Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Permalänk
Avstängd

Post- och Telestyrelsen - Trois points

Intressant utkast från PTS. Jag delar deras uppfattning i sitt betänkande. Vi gör alla val av olika slag och att man får en fördel av att vara aktiv på sociala medier efter att ens "pott" är slut gagnar en viss mängd människor, i detta fall Telia-kunder. ...Jag har inga genomgående invändningar mot just att Telia + Facebook = sant - "Om du lovar att vara snäll". Jag känner mig inte drabbad i det avseendet.

Det jag vänder mig emot i detta fallet är att två eller flera olika företag sätter ihop en form av avtal som skapar en slags gräddfil för vissa användare som även andra användare/kunder skulle kunna använda sig av men inte kan. Man skulle kunna se det som en viss form av uteslutning, och det är beklagligt.

Facebook Inc. - Nej, jag avstår.
Människor, öga mot öga - Ja, hellre det. (det är framtiden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrueType:

Nu kommer Familjelivs forum bli overcrowdat av hemmafruar som gnäller.

Den var bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra! Hoppas att dom går efter andra operatörer som Tre också.

Dock så tycker jag dom kan lägga till Polisen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, krisinformation.se och BRIS på listan av sajter som kan nås även när datataket är passerat.

"I ett parallellt ärende avseende Tre:s erbjudande om ”Fri surf på musikstreaming” har Tre meddelat PTS att företaget kommer att förändra sitt erbjudande så att det inte bryter mot reglerna. PTS kommer att följa upp att denna förändring sker men ser i dagsläget positivt på Tre:s ambition att anpassa sitt erbjudande för att efterleva reglerna."

Permalänk
Rekordmedlem

Bra, tänk på vad som hänt om de gett fri tillgång till nån kraftigt politiskt vinklad nättidning i stället eller nån religiös site.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra, tänk på vad som hänt om de gett fri tillgång till nån kraftigt politiskt vinklad nättidning i stället eller nån religiös site.

Exakt, folk som blir sura på detta ser bara "Jaha, jag vill ha gratis fb och spotify" men missar att se hela bilden och långsiktiga konsekvensen av att tillåta prioriteringar i nätet. Det vore bättre för alla om operatörerna bara höjde surf-taket istället, så man får använda det till vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Personligen bryr jag mig inte om dem bryter mot detta.
Ren personlig vinning för min del då jag kan fortsätta lyssna på musik även efter min data är slut. Det jag tycker dem bör undersöka i stället är vad mer som bör läggas till som undantagen trafik. Viss form av samhällsinformation eller liknande.
Nu vet jag inte hur telia har gjort med tjänster som spotify och om dem tre hela tiden jobbar med att lägga till fler tjänster som är undantagna från taket men så länge fler och fler tjänster som använder mycket data läggs till så tycker jag det är bra då det för en gångs skull faktiskt gynnar användaren och inte företaget (vilket faktiskt nätneutralitetslagen är till för men som nu i min mening slår bakut)

Det gynnar företagen då folk endast kommer använda de företag vars trafik är gratis. Ingen ny tjänst kommer någonsin kunna konkurrera med Facebook, Twitter, Spotify eller Youtube om de inte bara är de största av sitt slag just nu... utan även gratis för användaren att ha tillgång till. Vem skulle någonsin använda något annat i såna fall? Det ger de utvalda företagen en gigantisk fördel som totalt slår ut all potential konkurrens.

Visst får du något för tillfället men det öppnar upp för att dessa företag kan göra precis som de vill i framtiden, då de verkligen får ett totalt oslagbart monopol. Det är inte bra för oss användare i längden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Jaha, det var ett dåligt beslut. Personligen gillar jag att kunna använda tjänster när datan är slut. Diktaturen EU sätter käppar i hjulet än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår att du tycker att det är ett dåligt beslut. Något som du kunde göra kanske du inte kan göra fullt ut, som tidigare. Jag respekterar din åsikt till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@RainesX: Nej varken telia eller tre har lagt till fler tjänster sen det lanserades vad jag vet.

Tre har lagt till fler musikbolag sedan deras fri musik på streamingtjänster, bland att Google Play Musik o Apple Music. Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressreleases/tre-utoekar-de... samt http://www.mynewsdesk.com/se/tre/news/tre-utoekar-den-fria-mu...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Äntligen gör PTS något vettigt!

Permalänk
Medlem

Lite synd ändå. Jag gillade initiativet att man får fri traffik till sociala medier "Om man är juste".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite synd ändå. Jag gillade initiativet att man får fri traffik till sociala medier "Om man är juste".

Då ska det vara så för alla och från alla operatörer. Men så är det inte

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk tycker det är bra, det var inte så många år som flera operatörer inte hade något datatak.
4-5G hej och hå, sen fylls kvotan på en kvart, vad är poängen liksom?
Fasta avgifter, fri surf annars blir det någon jäkla elitist-grej av det hela, det är väl det sista man vill ha.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Personligen bryr jag mig inte om dem bryter mot detta.
Ren personlig vinning för min del då jag kan fortsätta lyssna på musik även efter min data är slut. Det jag tycker dem bör undersöka i stället är vad mer som bör läggas till som undantagen trafik. Viss form av samhällsinformation eller liknande.
Nu vet jag inte hur telia har gjort med tjänster som spotify och om dem tre hela tiden jobbar med att lägga till fler tjänster som är undantagna från taket men så länge fler och fler tjänster som använder mycket data läggs till så tycker jag det är bra då det för en gångs skull faktiskt gynnar användaren och inte företaget (vilket faktiskt nätneutralitetslagen är till för men som nu i min mening slår bakut)

Snor en kommentar jag läste på reddit:
"På Kuba säger man sig ha tryckfrihet men endast den statligt ägda tidningen får köpa papper och bläck vilket naturligtvis gör det svårt om inte omöjligt för andra mindre tidningar att göra sig hörda i praktiken. Det blir lite samma effekt här, hur ska någon kunna konkurrera med t.ex facebook om det inte sker på lika villkår, som om det inte vore svårt nog att konkurrera mot ett såpass starkt varumärke."
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/5gzqg0/pts_operat%C3...

Tillåter vi det här att fortsätta kommer vi snart se abonnemang som endast tillåter viss data för en billig peng. Det kan ju ses som väldigt fördelaktigt för stunden men det möjliggör en viss manipulation av användarna.

Problemet med att datapotten tar slut har mer att göra med den svenska marknaden. Alla våra grannländer har antingen mycket mer eller rent av obegränsad data på sina abonnemang medan vi får nöja oss med ett par enstaka gigabyte. Förbjuds prioritering av viss data så kanske det blir ett större incitament att höja datapotterna för att ge kunderna tillgång till tjänsterna den vägen istället.

Permalänk
Medlem

Är inte SweClockers forum "sociala medier"? Jag vill ha gratis tillgång till SweClockers i så fall.

Jag hoppas att Telia åker på ett tungt vite för det här.
Jag använder inte Telia men helst skulle jag vilja se att Telia får betala tillbaks till sina kunder för all trafik som inte har gått till deras utvalda site:r.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Förstår inte hur folk tycker det är bra, det var inte så många år som flera operatörer inte hade något datatak.
4-5G hej och hå, sen fylls kvotan på en kvart, vad är poängen liksom?
Fasta avgifter, fri surf annars blir det någon jäkla elitist-grej av det hela, det är väl det sista man vill ha.

Det är sådant här tänk som kommer leda till en kontrollerat och begränsat internet.

Tänk om du har 10gb data, men fri data till Netflix. Varför skulle du då välja någon annan streaming tjänst än Netflix? Det är inte särskilt bra för konkurrensen eller marknaden i stort och i längden kan det inskränka folks frihet. Vad hindrar ISP:erna att begränsa datan till viss media och enbart ge tillgång till propaganda? Se bara vad som händer i USA...

Nätneutraliteten bör eftersträvas till varje pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Förstår inte hur folk tycker det är bra, det var inte så många år som flera operatörer inte hade något datatak.
4-5G hej och hå, sen fylls kvotan på en kvart, vad är poängen liksom?
Fasta avgifter, fri surf annars blir det någon jäkla elitist-grej av det hela, det är väl det sista man vill ha.

Men beslutet handlar inte om att operatörerna inte får erbjuda abonnemang utan trafiktak, det handlar om att de inte får särbehandla trafik för vissa tjänster. Beslutet är helt rätt eftersom Telias tilltag skadar marknaden och är direkt skadligt för nätneutraliteten.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan2k:

EU är ingen diktatur utan del av en parlamentarisk demokrati. Det finns såklart saker som fungerar mer eller mindre bra i EU men just därför är det så bra att som enskilda invånare har rätt att delta i val och på så vis påverka hur EU fungerar. Du kan till och med engagera dig politiskt och med lite flax bli invald i EU-parlamentet. Nästa val är 2019 - det är bara att sätta fart. DET är raka motsatsen till diktatur.

Nu är i och för sig inte EU-parlamentet någon lagstiftande församling där de får komma med egna (utom i några undantag) lagförslag. Parlament till och med i diktaturer brukar ha mer makt än så. Lagförslag får bara EU-kommissionen ta fram, så i princip är det enda rådet och parlamentet kan göra är att förhala lite. Eftersom det inte sker några allmänna val till EU-kommissionen och de inte kan komma med förslag till kommissionärer i parlamentet så är det inte en parlamentarisk demokrati bara för att det är val till en församling, samtidigt kan de men har aldrig avsatt kommissionen. Rådet består ju av medlemsländerna. Det är alltså en blandning av flera olika saker, både överstatlighet och mellanstatlighet. Det är konstruerat för att ha ett demokratiskt underskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom jag enbart har 4G med begränsad data så tycker jag det är synd att detta tas bort. Nu har jag själv aldrig blivit "påverkad" av detta då jag använder mig utav Tele2.

Att vissa sidor är "gratis" att surfa på, är väl bättre än att absolut INGA är det?
Ja det är fel att Telia tog sig rätten att filtrera sidor, men samtidigt så blockerade dem ingenting och gjorde det istället bättre för sina kunder som använder sig mycket av sociala media?

Självklart ska nätet vara neutralt.. men så länge vi har en databegränsning så får de gärna göra det bättre för oss.

Telia begränsar hastigheten till alla sidor utom vissa utvalda (när man nått upp till surftaket).
Det är precis det lagen är till för att stoppa.

"Självklart ska nätet vara neutralt" säger du i ena meningen och i tidigare meningen säger du att det är synd att det oneutrala tas bort.

Operatören sätter begränsningen så de gör det sämre för oss, inte bättre.
Speciellt inte när de via databegränsningen + vissa fria sidor styr trafiken till dessa fria sidorna - definitionen av oneutral/partisk.

Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis. Trafiken till Facebook kostar även den pengar för Telia och det är de Telia-abbonenter som inte använder Facebook som har fått betala för den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Nu kommer Familjelivs forum bli overcrowdat av hemmafruar som gnäller.

Har kommit in där då man sökt på diverse saker.
Det är som en gott och blandat påse av allt man tycker smakar blä fast ser ut som det man gillar innan man tagit ett tugg.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Vad händer om McDonalds bjuder på morgon kaffet?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Findecanor: snarare facebook

Permalänk
Medlem

Telia har redan höjt pris på data, sammanträffande?

Av en händelse så fördubblade Telia för nån månad sen kostnaden för att ladda enstaka GB på kontantkort.

Tack som fan, vad sägs om att skita i gräddfilen för vissa siter och behålla (eller sänka) priset på data som kan användas till det ANVÄNDAREN faktiskt väljer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den som inte tycker detta är bra bör ta sig en funderare.
Nätneutralitet och lika för alla.

Antar att de flesta som inte tycker om detta lyssnar mycket på Spotify helt enkelt? Nu behöver man kanske byta till ett lite dyrare abonnemang om man vill kunna fortsätta streama lika mycket.

För dem med tillgång till obegränsade anslutningar utöver deras 3G/4G så kan de ju såklart börja använda mer "offline-lagring" av musiken nu... precis som man gjorde förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Vad händer om McDonalds bjuder på morgon kaffet?

Det gjorde de ju för ett tag sedan? Fast de hade väl något villkor? Eller delade de ut gratis kaffe till alla besökare?

Permalänk
Medlem

@Doktor_Krall: Inget? Att bjuda alla på morgonkaffe är inget problem alls, tror inte du förstår problemet alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Antar att de flesta som inte tycker om detta lyssnar mycket på Spotify helt enkelt? Nu behöver man kanske byta till ett lite dyrare abonnemang om man vill kunna fortsätta streama lika mycket.

Nänä. Frågan är så pass mycket större och viktigare än att "få lysssna lite mer på spotify". Men har man inte insett problematiken här så kanske det ter sin som en så enkel fråga. Som Bruce Wayne är inne på har man då troligen missat något.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är jättebra och efterlängtat.
Lika för alla.

Det jag skulle kunna finurla på är om det gick att lägga till några sidor i vanliga abonnemanget.

Säg att jag har ett teleabonnemang som kostar 299Kr där allt ingår och 2GB surf.
I detta fiktiva scenario surfar jag mycket på youtube och kan då lägga till säg en 25-50Kr så är youtube fri från datamängden oavsett om jag tittar på det 24/7.

Det vore mer rättvist.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Men beslutet handlar inte om att operatörerna inte får erbjuda abonnemang utan trafiktak, det handlar om att de inte får särbehandla trafik för vissa tjänster. Beslutet är helt rätt eftersom Telias tilltag skadar marknaden och är direkt skadligt för nätneutraliteten.

Man kan ju också utforma lagen på ett lite mer vettigt sätt istället. Så att operatörerna kan få erbjuda t.ex. fri musikstreaming ifall de vill vara mer konkurrenskraftiga.

Permalänk

Fast när 3 gjorde detta så var det lagligt?