128 gb SSD + 1000 gb HHD eller 256 gb SSD

Permalänk

128 gb SSD + 1000 gb HHD eller 256 gb SSD

Hej!
Jag funderar på att köpa en ny speldator och undrade vilket av dessa alternativen man ska välja isåfall. Hade tänkt ladda ner GTA V mm (128 gb ssd + 1000 gb hhd eller 256 ssd) //Jesus

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar större SSD framför en SSD+HDD. Själv tog jag en SSHD (hybriddisk) och en 240gb ssd. Skulle jag gjort om idag så hade jag tagit en så stor SSD som möjligt (kring 500 eller större) enbart. Jag hade inte tittat på 128gb alls.

Så, mitt tips blir nog denna:
https://www.komplett.se/product/891039/datorutrustning/haardd...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag har en 128gb ssd och en 2tb sshd. SSDn köptes för länge sedan när de var betydligt dyrare, därav kapaciteten. Om jag fick välja idag skulle jag helst tagit en SSD på så stor kapacitet som möjligt. Systemdisken fylls även om man passar sig för att installera program där :/ om du kan skulle en 500gb ssd nog vara perfekt

Permalänk
99:e percentilen

Stämmer in i SSD-kören. Skrammeldiskar är i mina ögon föråldrade och inget jag någonsin tänker ha i en dator igen (men de fyller naturligtvis fortfarande ett viktigt syfte som lagringsdiskar, externt eller i NAS). Köp en så stor SSD som möjligt.

Om du redan vet att du har 1 TB spel som måste vara installerade samtidigt är det naturligtvis en annan femma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

poängen med ssd är ju att den är snabb, så allt av program och spel "skall" ju installeras på den snabbaste disken.
det blir ju rätt meningslöst att köpa en så liten ssd att du inte kan använda den till "allt"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Större SSD hae varit perfekt som alla har sagt men i detta fall så har du inte det ju.

Använd SSd + SSHD, mitt förslag

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte din budget men jag slår ett slag för 500gb ssd, ca 1300:- är ju inget o tveka på

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3807219

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Dator

Alltså skulle ni rekommendera att ta datorn som har 256 gb ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesusIIIO:

Alltså skulle ni rekommendera att ta datorn som har 256 gb ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att samtliga ovan har svara på "SSD vs mindre SSD+HDD", inte dator vs dator. Är de identiska i övrigt? Ofta är OEM maskiner både begränsade till vad du kan uppgradera, flaskhalsar och även att du inte ens får öppna dem för att byta ut något (utan att bränna garantin). Frågan du ställt ovan tvivlar jag på har tolkats som "dator vs dator dock... det är mer än SSD som räknas.

Håller dock med skaran ovan att större SSD är enda vettiga om vi tittar på bara SSD vs SSD+HDD alt, och det jag sagt i åratal nu, då en större SSD har du nytta av i många år, medan en liten tappar sin nytta rätt fort.

120/128GB idag är för lite för något mer än en minimal surfmaskin. Ja det går, jag du kan klämma in lite program och kanske ett spel, men SSDer mår inte bra av att vara mer än 75% fulla heller, då det ökar slitaget. 240/256GB idag är nog det absolut minsta jag skulle rekommendera, ska du ha in spel och så vill man nog nästan titta på 480/512GB disk, då man annars får trångt med stora spel. Det går dock att köpa en 240GB nu, och spara till en extra disk för spelen senare, om man behöver det, men tänk då på att kolla så du har plats till fler diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesusIIIO:

Alltså skulle ni rekommendera att ta datorn som har 256 gb ssd?

Är det en stationär eller bärbar dator? Om det är en stationär så rekommenderar jag minst 256GB SSD, helst 512GB. Mer lagring kan du lätt lägga till senare. Om det är en bärbar dator så blir läget knepigare, eftersom det kanske inte finns någon plats för fler hårddiskar. Det finns så klart externa hårddiskar, men det kan bli knepigt om man vill installera spel på en sån. Då kan 128GB SSD + 1000GB HDD vara det enda valet som ger tillräckligt med utrymme och håller sig inom budgeten.

Permalänk
Medlem

Vet du med dig att du kommer använda mer än 256GB så ta en liten disk till OS och en stor till spel.

Några filmer, 3-4 AAA-spel och operatörssystem så har man snart fyllt disken.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror att samtliga ovan har svara på "SSD vs mindre SSD+HDD", inte dator vs dator. Är de identiska i övrigt? Ofta är OEM maskiner både begränsade till vad du kan uppgradera, flaskhalsar och även att du inte ens får öppna dem för att byta ut något (utan att bränna garantin). Frågan du ställt ovan tvivlar jag på har tolkats som "dator vs dator dock... det är mer än SSD som räknas.

Håller dock med skaran ovan att större SSD är enda vettiga om vi tittar på bara SSD vs SSD+HDD alt, och det jag sagt i åratal nu, då en större SSD har du nytta av i många år, medan en liten tappar sin nytta rätt fort.

120/128GB idag är för lite för något mer än en minimal surfmaskin. Ja det går, jag du kan klämma in lite program och kanske ett spel, men SSDer mår inte bra av att vara mer än 75% fulla heller, då det ökar slitaget. 240/256GB idag är nog det absolut minsta jag skulle rekommendera, ska du ha in spel och så vill man nog nästan titta på 480/512GB disk, då man annars får trångt med stora spel. Det går dock att köpa en 240GB nu, och spara till en extra disk för spelen senare, om man behöver det, men tänk då på att kolla så du har plats till fler diskar.

Ja de har samma delar förutom minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesusIIIO:

Ja de har samma delar förutom minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

skillnad i RAM alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesusIIIO:

Ja de har samma delar förutom minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar hårddiskarna, eller är det även skillnad på RAM?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av anon42512:

skillnad i RAM alltså?

Det enda som skiljer är hårddiskarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesusIIIO:

Det enda som skiljer är hårddiskarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Vilka datorer handlar det om (länk)?

Permalänk
Hjälpsam

En SSD på 250 GB är snart full, har du inte tänkt komplettera med en till disk i närtid, är 128 GB SSD och en HDD på 1 GB att föredra.
Se till att installera dina program på hårddisken så mycket som möjligt.
Flyta swapfilen till hårddisken men behåll en liten på 500MB på din systemdisk.
Stäng av Hibernation.
Flytta dina personliga kataloger till hårddisken.

Att en systemdisk på 128GB inte skulle räcka, var helt nytt för mig

Har du tänkt komplettera med en till disk i närtid skulle jag också säga att en SSD på 250 GB är ett bra val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

128GB räcker för alla mina program och nåt eller ett par spel...(fast ett moddat Fallout 4 + moddat Skyrim SE blev lite väl tight )

Permalänk

Tjena är det nån som vet om det räcker med ett nätaggregat på 300w till ett gtx 1060 3gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

You're winging it men ja det funkar nog

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk

Jag kör på 2st 1tb SSDer i RAID0 för att jag kan + en extern för filmer, musik, bilder osv
Skulle rekomendera en så stor SSD som möjligt, sen köp en extern hårddisk för lagring.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Minst 500gb Samsung 750/850Evo skulle jag rekommendera God Jul alla!

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Beroende på om det är Laptop eller Stationär så blir mitt svar olika.

Stationär: Skulle hellre satsa på 120gb för os sedan en till ssd för steamkatogen (spel) etc samt en hdd för lagring (dokument, bilder, filmer etc). Att ha en enda stor ssd för allt tycker jag inte är värt det om man har platsen iallafall. Då det blir mkt smidigare att installera om och inte lika mkt jobb när allt man har ligger på en annan disk.

Har os på en 128gb ssd idag och os:et och alla mina program tar 68gb.
Har en ssd för spel på 128gb som har bla gta v, csgo och några till spel.

Sedan hdd på 25TB för lagringen.

Men mina 2x 128gb motsvarar ju idagsläget typ 2x 250gb ssds i kostnad, så hade kört på det idag om jag hade köpt nytt.

Om det är en laptop skulle jag hellre ha mer lagring än en större ssd.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Mikeybikey: för i datorn jag tänkt köpa sitter just ett nätagg på 300w