Sveriges negativa styrränta.

Permalänk
Avstängd

Sveriges negativa styrränta.

Dollarn ligger på 9,26kr vi vet nog alla här vad det innebär för oss som köper datorkomponenter.
Vi i Sverige har en negativ styrränta idag för att vi behöver mer inflation dvs att värdet på våra pengar ska bli mindre.

Kan någon förklara varför det är så viktigt att de pengar jag sparat ska bli värda mindre?

Permalänk
Hedersmedlem

Riksbanken har lite grundläggande information här.

Permalänk

Eftersom en viss inflation skapar säkerhetsmarginal från deflation. Det vill säga då värdet på pengar blir högre, eller att saker blir allt billigare. Detta gör att konsumenter hela tiden skjuter upp köp eftersom produkten hela tiden kommer bli billigare nästföljande dag. Det gör att ingen konsumerar och vi hamnar i lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem

Svammel är det så alla "låssas rika" ska fortsätta leka rika och handla med lån och fortsätta vara allmänt vårdslösa ekonomiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Men då har folk kapital att investera i andra projekt som kanske gynnar mänskligheten? Istället för att köpa en massa skit man inte behöver.

För var det inte så att miljön var väldigt viktig?

Permalänk
Medlem

@gabriel15:

Dollarn är för stark, den kommer att gå ner igen. Ingen vill ha en så stark dollar, speciellt inte USA. Möjligtvis Kina.

Att ha en svag valuta är bra för export, mindre bra för befolkningen som försöker spara och resa.

Permalänk
Avstängd

Ja angående dollarn så tror jag inte de löste krisen 2008 utan sköt upp problemet, på samma sätt som en knarkare som mår dåligt löser sina problem med mer knark vilket inte fungerar i längden.
Jag tror det kommer bli mindre attraktivt för banker/länder att köpa statsobligationer som jag förstår det och TRUMPS satsning på militär och infrastruktur behöver finansieras?

Vad tjänar China mer på, att folk har råd att köpa mindre men dyrare priser eller att folk köper mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad tjänar China mer på, att folk har råd att köpa mindre men dyrare priser eller att folk köper mer?

Kinas hela ekonomi bygger på export, de vill ha en svag valuta och kämpar hårt för att hålla den nere jämfört med dollarn.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gabriel15:

Ja angående dollarn så tror jag inte de löste krisen 2008 utan sköt upp problemet, på samma sätt som en knarkare som mår dåligt löser sina problem med mer knark vilket inte fungerar i längden.
Jag tror det kommer bli mindre attraktivt för banker/länder att köpa statsobligationer som jag förstår det och TRUMPS satsning på militär och infrastruktur behöver finansieras?

Vad tjänar China mer på, att folk har råd att köpa mindre men dyrare priser eller att folk köper mer?

USA har en stor stadsskuld till Kina, ca 3 BNP. Stiger Dollarn med 15-20% så ökar USAs skuld till Kina med motsvarande 15-20% + räntevinsterna ökar med mer än så (ränta på ränta).

Vidare tjänar man mer per såld produkt då man får betalt i USD men växlar man detta till den inhemska valutan så får man mer än om USD hade varit lägre värderat.

Just nu tjänar nog Sverige i princip mest på export så som maskiner, stål och papper (och virke) då dessa marknader är starkt bundna till USD. Dock förlorar vi på importen där varor betalas i USD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Kort sagt så kommer dollarn att gå ner när/om Trump gör vad han har sagt han ska göra när det gäller frihandelsavtal och så. Men Riksbanken vill att kronan ska gå ner för att det gör det lättare att uppnå inflationsmålet som de har på 2%. Läs: http://www.dn.se/ekonomi/johan-schuck-styrd-krona-flyter-inte... http://www.dn.se/ekonomi/kronans-varde-svajar-trots-stark-eko... http://www.svd.se/hog-tid-for-nytt-inflationsmal

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att förklara varför man vill ha lite inflation är för att det inte ska vara lika lönsamt för de väldigt rika att sitta på pengarna som Joakim Von Anka. Eftersom pengarna tappar värde om de ligger stilla så investeras de istället på olika sätt i hopp om att generera mer pengar så värdet hålls uppe.

Hela ekonomin bygger på att pengar hålls i rotation, annars stannar allt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Dollarn ligger på 9,26kr vi vet nog alla här vad det innebär för oss som köper datorkomponenter.
Vi i Sverige har en negativ styrränta idag för att vi behöver mer inflation dvs att värdet på våra pengar ska bli mindre.

Kan någon förklara varför det är så viktigt att de pengar jag sparat ska bli värda mindre?

Om du sparar pengar, och funderar på att spendera dem, men vet att ju längre du väntar, desto mer blir pengarna värda, så väntar du ju i en evighet, och pengarna bidrar inte till att ekonomin går runt. Vi behöver helt enkelt en låg stabil inflation för att folk inte skall sitta på sina pengar, för då stannar ekonomin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.