Mellandagsrean Bluff rea på Svenska CDDATA.se "NZXT Kraken X61" för 429kr/st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Jag tycker det är jävligt märkligt att så många har uppfattningen att det är leveransen av varan som avgör om varan är köpt eller inte, inte avtalandet om köpet av varan. En affär har ju inte automatiskt rätt att frånträda ett avtal om köp genom att vägra leverera varan, och på så sätt anse att det inte är ett köp gjort.

Det är ju som om någon går in på Dressamann och köper en tröja för 199 kr. Går hem och så ringer butiken och säger att priset var felaktigt, att det egentligen är 399 kr som är priset, och att kunden ska komma och lämna tillbaka varan, annars tänker butiken dra 399 kr från kortet.

Avtalet om köp av en vara till ett visst pris är separat från varans leverans. Köpet blir till om kunden får en orderbekräftelse som bekräftar att butiken accepterat köpet. Det är vad som är juridiskt relevant. Det borde ändå folk ha lärt sig på gymnasiet.

Liknelsen haltar betänkligt då varan i detta fallet varken betalats eller levererats. Annars stämmer det, orderbekräftelse ska anses vara bindande...men säljaren har rätt att bryta avtalet om det är uppenbart att prissättningen är fel vilket jag anser att det var i detta fallet. Är även övertygad om att trådskaparen är medveten om detta men försöker ändå dra igång en shitstorm för att få butiken att vika sig och sälja sakerna ändå.

Skrivet av Glis:

Nej. Det är inte relevant för avtalet om köp om butiken dragit pengar från kortet eller inte. Avtalet om köp uppkommer när man avtalat om köp. Inte när varan levereras. Inte när pengar dras från kortet. En butik kan inte ingå ett avtal om köp med en kund och sen automatiskt frånträda avtalet genom att inte dra pengar eller inte leverera varan. Det som är relevant är om avtalet ingåtts eller inte har ingåtts.

Fast i detta fallet bör det som sagt varit uppenbart för trådskaparen att priset var felaktigt vilket gör att säljaren har rätt att bryta avtalet.

Skrivet av Glis:

Det hela beror såklart på om priset är så lågt att köparen borde inse att det är för lågt. Det är ju en tolkningsfråga. Den här saken var väl ca 1/3 av priset som den brukar kosta.

Med tanke på att det inte någonstans stod att det var rea eller nedsatt pris så bör som sagt köparen insett att priset var felaktigt. Normalt slår man på stora trumman om man sänker priset med ca 70%, här stod det ingenting varken om mellandagsrea eller nedsatt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antex_N:

Beställde 2st NZXT Kraken X61 för 429kr/st i Söndags på Mellandagsrean
Idag Måndag 2017.01.02 skickade dom detta mail:

Hej

Tyvärr har priset visats fel på vår hemsida när du lade din order.
Din order har därför makulerats och reservationen på ditt bankkort är släppt då vi inte dragit några pengar.
Vill du fortfarande ha varorna så lägg en ny beställning på dem med det korrekta priset.

Vi ber om ursäkt för felet och välkomnar dig åter.

Alla ni som är drabbade och fått samma usla bemötande från CDDATA.se
Gör ett inlägg här så kan vi gå ihop på en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, konsumentvägledare, media osv
Dom ska inte få komma undan med det här!

Lämna omdömme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Men lägg ner......Du måste väl ändå anat att något kunde vara fel när priset är en tredjedel av vad andra seriösa butiker tar? Klart man kan chansa som du gjorde och hoppas på att ordern går igenom men att bli så upprörd som du verkar ha blivit över ett sånt tydligt "tryckfel" kan jag inte förstå.

Lycka till hos ARN! Det kommer behövas

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Köpte en datormus på cdon förra året som också var konstigt sänkt. Fick hem den, men cdon skickade ett kravbrev ett par dagar senare att jag var tvungen att skicka tillbaks produkten pga fel pris ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Hjälpte en släkting med ett liknande fall. En vara för ca 750kr beställdes och ordern bekräftades. Det egentliga priset skulle varit ca 3ggr så högt. Säljaren påstod att köparen borde insett felet. ARN höll inte med utan rekommenderade säljaren att leverera. Till saken hör att det fanns liknande varor (samma typ av vara men andra modeller) från ca 700kr och uppåt, varför min släkting inte reagerade på att priset skulle vara speciellt konstigt.

Jag tror TS har mycket goda chanser att få rätt vid en anmälan till ARN, särskilt då det finns liknande produkter (AIO vattenkylning) för runt en femhundring.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men lägg ner......Du måste väl ändå anat att något kunde vara fel när priset är en tredjedel av vad andra seriösa butiker tar? Klart man kan chansa som du gjorde och hoppas på att ordern går igenom men att bli så upprörd som du verkar ha blivit över ett sånt tydligt "tryckfel" kan jag inte förstå.

Lycka till hos ARN! Det kommer behövas

Skulle bli mycket förvånad om ARN tar upp detta öht, dels är det (i mitt tycke) rätt uppenbart att det var ett felaktigt pris och del så når det inte upp till ARNs värdegräns för elektronik på 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Köpte en datormus på cdon förra året som också var konstigt sänkt. Fick hem den, men cdon skickade ett kravbrev ett par dagar senare att jag var tvungen att skicka tillbaks produkten pga fel pris ...

Skickades från m.sweclockers.com

Om man fått hem varan så verkar det vara svårare för säljaren att hävda att det var ett felaktigt pris. Det var ju någon här på sweclockers som för några år sedan vann i rätten mot ClikOk angående ett gäng hårddiskar som levererats och man efter leveransen insett att det var alldeles för lågt pris och då ville ha tillbaka sakerna eller få mer betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle bli mycket förvånad om ARN tar upp detta öht, dels är det (i mitt tycke) rätt uppenbart att det var ett felaktigt pris och del så når det inte upp till ARNs värdegräns för elektronik på 500kr.

2 x 429kr > 500kr. För övrigt kan man argumentera att tvisten rör skillnaden mellan det "korrekta" priset och priset på orderbekräftelsen, vilket även det är > 500kr.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hjälpte en släkting med ett liknande fall. En vara för ca 750kr beställdes och ordern bekräftades. Det egentliga priset skulle varit ca 3ggr så högt. Säljaren påstod att köparen borde insett felet. ARN höll inte med utan rekommenderade säljaren att leverera. Till saken hör att det fanns liknande varor (samma typ av vara men andra modeller) från ca 700kr och uppåt, varför min släkting inte reagerade på att priset skulle vara speciellt konstigt.

Jag tror TS har mycket goda chanser att få rätt vid en anmälan till ARN, särskilt då det finns liknande produkter (AIO vattenkylning) för runt en femhundring.

Fast skillnaden här är ju att TS inte fått någon orderbekräftelse. Första kontakten efter beställningen var ju mailet med en ursäkt och information om att det var "tryckfel"

EDIT: Såg nu att han fått orderbekräftelse.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hjälpte en släkting med ett liknande fall. En vara för ca 750kr beställdes och ordern bekräftades. Det egentliga priset skulle varit ca 3ggr så högt. Säljaren påstod att köparen borde insett felet. ARN höll inte med utan rekommenderade säljaren att leverera. Till saken hör att det fanns liknande varor (samma typ av vara men andra modeller) från ca 700kr och uppåt, varför min släkting inte reagerade på att priset skulle vara speciellt konstigt.

Jag tror TS har mycket goda chanser att få rätt vid en anmälan till ARN, särskilt då det finns liknande produkter (AIO vattenkylning) för runt en femhundring.

Vad var det för typ av vara? Frågan är om det räcker med att hävda att AIO vattenkylning finns i det prisspannet, eller om man tar med prestanda/kapacitet i jämförelsen.

Oavsett så ligger denna beställning under minibeloppet för ARN, plus att jag som sagt är övertygad om att trådskaparen var klart medveten om att var en felaktig prissättning. Nu är det inte säkert att det i sig är relevant i sakfrågan, men det ÄR klart relevant i denna tråd som är till för att sätta press på säljaren. Jag fattar inte varför man inte kan vara ärlig och säga som det är istället för att slå på stora trumman och dra till med att det var en "bluff rea" och att butiken försöker luras när det till att börja med inte var rea och inte heller var någon bluff utan felaktig prissättning.

Jag kan tycka det är intressant att diskutera vilket ansvar en butik har vid denna typ av felaktig prissättning, men jag är klart allergisk mot när man lägger upp det som att butiken försöker luras och man drabbas jättehårt. Trådskaparen "måste" nu köpa denna kylare för massa extra pengar, om det nu mot förmodan är så att han precis ska sätta ihop två datorer så att han verkligen måste ha kylare så finns det betydligt billigare alternativ.

Edit:

Skrivet av PeCe:

2 x 429kr > 500kr. För övrigt kan man argumentera att tvisten rör skillnaden mellan det "korrekta" priset och priset på orderbekräftelsen, vilket även det är > 500kr.

Hm, bra poäng angående att det var två stycken och att totalsumman överstiger 500kr, undrar hur ARN resonerar i denna typ av fall. Någon som har egen erfarenhet eller känner till något fall där summan på de enskilda delarna understiger värdegränsen men den totala beställningen ligger över? Däremot är jag skeptisk till att man kan hävda att tvisten rör mellanskillnaden då avtalet (orderbekräftelsen) endast gäller det pris som står där.

Oavsett så kommer det knappast att spela någon roll, ARNs utslag är inte tvingande och jag kan tänka mig att butiken inte nödvändigtvis känner sig tvingade att följa ett utslag till deras nackdel.

Permalänk

ARN kommer att besluta till konsumentens fördel i detta fall

@rinosaur: ARN kommer att besluta till konsumentens fördel i detta fall, uppgett pris gäller om beställningen blivit godkänd detta fick jag bevisat bara för några dagar sedan när jag fick rätt i precis likadant ärende och jag hade heller inte betalt några pengar utan krävt att få betala på faktura.

Permalänk
Avstängd

@Antex_N:

Kom med någon bild som bevis.

Det händer att man skriver fel då dom kanske ändra priset på många på en gång och då kan man tycka fel sånt som händer då det är ett litet företag om jag fattar det rätt så blir det rättare fel och därför har dom att dom inte tar ansvar om priset inte stämmer.

Typ alla företag har tar inte ansvar vid tyck fel då menar jag även priset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad var det för typ av vara? Frågan är om det räcker med att hävda att AIO vattenkylning finns i det prisspannet, eller om man tar med prestanda/kapacitet i jämförelsen.

Det var ett moderkort. Vad gäller funktioner/prestanda vet ju vi lite mer "insatta" att det kan skilja en del. Min släkting däremot gick bara på de saker jag nämnt (chipset och socket, då resten spelade mindre roll).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Bild.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Typ alla företag har tar inte ansvar vid tyck fel då menar jag även priset.

Just pga av risken för (tryck)fel så måste de inte sälja till det pris som visas på hemsidan, i annonsen etc. Lägger du en beställning till ett felaktigt pris kan de meddela att det har blivit fel och att de inte kommer leverera. Har de däremot skickat en orderbekräftelse innehållande vissa uppgifter (din personliga info såsom namn och adress, ett ordernr och varor/pris) så har de bekräftat en specifik affär, och då har ett avtal kommit till stånd.

Ett avtals ingående baseras på att ena parten lägger ett anbud, och den andra accepterar detta. När du skickar en beställning så anses du ge ett anbud, och när säljaren skickar en orderbekräftelse ses denna som en accept. Det som visas på hemsidan, i en annons etc. (inklusive priset) anses bara visa utbudet, och har inget med avtalsprocessen att göra.

Det finns en möjlighet för en säljare att backa ur även efter att denne accepterat ett anbud, och det är då något är så uppenbart fel att det borde varit tydligt för köparen (och det därmed är sannolikt att denne försökt utnyttja felet för egen vinning, s k "ond tro").

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gylldevik:

Köpte en datormus på cdon förra året som också var konstigt sänkt. Fick hem den, men cdon skickade ett kravbrev ett par dagar senare att jag var tvungen att skicka tillbaks produkten pga fel pris ...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas att du inte gav in? För har du hämtat ut varan så har CDON.com ingen rätt att kräva mer pengar. Detta försökte t.ex. ClickOK med och de lyckades inte direkt. Om det tog så länge för CDON att upptäcka att de prissatt varan fel så får de stå sitt kast.

Skrivet av Jaxione:

Fast skillnaden här är ju att TS inte fått någon orderbekräftelse. Första kontakten efter beställningen var ju mailet med en ursäkt och information om att det var "tryckfel"

EDIT: Såg nu att han fått orderbekräftelse.

Vill minnas att det fanns fall där "orderbekräftelse" inte alltid betyder bindande kontrakt i det fallen där det sänds iväg en preliminär "orderbekräftelse" som inte säger mer än "Vi har tagit emot din order.." för att kunden senare skulle få ytterligare en bekräftelse. Skulle ARN mot all förmodan gå med på kraven från TS så skulle jag se det som något är fel med lagen...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Just pga av risken för (tryck)fel så måste de inte sälja till det pris som visas på hemsidan, i annonsen etc. Lägger du en beställning till ett felaktigt pris kan de meddela att det har blivit fel och att de inte kommer leverera. Har de däremot skickat en orderbekräftelse innehållande vissa uppgifter (din personliga info såsom namn och adress, ett ordernr och varor/pris) så har de bekräftat en specifik affär, och då har ett avtal kommit till stånd.

Ett avtals ingående baseras på att ena parten lägger ett anbud, och den andra accepterar detta. När du skickar en beställning så anses du ge ett anbud, och när säljaren skickar en orderbekräftelse ses denna som en accept. Det som visas på hemsidan, i en annons etc. (inklusive priset) anses bara visa utbudet, och har inget med avtalsprocessen att göra.

Det finns en möjlighet för en säljare att backa ur även efter att denne accepterat ett anbud, och det är då något är så uppenbart fel att det borde varit tydligt för köparen (och det därmed är sannolikt att denne försökt utnyttja felet för egen vinning, s k "ond tro").

Några har även hävdat att butiken eventuellt kan åberopa §32 andra stycket i avtalslagen för att bryta avtalet, dvs att det är inte är butikens fel att det blivit fel utan att det är leverantören som skickat felaktig prislista till återförsäljarna och som butiken sedan bara vidarebefordrat.

Edit: Men läser man det stycket så verkar det mer som att det i så fall måste ha blivit något fel under utskicket av orderbekräftelsen...

Skrivet av PeCe:

Det var ett moderkort. Vad gäller funktioner/prestanda vet ju vi lite mer "insatta" att det kan skilja en del. Min släkting däremot gick bara på de saker jag nämnt (chipset och socket, då resten spelade mindre roll).

Frågan är ju då i vilken utsträckning köparens kunskaper påverkar ond/god tro? Personligen är jag som sagt övertygad om att trådskaparen var fullt medveten om att detta var ett felaktigt pris. Personen har varit registrerad här i drygt 10 år och skrivit åtminstone ett inlägg som tyder på att hen har funderat på olika kylningsalternativ och därmed bör ha varit medveten om skillnaden i prestanda mellan denna kylaren och en AIO-kylare för 500kr: #7621302

Permalänk

Men det kan löna sig att ligga på för att få vad man beställt också. Kollade i höstas runt efter vinterdäck på Autodoc, såg några intressanta men visste inte om priset angett var för ett eller fyra däck. Så lade dem i varukorgen och priset var för ett däck då totala vart ca 6000 kr. Kändes för dyrt och tänkte inte mer på det. Gick in på sidan av annan anledning någon dag senare och däcken låg då sparade i varukorgen, Men nu stod totala priset med frakt på 483 kr! Vad har jag att förlora tänkte jag och betalade för dem.

Två dagar senare ringer företaget och säger att något blivit fel och att däcken överhuvudtaget inte längre fanns i lager. Stod på mig och sade att jag ansåg att det var deras fel och att jag som återkommande kund bör få en minst likvärdig vara istället isf. Detta var något de gjort vid tidigare ordrar när varor tagit slut. "Njae, ska se vad vi kan göra" var väl det sista de sade innan samtalet avslutades. Två timmar senare var just de beställda däcken i lager igen och skickade Sitter nu på bilen

Visa signatur

Good talk...

Permalänk
Medlem

Pinsamt att ens försöka dra det så pass långt när det är så uppenbart att priset är felsatt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk här, var det inte en liknande tråd uppe för inte så längesedan där det sades att om en orderbekräftelse var skickad så var det bindande och butiken hade en plikt att leverera varan? Som jag förstår det så har TS fått en orderbekräftelse och inte en "mottagen order" mail.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Jag hoppas att du inte gav in? För har du hämtat ut varan så har CDON.com ingen rätt att kräva mer pengar. Detta försökte t.ex. ClickOK med och de lyckades inte direkt. Om det tog så länge för CDON att upptäcka att de prissatt varan fel så får de stå sitt kast.

Vill minnas att det fanns fall där "orderbekräftelse" inte alltid betyder bindande kontrakt i det fallen där det sänds iväg en preliminär "orderbekräftelse" som inte säger mer än "Vi har tagit emot din order.." för att kunden senare skulle få ytterligare en bekräftelse. Skulle ARN mot all förmodan gå med på kraven från TS så skulle jag se det som något är fel med lagen...

Jo, det gjorde jag. De skickade något om att "musen hade ett på tok för lågt pris så du kan välja mellan arbetet att skicka iväg den eller betala mellansumman".

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Master of Overkill

Sjukt att du ens tror det inte är pris fels tryck. list pris på den är 1300kr typ (kolla precis)

Så du tror dom rear ut dom för 429kr och går back?

Affären har rätt du har fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Om han har blivit lurad eller inte är inte alls självklart. Å ena sidan räknas orderbekräftelse som bindande avtal, men å andra sidan finns det både fall där köparen ansågs ha rätt att köpa till det uppgivna (väldigt låga) priset, och fall där det ansågs att köparen borde ha insett att priset var felaktigt.

Så du tycker 429:- verkar vara ett rimligt pris när dom normalt ligger runt 1300:-?
Du kommer tyvärr inte att vinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låt ARN avgöra, det kostar inget. Fyll bara i deras formulär och bifoga pdf:er med orderbekräftelsen, mailet där de skriver att de inte kommer leverera och eventuell ytterligare kommunikation mellan er.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så du tycker 429:- verkar vara ett rimligt pris när dom normalt ligger runt 1300:-?
Du kommer tyvärr inte att vinna.

Skickades från m.sweclockers.com

429:- är väl inte det lägsta någon reat ut tidigare för en vara som kostat 1300:-, som sagt helt orimligt är det inte då det finns andra lösningar för inte så mycket mera pengar, skicka in till ARN så får de besluta helt enkelt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Varför blanda in ARN? Slöseri med skattepengar. Du beställde något som var felaktigt prissatt. Bara att acceptera läget och handla någon annanstans.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

429:- är väl inte det lägsta någon reat ut tidigare för en vara som kostat 1300:-, som sagt helt orimligt är det inte då det finns andra lösningar för inte så mycket mera pengar, skicka in till ARN så får de besluta helt enkelt.

Skulle tro att inköpspriset är betydligt högre än 429:- vilket skulle innebära att dom medvetet går back. Vilket inte låter särskilt troligt.
Men visst, låt ARN avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle tro att inköpspriset är betydligt högre än 429:- vilket skulle innebära att dom medvetet går back. Vilket inte låter särskilt troligt.
Men visst, låt SEB avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många affärer som går back under kampanjer för att locka köpare, de kan ju ha fått köpa ett parti billigare, finns många faktorer som inte är synliga här. Skickade leverantören ut en felaktig lista som automatiskt lades in borde ju även denna ha korrigerats så fort som felet märktes.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vi får se helt enkelt, jag är övertygad om att detta är ett felaktigt pris och inte medvetet satt.
Stlra kedjor kör ibland med förlust för att öka försäljningen, men hur pass stora är cddata?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vi får se helt enkelt, jag är övertygad om att detta är ett felaktigt pris och inte medvetet satt.
Stlra kedjor kör ibland med förlust för att öka försäljningen, men hur pass stora är cddata?

Skickades från m.sweclockers.com

Tre personer och en omsättning under miljonen per månad: https://www.allabolag.se/5567009765/svenska-cd-data-ab

Priset är ju fullkomligt orimligt och det bör köparen förstå. I detta fall borde detta vara applicerbart: http://lawline.se/answers/vilket-pris-galler-vid-felskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Varför blanda in ARN? Slöseri med skattepengar. Du beställde något som var felaktigt prissatt. Bara att acceptera läget och handla någon annanstans.

Om man bortser från det faktum att trådskaparen vill få det att låta som att butiken aktivt lurats och att det är jättesynd om honom så är frågan relevant. Vilket ansvar har säljaren för att säkerställa att det pris som annonseras ut på hemsidan är korrekt? Som tidigare sagts så ska en orderbekräftelse ses som att ett avtal upprättats, om säljaren ska kunna bryta detta så måste han visa att köparen borde insett att priset var felaktigt.

Skrivet av RVX:

Skulle tro att inköpspriset är betydligt högre än 429:- vilket skulle innebära att dom medvetet går back. Vilket inte låter särskilt troligt.
Men visst, låt ARN avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker inte med att de går back, tidigare utfall i ARN visar att de måste kunna visa att köparen borde insett att priset var felaktigt.

Skrivet av Maxizor:

Finns många affärer som går back under kampanjer för att locka köpare, de kan ju ha fått köpa ett parti billigare, finns många faktorer som inte är synliga här. Skickade leverantören ut en felaktig lista som automatiskt lades in borde ju även denna ha korrigerats så fort som felet märktes.

Just i detta fallet så var det under helgen precis runt nyår. Antagligen så var det ingen personal hemma varken i butikerna eller hos återförsäljaren.

Skrivet av RVX:

Vi får se helt enkelt, jag är övertygad om att detta är ett felaktigt pris och inte medvetet satt.
Stlra kedjor kör ibland med förlust för att öka försäljningen, men hur pass stora är cddata?

Skickades från m.sweclockers.com

Att priset är felaktigt är (för mig) uppenbart av flera anledningar, frågan är om säljaren kan visa detta om det tas upp i ARN.