visst, de som vill får väl köra Windows 7 till 2020, det finns det ju support för, och erbjudandet om att uppgradera till Windows 10 gratis har ju också gått ut. Så det behöver man heller inte klaga på. Så vart vill du komma egenttligen?

Att din kommentar på första sidan om att man skulle lägga in tvångsuppdateringar för folk. Som jag sa... låt mitt fungerande OS vara. Jag har betalt för det. Jag har retail licenser. Vill de sälja Windows 10, sälj det, men gör det utan att pilla med mitt Win 7/8.

Skrivet av Ozzed:

Klart man får köra vilket OS man vill men att kräva nya funktioner och kompatibilitet med nya program, hårdvara osv är inte rätt.

Jag kräver inte att ett så gammalt OS som Win 7 ska stöda något nytt. Det jag kräver är att man får köra det, med befintlig hårdvara och mjukvara, utan att bråka, utan att behöva klydda med MS tvång att välja Windows 10, eller dina utbrister om att vi alla måste köra det, annars "hindrar vi utvecklingen" trams.

Kör ditt Windows 10... Utveckla det så mycket du vill, men håll det borta från mig tills jag väljer något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Utvecklingen av vad?

Som jag sa... ett OS ska inte göra mer än att vara en plattform för andra program. Felet Windows tagit, som gör att så många klingar sig kvar vid gamla OS är just att de nu ska hålla på och styra o ställa hur du ska göra. OS ska inte agera så...

Och visst är det lustigt att "vi bakåtsträvare" hindrar utvecklingen. Det kan ju inte vara så att utvecklingen går åt fel håll... eller hur? Utveckling som drivs av tvång slutar aldrig bra...

Att din kommentar på första sidan om att man skulle lägga in tvångsuppdateringar för folk. Som jag sa... låt mitt fungerande OS vara. Jag har betalt för det. Jag har retail licenser. Vill de sälja Windows 10, sälj det, men gör det utan att pilla med mitt Win 7/8.

Jag kräver inte att ett så gammalt OS som Win 7 ska stöda något nytt. Det jag kräver är att man får köra det, med befintlig hårdvara och mjukvara, utan att bråka, utan att behöva klydda med MS tvång att välja Windows 10, eller dina utbrister om att vi alla måste köra det, annars "hindrar vi utvecklingen" trams.

Kör ditt Windows 10... Utveckla det så mycket du vill, men håll det borta från mig tills jag väljer något annat.

Att baka in en WGA-uppdatering i en befintlig är knappast tvång. Det gör ju bara att de som kör Windows 7 olovligt får det lite hett om öronen, vilket inte bör vara ett problem om man kör lagligt. Varför skall Microsoft ta hänsyn till dem som piratat operativet för?

Jasså minsann, ett OS "ska" göra ditten och datten... Enligt dig ja.. Jag håller absolut inte med. Med intåget av Smartphones så har ett operativsystem gått från att vara ett tomt skall till att vara mer som ett ekosystem, och jag tycker det är en bra och rentav nödvändig utveckling. Men de som kräver ett "tomt" OS har ju som sagt 3 år till på sig att vänja sig, eller migrera till Linux eller vad man nu vill göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skojar ni eller? Windows 10 har pekskärmsgränssnitt på fler ställen än Windows 8. Jämför bara Inställningar mot Kontrollpanelen så ser ni hur man bara får plats med fyra abnorma knappar och en sökruta på samma plats som man tidigare fick in navigationsknappar, adressfält, sökruta, 8 kategoriknappar, 16 direktlänkar till inställningsmenyer och ett reglage för att byta vy.
http://i.imgur.com/2nMiaay.png

EDIT:

Sansade knappar:http://i.imgur.com/EGsH6Lx.png
Enorma pekskärmsknappar:http://i.imgur.com/5oIf62b.png

Dold text

Citerade referererade till att man får upp helskärm så fort man ska söka ett program för launch. Det är ju inte så i Windows 10.

Ang menyn i din edit (en högerklicksmeny som ingen touchscreen-användare kommer stöta på frivilligt): det var logiskt att blåsa upp storleken lite då skärmar fick högre PPI och saker började bli pillrigt små. Det är ju däremot tråkigt att Windows skalning fungerar dåligt allmänt så att sådana åtgärder behövdes.

Ja, några nya inställningsreglage tar upp lite väl många pixlar. Men hur ofta är man inne och pillar där i dagligt användande?

Däremot kan man säga mycket negativt allmänt om alla Windows hundratal inställningsreglage utspridda på alla håll och kanter. Ex services.msc, msconfig, netwplz, administrationsverktyg, group policy editor, regedit, gamla kontrollpanelen och nu nya kontrollpanelen. För min del och för att göra instegsnivån till att kunna administrera windows lägre, så får de gärna göra om alla dessa reglage från grunden snart.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm, fint.. Men folk "ville ha" XP ett jävla tag efter att det blivit stenålder också. Det fungerar inte.

Jag blir faktiskt förvånad. Sweclockers medlemmas som annars brukar vurma för nyliberalism och företags frihet att göra vad de vill, men tydligen skall man visst tvinga Microsoft att sälja en produkt de inte längre vill sälja. Det är sådan dubbelmoral så man storknar alltså!

Om inte Microsoft i praktiken hade monopolställning skulle man kunna rösta med plånboken och byta. Där har du problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Precis! Mitt företag är rädda för att vissa gamla mjukvaror de har inte kommer funka med Windows 10. Därför kör vi Windows 7.

Och vi sitter fortfarande med XP på jobbet. Vet inte om man ska skratta eller gråta

Permalänk
Medlem

Hemma har vi tagit "Win7 är omodernt och supporten kommer att slopas" på allvar.
Har bytt till Linux på 3 datorer och den "sista" som kör Windows är familjens speldator som lätt kan bytas mot ett Playstation TV-spel, vilken dag som helst.

Tror Microsoft håller på att göra en Winphone historia av Windows för datorer också.
Det vill säga, de lyssnar bara på fanboys och tror att alla andra ska göra och tycka som fanboysen gör.
Tills marknaden försvinner framför synen på Microsofts höga herrar. Höga men inte direkt framgångsrika herrar.
Microsoft storsatsar på knark

Det enda som kan göra att Win10 får en större användarbas än Win7 de närmaste året, är att Win7 användare byter till andra OS (Linux/ChromeOS/MacOS/Google datorOS projekt) eller slopar datorer/PC helt mot surfplattor (=Android eller IOS) och TV-spel.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och vi sitter fortfarande med XP på jobbet. Vet inte om man ska skratta eller gråta

WindowsXP tappar färre användare än både Win8 och 8.1.
Det är bara en tidsfråga tills XP är större än både Win8, Win8.1 och Vista tillsammans.

Microsoft sjabblande med OS design, extra bloatware och Telemetri i Windows, har inte varit fördelaktigt för köplusten av PC-datorer.
Aldrig förr har det funnits så många lågprisdatorer med Windows som nu!

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Om inte Microsoft i praktiken hade monopolställning skulle man kunna rösta med plånboken och byta. Där har du problemet.

Och vad ska man göra åt det då? statlig inblandning i marknaden är ju så dåligt enligt vissa, men på en fri marknad så kan de bli så att en produktfamilj från ett företag blir de facto standard och totalt dominerande.

Å andra sidan är det 3 år till 2020, jag tvivlar på att så många kommer vilja ha Windows 7 ändå när supporten gått ut. Det är ju inte många idag som sitter kvar med XP trotts att många sa att de aldrig tänkte byta ut det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Det här är samma statistik som säger att den totala Mängden MacOS X har minskat med ca en halv procent från 6.91 till 6.42 (2.74 är endast för Mac OS x 10.11).

Så om man nu ska tolka statistiken så benhårt som det görs här på sweclockers så kanske rubriken borde varit "Windows tar marknadsandelar från MacOSX".

Jag tvivlar dock på att både något av påståendena är sanna.

Blir lite konfundersam över statistiken. Vill minns jag har läst på flera håll att MacOS ligger runt 10% sedan flera åt tillbaka.

Skrivet av kotz:

Mycket gnäll och stolta som håller sig till det gamla.

Som konsument är W10 det bästa OS jag testat. Till all around funktioner vill säga.

Finns inget OS som kan ge dig så mycket som Windows.

Vill man betala överpris kan man hålla sig till Mac. Som i min mening är ett kasst OS. Virus och bugg fritt sa många.. jo du!

Vill man ha en foliehatt och neddragna gardiner samt stänga av massa funktioner som Java i webbläsaren kan man hålla sig till Linux.

Vill man njuta och uppleva ska man köra Windows.

Tre alternativ. Väldigt enkelt!

Företag i sig hade kanske klarat sig på Linux om de nu vill slippa strul framöver och tvingade uppdateringar.
Men jag Tror nog w7 passar många företag bra ett par år till. Så ingen stress..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är så mycket foliehatt på Java att alla större webbläsare bestämt sig för att slänga ut det inom kort

Skrivet av Kronvrak:

Hemma har vi tagit "Win7 är omodernt och supporten kommer att slopas" på allvar.
Har bytt till Linux på 3 datorer och den "sista" som kör Windows är familjens speldator som lätt kan bytas mot ett Playstation TV-spel, vilken dag som helst.

Tror Microsoft håller på att göra en Winphone historia av Windows för datorer också.
Det vill säga, de lyssnar bara på fanboys och tror att alla andra ska göra och tycka som fanboysen gör.
Tills marknaden försvinner framför synen på Microsofts höga herrar. Höga men inte direkt framgångsrika herrar.
Microsoft storsatsar på knark

Det enda som kan göra att Win10 får en större användarbas än Win7 de närmaste året, är att Win7 användare byter till andra OS (Linux/ChromeOS/MacOS/Google datorOS projekt) eller slopar datorer/PC helt mot surfplattor (=Android eller IOS) och TV-spel.

Jag är inne på samma spår, Windows är för mig enbart för lek. Linux och Mac gäller för något seriöst.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Om inte Microsoft i praktiken hade monopolställning skulle man kunna rösta med plånboken och byta. Där har du problemet.

Utveckla något bättre då. Varsågod, sätt igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Utveckla något bättre då. Varsågod, sätt igång!

Neeeej, då blir det såhär istället... https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution#/media/File:Linux_Distribution_Timeline.svg

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Trots tvingande uppdateringar? Det är inte dåligt.

Släpp en Win10-uppdatering som ger ett Win7-läge där man slipper grejerna som bara är gjorda för touch, så blir siffrorna bättre. Det är ju inget fel på själv operativet, förutom att de måstat gömma grejer på hover istf ha det användbart. Och så den där fullskärmsblaffan som täcker allt bara för att man vill sök-köra ett program.

Touch-operativ ska köras på tablets och telefoner. De försöker tvinga det på desktop och det blir bara kack. Det är väl grejen, och det är inget OS som kommer lyckas tvinga ihop dem. Touch kräver stor skärm-real-estate för blaffiga fingrar och fler steg för att göra samma sak. Sitta i ett musik- eller videoredigeringsprogram, eller för den delen Photshop, och hålla på med touch. Brr.

Fast du behöver ju inte använda touch! Enda gången jag använder startmenyn är när jag stänger av datorn, och det kan ske med veckors mellanrum eftersom den oftast står på. I övrigt ser den EXAKT ut som skrivbordsläget i Win 7/8, eftersom jag bara använder ikonerna på skrivbordet samt listen längst ner för program jag använder oftast. I mitt användande ser jag inte ett spår av de där touchfunktionerna du menar Win 10 är nerlusat med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stoppat, nej.
Men XP supporten förlängdes pga Vista och Windows 7 försäljningen förlängdes pga Win 8... så, vad säger du... egentligen?
De precis som alla andra lyssnar med plånboken, och de lär göra det med nästa och nästa OS också. Om företag måste köpa ny mjukvara för en kvartsmiljon och byta maskiner för Windows 10, så vad hindrar de från att byta OS till något helt annat?

"Om jag frågat folk vad de ville ha så hade de svarat: en snabbare häst" - Henry Ford

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tycker inte det är så konstigt att Windows 7 håller sig så starkt. 10an verkar tyvärr sjukt buggigt om man har otur...

Jag har installerat technical preview 5 gånger, ingen höll mer än en vecka.
Kört "skarpa" 10'an ett halvår eller så, tycker fortfarande att det känns som en betaversion.

Den dagen jag är uttråkad nog att installera om alla program blir det byte till ett minde schizofrent OS (linux eller W7).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Två saker: Dels tycker jag Microsoft slutade med gratisuppgraderingen för tidigt. De borde fortsatt med den tills Windows 10 gått om 7:an.

En annan sak jag funderat på är att Microsoft skulle kunna slänga ut en ny antipiratuppdatering. Många av de Windows 7-licenser som körs är ju pirat, och bakar de då in det i en "vanlig" uppdatering så sätter de ju åt folk, för då får man välja mellan att byta till W10 eller att åka på en WGA-notifiering. Det tror jag vore smart av dem.

Fast man kör ju Win 7-pirat med OEM, SLIC, så det är ofta en giltig multi-OEM-licens det handlar om. Spelar dock inte så stor roll, kommer inte att uppgradera denna C2D med Win 10.

Permalänk
Medlem

Har efter att ha fått vansinnesutbrott på den senaste feature updaten, och att telemetrin slås på igen utan att jag ber om det efter vissa uppdateringar, börjat köra W10 LTSB hemma. Visst, lite stök med att sätta upp KMS-server och sånt, men så jäkla värt besväret. När det väl är up and running sköter det sig själv, och man kan glömma det.

Vad jag nu har är allt som är bra med W10, i kombination med kontroll över systemet i stil med dito i äldre Windows-versioner. Vidare slipper man spioneriet, alla förinstallerade skitappar, Cortana, Windows Store, Edge, osv. Det enda jag egentligen saknar är väl livetilen med vädret, men känns som att man kan leva utan den

LTSB är verkligen att både äta kakan och ha den kvar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!