Datorn startar och stänger av sig direkt

Permalänk
Medlem

Datorn startar och stänger av sig direkt

Det är en egen byggd dator och har fungerat utan problem sedan jag byggde den för ca 3 månader sedan. Igår fungerade den som den ska och jag stängde av den när jag skulle ut. Men när jag var hemma och skulle starta den så går det inte. Den startar och stänger av sig efter max 1 sekunder.

När jag tar ut sladden. Batteri och rensar cmos så startar den i ca 3 sekunder första gången men stänger av sig direkt. Och de andra gångerna efter det så stängs den av efter 1 sekund.

I7 6870k
Asus strix x99 gaming
Ax1200x crosshair
Zotac gtx 1080 amp extreme
Corsair vengeance ddr4 3200mhz 32gb 2x16
H110i kylning
Det enda komp som är äldre här är psu som är ca 3 år gammal.

Jag har testat med en sticka och bytt plats osv. Samma problem.
Som sqgt enda gånger den är igång mer än 1 sec är när jag rensar cmos. Men även där dör den efter ca 3 sec max

Permalänk
Medlem

Låter som PSUn är kass, du har ingen annan att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och kolla tempen där, kan vara pumpen som lagt av!

Låter mer som värme än psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Gå in i bios och kolla tempen där, kan vara pumpen som lagt av!

Låter mer som värme än psu

Stänger den av sig efter 1-3 sekunder så är det väl svårt att ta sig in i BIOS eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Låter som PSUn är kass, du har ingen annan att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr inget annt psu som jag kan testa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmStorm:

Jag har tyvärr inget annt psu som jag kan testa med

Det var ju synd, ingen polare eller kollega som kan tänkas låna ut sitt för en dag?
Tror inte det är pump eller dylikt som lagt av för då hade datorn varit igång betydligt längre än 1-3s. Och iom att datorn fungerade innan så bör ju kylare sitta som det ska med värmepasta å allt, är väl den totala avsaknaden av kylare som gör att cpun överhetter snabbt, inte om pumpar eller fläktar e kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Stänger den av sig efter 1-3 sekunder så är det väl svårt att ta sig in i BIOS eller?

Dåså.. Värme

Permalänk
Medlem

Nu har datorn startat igen.. var inne och kollade tempel och allt. Och allt var normalt. Sen dog den igen. Hade cpu temp på 28c. Gpu 30c. Mb 27c.
Det lyser inga fel cod på Mb heller.

Det har gjort så 3 ggr nu. Och den är på i tio min osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmStorm:

Nu har datorn startat igen.. var inne och kollade tempel och allt. Och allt var normalt. Sen dog den igen. Hade cpu temp på 28c. Gpu 30c. Mb 27c.
Det lyser inga fel cod på Mb heller.

Det har gjort så 3 ggr nu. Och den är på i tio min osv

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som min när psun dog. Fast min gjorde tvärtom 😀
Stängde av sig efter cirka en halvtimme i början å sedan blev det allt kortare mellanrum mellan avstängningarna.

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Det har inget med värme att göra. Cpu hinner inte bli så varm på några få sekunder att de skulle resultera i en omstart.
Nätaggregat låter som bättre alternativ att kolla upp ifall det upprepar sig igen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Vad har du för PSU?

En corsair ax1200 gold

Skickades från m.sweclockers.com