laptop för video streaming till tv ca 2000kr

Permalänk

laptop för video streaming till tv ca 2000kr

Tänkte koppla in en gammal dator jag hade liggandes till sovrumstvn för att kolla på film/serier, men upptäckte att den inte klarade tex Youtube i HD(720)

Så istället för att uppgradera den så tänkte jag att man kanske skulle köpa sig en laptop istället.
planen är i princip att ha den konstant inkopplad till tvn och bara använda den till streaming, men en laptop gör ju att man vid behov kan använda den till annat.

Problemet är att jag aldrig haft en laptop och trots att man läst på lite under kvällen så känner jag inte mig helt hundra på var gränsen går för att spela upp HD material, och jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt.
har inget emot att köpa begagnat heller.

en jag kollat på precis är denna

HP EliteBook 2170p (beg) 1600-1800kr
http://www.billigteknik.se/begagnad-dator/17024-hp-elitebook-...

Känns spontant som att denna borde täcka mina behov?(upp till 720p iaf) och priset känns ju rätt ok?
(storleken har ju ingen större betydelse då den som sagt kommer att vara kopplad till TV 95% av tiden(och ström), och kommer troligen använda ett separat tangentbord.)
Eller har ni något annat tips på en specifik modell man ska leta efter begagnad

Har även kollat lite på nya maskiner nu, men känns tveksamt om dem riktigt billiga(ca2200) modellerna är tillräckligt starka men det kanske dem är? tror att den begagnade ovan är betydligt snabbare?

Så till min fråga, vad tror ni är bäst
1 Begagnad laptop i3/i5
2. Ny billig modell typ ASUS EeeBook E402SA eller liknande i den prisklassen
3 annat?

tacksam för hjälp

/Crille

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Skrivet av crillelundh:

Tänkte koppla in en gammal dator jag hade liggandes till sovrumstvn för att kolla på film/serier, men upptäckte att den inte klarade tex Youtube i HD(720)

Så istället för att uppgradera den så tänkte jag att man kanske skulle köpa sig en laptop istället.
planen är i princip att ha den konstant inkopplad till tvn och bara använda den till streaming, men en laptop gör ju att man vid behov kan använda den till annat.

Problemet är att jag aldrig haft en laptop och trots att man läst på lite under kvällen så känner jag inte mig helt hundra på var gränsen går för att spela upp HD material, och jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt.
har inget emot att köpa begagnat heller.

en jag kollat på precis är denna

HP EliteBook 2170p (beg) 1600-1800kr
http://www.billigteknik.se/begagnad-dator/17024-hp-elitebook-...

Känns spontant som att denna borde täcka mina behov?(upp till 720p iaf) och priset känns ju rätt ok?
(storleken har ju ingen större betydelse då den som sagt kommer att vara kopplad till TV 95% av tiden(och ström), och kommer troligen använda ett separat tangentbord.)
Eller har ni något annat tips på en specifik modell man ska leta efter begagnad

Har även kollat lite på nya maskiner nu, men känns tveksamt om dem riktigt billiga(ca2200) modellerna är tillräckligt starka men det kanske dem är? tror att den begagnade ovan är betydligt snabbare?

Så till min fråga, vad tror ni är bäst
1 Begagnad laptop i3/i5
2. Ny billig modell typ ASUS EeeBook E402SA eller liknande i den prisklassen
3 annat?

tacksam för hjälp

/Crille

Vad hade du för cpu i gamla datorn? Det kan vara att den inte klarar vp9 men kanske funkar bra med h264 på youtube. Testa tillägget "h264ify" i chrome eller ff så kanske det går?

Borde nog gå hur bra som helst med en begagnad i3. Det som är fördel med nyare cpun är att de har bättre hårdvaruavkodning än äldre cpun men i3-3217U är hyfsat modern iofs. Celeron N3050 har t.ex h265 hårdvaru stöd om du nu behöver det.