Nvidias senaste drivrutin dras med problem

Permalänk
Medlem

Har inte märkt något problem.
Har iofs bara ett 780, så kanske inte drabbas lika hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kan det bli mer typiskt? Här sitter man och har hoppat över de senaste 2 drivrutinerna på grund av sådant här, och nu för 10 minuter sen så bestämmer jag mig att installera de senaste, och under tiden gå in på sweclockers, och till min förvåning hitta denna artikeln :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Den stora frågan är hur den tog sig förbi Q&A, det var inte lilla prestandaskillnaden för min del, från över 120fps till under 20 i the division. Sedan var inte minnesfrekvensen justerbar alls utan helt låst.

Skickades från m.sweclockers.com

Även Nvidia snålar in numera verkar det som.

Permalänk
Medlem

Filmisk upplevelse som är så mysigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Sitter på 375.70 och har otroligt med problem med G-sync och Overwatch FORTFARANDE... Kan inte minnas en enda jäkla drivrutin nVidia släppt sedan i våras som inte är drabbats av en myriad av olika problem både till höger och vänster.

Skulle rulla tillbala hela vägen till 364.xx om det inte vore så att jag måste köra på 37x.xx för att få SLi i nyare spel..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har 4x Fury X och 2 andra datorer med Nvidia inte haft några problem med någon av dom på väldigt länge och kör alltid senaste, vettefan va folk råkar ut för.

Och laptop 980M.

Har du något Pascal? Det verkar vara främst dom korten som lider av problem. Mitt 970 tuffade på bra igår i BF4 med denna drivrutinen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hej

Har ett GTX780 som jag upplevde problem med igår i CS:GO, endast i läget då man ska köpa utrustning, inte i spelandet.

Kom igen NVIDIA!!, hoppas AMD kommer med konkurrenskraftiga kort snart. Är lite sugen på RX480 men tänkte vänta in ett större prestandahopp som konkurrerar med 1070/1080. Tycker också att G-sync skärmarna är för dyra, är därför lite sugen på AMD och Freesync skärm.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Som vanligt när några (fåtal?) som rapporterar in ett problem så blir det en shit-storm utan dess like. Jag har aldrig (inte märkt av i alla fall) problem med drivrutiner till grafikkort. Varken till mina GTX eller R9 kort.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Sitter på en betydligt äldre drivare jag med, har haft så stora problem med Nvidia drivare detta senate halvår att det är helt sjuk, vet inte alls vad de sysslar med. Förvisso inte första gången jag haft problem, t.ex. GTX 560 TI där de tog dom 9 månader att ens erkänna att de hade problem.

Men men förgående drivare t.ex. orsakade stor video overlay korruption för min del, 20-30% t.ex. av alla video klipp man startade var antigen svarta eller började med korrupta stora display block o.s.v. Tvivlar på att jag vågar testa denna efter denna nyhet heller för den delen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Gott om folk här i tråden som verkar tycka att det inte är ett stort problem bara för att dom själva inte råkat ut för det, undrar hur man tänker här rent krasst? Det är inte tal om någon enstaka människa som fått problem, kika på nvidias forum eller reddit osv, det syns rätt tydligt att det drabbat många pascal kort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det fascinerar mig att vi kan manipulera materia på atom- och molekylnivå för att tillverka t ex en grafikrocessor men kan inte skriva ordentlig kod på ett tangentbord (bokstäver och siffror) för att få det att fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Livsnjutare 😎

... and that's why i don't update right away.

Barnsjukdomar, alltid. 😂✌🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning till att börja recensera drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tror det är Nvidias nyligen introducerade uppsamlande av "nödvändiga" användaruppgifter som tar för mycket prestanda från kretsen

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ni ligger det ju inte i själva drivrutinen utan i GFE...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ytterligare en anledning till att börja recensera drivrutiner.

Vet inte om du är seriös, men nej. Vad hade hänt om recensentens grafikkort funkade bra ihop med drivrutinen eller tvärtom? Skulle man gå på vad folk skriver på internet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft mer problem med mitt 950 än med 280x och skulle säga amd´s drivrutiner är bättre och generellt varit bättre än nvidias senaste året/åren och just spel har funkat rätt bra och är mer overlay problem och problem när man tabbar i mellan saker sen nvidia experience är ingen trevlig experience så har inte det installerat för datorn fastnar i webläsare experience hänger sig varannan gång man ska in i det och är mest kass med div loggar med errors

För min del spelar det ingen större roll när jag inte använder shadowplay men är ett kort som är förra gen där krångel borde vara utarbetat och har inte engagerat mig i problemet utan tog bort skiten och kör manuella inställningar men skulle jag dra en gissning vad problemen kommer ifrån är det overlay sen rättigheter i windows och buggigt men är väll inte konstigt när en drivrutin inte behöver vara mer än 20mb och ligger runt 300mb och är helt enkelt för mycket skit i dom idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Vart är alla som brukade klaga på AMDs drivrutiner nu då?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Jag har inte tänkt på det förut... men det är väl inte dyngan som ställer in bästa inställningarna i spelet vi pratar om när det är sånt här? Är det så att:

1.) Företag X betalar Nvidia pengar för att optimera Speltitel X eftersom att utvecklare på Företag X inte haft kompetens, eller getts tid, för att använda hårdvara korrekt i deras spel?

2.) Tar Nvidia sig för pannan och gör detta av egen fri vilja för att vara på toppen? Hur påverkar detta Speltitel X och Företag X? Jag hade kunnat bli rätt sur om någon på drivarsidan och försökt spotoptimera hur speltitel X använder drivrutiner jag själv lagt tid att ha koll på.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Vad alla var negativa då... Just nu sitter jag med en brevpress för 7000 kr eftersom att jag inte kan köra SLI just nu. Däremot upplever jag inga som helst problem när jag kör med ett kort. Jag trodde det bara var SLI-relaterat (blinkande texturer). Men ska testa köra med den gamla drivisen när jag kommer hem och se om det går bättre.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk

Haha, har de redan börjat gimpa pascal. Det var tidigt =D

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Var är alla "AMD gör dåliga drivrutiner varenda gång" folket? Personligen förvånad att folk köper Nvidia-kort på grund av "bättre drivrutiner", isåfall går de på falska rykten om de nu gör det.

Permalänk
Avstängd

Problemet nvidia har är att dom optimerar drivrutinerna för att få bra siffror i populära spel och 3dmark och försöker sälja på fps så även sämre kort kan få bättre fps än amd´s dito p.g.a optimeringar medans amd kör motsatta vägen där man optimerar för bred stabilitet

men nvidias strategi ger mer problem och när amd betat av spel efter några gen drivrutiner brukar dom skala högre än nvidias motsvarighet så för aggressiva mjukvaru optimeringar är nog även det ett av nvidias problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag har inte tänkt på det förut... men det är väl inte dyngan som ställer in bästa inställningarna i spelet vi pratar om när det är sånt här? Är det så att:

1.) Företag X betalar Nvidia pengar för att optimera Speltitel X eftersom att utvecklare på Företag X inte haft kompetens, eller getts tid, för att använda hårdvara korrekt i deras spel?

Tror det ligger i bådas intresse.
Spelutvecklaren vill att deras spel ger så hög FPS som möjligt utan att det syns på grafikkvalitén.
Grafikkretstillverkaren vill att deras kort ger så hög FPS som möjligt utan att det syns på grafikkvalitén.
(jag menar att de kanske tummar på kvalitet och stabilitet ibland)

Med tanke på hur high end kort säljs med en massa benchmarking som underlag när entusiaster köper så blir det så.

Ja, plus att man måste bräcka AMD Radeon kort i tester, "till varje pris".

Racet är igång. Konsumenterna får göra sluttestningen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen drivrutin som är felfri för alla användare och att några påpekar att dom fått problem med en drivrutin på forum säger ju ingenting om hur många som är/blir drabbade. Så man behöver ju inte få panik.

@Swedman18 Varje gång vet jag inte men jag kan i alla fall säga att när det gäller större problem (som svart skärm och annat liknande, inte bara buggar eller lägre klockfrekvenser) så har jag personligen bara fått det med AMD drivrutiner, från Nvidia så är det värsta som hänt att det blivit någon grafikbugg. Dock så kan jag inte uttala mig om de senare drivrutinerna från AMD, dvs från detta och förra året då jag inte riktigt kör AMD grafikkort just nu. Men skulle nog säga att för det mesta så har AMD blivit känt för dåliga drivrutiner för saker som hänt för länge sedan och som inte nödvändigtvis är relevant idag.

Permalänk
Avstängd

@xenopsy:
Skriv gärna om det hjälpte med att byta drivrutin,

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@Friterad:
Ingen panik här,
Kan va skönt med en paus från Bf1.
Man får se det positivt.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag har Nvidia i både min dator och barnens dator. Samt de senaste 8-10 grafikkorten jag har ägt är nvidia och jag tror jag har haft Drivrutins problem 1 gång, då gick jag bak ett nummer så funkade det igen.

Ägt följande Nvidia kort/setups : 1080,1060,980Ti, 980 sli,980 ,Titan gtx,680,580 Sen minns jag knappt vad korten hette, har hållit mig till Nvidia sen ett bra tag tillbaka.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Var är alla "AMD gör dåliga drivrutiner varenda gång" folket? Personligen förvånad att folk köper Nvidia-kort på grund av "bättre drivrutiner", isåfall går de på falska rykten om de nu gör det.

Håller med till 100%

Eller dom som påstår att Nvidia är Premium xD

Man får väll hoppas att dessa folk är objektiva och nu säger samma sak om Nvidia i några år

Permalänk
Medlem

Det blinkar nästan varje gång jag startar en gif...

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@xenopsy:
Skriv gärna om det hjälpte med att byta drivrutin,

Det blev samma sak med 375.70 och BF1... Förmodar att det är senaste patchen från DICE som orsakat detta, eftersom det fungerade fint innan.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB