Permalänk

Kontrollerkort

Hej,

Jag är i stort behov av ett kontrollerkort med SATAIII (6GB/sek) då moderkortet endast har SATAII och jag vill kunna använda min SSD-disk (EVO 850) fullt ut.
Jag är helt grön vad gäller kontrollerkort och det finns tusen hundra kort på prisjakt..
Kan någon ge mig ett bra tips på ett kort som inte får kosta allt mitt guld. Max 1000 kr!

Ja, just det.. Gärna PCI-express-kort.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw:
Jag skulle rekommndera kort från typ DeLock eller HighPoint. Visserligen kan dessa vara lite dyrare, men det är i regel bra kort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

Hej,

Jag är i stort behov av ett kontrollerkort med SATAIII (6GB/sek) då moderkortet endast har SATAII och jag vill kunna använda min SSD-disk (EVO 850) fullt ut.
Jag är helt grön vad gäller kontrollerkort och det finns tusen hundra kort på prisjakt..
Kan någon ge mig ett bra tips på ett kort som inte får kosta allt mitt guld. Max 1000 kr!

Ja, just det.. Gärna PCI-express-kort.

Tack på förhand!

Helt ärligt, dina SATA II (om de är Intel) kommer kunna använd den SSDn bättre än något billigt SATA kort. Varför? jo för de flesta av de billiga korten är bara 1X PCI-E 2.0, vilket är 500MB/s i teorin och 400MB/s i praktiken, samt att styrkchippet på dessa ofta är mycket, MYCKET sämre på IOPs än Intel chippet, vilket sänker din SSDs prestanda något enormt.

Om du hittar ett high-end styrkort, med 4x PCI-E (som inte är fusk-kopplat som en del är), så kan du ev få lite mer SSD prestanda.

Men alla andra kommer du bara betala 1000kr för sämre prestanda. SSDs styrka är i IOPS, inte MB/s... Så det du förlorar med SATA III vs II är ytterst lite egentligen.

Permalänk

@Paddanx:

Tack för svar