Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

För ~10 år sedan när jag jobbade i en Datorbutik.

Det kom in en man som var ingenjör från KTH och chef på "ett större företag".
Han ville köpa en Laptop och frågade hur många USB-minnen som ingick.
Så jag frågade snällt
"Hur många vill du ha?"
"30 USB-minnen"
Varpå jag säljer just 30 st extra usb-minnen till mannen utöver att ha hjälpt honom hitta en laptop.
Nästa dag utspelar sig följande scenario:
Chefen: Det var en kund som var riktigt förbannad över att du sålt 30 usb minnen till honom.
Jag: Han bad ju om att få 30 usb-minnen, vad skulle jag ha sålt till honom?
Chefen: Ingen aning vad han surrar om, han säger bara att han är ingenjör och visst vet vad han pratar om och jag lovade att skälla ut dig, så nu har du fått en utskällning. Vad sägs om en tårta på utskällningen?
Jag: <3

Skön chef

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

ett samtal imellan mig och kundtjänst på Bahnhof för en dryg 2 veckor sedan:

J: JAG
B: Bahnhof

J: tjena, jag har problemet att jag har beställt internet för dryg vecka sedan och det har fortfarande inte kommit igång.
B: ja men absolut vis ka börja felsöka allting så vi kan lokalisera felet!

J: vi behöver inte felsöka någonting, jag arbetar med IT och har kopplar en dator direkt i inkommande jack och försökt pinga google, jag får inget svar, jag har dessutom testat en annan dator och 2 olika TP-kablar, jag får en 10.73 IP adress. så problemet ligger ute i huset och inte i min lägenhet.

B: jaha men vad bra! men lyser alla ledarna på routern?

J:.......jag har kopplat mig direkt i väggen...det är ingentin imellan mig och er förutom en TP kabel
B: eee okej men skulle du kunna testa att starta om modemet?

J: jag har kopplat inkommande RJ45 kontakt till min dator...ingenting annat därimellan. problemet ligger ute hos er.

B: jaha men kommer du åt internet?

J: nej.....därav att jag ringer er

B: okej, är du hemma nu så kan vi hjälpa dig med felsökningen?

J: neeeej...jag är på jobb, det FINNS ingen felsökning att göra, problemet ligger INTE i lägenheten säger jag ju!

B: men är du inte hemma kan vi inte hjälpa dig tyvärr.

J: okej, har du så du kan skriva ner ett par saker till en tekniker som kan kolla på det?

B: *förvirrad* eeh ja

J: okej. skriv följande: kund har uteslutit fel i lägenhet, dator med MACadress xx.xx.xx.xx. och IP xx.xx.xx.xx är kopplad direkt i inkommande RJ45 kontakt.

B: ja okej, vad vill du vi ska göra?

J: JAG VILL ATT NI SKA FIXA MITT INTERNET!!!!! får jag inte internet innan jag är hemma ifrån jobb så säger jag upp det och tar någon annan istället!

B:okej tack så mycket, god jul

J: god jul.

3 timmar senare när jag var hemma ifrån jobb hade jag internet.

Har själv jobbat på kundtjänst i ett bredbandsföretag så jag förstår killen du pratade med. Jag hade dock sagt helt enkelt att vi ska kolla på det och ifall det behövs teknikerutskick så måste du va medveten om att du blir debiterad om det är något strul från utrustningen på insidan av din dörr till lägenheten. Många utav de kunder som jag haft med den situationen har helt enkelt bara ljugit. ibland kom teknikern ut, kopplar in sin egna dator till jacket och då fungerar internetet. Kund blir debiterar och piss förbannad på oss i kundtjänsten för att vi inte gjorde någon rutin.

Efter man haft många såna så brukar jag oavsett vad kunden säger vilja testa kundens utrustning. Märker man dock att kunden har sten koll så brukar jag bara ställa frågorna "Har du gjort X X X X X " och säger du ja på allting så får du skylla dig själv om det var fel på dina saker i slutändan ändå

EDIT: När man jobbat på 1st line bredbands support så stöter man på dom största nötterna på denna planet.

K = Kund
J = Jag

K: "Mitt internet fungerar inte!"
J: "Okej, lyser det några lampor på routern?"

K: "Nej det gör det inte!" (Oftast får man svaret "Va? Router?")
J: "OKej, kan du kolla så att det finns ström i jacket på väggen, du kan tillexempel prova att koppla in en lampa i samma uttag"

K: "Finns ingenting inkopplat i väggen"
J: "Routern behöver ha ström för att den ska fungera, du ska ha fått med en strömkabel när du köpte routern"

K: "Men det står ju att routern är trådlös, då lämnar jag tillbaka den då dom ljugit för mig."

Ja, det finns folk på denna nivå... No joke.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Jobbade på sjukhus för många år sedan. En kollega satt och surfade fastän rasten inte börjat och vi pratade lite om internet och hemsidor. Det visade sig att hon trodde att .se betydde : Gå och se. Således trodde hon att .se var någon form av kommando som ledde till att sajten i fråga öppnades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohdear:

Har själv jobbat på kundtjänst i ett bredbandsföretag så jag förstår killen du pratade med. Jag hade dock sagt helt enkelt att vi ska kolla på det och ifall det behövs teknikerutskick så måste du va medveten om att du blir debiterad om det är något strul från utrustningen på insidan av din dörr till lägenheten. Många utav de kunder som jag haft med den situationen har helt enkelt bara ljugit. ibland kom teknikern ut, kopplar in sin egna dator till jacket och då fungerar internetet. Kund blir debiterar och piss förbannad på oss i kundtjänsten för att vi inte gjorde någon rutin.

Efter man haft många såna så brukar jag oavsett vad kunden säger vilja testa kundens utrustning. Märker man dock att kunden har sten koll så brukar jag bara ställa frågorna "Har du gjort X X X X X " och säger du ja på allting så får du skylla dig själv om det var fel på dina saker i slutändan ändå

EDIT: När man jobbat på 1st line bredbands support så stöter man på dom största nötterna på denna planet.

K = Kund
J = Jag

K: "Mitt internet fungerar inte!"
J: "Okej, lyser det några lampor på routern?"

K: "Nej det gör det inte!" (Oftast får man svaret "Va? Router?")
J: "OKej, kan du kolla så att det finns ström i jacket på väggen, du kan tillexempel prova att koppla in en lampa i samma uttag"

K: "Finns ingenting inkopplat i väggen"
J: "Routern behöver ha ström för att den ska fungera, du ska ha fått med en strömkabel när du köpte routern"

K: "Men det står ju att routern är trådlös, då lämnar jag tillbaka den då dom ljugit för mig."

Ja, det finns folk på denna nivå... No joke.

Finns värre. Finns folk som menar att de inte ens behöver en router för att de hört talas om "Trådlöst internet". Många blir förbannade och hotar att anmäla oss (alltså en outsourcad kundservice) för felaktig marknadsföring.. Trots att vi inte har hand om PR eller ens direkt jobbar för företaget ifråga. Att förklara för denne person att internet måste först in i routern från jacket som sedan omvandlar det till en signal går helt enkelt inte utan det slutar att man får låta någon annan ta över..

Skrivet av newtoninja:

Jobbade på sjukhus för många år sedan. En kollega satt och surfade fastän rasten inte börjat och vi pratade lite om internet och hemsidor. Det visade sig att hon trodde att .se betydde : Gå och se. Således trodde hon att .se var någon form av kommando som ledde till att sajten i fråga öppnades.

Är det ju indirekt? Hemsidan är ju parkerad på en adress som i sin tur agerar som ett "kommando" för att öppna sidan.

Att .se däremot står för "Sverige" kan ju inte alla veta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns värre. Finns folk som menar att de inte ens behöver en router för att de hört talas om "Trådlöst internet". Många blir förbannade och hotar att anmäla oss (alltså en outsourcad kundservice) för felaktig marknadsföring.. Trots att vi inte har hand om PR eller ens direkt jobbar för företaget ifråga. Att förklara för denne person att internet måste först in i routern från jacket som sedan omvandlar det till en signal går helt enkelt inte utan det slutar att man får låta någon annan ta över..

Ja såna har jag hört med. Dom flyttar till ny lägenhet och säger att internetet inte fungerar och uppger att "Wifi skulle ingå i denna förening". - Har ingen router ens...

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Finns värre. Finns folk som menar att de inte ens behöver en router för att de hört talas om "Trådlöst internet". Många blir förbannade och hotar att anmäla oss (alltså en outsourcad kundservice) för felaktig marknadsföring.. Trots att vi inte har hand om PR eller ens direkt jobbar för företaget ifråga. Att förklara för denne person att internet måste först in i routern från jacket som sedan omvandlar det till en signal går helt enkelt inte utan det slutar att man får låta någon annan ta över..

Är det ju indirekt? Hemsidan är ju parkerad på en adress som i sin tur agerar som ett "kommando" för att öppna sidan.

Att .se däremot står för "Sverige" kan ju inte alla veta.

Hon trodde alltså att .se betydde just se, skåda.
Men den okunskapen ska man inte lasta dem för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Ja såna har jag hört med. Dom flyttar till ny lägenhet och säger att internetet inte fungerar och uppger att "Wifi skulle ingå i denna förening". - Har ingen router ens...

Fast om man får till sig att WiFi ingår så är det ju snarare den informationen som är fel och klantig.

Om någon har gratis Wi-Fi/Wi-Fi i hyran så är det naturligt att anta att det rör sig om att det finns ett WiFi nät att koppla upp sig till, annars är väl det naturliga att säga att internet ingår?

Visst, det är ju inte direkt krabbigt att åtgärda. Men där är det ändå ingångsinformationen som är kass.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast om man får till sig att WiFi ingår så är det ju snarare den informationen som är fel och klantig.

Om någon har gratis Wi-Fi/Wi-Fi i hyran så är det naturligt att anta att det rör sig om att det finns ett WiFi nät att koppla upp sig till, annars är väl det naturliga att säga att internet ingår?

Visst, det är ju inte direkt krabbigt att åtgärda. Men där är det ändå ingångsinformationen som är kass.

Jag förstår vad du menar. Det är dock oftast felinformerat från tidigare boende. INternet ingår i föreningen. Men dom tidigare boenden tar med sig sin router när dom flyttar såklart

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Skulle lära min morsa hur man startade explorer. Började med att hjälpa henne navigera till skrivbordet där det stod "Internet Explorer"

Sedan fick jag berätta hur hon skulle göra för att få upp webbläsaren. Jag sa - Dubbelklicka på ikonen med vänstra musknappen.

Hon: klick ........................klick
Jag: Du får klicka snabbt.
Hon: klick .................. klick
jag: Ännu snabbare, alltså klicka 2 ggr så snabbt du kan.
hon: Klick..........klick
Jag: för guds skull
Hon: klick.....klick
Jag tar musen och visar såhär gör man.
Hon: jaha de verkade inte svårt.. klick.........klick...
*facepalm*

Stunden där efter satt jag och funderade om det tar såhär lång tid att lära henne klicka upp webbläsaren.. vad är nästa steg? Hur många steg måste jag gå igenom... kändes som dagen skulle vara förevigt

Hahaha! Såg Modern Family häromdagen och där uppstod just exakt samma situation som även man själv har varit med om så många gånger

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbonprogrammer:

Fick en förfrågan på ett programmeringjobb idag, kunden ville ha något liknande tinder och jag gav honom ett pris.

Får detta svar tillbaka:

"Haha, det där kan du inte va seriös med, jag har en kille i Norge som gör det för 10.000 kr, det är bara att kopiera allt tinder har och klistra in en egen app"

Ja jo.. fast..

Hahah, fast 10 000 kr för att kopiera är ju både dyrt och olagligt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic)*

Vill man diskutera mikrougnens för- och nackdelar går det bra i denna tråden.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Märker man dock att kunden har sten koll så brukar jag bara ställa frågorna "Har du gjort X X X X X " och säger du ja på allting så får du skylla dig själv om det var fel på dina saker i slutändan ändå

Det här går ju båda vägarna, inte många gånger jag ringt supporten, men minns en gång jag ringde och hade problem med packet loss.
Ja, jag har gjort X X X X X. Människan jag pratade med hade inte en aning om vad packet loss var....

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här går ju båda vägarna, inte många gånger jag ringt supporten, men minns en gång jag ringde och hade problem med packet loss.
Ja, jag har gjort X X X X X. Människan jag pratade med hade inte en aning om vad packet loss var....

I det fallet så är det bara okunnig support. Där jag jobbade hade vi inga manus att följa utan vi fick faktiskt lära oss hur det fungerar så vi kan själva förstå vad problemet är och anpassa oss efter det. Det resulterade i att vi inte fick irriterade personer som tyckte vi var efterblivna. Sen finns ju alltid undantag i alla situationer.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Jobbar som bilsäljare. Hade inne en kund som inte tyckte hennes trötthetskamera fungera som den skulle. Jag fattade inte riktigt vad hon menade. Men när hon var trött så reagerade inte bilen och sa till henne. Jag frågade om det var trötthetsvarnaren hon syftade på? (Bilen hade trötthetsvarnare som standard) varnar genom att analysera rattrörelserna, gör det en bedömning av förarens koncentration, Driver Activity Assistant konstaterar även avvikelser från det normala körbeteendet.
Då hade säljaren vid leverans sagt till henne att det sitter en kamera i backspegeln som läser av ögonen hela tiden och ser när man är trött.
För att då varna att man skall ta en paus.

Jag kontaktade säljaren och låtsades fråga hur trötthetsvarnaren fungerade, och han trodde helt ärligt att det satt en kamera och övervakade ögonen haha.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

I det fallet så är det bara okunnig support. Där jag jobbade hade vi inga manus att följa utan vi fick faktiskt lära oss hur det fungerar så vi kan själva förstå vad problemet är och anpassa oss efter det. Det resulterade i att vi inte fick irriterade personer som tyckte vi var efterblivna. Sen finns ju alltid undantag i alla situationer.

Absolut, jag har jobbat med support också och vart förvånad av både använde och "tekniker".
Finns dumskallar på båda sidorna

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jobbar som bilsäljare. Hade inne en kund som inte tyckte hennes trötthetskamera fungera som den skulle. Jag fattade inte riktigt vad hon menade. Men när hon var trött så reagerade inte bilen och sa till henne. Jag frågade om det var trötthetsvarnaren hon syftade på? (Bilen hade trötthetsvarnare som standard) varnar genom att analysera rattrörelserna, gör det en bedömning av förarens koncentration, Driver Activity Assistant konstaterar även avvikelser från det normala körbeteendet.
Då hade säljaren vid leverans sagt till henne att det sitter en kamera i backspegeln som läser av ögonen hela tiden och ser när man är trött.
För att då varna att man skall ta en paus.

Jag kontaktade säljaren och låtsades fråga hur trötthetsvarnaren fungerade, och han trodde helt ärligt att det satt en kamera och övervakade ögonen haha.

Det är ju synnerligen oproffsigt av en säljare att inte ha koll på vad det är som han säljer, men det är väl inte lustigt i sig att han trodde att det var en kamera som var sensor i systemet? Många trötthetsmätsystem använder kamera, även om just den du nämner inte gör det. Det är sällan den enda sensoriska informationen dock, utan all direkt interaktion kan potentiellt involveras, särskilt om andra system behöver dem också.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazzie:

Det är ju synnerligen oproffsigt av en säljare att inte ha koll på vad det är som han säljer, men det är väl inte lustigt i sig att han trodde att det var en kamera som var sensor i systemet? Många trötthetsmätsystem använder kamera, även om just den du nämner inte gör det. Det är sällan den enda sensoriska informationen dock, utan all direkt interaktion kan potentiellt involveras, särskilt om andra system behöver dem också.

Precis, det är bara säljaren som haft dålig koll på hur det systemet fungerar då. Oproffsigt av säljaren att inte ha koll men ingen har direkt visat på någon teknisk okunnighet skulle jag säga. Det är inte orimligt att tro att det skulle kunna fungera så, snarare fullt möjligt att skulle kunna finnas en sådan komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Det är ju synnerligen oproffsigt av en säljare att inte ha koll på vad det är som han säljer, men det är väl inte lustigt i sig att han trodde att det var en kamera som var sensor i systemet? Många trötthetsmätsystem använder kamera, även om just den du nämner inte gör det. Det är sällan den enda sensoriska informationen dock, utan all direkt interaktion kan potentiellt involveras, särskilt om andra system behöver dem också.

Ja så är det ju, det viktiga är ju att vi fick pratat med honom och med kunden om hur det egentligen fungerar.
Det kan väl mest varit kul internt bland oss som jobbar med det kanske

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Härlig kundkontakt idag:

Kund: Kan du hjälpa mig? Jag får ett felmeddelande när jag försöker skapa en aktivering (bifogad skärmdump*).
Jag: Du skriver bara in en etta i fältet för A och B, då kommer det fungera.

*Här är alltså en ruta med tre fält (A, B och C) där C redan är ifyllt. Felet säger i princip "Fyll i nummer i A och B".

Kund: Kan du visa? (Här blev jag lite fundersam)

Jag: Skickar tillbaka hennes skärmdump med en röd ring runt fälten.
Kund: Fast det där är när man skapar en aktivering, jag skall skapa ett kontrakt och där finns dom fälten inte med.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Precis när man börjar glömma hur pass lite folk vet om teknologi så utspelar sig följande scenario:

Nytillträdd kvinnlig mellan chef som arbetat med teknik i 30 år minst 20 av dessa i närhet av datorer.
Jag hade plockat ut en adapter från hdmi kabeln till projektorn i ett mötes rum så får jag följande mail: "Tja, du glömde ditt USB-Minne i mötes rummet, jag skickar hem det till dig så slipper du komma och hämta det"
jag: "??? Jag saknar inte något USB-Minne, använder mest google drive"
kvinna: "Jag brukar också googla på saker hela tiden, ett ypperligt verktyg fortsätt med det!"
jag: "?? ehh, okej. Ska göra det"
(tekniskt sett är jag hennes chef eller rättare sagt hela min avdelning är hennes chefer).

Igår kom ett brev på posten så jag öppnar ivrigt för att se vad det är för konstigt kvinnan skickat mig.
Till min förvåning har hon skickat HDMI adaptern med tillhörande kabel till projektorn, jag låg bokstavligen på golvet och kippade efter luft från den skratt attacken.

Så jag skrev ett mail till henne: "Vart är USB minnet du skulle skicka? Jag har fått en HDMI adapter med tillhörande HDMI kabel"
Varpå jag får detta till svar: "Jag skickade dig ett USB minne med strömkabeln, vad du tittar på vet jag inte vad det är för något. Du får ta och kontakta din chef"

Idag är jag fortfarande lycklig över att hon inte är min chef och att vi kommer att ha väldigt lite att göra med varandra.
Tänk vad lycklig man kan bli av att veta att man inte behöver vara i närheten av en viss människa igen!
(OBS damen kommer från kommunal sektor)

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Avstängd

Är väl bara att tacka och ta emot, kunde sälja den på blocket och tjäna 5:- eller något...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle vilja ha ett nätverksaggregat.... - Jag vid ca 8-9 års ålder :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Gav det till en kollega som bor åt samma håll som mig, som dessutom jobbar på måndag.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extraq99:

"är det fläkten som gör datorn snabb?" -Jag själv sommaren 2015

Ptja, det beror ju på vad du menar med snabb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hej, jag skulle vilja ha ett nätverksaggregat.... - Jag vid ca 8-9 års ålder :/

Säg till ditt 8-åriga jag att slå till fort som fan! http://www.tradera.com/item/341048/271555917/corsair-cs650m-8...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Säg till ditt 8-åriga jag att slå till fort som fan! http://www.tradera.com/item/341048/271555917/corsair-cs650m-8...

hehehehehehe fan då hade jag ju rätt!!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

-Att det inte finns något som heter bildbrus, brus har bara med ljud att göra...

-När min 14-åriga kusin första gången såg min VIC-20, 1983: -Är det där en sån maskin som vet vad en häst är om man frågar den?

-Expertråd från butikskedja när kompisen hade strul med sin DVD: -Har du provat att vända på scart-sladden [vrida kontakten 180 grader]? (går ej vända dem)

Och som redan tagits upp i tråden:
-Att hela datorn är hårdisken är ju något som är utbrett.

-"Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken"

-"Och även om det nu blir fler och fler datamaskiner så får inte utvecklingen rusa iväg hur som helst. Tänk om vi snart har en datamaskin i varje hem." (https://www.youtube.com/watch?v=aVAbkrwU7wQ)

Permalänk

Var på mitt förra jobb så hade vi en lite underhållande kvinna som ringde.

J=Jag
K=Kund

K: hej min mus funkar inte, har prövat att tvätta den men den funkar inte.
J: Hur tvättade du den? Fungerade den innan du tvättade den?
K: Nej skulle stoppa i ett batter I den men hittade inte hålet.
J: Vad har du för mus? Logitech eller HP?
K: En sån där vanlig beige man trycker på du vet med en sådär kula.
J: Det låter som det är en gammal med sladd, tror inte den använder batterier.
K: Men den andra gör ju det.
J: vilken andra?
K: Den jag brukar använda, Men batteriet är slut i den.
J: Hur kopplade du in den den begiea musen till datorn?
K: Den är nog trådlös, har en sån trådlös sak i datorn för musen passade inte någonstans.
J: Jag ska ändå ut på ett ärende på din avdelning kan komma förbi med batterier.
K: Nej det behövs inte.

När jag ändå var ute på avdelningen som hon satt på kolla jag förbi och frågade om allt funkade och det gjorde det nu när hon bytt batteri och sen gav hon mig den gamla kulmusen och sa att de inte funkade, så jag kunde ta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Fick idag övertala min far att min mor, som idag kör bättre iGPU utan större problem, inte hade någon nytta av ett RTX 2080. 😁 För att vara rättvis så var resonemanget inte helt fel, det var bara väldigt utdaterat. Var väldigt kul att läsa det mailet mitt i natten med feber, skrattade och hostade samtidigt. 😂

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Då jag praktiserade på en IT-avdelning fick jag en gång hjälpa en person som hade "en trasig diskettdrive". Vid närmare inspektion visade det sig att han hade, med föga framgång, försökt stoppa disketten i sin ZIP drive. Fick då på lämpligt sätt vänligt förklara för honom att disketten ska placeras i diskettdriven.
Denna exercis ställde vissa krav på min förmåga att hålla mig för skratt. För övrigt nog en bra förmåga att besitta om man är IT-tekniker : )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |