Playstation 4 Pro plockas isär av Ifixit

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 Pro plockas isär av Ifixit

Med sin nya spelkonsol Playstation 4 Pro tar Sony sikte på spelande i 4K-upplösning. Ifixit plockar isär enheten för att se vad det är som gör detta möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow, en riktig kylare den här gången! Stort steg framåt. Dock samma sketna radialfläkt. Moderkortet var grymt städat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hur använder konsolerna idag 8GB minne??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hur använder konsolerna idag 8GB minne??

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag har förstått det så är 8GB både för CPU och GPUn?

Ej separat utan delar samma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om jag har förstått det så är 8GB både för CPU och GPUn?

Ej separat utan delar samma.

Ahh okej makes sence. Spelen är ju iof optimerade på helt annat sätt än pc åxå väll? Känns som lite väl mycket minne för en sådan klen gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hur använder konsolerna idag 8GB minne??

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Vangen:

Om jag har förstått det så är 8GB både för CPU och GPUn?

Ej separat utan delar samma.

Precis, men tror mer läggs i minnet på en konsol jämfört med PC? Lite annat sätt att göra spel helt enkelt.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av of-doom:

Ahh okej makes sence. Spelen är ju iof optimerade på helt annat sätt än pc åxå väll? Känns som lite väl mycket minne för en sådan klen gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Som det redan har nämnts så är det för både själva systemet och grafikminne i spel, så i slutändan blir det inte riktigt så mycket för GPU'n.
Sen så kan man ju på ett mera effektivt sätt använda minnet på en konsol jämfört med en PC, vilket också har nämnts.

Sen så är ju faktiskt GPU'n i PS4 Pro nära RX 480 i råprestanda så "klen GPU" är ju lite väl elakt att säga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Amd och en 5400 rpm disk.. epic fail?

Permalänk
Medlem

Då är det bekräftat att de använder samma kontroller/styrkrets till optiska enheten som tidigare, och det är därför de inte stödjer Ultra HD Blu-ray. Då denna utvecklades medan Sony-Optiarc fortfarande bedrev verksamhet så har de troligen fortsatt tillverka samma komponent sen dess. Utan Optiarc så kan de inte utveckla en ny optisk enhet från grunden. På konsoler vill de ha långlivade komponenter och nu är den t.o.m. inbyggd på huvudkortet från att förut suttit på ett eget dotterkort. Tyvärr blir detta konsekvensen av att de stängde ner Sony-Optiarc. I övrigt säkert trevlig konsol och en fin uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Amd och en 5400 rpm disk.. epic fail?

Klenare AMD SoC och 5400 rpm-disk hos Microsoft. Vill man korta ner laddtider eller liknande kan man väl sätta i en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klenare AMD SoC och 5400 rpm-disk hos Microsoft. Vill man korta ner laddtider eller liknande kan man väl sätta i en SSD.

Jag skulle lätt sätta i en SSD disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klenare AMD SoC och 5400 rpm-disk hos Microsoft. Vill man korta ner laddtider eller liknande kan man väl sätta i en SSD.

Skrivet av 120hz:

Jag skulle lätt sätta i en SSD disk!

Jag tror den här skulle vara det smartaste valet om man ska uppgradera hårddisken. SSHD har verkligen en bra nisch när det gäller konsoldiskar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3926811

Permalänk
Avstängd

Okej kunde dom inte lägga lite mer pengar på en SSD?

Vem vill ha en spelkonsol med HDD och inte en med SSD?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Entusiast
Skrivet av superegg:

Okej kunde dom inte lägga lite mer pengar på en SSD?

Vem vill ha en spelkonsol med HDD och inte en med SSD?

Typ alla eftersom konsoler ska vara så billiga som möjligt.
Majoriteten av dem som köper en konsol föredrar nog 1TB HDD-lagring framför 250GB SSD-lagring.

Oavsett vad vi här på Swec tycker om det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

De har ju iaf gått över från SATA2 till SATA3 så en SSD kanske ger en ännu större skjuts nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Wow, en riktig kylare den här gången! Stort steg framåt. Dock samma sketna radialfläkt. Moderkortet var grymt städat.

Men en radialfläkt är väl ändå det optimala i ett så pass litet chassi, den suger in kallare luft o blåser ut den varma luften.
Den gör det den ska , och det är en bra lösning om man inte har plats för flera fläktplatser d v s in o utsug.

Hur hade du tänkt dig att lösa det med flera axialfläktar?

En 120mm i fronten som suger in, och en 120mm som blåser ut?
Eller kanske högljudda 80mm i fronten som suger in, och en 80mm som blåser ut?

Då hade chassit inte sett ut som det gör nu, det kan jag lova

Men är nyfiken hur du tänker?
Så svara gärna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om jag har förstått det så är 8GB både för CPU och GPUn?

Ej separat utan delar samma.

Precis, 8GB GDDR5 + 1GB DDR3 i Pro och 8GB GDDR5 i vanliga. Har för mig det är 5,5gb totalt VRAM + RAM som utvecklarna har att leka med när OSet ätit upp sitt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

De har ju iaf gått över från SATA2 till SATA3 så en SSD kanske ger en ännu större skjuts nu...

Skickades från m.sweclockers.com

http://gearnuke.com/first-ps4-pro-ssd-footage-shows-extremely...

Permalänk

http://www.polygon.com/2016/10/21/13358416/ps4-pro-extra-ram-...

Står lite mer om hur PS4 Pro använder sitt minne i länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Okej kunde dom inte lägga lite mer pengar på en SSD?

Vem vill ha en spelkonsol med HDD och inte en med SSD?

Om du är sugen på att lägga mer pengar för en SSD så är det inga problem. Tar ungefär 5min att byta ut disken i PS4.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Om du är sugen på att lägga mer pengar för en SSD så är det inga problem. Tar ungefär 5min att byta ut disken i PS4.

Ja, det är hur enkelt som helst, satte själv in en 1tb hybrid hdd när jag köpte min PS4.

Permalänk
Medlem

Personen som applicera kylpasta måste ha hostat precis när han tryckt på tuben, 3ggr för mycket pasta utan att överdriva.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

känns som att SSD diskar borde vara standard idag, eller iallafall finnas som tillval.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Åttakärning CPU minsann. Är det Bulldozer-style "åtta"-kärnig vi pratar om eller är det 8 riktiga kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Wow, en riktig kylare den här gången! Stort steg framåt. Dock samma sketna radialfläkt. Moderkortet var grymt städat.

PS4 Pro och PS4 Slim är tystare (förutom Blu-ray läsaren) jämfört med PS4 "Fat" så antingen går de svalare eller så är det en tystare radialfläkt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

PS4 Pro och PS4 Slim är tystare (förutom Blu-ray läsaren) jämfört med PS4 "Fat" så antingen går de svalare eller så är det en tystare radialfläkt.

Min PS4 Pro är dock inte tyst. Måste fått en konsol med dåligt applicerad kylpasta, möjligtvis att fläkt tillverkare är olika i Europa och USA vilket kan vara orsaken till att min PS4 Pro låter mer än vanligt?
Hör konstant ett hiss från PS4 Pro'n även när jag sitter längre bort från konsolen, till skillnad från min PS4 "Fat" som var helt knäpptyst vid release, måste säga att jag är grymt besviken på Sony. Jag förstår att masstillverkning av en konsol resulterar i att vissa konsoler blir "sämre" än andra men seriöst, så jävla tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Min PS4 Pro är dock inte tyst. Måste fått en konsol med dåligt applicerad kylpasta, möjligtvis att fläkt tillverkare är olika i Europa och USA vilket kan vara orsaken till att min PS4 Pro låter mer än vanligt?
Hör konstant ett hiss från PS4 Pro'n även när jag sitter längre bort från konsolen, till skillnad från min PS4 "Fat" som var helt knäpptyst vid release, måste säga att jag är grymt besviken på Sony. Jag förstår att masstillverkning av en konsol resulterar i att vissa konsoler blir "sämre" än andra men seriöst, så jävla tråkigt!

Köpte precis en PS4 slim och kan även säga att den inte heller är direkt tyst. Läste någon användarrecension som skrev att slimmen var så himla tyst jämfört med den "vanliga" ps4:an. Om denna är tyst så undrar jag hur högljudd den gamla va? Visst den håller väl ungefär konstant samma ljudnivå och inte varvar upp och ner men ändå betydligt mycket värre än jag hade förväntat mig. Skulle aldrig kunna tänka mig att använda den som en dedikerad blu-ray spelare.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt att all denna prestanda ändå får plats på ett moderkort mindre än ett modernt grafikkort till datorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Att garantin bryts vid förändring av hårdvara borde ju vara ganska självklart. OM någon får för sig att börja byta ut hårdvara och det går åt helvete så kan ju inte Sony stå till svars för detta.

Skrivet av 120hz:

Amd och en 5400 rpm disk.. epic fail?

Hur kan det vara en epic fail? Nvidia har inte kunnat leverera samma lösning som AMD har kunnat och samtidigt så vill du inte betala extra (antar jag) för en 7200 RMP hårddisk? Sony har iallafall gjort det enkelt att byta ut lagringen om man ändå känner att man behöver det.

Skrivet av superegg:

Okej kunde dom inte lägga lite mer pengar på en SSD?

Vem vill ha en spelkonsol med HDD och inte en med SSD?

Typ alla som inte dels. vet skillnaden och vill ha så litet pris som möjligt och dels de som inte orkar bry sig.

Skrivet av Defender:

Personen som applicera kylpasta måste ha hostat precis när han tryckt på tuben, 3ggr för mycket pasta utan att överdriva.

Upptäckte samma sak när jag plockade isär mitt gamla Xbox 360. Kylanpastan var så överdrivet använd att den nästan rann över. Detta fixades med en klick ny kylpasta och en ny fläkt och då försvann min RROD. Idag fungerar det felfritt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

känns som att SSD diskar borde vara standard idag, eller iallafall finnas som tillval.

Känns inte direkt lovande att folk då skulle få betala flera tusen kronor extra för något de inte eventuellt behöver. Jag menar... 1TB SSD går inte för småkulor och när spelen börjar bli så stora som de är så väljer nog 9 av 10 hellre en större men slöare HDD före en SSD alla dagar i veckan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

man sätter väl inte en 5400 rpms disk i en dator eller i en konsol 2016 snart 2017 ... har haft såna diskar och man fick spader redan då.. kört ssd diskar eller sshd i många år nu! betala extra ?? skiljer inte så mycket på en 5400 och en 7200 så var vill du komma? bara sätta i gång bråk eller vad var du ute efter?