Permalänk
Medlem

Skärm för kontorsbruk (minst 27")

Hej!

Skall skaffa mig en ny skärm för kontorsbruk. (Cad,Excel med mera kanske lite tv och minimalt med spel)
Vad skall jag tänka på?
Upplösning?

Pris upp till MAX 5000kr

Har funderat lite på denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216968-p...

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Dell ultrasharp serien. Alltid min goto när det gäller allround kontorsskärm.

På 27 tum skulle jag valt 1440 upplösning. Skönt i CAD också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp något sånt, fler tips måste det finns alla som skriver här håller väl inte på med spel bara?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att skärmen blivit dyrare på senare tid, men jag är mycket nöjd med min 27" skärm. Jag hade samma modell i 23" tidigare och jag var så nöjd med den att jag bara bytte storlek. Då detta är ordinarie priser så finns den säkert att finna billigare någonstans.

EIZO FlexScan 2736

Prisjakts rubrik visar den vita skärmen men den finns i svart utförande också. Klart snyggare

Jag spelar typ 0 minuter om dagen.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kommer väldigt långt för kontorsbruk med den genomsnittlig skärmen med 2560x1440-panel. När du kliver ned till 1920x1080-paneler är det mer chansartat vilken kvalitet det är.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Asus PB278QR. Tror den kallas PB278Q, men det som säljs sedan några år tillbaka är en uppdaterad version med IPS-panel istället för orginalet som jag tror hade AHVA eller nåt. Är mycket nöjd med den. Bra bild, "tråkig" men rejäl design och en stabil fot som inte svajar när man tittar på den. Nu är jag inte så jag har nån kalibreringsutrustning eller nåt sånt men tycker den funkar bra till Photoshop etc.

Tror du får en vettig skärm i princip vad du än väljer i den klassen. Asus, Dell, Eizo, Samsung, HP - konkurrensen är så hård att skiten har försvunnit mestadels. Sen har du ju märken som tex AOC där du kan få en snäppet vassare panel kanske - men med lite smäckigare plast. Själv är jag ASUS-fan så jag talar gärna varmt om den

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Asus verkar ju vara poppis. När man läser på prisjakts, omdömen verkar de flesta skärmar i denna storleken lida
av kvalités problem?
Någon som ni som har dem kan bekräfta/dementera.

Måste väl finnas många här inne som har liknande skärmar, kom igen nu ut med språket vad skall man välja.
Finns ju hur mycket som helst!

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Ultrawide?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Den skärmen jag länkade till i början.

Efterlyser era erfarenheter av skärmar i dessa storlekar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Skrivet av Husky:

Den skärmen jag länkade till i början.

Efterlyser era erfarenheter av skärmar i dessa storlekar

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, sorry. Missade det. Jag äger versionen innan och är riktigt nöjd. Fungerar utmärkt till spel och allt annat man gör på datorn.
CAD har jag dock ingen erfarenhet av men tittar man på bilderna från Philips så verkar den fungera bra även till det.

Mycket bra skärm för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Ah, sorry. Missade det. Jag äger versionen innan och är riktigt nöjd. Fungerar utmärkt till spel och allt annat man gör på datorn.
CAD har jag dock ingen erfarenhet av men tittar man på bilderna från Philips så verkar den fungera bra även till det.

Mycket bra skärm för pengarna.

Inga problem med inbränningar och likande om man har samma bild länge?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Skrivet av Husky:

Inga problem med inbränningar och likande om man har samma bild länge?

Jag själv har inte fått några inbränningar öht och jag lämnar ofta min skärm på med statisk bild under längre perioder.
Visste inte ens att paneltypen har sånna problem

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3587376

Har själv modellen innan (Q2770PQU) och det är en prisvärd skärm med goda anslutningsmöjligheter och en hög byggkvalitet. Förutsatt att dom gjort efterföljaren bättre så bör den vara klockren som kontorsskärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Den skärmen jag länkade till i början.

Efterlyser era erfarenheter av skärmar i dessa storlekar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick igår hem en Philips BDM3270QP2 och är hittills mycket nöjd.
Värt att nämna är att den är ganska blank så har du fönster dumt till i rummet så kanske det kan vara ett problem. Den gamla BDM3270QP som är lite dyrare är mer matt vad jag läst.

I övrigt tycker jag att 1440p och 32" fungerar mycket bra ihop.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag fick igår hem en Philips BDM3270QP2 och är hittills mycket nöjd.
Värt att nämna är att den är ganska blank så har du fönster dumt till i rummet så kanske det kan vara ett problem. Den gamla BDM3270QP som är lite dyrare är mer matt vad jag läst.

I övrigt tycker jag att 1440p och 32" fungerar mycket bra ihop.

Låter intressant, har funderat på denna någon dag nu, men vet inte har ett källarfönster precis i ryggen.
Har byggt mitt kontor där då jag får vara ifred från barnen där. (Sitter ju och jobba hemifrån en helt del då
jag har ca 15 mil till närmaste kontor.

Man kan ju fundera på varför är den äldre lite dyrare?
Skiljer det något mer än att den är mattare?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Låter intressant, har funderat på denna någon dag nu, men vet inte har ett källarfönster precis i ryggen.
Har byggt mitt kontor där då jag får vara ifred från barnen där. (Sitter ju och jobba hemifrån en helt del då
jag har ca 15 mil till närmaste kontor.

Man kan ju fundera på varför är den äldre lite dyrare?
Skiljer det något mer än att den är mattare?

Den "nya" har en panel som heter M320DVN01.2 och den gamla M320DVN01.0 och du kan se vad som skiljer här.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Jag har en Benq BL2710PT och tycker den är väldigt skön för ögonen. Det jag inte gillar (förutom upplösningen) är posterisering. Valde skärmen efter en recension här på Sweclockers. Den har ett dedikerat CAD-läge men huruvida detta är något att ha låter jag vara osagt.

http://www.sweclockers.com/test/18519-benq-bl2710pt-flimmerfri-arbetsskarm

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121207

Permalänk

BenQ BL3200PT - 32" 1440p

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553277

Har en sådan och tycker den är helt underbar.

Permalänk
Medlem

Kör två 27" istället för en 32" varje dag i veckan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna köpte jag tidigare idag;

Dell U2715H

https://www.dustinhome.se/product/5010812578/ultrasharp-u2715...

Skall användas för precis det du anspråkar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag fick igår hem en Philips BDM3270QP2 och är hittills mycket nöjd.
Värt att nämna är att den är ganska blank så har du fönster dumt till i rummet så kanske det kan vara ett problem. Den gamla BDM3270QP som är lite dyrare är mer matt vad jag läst.

I övrigt tycker jag att 1440p och 32" fungerar mycket bra ihop.

Hur upplever du att den är att ställa in, läst att mång avskyr deras touchknappar?
Läste någonstans att de kunde bli inbränning på den skärmen och att man fick varningar
om detta när man startade skärmen. något du känner igen?

Skrivet av Legacy_wow_jon:

Kör två 27" istället för en 32" varje dag i veckan.

Då kan man väl likaväl ta 2st 32 i stället?
Har inte behov av två skärmar, körde det tidigare men upplevde aldrig de fördelar som jag hade önskat.

Skrivet av andreas_dock:

Denna köpte jag tidigare idag;

Dell U2715H

https://www.dustinhome.se/product/5010812578/ultrasharp-u2715...

Skall användas för precis det du anspråkar

Ja jag har tittat på den också, dock har jag tidigare (många år sedan) haft väldigt dålig erfarenhet av Dell
detta spökar fortfarande i mitt huvud. Men verkar vara en toppen skärm.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

@Husky:

Tyckte 27" var precis bra storlek. Då kan man ha en på högkant för dokumentläsning utan att det blir allt för högt.

Permalänk
Medlem

jag skulle kasta in lite 21:9 ultrawide alternative. jag tycket det är väligt skönt för surfning och kan tänka mig att det kan även var väldigt användbart i kontorsbruk, med just dokumenter sida vid sida mf.

https://www.komplett.se/product/771404/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/794528/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

jag skulle kasta in lite 21:9 ultrawide alternative. jag tycket det är väligt skönt för surfning och kan tänka mig att det kan även var väldigt användbart i kontorsbruk, med just dokumenter sida vid sida mf.

https://www.komplett.se/product/771404/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/794528/datorutrustning/bildsk...

Nja, tror inte jag är mogen för att testa detta än, känns fel på något sätt.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Husky:

Ja jag har tittat på den också, dock har jag tidigare (många år sedan) haft väldigt dålig erfarenhet av Dell
detta spökar fortfarande i mitt huvud. Men verkar vara en toppen skärm.

Ja så är det verkligen inte längre iaf..
Jag har haft en hel del skärmar genom åren och Dell har alltid presterat rejält högt.

Sedan har de haft lite enklare budget modeller med, dessa var dock inget bra.

Men U2711, U2713H, U2315H och U2415H har jag ägt/äger allihop, och de har varit toppen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Hur upplever du att den är att ställa in, läst att mång avskyr deras touchknappar?
Läste någonstans att de kunde bli inbränning på den skärmen och att man fick varningar
om detta när man startade skärmen. något du känner igen?

Ja touchknapparna är väl sådär men det är inga problem att navigera runt ändå och det är ju inte varje dag man är inne där och pillar ändå. Ja man får en löjlig varning när man startar skärmen, det är nog inget att hänga upp sig på.

Har läst massvis om skärmen innan jag köpte den och har inte sett någon som fått inbrännigar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Ja touchknapparna är väl sådär men det är inga problem att navigera runt ändå och det är ju inte varje dag man är inne där och pillar ändå. Ja man får en löjlig varning när man startar skärmen, det är nog inget att hänga upp sig på.

Har läst massvis om skärmen innan jag köpte den och har inte sett någon som fått inbrännigar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du hittat om skärmen, jag är också intresserad av att läsa, väldigt sugen på just den skärmen.
Ligger väl på top 3 listan över de skärmar jag väljer mellan just nu

Vet du något om Pixelgaranti på denna skärmen?
Jag har möjlighet att få tag i den "gamla" lite dyrare varianten, inte för att jag är så insatt att jag vet om den är bättre eller sämre än den nyare varianten.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Vad har du hittat om skärmen, jag är också intresserad av att läsa, väldigt sugen på just den skärmen.
Ligger väl på top 3 listan över de skärmar jag väljer mellan just nu

Vet du något om Pixelgaranti på denna skärmen?
Jag har möjlighet att få tag i den "gamla" lite dyrare varianten, inte för att jag är så insatt att jag vet om den är bättre eller sämre än den nyare varianten.

Det jag läst har mest handlar om den gamla modellen och där har jag inte kunnat hitta några som nämnt inbrännigar så jag tror inte den nya skulle vara annorlunda när det kommer till det.

Philips pixelgaranti kan du läsa om i manualen till skärmen.
http://www.philips.co.uk/c-p/BDM3270QP2_00/brilliance-led-bac...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |