Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem

Har sökt igenom tråden, men jag hittar ingen annan som undrar hur stor vinsten är med en 7700K jmf med äldre generationer i högre upplösningar?

Jag sitter på en överklockad Sandy Bridge 2600K med minnen i 2133 MHz, samt 3440x1440 upplösning. Hur mycket vinner jag på att byta till Kaby Lake? I alla test jag hittar är det max 1080p som testas, men det är ju småpotatis idag... Till och med 4K blir ju allt vanligare och 2560x1440 räknas väl knappt längre som högupplöst.

Man får ju ändå tänka på att det skulle innebära en kostnad på sisådär 6-7 tusen kr när även moderkort och RAM måste bytas, så då vill man ju också se lite resultat. Eller är det i de fallen fortfarande grafikkorten som sätter begränsningarna? Vore intressant att se ur konsumentsynpunkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Starric:

Har sökt igenom tråden, men jag hittar ingen annan som undrar hur stor vinsten är med en 7700K jmf med äldre generationer i högre upplösningar?

Jag sitter på en överklockad Sandy Bridge 2600K med minnen i 2133 MHz, samt 3440x1440 upplösning. Hur mycket vinner jag på att byta till Kaby Lake? I alla test jag hittar är det max 1080p som testas, men det är ju småpotatis idag... Till och med 4K blir ju allt vanligare och 2560x1440 räknas väl knappt längre som högupplöst.

Man får ju ändå tänka på att det skulle innebära en kostnad på sisådär 6-7 tusen kr när även moderkort och RAM måste bytas, så då vill man ju också se lite resultat. Eller är det i de fallen fortfarande grafikkorten som sätter begränsningarna? Vore intressant att se ur konsumentsynpunkt

Processorer gör inte mycket annorlunda i högre upplösningar om de redan kan hantera den uppdateringsfrekvensen du vill ha i en lägre upplösning (60FPS, 120FPS, 144FPS etc).
Och om dina specifikationer i signaturen stämmer finns det ingen anledning att prioritera CPU-byte över bytet av ditt GTX 970.

Kör hellre på ett GTX 1080/1080 Ti (eller Vega för den delen) än ett byte till Kaby Lake

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Processorer gör inte mycket annorlunda i högre upplösningar om de redan kan hantera den uppdateringsfrekvensen du vill ha i en lägre upplösning (60FPS, 120FPS, 144FPS etc).
Och om dina specifikationer i signaturen stämmer finns det ingen anledning att prioritera CPU-byte över bytet av ditt GTX 970.

Kör hellre på ett GTX 1080/1080 Ti än ett byte till Kaby Lake

Absolut är nytt grafikkort säkerligen ett bättre byte för just mig. Men hur länge ska det hålla i sig? Samma argument har ju använts i 5 år nu. Det vore kul att se siffror på hur långt efter Sandy Bridge faktiskt halkat efter när du kör i högre upplösningar Så om jag nu skulle köpa ett 1080 Ti, skulle min 2600K då agera flaskhals eller är det fortfarande grafikkortet?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Absolut är nytt grafikkort säkerligen ett bättre byte för just mig. Men hur länge ska det hålla i sig? Samma argument har ju använts i 5 år nu. Det vore kul att se siffror på hur långt efter Sandy Bridge faktiskt halkat efter när du kör i högre upplösningar Så om jag nu skulle köpa ett 1080 Ti, skulle min 2600K då agera flaskhals eller är det fortfarande grafikkortet?

Om du kör i 4k så är gpu största flaskhalsen ja. Men de beror väldigt mycket på vilket spel man jämför med för vissa spel är cpu krävande oavsett upplösning.
I 1440p är det nog mer cpu som begränsar för dig (med gtx1080 eller Ti)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om du kör i 4k så är gpu största flaskhalsen ja. Men de beror väldigt mycket på vilket spel man jämför med för vissa spel är cpu krävande oavsett upplösning.
I 1440p är det nog mer cpu som begränsar för dig (med gtx1080 eller Ti)

"Nog" är det viktiga ordet här, har du sett eller gjort något sådant test som man kan få se?

Och för övrigt så är min upplösning ca 35% högre än vanlig 1440p, så när alla tester jag hittar endast visar 1080p eller på sin höjd 1440p om man har tur, så blir man ju nyfiken.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

"Nog" är det viktiga ordet här, har du sett eller gjort något sådant test som man kan få se?

Och för övrigt så är min upplösning ca 35% högre än vanlig 1440p, så när alla tester jag hittar endast visar 1080p eller på sin höjd 1440p om man har tur, så blir man ju nyfiken.

I höga upplösningar så e det gpun som begränsar prestandan.
Som ovan har sagts, om cpun klarar av att ge säg över 60fps i lägre upplösningar så vet du taket för hur din cpu presterar å höjer du upplösningen å får under 60fps så är det just gpun å inte cpun som bromsar/flaskar prestandan.

Du ser ju att det är relativt jämnt mellan intel cpuerna i 1080p, blir ännu jämnare i 1440p

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gör inte suget på en 7700K uppdatering mindre direkt.
Blev lite förvånad dock över att min 2600K fortfarande hänger med så pass bra ändå.

Säger det samma. Är ruskigt uppgraderingssugen, men då allt funkar bra nu så är det svårt att bestämma sig. Kan väl hålla mig till månadens slut för att invänta mer nyheter om Ryzen iaf.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Jag kan inte läsa dina tanka, bara in text och du själv uppenbarligen inte kan läsa vad jag faktiskt skriver, utan tolkar det fel du med:

Har aldrig påstått detta. Läs igen. IPC x Frekvens...

Och tester du ser grafer på jämför antingen special 1 tråd last, eller 4 tråd last, och det realistiska scenariot du får i verkligheten är 1-2 trådar, enligt den info som diskuterats sedan typ 2 dagar tillbaka här.
Så 4200Mhz (6700k) vs 4400MHz (4790k) för 1 tråd
och 4000Mhz (6700k) vs 4400Mhz (4790k) för 2 trådar.
Skylake har inte 10% mer IPC än Haswell. Och när man tar frekvensskillnader med 200Mhz med på en tråd så är skillnaden extremt liten.

Så det finns scenario där de är väldigt lika, och där deras olika frekvenser är 200Mhz, men som jag säger så är den vid 2 trådar 400Mhz, och 4790k kommer ikapp eller tom vinna, om mått väldigt lite men ändå, trots lägre IPC, pga högre frekvens. (Samma frekvens anledning som du nedan var villiga att ta en i7a vs i5a)

Skrev fel, menar att i7-6700K har högre enkeltrådprestanda än i7-4790K (den har även högre IPC, tillräckligt mycket för att kompensera för klockfrekvens).

Tro det eller ej, men många använder sina datorer till annat än spel. Intel har ca 70 % antalet sålda GPUer. Antar vi att AMD har 0 % av CPU-marknaden samt att ingen har fler än en dGPU i sin dator så är det ändå ca 60 % av alla PC som inte har dGPU. Av de 40 % som har en dGPU är det en hyfsat stor andel som ändå inte är lämpligt för spel.

Tiden jag använder datorn till att spela är klart mindre än 10 % och har väldigt många på jobbet som är i behov av en kraftig PC, det trots att de överhuvudtaget inte spelar spel.

Specifikt det vi diskuterar kring företag, ta kompilering (som skalar med kärnor, men inte linjärt då det finns seriella delar, detta är dock C++ och kompilering av just C++ skalar extremt bra med kärnor p.g.a. av en teknisk detalj i språket: templates som orsakar långa kompileringstider då templates gör det möjligt att skriva kod som faktiskt exekveras av kompilator (och det gör man, allt mer...). Kompilering av andra språk skalar inte alls lika bra med CPU-kärnor )

6700K är 9 % snabbare än 4790K och 21 % snabbare än 5775C.

7700K är 20 % snabbare än 4790K

Ta JS (som blir allt viktigare då folk börjar skriva både serverbackends och desktop-applikationer helt i JS, detta är ren enkeltrådprestanda)

stock 6700K är i genomsnitt 10 % snabbare än stock 4790K
stock 7700K är i genomsnitt 16 % snabbare än stock 4790K

Klart det inte blir någon skillnad när folk bara stirra på speltester som är GPU-bundna!

Och åter igen: dessa CPUer kostar lika mycket, om man därför köper en ny dator idag köper man naturligtvis 7700K, köpte man den för 3 månader sedan var 6700K det självklara valet. Och nej, när man köper från OEM är får man inte tidigare modeller billigare, snarare så de tar extra för att man tar något annat än aktuell modell.

Skrivet av Paddanx:

Den har högsta enkeltrådiga oklockade prestandan, ja.
Men en 7600/6600k vid samma frekvens, har samma prestanda = min poäng.

Kaby Lake är högre klockad i stock och överkockar i genomsnitt till högre frekvenser. Så vad är relevansen i det du pekar på här?

Ska man köpa dator idag, vare sig man är företag (som inte kommer överklocka) eller svenne-LN2-clocker så är Kaby Lake ett bättre val.

Skrivet av Paddanx:

Men okej, då har vi förklaringen till "varför 8 trådar". Det är bara för basfrekvensen i oklockad är högre. Enkelt svar. Ni är villiga att betala överpris för att ni inte vågar klocka den själva

Om vi skulle klocka den och det leder till problem så hade enbart lönekostanden för att hitta det felet kunna köpa rätt många nya datorer. Man är total idiot och ska ha kicken för inkompetens om man ens tänker tanken att klocka datorer som används professionellt.

En "stabil" överklockad dator är med rätt stor sannolikhet inte stabil på ett sätt som skulle klara Intels/AMDs/vilken-annand-CPU-tillverkare-som-helst fulla valideringstest. Överklockad dator är att jämföra med en bondtrimmad förbränningsmotor, det kanske "fungerar" men ingen vet säkert.

Skrivet av Paddanx:

Men okej, då har vi förklaringen Inte direkt prisvärt på något sätt när 7600k är under 3000kr även i förbokning, och 6700k är typ 3500kr, med samma 1 tråd 4,2Ghz prestanda även ur kartong. Men jag antar att så länge man tittar på entrådig prestanda för ditt jobb är priset irrelevant?

Är inte konsult, men får i undantagsfall göra småsaker på konsultbasis. Tar $200-250 i timmen i det läget, så om CPUn kostar 500 kr eller ens 5000 kr mer eller mindre är irrelevant. Bara resekostnader till/från en kund gör hela kostnaden för en 7700K till ett icke-problem. Även med mer "normala" konsultkostnader är priset för dator-maskinvara irrelevant.

Så det enda som i praktiken spelar roll är: vilken CPU ger bäst prestanda för uppgiften, priset är (inom de fall vi har idag) totalt irrelevant jämfört med lönekostnader och andra kostnader för att bedriva affärsverksamhet.

Skrivet av Paddanx:

Jag är medveten om att det har varit svårt att förklara det, men det går inte att förneka iaf. Det handlar inte om att förklara det, utan egentligen att replikera det. Man måste inte förstå hela universum för att resa till månen

Jo, jag antar lite av detta, men eftersom 1600Mhz är på gränsen till flask i vissa spel, och om du trots allt överklockar CPUn till 4,3Ghz så vill du ju eliminera detta för att få ett rättvist test med 2400 vs 2400 (eller så nära som är möjligt).

Som sagt, undrar dock, om vi vänder på tanken... kan det vara så att det är den lägre accesstiden för just 2400 vs 2133, liknande som broadwells L4 som gör att den får den prestandan? Skylake skulle ju ha bättre minnesteknik, så om nu något i just Dx11 spel gör detta hamrande på cache/minne och CPUn är bättre optimerad så borde det ju ge lite fördel.

Skulle mao vara intressant att testa 2133 låg CL (10ns) vs 3000 mycket hög CL (typ samma faktiska 15ns som 2133 ofta har) vs dessa vanliga tester. För att förtydliga: 2133 CL15 vs 2133 CL 12 vs 3000 CL16 vs 3000 CL 21. Då har du två olika frekvenser och två snarlika total timing tider att jämföra. Sätt i en 7600k och testa

PS. Det är 2133 Mhz... inte 2166

Så pass många har replikerat just att Skylake verkar skala väldigt bra med minnesfrekvens. Och verkar vara just bandbredden som är viktig, inte latensen.

Man började upptäcka det med i3 6100 (som kanske påverkas mer då den bara har 3 MB cache), men det verkar gälla alla modeller förutsatt att man är CPU-bunden. Det sista leder ju till att i7-modellerna i praktiken ser en skillnad i långt färre fall då det verkar krävas GTX 1080/Pascal Titan X i max 1920x1080 för att man överhuvudtaget ska vara CPU-bunden till någon del.

Och det sista är kanske något vi båda borde ta till oss när vi träter om 5775C vs resten... När ser man överhuvudtaget någon skillnad som på något sätt kan kallas relevant? Ju 1280x720 med Titan X... Den nyktra slutsatsen är därför att för spel är i7-whatever i praktiken mer än nog i princip alla vettiga lägen, så ska man hitta en vattendelare mellan modeller så är det för andra saker.

Gör själv massor med saker som faktiskt är CPU-bundna och där man får en bättre upplevelse med en snabbare CPU, t.ex. sökning på det lokala systemet (är helt enkeltrådad under Windows, går enkelt att använda flera CPU-trådar i Linux men skalar inte linjärt), kompilering, olika former av tillägg i text-redigerar som ger kontext-information (dessa jobb tar typiskt ett tiotal till ett par hundratals millisekunder, inget man direkt ser man det är något man "känner" när man går från ett snabbare till bara lite långsammare system), att bara scrollar runt webbsidor med mycket saker på är tungt (och helt enkeltrådat) för rätt kraftiga system, att köra saker virtualiserat lägger också rätt mycket tryck på CPU-delen.

Så allt handlar inte om spel, faktum är att majoriteten av alla fall handlar om annat än spel då spel till väldigt nära 100 % är GPU-bundet.

Och angående eDRAM. Kolla in t.ex. TechReports test av 6700K där även 5775C finns med. Kollar man hur 5775C presterar per cykel utanför spel så ger eDRAM med ett undantag (STARS Euler3d computational fluid dynamics) som bäst ingenting men ger faktiskt ett negativ tillskott i flera fall.

Andrew Lauritzen, som tidigare jobbade på Intel med bl.a. iGPU i 5775C, har en rätt träffande kommentar om eDRAM

"I'm probably more qualified than most to tell you that - no - it doesn't really help much other than the odd workload like WinRAR (but not 7zip - details matter). Trust me, if there was any significant amount of performance to be had there in common CPU workloads they would have put a lot more cache on these things a *lot* sooner It's there for the GPU, with some odd, minor benefits coming for applications that happen to have a working set that falls somewhere between ~8 and 64MB. (And comparing to the -EE/Xeon stuff, there's even less of a delta!)

I like the sentiment and I'm a big fan of EDRAM myself, but for the cost/silicon/area/etc. it's still better to add more cores if you only care about CPU workloads."

Det han inte säger är att varje extra lager cache är faktiskt till nackdel när det kommer till latens mot RAM, d.v..s fallet när man inte träffar någon cache-nivå. Det är nog orsaken till att 5775C faktiskt presterar sämre clock-for-clock jämfört med 4790K i flera tester.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Där ser man, min trotjänare i7 2600k som fyllde 6 år nu i januari hänger otroligt nog fortfarande med. Det är tamefan ett av de bästa hårdvaruköpen jag gjort! Nya i7 7700k för stationära hade ju inte mer än 25% högre prestanda vid samma klockfrevens, och det med 6 år nyare teknik som är en evighet i datorvärlden.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det är ganska märkligt att man väljer att lägga in en integrerad GPU även i 7600k/7700k? Är ytan den tar upp helt försumbar eller varför väljer man att spendera delar av budgeten på detta?

(Edit: Ber om ursäkt om detta är en vanlig fråga, sökte en del men lyckades inte hitta något vettigt.)

Permalänk
Medlem

Binningresultat från https://siliconlottery.com/. Inga garanterade 5GHz tyvärr..

GHz
4.8 - 100%
4.9 - 91%
5.0 - 62%
5.1 - 24%
5.2 - 4%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znfi:

Är det bara jag som känner att det är ganska märkligt att man väljer att lägga in en integrerad GPU även i 7600k/7700k? Är ytan den tar upp helt försumbar eller varför väljer man att spendera delar av budgeten på detta?

(Edit: Ber om ursäkt om detta är en vanlig fråga, sökte en del men lyckades inte hitta något vettigt.)

För att det kostar mer att TA UR CPUn än integrera den eftersom det skulle betyda att man måste lansera två typer av CPU:er fråm samma serie.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Binningresultat från https://siliconlottery.com/. Inga garanterade 5GHz tyvärr..

GHz
4.8 - 100%
4.9 - 91%
5.0 - 62%
5.1 - 24%
5.2 - 4%

Ändå väldigt bra chans på 4,9 eller högre, och typvärdet är ju 5,0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Absolut är nytt grafikkort säkerligen ett bättre byte för just mig. Men hur länge ska det hålla i sig? Samma argument har ju använts i 5 år nu. Det vore kul att se siffror på hur långt efter Sandy Bridge faktiskt halkat efter när du kör i högre upplösningar Så om jag nu skulle köpa ett 1080 Ti, skulle min 2600K då agera flaskhals eller är det fortfarande grafikkortet?

Det beror lite på vad du spelar. Jag spelar i samma upplösning som du och min 3770k flaskar mitt GTX1080 i BF1, trots överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är något lurigt med att mäta prestanda vid samma frekvens...

Grundfrekvensen har ökat från 4,0 GHz till 4,2 GHz, d.v.s ökat 5,0 %.
Turbofrekvensen har ökat från 4,2 till 4,5 GHz, d.v.s ökat 7,1 %.

När man kör Cinebench på 2,8 GHz får man exakt samma resultat, men när man kör 6700K och 7700K på sina standardfrekvenser så är enkeltrådfallet 7,7 % högre (d.v.s. i princip skalat med frekvens) medan multitrådfallet så presterar 7700K 10,4 % högre.

I genomsnitt över alla helt CPU-bundna tester (d.v.s. speltesterna undantagna då dessa till större eller mindre grad också begränsade av GPU) så presterar 7700K 9,1 % bättre än 6700K.

Även laptops ser samma sak, d.v.s. prestandaökningen från i7-6500U till i7-7500U är absolut större än frekvensökning och marginalen är så pass stor att det inte går att förklara med osäkerhet i mätning (där är även skillnaden i iGPU prestanda betydligt större än vad som var fallet för i5-7600K mot i5-6600K).

Jag vet varför . Svaret stavas Intel Turbo Boost.

Turbofrekvensen när alla fyra kärnor har ökat från 4,0 till 4,4 GHz, dvs. ökat 10%.

Intel Turbo Boost fungerar även när mer än 1 kärna används och enligt wikipedia har 6700K en turbofrekvens på 4,0 GHz när alla fyra kärnor används, för 7700K är det 4,4 GHz. 4,4/4,0 = 1,10 = 110%, m.a.o. 10% högre prestanda vilket förklarar 7700K's 10,4 % respektive 9,1% högre prestanda. Detsamma gäller när bara två kärnor används.

Detta förklarar också varför 6600 presterar så mycket bättre än 6400 och 6500 i spel trots att den senare har 0,1 GHz lägre basfrekvens än 6600. Dessutom presterar 6400 inte långt från 6500 trots 0,5 GHz lägre basfrekvens.

Basfrekvens: 6600 3,3 GHz - 6500 3,2 Ghz - 6400 2,7 GHz
Turbofrekvens när fyra kärnor används: 6600 3,6 GHz - 6500 3,3 GHz - 6400 3,1 GHz

Nu listar inte wikipedia turbofrekvensen när alla två kärnor används för 7500U men jag tror att den är en bra bit högre än 6500U's 3,0 GHz.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

"Nog" är det viktiga ordet här, har du sett eller gjort något sådant test som man kan få se?

Och för övrigt så är min upplösning ca 35% högre än vanlig 1440p, så när alla tester jag hittar endast visar 1080p eller på sin höjd 1440p om man har tur, så blir man ju nyfiken.

1440p är väl 4k. 2160p är mer än 35 % högre.

Men, kolla in http://wccftech.com/review/asrock-z270-extreme-4-lga-1151-mot...

Skrivet av lorgix:

Ändå väldigt bra chans på 4,9 eller högre, och typvärdet är ju 5,0.

Nja, det där är inte typvärdet. Typvärdet var bland de värden som angavs 4,8; det var det värde som flest klarade av, 100 %. Fel av mig.

Och den frekvens som 50 % klarar ligger mellan 5.0 och 5.1. Jämför med LD50 och binär klassificering. Död eller Levande, andra alternativ finns inte; det gäller både skållade råttor och överklockade CPU:er.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nja, det där är inte typvärdet. Typvärdet var bland de värden som angavs 4,8; det var det värde som flest klarade av, 100 %.

Och den frekvens som 50 % klarar ligger mellan 5.0 och 5.1. Jämför med LD50 och binär klassificering. Död eller Levande, andra alternativ finns inte; det gäller både skållade råttor och överklockade CPU:er.

Typvärdet är det vanligaste värdet. I det här fallet 5,0.
38% stannade på 5,0, inget annat värde var vanligare. 5,0 är typvärdet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

1440p är väl 4k. 2160p är mer än 35 % högre.

Men, kolla in http://wccftech.com/review/asrock-z270-extreme-4-lga-1151-mot...

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/Battlefield-1-1440p-1-840x411.png

Nja, det där är inte typvärdet. Typvärdet var bland de värden som angavs 4,8; det var det värde som flest klarade av, 100 %.

Och den frekvens som 50 % klarar ligger mellan 5.0 och 5.1. Jämför med LD50 och binär klassificering. Död eller Levande, andra alternativ finns inte; det gäller både skållade råttor och överklockade CPU:er.

Nej, 2160p är 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, 2160p är 4K.

Hmmm. Oj. Jag har tänkt fel i två år ... tänkt i termer av megapixlar där

3840×2 160 = 8 294 400 var 8k och

2560×1440 = 3 686 400 var 4k.

Men, FEL!

Fan va dum jag känner mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Hmmm. Oj. Jag har tänkt fel i två år ... tänkt i termer av megapixlar där

3840×2 160 = 8 294 400 var 8k och

2560×1440 = 3 686 400 var 4k.

Men, FEL!

Fan va dum jag känner mig.

Haha. Så kan det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Typvärdet är det vanligaste värdet. I det här fallet 5,0.
38% stannade på 5,0, inget annat värde var vanligare. 5,0 är typvärdet.

Visst har du rätt.

Det var ingen bra lördag.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

1440p är väl 4k. 2160p är mer än 35 % högre.

Men, kolla in http://wccftech.com/review/asrock-z270-extreme-4-lga-1151-mot...

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/Battlefield-1-1440p-1-840x411.png

Nja, det där är inte typvärdet. Typvärdet var bland de värden som angavs 4,8; det var det värde som flest klarade av, 100 %.

Och den frekvens som 50 % klarar ligger mellan 5.0 och 5.1. Jämför med LD50 och binär klassificering. Död eller Levande, andra alternativ finns inte; det gäller både skållade råttor och överklockade CPU:er.

1440P är 2560x1440. 2160P är 4K alltså 3840 x 2160/4069 x 2160. Finns fall där 4096 × 1716 räknas som 4K men det är i väldigt specifika fall.

Skrivet av sAAb:

Visst har du rätt.

Det var ingen bra lördag.

Meh. Smärre fel har väl alla. Framförallt på Lördagar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ni verkar prata mest om i7-7700K. Men jag har läst reportaget och tittat mycket på i5-7600k.

Jag uppfattade att i flera tester så är den nya i5-7600k lika snabb som några år gamla i7:0r som exempelvis i7-4790k.

Det tyckte jag verkar imponerande på något vis. (Känns som en lämplig kandidat åt min dotter som vill kunna spela sims 4. )

Om nu äldre i7 fortfarande duger så borde det betyda att fler klarar sig på en i5 framöver?

Permalänk
Entusiast

Digital Foundry har nu recenserat 7600K och den verkar precis som Skylake trivas väldigt bra med snabbt RAM.
En 7600K@4.8GHz med 2133MHz RAM verkar prestera väldigt likt en 7600K i stockfrekvens med 3000MHz RAM, frågan är ju bara hur mycket latencies faktiskt påverkar detta då de konfigurerar en och samma minneskonfugration när de testar så som jag förstått det.

Skrivet av exotal:

Ni verkar prata mest om i7-7700K. Men jag har läst reportaget och tittat mycket på i5-7600k.

Jag uppfattade att i flera tester så är den nya i5-7600k lika snabb som några år gamla i7:0r som exempelvis i7-4790k.

Det tyckte jag verkar imponerande på något vis. (Känns som en lämplig kandidat åt min dotter som vill kunna spela sims 4. )

Om nu äldre i7 fortfarande duger så borde det betyda att fler klarar sig på en i5 framöver?

Mjo det är väl ganska imponerande med tanke på att 4790K har en boost på 4.4GHz också jämfört med 7600K's 4.2GHz också.
Det enda som klämmer i skon då är väl att priset på 7600K är så högt över lag... fast Proshop har tydligen lagt ut den för 2700kr nu.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Det dock som gör SB för mig den enda hållbara (gamla) grunden idag är SATA 3. Utan PCI-E så är alla expansionskort för tex M.2 delvis förlust, och även RAID kort kan inte få en SSD att fungera bra. Så att sitta låst med SATA 2 där är lite segt i första gen i7.

Utan tvekan den bästa uppgraderingen för en gammal i Core plattform är snabbare minnen, eller iaf OC de man har 1 steg kan göra under på spelprestanda.

Jo det var definitivt efter dens prime time, men det var ju samma med din 2700k vs 3770k. Och med tanke på att de verkar nå 4.8Ghz då de är sista gen 22nm gör det inte sämre

Vanligt mATX, budget kort, enkelt ASUS kort som egentligen inte var värt mycket. Det var det sista kortet som fanns o köpa i Sverige när jag köpte 2 av dem (de sista). Enda fördelen... Z77
Ena kortet hamnade i en väns maskin, och går än vad jag vet, och den andra hamnade i hyllan, tills förra månaden.

Det mest skrämmande var hur mycket det var värt även när 7970 korten var aktuella... då det fortfarande hashade en hel del. Jag fick tag i ett 5850 och ett 5830, samt ett drös 4870 kort, som tuggade ett tag. Var sen när man köpte 7970 och de tillsammans med de gamla tuggade bokstavligt talat hem hela sin kostnad som det var uppenbart hur mycket pengar det fanns o tjäna. Sista av de 7970 korten såldes nu i veckan... sorgset.
Alla de 5850/4870 gav jag bort till en sweclockers medlem som hade fått åsknedslag och barnens maskiner har pajat. De har betalt sig flera gånger om, så fanns ingen poäng att sälja imho.

Mjo, utan SATA3 (vilket det iofs var rätt snålt med redan då) så blir det inte en lika attraktiv plattform. Speciellt med SSD'er. SATA2 duger ju bra för mekaniska diskar dock.
Hade 2700K haft stöd för PCI-e 3.0 hade den varit perfekt, det är ju den största missen. I övrigt står den sig bra, men även 2600K förstås, och 2500K med nya snabba minnen.

Jag har funderat med att prova nya minnen till min 2700K-plattform om det är där felen ligger. Systemet genererar fel, i princip oanvändbar då data den processar inte stämmer med förväntat resultat. Men med min tur så är det moderkortet.

Bra ändå, mATX var inte direkt supervanligt då de flesta av någon anledning ville, och fortfarande vill, ha ATX-formfaktorn.

Hehe jo, VLIW4-designen var riktigt effektiv vid foldning.
Allt som allt är ju Tahiti förstås ett bättre beräkningskort också. Sjysst av dig att ge bort kortet, oavsett om den betalat sig genom mining eller inte, inte alla som gjort det och troligen inte jag själv heller.

Skrivet av Xeraton:

Där ser man, min trotjänare i7 2600k som fyllde 6 år nu i januari hänger otroligt nog fortfarande med. Det är tamefan ett av de bästa hårdvaruköpen jag gjort! Nya i7 7700k för stationära hade ju inte mer än 25% högre prestanda vid samma klockfrevens, och det med 6 år nyare teknik som är en evighet i datorvärlden.

Instämmer, även om jag inte haft min 2700K riktigt lika länge. Märker vid normal användning ingen skillnad prestandamässigt mellan 2700K (som dessutom var oklockad) mot min nuvarande 6700K. Vid benchmarks så blir det lite tydligare men det enda fall där det verkligen är märkbart är VRmark. Inte direkt imponerande. :/

Permalänk
Medlem

Hade en 7700k hemma i helgen men den vägrade att ta sig högre än 4.8 oavsett volt. Någon som tagit sig till de mytomspunna 5.0? Men de har kanske råkat skicka prollar som de testat och vet når 5.0 till alla recensenter, lite besviken måste jag allt säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OnkelBob:

Hade en 7700k hemma i helgen men den vägrade att ta sig högre än 4.8 oavsett volt. Någon som tagit sig till de mytomspunna 5.0? Men de har kanske råkat skicka prollar som de testat och vet når 5.0 till alla recensenter, lite besviken måste jag allt säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Cirka 62% av processorerna kan nå 5.0GHz (källa från sidan sillicon lottery som säljer binnade chip: https://siliconlottery.com/products/7700k50g), din processor var alltså en av de 38% som inte kan det. Synd, tack för din medverkan i kisellotteriet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Cirka 62% av processorerna kan nå 5.0GHz (källa från sidan sillicon lottery som säljer binnade chip: https://siliconlottery.com/products/7700k50g), din processor var alltså en av de 38% som inte kan det. Synd, tack för din medverkan i kisellotteriet

Tur det är 30 dagars öppetköp på de där lotterna, får prova alla de har haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Hade en 7700k hemma i helgen men den vägrade att ta sig högre än 4.8 oavsett volt. Någon som tagit sig till de mytomspunna 5.0? Men de har kanske råkat skicka prollar som de testat och vet når 5.0 till alla recensenter, lite besviken måste jag allt säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har babblat om "5ghz on air" sedan devils canyon släpptes.
Vi är inte närmare nu än 2014 =/
Och att recensenter får handplockade ex. är ju rätt så uppenbart numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Intel har babblat om "5ghz on air" sedan devils canyon släpptes.
Vi är inte närmare nu än 2014 =/
Och att recensenter får handplockade ex. är ju rätt så uppenbart numera.

Jag säger inte att det är otänkbart. Men hur menar du att det är uppenbart?