Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

@anders190: Du får mycket server för pengarna, även om den kan tyckas vara lite 'barebones' fast det beror ju också på vad du ska göra med den. Ljudmässigt så hörs den inte särskilt mycket, inte mycket mer än en "tyst" speldator fast den har ett visst buzz-ljud.

vet inte om det är samma buzzljud vi pratar om, men jag märkte att min gav ifrån sig störiga vibrationer. Det visade sig vara plåtsidan på höger sida (framifrån sett). Om man tryckte till i mitten av plåten så slutar det låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

vet inte om det är samma buzzljud vi pratar om, men jag märkte att min gav ifrån sig störiga vibrationer. Det visade sig vara plåtsidan på höger sida (framifrån sett). Om man tryckte till i mitten av plåten så slutar det låta.

Hm. Det ska jag prova, fast jag tycker att nätagg:et har ett visst buzz-ljud fast jag kan testa.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zsh:

vet inte om det är samma buzzljud vi pratar om, men jag märkte att min gav ifrån sig störiga vibrationer. Det visade sig vara plåtsidan på höger sida (framifrån sett). Om man tryckte till i mitten av plåten så slutar det låta.

Det har jag också, är det lätt byta chassi? Ska man ha något speciellt chassi eller går det med de vanliga för atx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det har jag också, är det lätt byta chassi? Ska man ha något speciellt chassi eller går det med de vanliga för atx?

Har inte bytt chassi. Kör på fattigmans lösning just nu, lägga den på sidan med en bok under som trycker på då är den tyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zsh:

Har inte bytt chassi. Kör på fattigmans lösning just nu, lägga den på sidan med en bok under som trycker på då är den tyst.

Hehe ok, får fixa nått sådant här också, se om den slutar vibrera helt enkelt. Har den inte ens på nu mera iofs, så helt tyst nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har denna server något liknande ILO som HP har? Tycker ILO är sjukt smidigt där man har ett eget nätverksinterface för ILO samt kan logga in och styra burken remote. Känns numera som ett måste på en serverburk.. Är lite intresserad av en T20, men då behöver den ha något liknande.

I alla fall Xeon-varianten har Intel AMT, vilket verkar vara ett slags fattigmans-ILO/iDRAC. Har inte testat den själv, men tror att fjärrstyrning finns med i alla fall ("AMT KMS"). T20 har bara en NIC så den "piggybackar" nog på den.

Permalänk
Medlem

Postat i fynd-tråden om någon är köpsugen!

Skrivet av pelof:

Har länge funderat över ifall man ska köpa en dedikerad NAS eller köpa en server och konfa den som en NAS. Om det sistnämnda, är denna burk ett bra alternativ eller finns det något bättre i samma prisområde? Blev lite fundersam när jag såg att den max klarade 3TB-diskar.

Tack på förhand!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Postat i fynd-tråden om någon är köpsugen!

Har länge funderat över ifall man ska köpa en dedikerad NAS eller köpa en server och konfa den som en NAS. Om det sistnämnda, är denna burk ett bra alternativ eller finns det något bättre i samma prisområde? Blev lite fundersam när jag såg att den max klarade 3TB-diskar.

Tack på förhand!

Vart såg du att den klarar max 3TB-disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Vart såg du att den klarar max 3TB-disk?

Såg något om det inlägg tidigare i tråden, men det stämmer inte då?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

@anders190: Du får mycket server för pengarna, även om den kan tyckas vara lite 'barebones' fast det beror ju också på vad du ska göra med den. Ljudmässigt så hörs den inte särskilt mycket, inte mycket mer än en "tyst" speldator fast den har ett visst buzz-ljud.

Skrivet av zsh:

vet inte om det är samma buzzljud vi pratar om, men jag märkte att min gav ifrån sig störiga vibrationer. Det visade sig vara plåtsidan på höger sida (framifrån sett). Om man tryckte till i mitten av plåten så slutar det låta.

Nu är jag någon dag sen att svara, väntade på lite fler intryck men blev att jag köpte en idag i och med Dustins kampanj. Lite olika åsikter om ljudnivån från er båda så får se hur jag själv upplever den. Förhoppningsvis går det mesta att åtgärda om behov finnes, allt verkar följa standarder med T20 som tur är.

Skrivet av Xoka:

Postat i fynd-tråden om någon är köpsugen!

Har länge funderat över ifall man ska köpa en dedikerad NAS eller köpa en server och konfa den som en NAS. Om det sistnämnda, är denna burk ett bra alternativ eller finns det något bättre i samma prisområde? Blev lite fundersam när jag såg att den max klarade 3TB-diskar.

Tack på förhand!

Jag köpte en med. Nu har jag inte stenkoll, speciellt om man kollar på rena NAS'ar men jag upplever priset som bra. Är väl HP's Proliant Microserver G8 som är alternativet i samma prisklass om vi pratar servrar: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
Trist CPU-val i just den där versionen, finns med Xeon men då kostar de betydligt mer. Mycket beror ju på behovet förstås, den kan vara tillräckligt den med.

Själv kommer jag troligen köra ESXi i grunden, trycka in totalt 32GB RAM (har två stickor redan, blir två till framöver) och köra ett antal system virtualiserat. Om allt fungerar som tänkt och jag vill ha det så blir det Plex-server, FreeNAS, ett par olika Ubuntu och Windows desktops, troligen någon RSS-lösning och vad mer jag nu kommer på. Jag har kört något liknande på min gamla HP N56L men den är rätt begränsad, speciellt sett till CPU, så behöver något vassare. Denna ser ut som något man kan använda ett bra tag och är dessutom lättare att uppgradera efter behov.

Skrivet av Xoka:

Såg något om det inlägg tidigare i tråden, men det stämmer inte då?

Det bör inte finnas någon begränsning vad gäller hur stora lagringsenheter du använder. Jag kommer själv iallafall inledningsvis använda ett par WD Red 4TB-diskar ihop med min men troligen gå över till 8TB eller större ändå när behovet uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Postat i fynd-tråden om någon är köpsugen!

Har länge funderat över ifall man ska köpa en dedikerad NAS eller köpa en server och konfa den som en NAS. Om det sistnämnda, är denna burk ett bra alternativ eller finns det något bättre i samma prisområde? Blev lite fundersam när jag såg att den max klarade 3TB-diskar.

Tack på förhand!

Stämmer ej. Kör själv 3st 8TB diskar i min.
Det brukar vara så att klarar controllern över 2TB så klarar den alla diskar som finns att tillgå just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är jag någon dag sen att svara, väntade på lite fler intryck men blev att jag köpte en idag i och med Dustins kampanj. Lite olika åsikter om ljudnivån från er båda så får se hur jag själv upplever den. Förhoppningsvis går det mesta att åtgärda om behov finnes, allt verkar följa standarder med T20 som tur är.

Det beror ju också på var du tänker ställa den, om du kommer ha den i närheten så kommer självfallet du höra den mer och sedan är det väldigt subjektivt om man upplever det som störande eller inte men jag upplever den som mindre högljudd jämnfört med min FreeNAS burk.

Nu har jag inte gjort så mycket mer än att smälla in 16GB ECC i min T20 så det blir nog att ploppa av sidan och kika vad den har för pins.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Såg något om det inlägg tidigare i tråden, men det stämmer inte då?

Jag har själv en 4TB-disk i just nu. Har inte fyllt den, men det verkar fungera utan problem.

Permalänk
Medlem

Köpte en i helgen, för bra pris för att låta bli. Undra vad jag ska göra med den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Köpte en i helgen, för bra pris för att låta bli. Undra vad jag ska göra med den...

Skaffa 16GB ECC ram och fyra diskar, typ WD Red eller Hitachi HGST och kör FreeNAS på den.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Det beror ju också på var du tänker ställa den, om du kommer ha den i närheten så kommer självfallet du höra den mer och sedan är det väldigt subjektivt om man upplever det som störande eller inte men jag upplever den som mindre högljudd jämnfört med min FreeNAS burk.

Nu har jag inte gjort så mycket mer än att smälla in 16GB ECC i min T20 så det blir nog att ploppa av sidan och kika vad den har för pins.

Nu har jag fått hem min, installerat minnen och den enda HDD som är ledig i dagsläget och den verkar vara tillfredställande tyst. Mitt huvudsystem, den i signaturen, överröstar den utan problem. Blir att starta upp en virtualiserad Plex-server under kvällen för att se vad den går för. Min huvuddator låter lite för mycket i idle för att vara bekväm nattetid.

Blir nog två stickor till för att maxa den på 4x8GB DDR3L ECC och trycka in ett par diskar till i den. Första intrycket är verkligen bra, och då var tanken från början att slå till på Lenovos Thinkserver TS 140 men de drog iväg i pris igen.

Skrivet av breakman:

Köpte en i helgen, för bra pris för att låta bli. Undra vad jag ska göra med den...

FreeNAS är ett bra alternativ. Kan även vara värt att tänka på att du kan, om du vill, använda den som en vanlig dator även om Xeon-processorn och ECC-stödet blir lite bortkastad. Är ju ändå rätt mycket dator för pengarna.

Själv håller jag på och installerar ESXi på min så föreslår förstås det. ESXi möjliggör att köra virtualiserade datorer, eller för den delen servrar och/eller tjänster. Att samla allt i ett system innebär färre fysiska system att hantera och lägre strömförbrukning. Du kan göra väldigt mycket med den Xeon-baserade T20 som Dustin sålde, den stödjer blandannat VT-d vilket gör att exempelvis lagringsenheter, USB-portar/nav men även exempelvis grafikkort kan tilldelas en specifik virtuell dator i systemet. Perfekt labbplattform med andra ord.

Inte något för alla men är ju helt klart något man bör ta en titt på när man ändå börjar peta på servrar.

Dessa två klipp förklarar lite mer samt visar hur det hela installeras och används. Sista klippet visar en betydligt nyare version än den övre men tycker de kompletterade varandra rätt bra vid en snabbare överblick.

Allt som allt, du kan göra i princip allt du kan göra med en vanlig dator men mer ändå. Behovet och fantasin sätter gränserna i princip.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få in ESXi 6.5? En snabb kik på http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver... säger mig att T20 inte tycks vara med på listan över supporterade system. Någon som provat installera det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iDEOT:

Är det möjligt att få in ESXi 6.5? En snabb kik på http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver... säger mig att T20 inte tycks vara med på listan över supporterade system. Någon som provat installera det?

Installerade det igår, märkte inte av några problem utöver att Ubuntu 16.10 64bit verkade få något problem under installation. Inte hunnit felsöka, misstänker att mitt användande av webbklienten kan ha bidragit till något problem då fönstret som visar det virtualiserade systemets bildskärm fick skalningsfel. Den "riktiga" vSphere-klienten som körs separat har jag inte haft några direkta problem tidigare, dock var det med ESXi 6.0.

Även om ett system inte listat som supportat så kan det fungera. Men man förlorar officiell support så inte helt optimalt för system i produktion. Men i hemmet kvittar det smått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Skaffa 16GB ECC ram och fyra diskar, typ WD Red eller Hitachi HGST och kör FreeNAS på den.

Skrivet av anon5930:

FreeNAS är ett bra alternativ. Kan även vara värt att tänka på att du kan, om du vill, använda den som en vanlig dator även om Xeon-processorn och ECC-stödet blir lite bortkastad. Är ju ändå rätt mycket dator för pengarna.

Själv håller jag på och installerar ESXi på min så föreslår förstås det. ESXi möjliggör att köra virtualiserade datorer, eller för den delen servrar och/eller tjänster. Att samla allt i ett system innebär färre fysiska system att hantera och lägre strömförbrukning. Du kan göra väldigt mycket med den Xeon-baserade T20 som Dustin sålde, den stödjer blandannat VT-d vilket gör att exempelvis lagringsenheter, USB-portar/nav men även exempelvis grafikkort kan tilldelas en specifik virtuell dator i systemet. Perfekt labbplattform med andra ord.

Inte något för alla men är ju helt klart något man bör ta en titt på när man ändå börjar peta på servrar.

Dessa två klipp förklarar lite mer samt visar hur det hela installeras och används. Sista klippet visar en betydligt nyare version än den övre men tycker de kompletterade varandra rätt bra vid en snabbare överblick.

https://www.youtube.com/watch?v=ba3qqJI6ML4

https://www.youtube.com/watch?v=hS8qEtLr-eo

Allt som allt, du kan göra i princip allt du kan göra med en vanlig dator men mer ändå. Behovet och fantasin sätter gränserna i princip.

Har iofs redan en HP Microserver med ett flashat M1015-kort. Den kör idag ESXi 6 har har bl.a. FreeNAS virtuellt, dock inget utdelat än då jag saknar lite disk.

Permalänk
Medlem

Testar ESXi-6.5.0-4564106-standard nu via en upgrade och det verkar fungera på T20.
6.5 verkar dock kanske inte vara helt färdig dock så 6.0 är nog ett bättre val tills vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Testar ESXi-6.5.0-4564106-standard nu via en upgrade och det verkar fungera på T20.
6.5 verkar dock kanske inte vara helt färdig dock så 6.0 är nog ett bättre val tills vidare.

Blir att backa till 6an här med. Jävlar vad trasigt det verkar vara, får inte ens fart på en simpel Ubuntu-baserad VM.

Permalänk
Inaktiv

Så, någon dag senare har jag skrotat tanken att köra ESXi på denna. Just nu är det FreeNAS 9.10.x som körs iallafall tills vidare. Fungerar rätt bra och bortsett från när min raidz1 setup med fyra WD Red 4TB-diskar skriver så är den tyst. FreeNAS 10.x ser jag fram emot när den lämnar beta-stadiet, stödet för virtualisering ser ut att bli bättre där.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på ett pci-kort som ger 2 (eller 4) flera sata-portar? Behöver inte vara raid.

Skulle exempelvis detta funka?

"Startech 2 Port SATA 6 Gbps PCI Express SATA Controller Card"
https://www.dustinhome.se/product/5010823412/2-port-sata-6-gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Så, någon dag senare har jag skrotat tanken att köra ESXi på denna. Just nu är det FreeNAS 9.10.x som körs iallafall tills vidare. Fungerar rätt bra och bortsett från när min raidz1 setup med fyra WD Red 4TB-diskar skriver så är den tyst. FreeNAS 10.x ser jag fram emot när den lämnar beta-stadiet, stödet för virtualisering ser ut att bli bättre där.

Jag kör Esxi 6 utan problem på min. Vad är det som inte fungerar för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förhoppningsvis går det mesta att åtgärda om behov finnes, allt verkar följa standarder med T20 som tur är.

Är det standard mATX-moderkort, och passar vanliga 1150-kylare? Skulle ju vara en trevlig överraskning, Dell är väl annars väldigt sugna på att använda egna påhitt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nortish:

Jag kör Esxi 6 utan problem på min. Vad är det som inte fungerar för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en del konstigheter, mot för hur det fungerat på min gamla HP N54L, men det mest märkbara var att jag inte kunde tilldela lagringsenheter direkt till en VM utan fick förlita mig på RDM vilket jag gärna hade sluppit. Men om jag inte förstått fel så hade jag behövt ett separat kontrollerkort för att kunna tilldela lagring. Hade ont om tid så fick bli FreeNAS tills vidare.

Tanken är dock att min N54L ska köra FreeNAS men behöver ny bostad innan dess. Nog för att T20 knattrar när alla fyra WD Red 4TB skriver men N54L för ett helvetiskt oväsende oavsett vad den gör. Känns lite bortkastat med servern att bara köra FreeNAS på den, även om processorns prestanda är tacksam då jag kör Plex-pluginet som transcodar till mobil, surfplatta och Xbox One.
Dyker Dustins erbjudande på T20 upp igen (eller jag blir tillräckligt sugen) finns det förstås budget för att köpa en till. Men hade gärna använt min N54L för lagring. Kompakt och bra även om den förstås är rejält utdaterad.

Annars fungerar ESXi 6.x fint på din T20? Låter lovande det, när det blir dags igen.

Skrivet av micke90:

Är det standard mATX-moderkort, och passar vanliga 1150-kylare? Skulle ju vara en trevlig överraskning, Dell är väl annars väldigt sugna på att använda egna påhitt.

Hm, bra fråga det har jag inte tänkt på att kolla. En del egenheter har Dell helt klart för sig. Ström till lagringsenheter tas från moderkortet exempelvis. Ärligt talat kan jag tycka att HP hade tänkt till mer med N54L än vad Dell gjort med T20. Fast nu är N54L rätt special med förstås.

Permalänk
Medlem

Dell mobo
Vanligt mATX

Verkar ju hyfsat lika iaf. Ska ta och försöka mäta lite med photoshop senare Det känns som en sjukt intressant deal, men jag har lite krav på ljudnivå och jag tror inte riktigt att stock-kylaren klarar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke90:

Dell mobo
Vanligt mATX

Verkar ju hyfsat lika iaf. Ska ta och försöka mäta lite med photoshop senare Det känns som en sjukt intressant deal, men jag har lite krav på ljudnivå och jag tror inte riktigt att stock-kylaren klarar sig.

Min är iaf väldigt tyst. Bor i en nybyggd lägenhet och servern låter precis lite mer än vad ventilationen gör. Skulle utan tvekan kunna ha den i sovrummet och sova brevid den. Mina mekaniska diskar låter betydligt mer än fläktarna

Då har jag dock inte full load på den dygnet runt, den låter mer vid belastning insåg jag nu. Så det kan finnas en viss poäng med att skifta. Vill dock minnas att Dell körde specialkontakter på fläktarna, så du kanske får problem om moderkortet anser att där ej är en Dell(TM)-fläkt som snurrar, men någon annan får nog bekräfta detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micke90:

Dell mobo
Vanligt mATX

Verkar ju hyfsat lika iaf. Ska ta och försöka mäta lite med photoshop senare Det känns som en sjukt intressant deal, men jag har lite krav på ljudnivå och jag tror inte riktigt att stock-kylaren klarar sig.

Som gammal mATX-användare så ser det helt klart ut att följa mATX-formfaktorn.
Ingen ATX 24pin-kontakt för nätdelen dock, där kan det nog bli svårt. Först nu när jag ser nakna moderkortet som det slog mig.
Osäker på kylarfästet men ser rätt likt ut. Men skulle ju inte förvåna om det skiljer någon millimeter.

Kan nog vara en skaplig nackdel. Min T20 kan ge ett vibrerande ljud ibland, har inte haft tid eller tillfälle att felsöka. Kan vara någon lagringsenhet likaväl men första tanken när jag hörde det var nätdelen. Det är inte coil-whine eller liknande bör väl tilläggas. Eller knatter från raidz-volymen.

Skrivet av iDEOT:

Min är iaf väldigt tyst. Bor i en nybyggd lägenhet och servern låter precis lite mer än vad ventilationen gör. Skulle utan tvekan kunna ha den i sovrummet och sova brevid den. Mina mekaniska diskar låter betydligt mer än fläktarna

Då har jag dock inte full load på den dygnet runt, den låter mer vid belastning insåg jag nu. Så det kan finnas en viss poäng med att skifta. Vill dock minnas att Dell körde specialkontakter på fläktarna, så du kanske får problem om moderkortet anser att där ej är en Dell(TM)-fläkt som snurrar, men någon annan får nog bekräfta detta.

Jag håller med faktiskt, och då har jag rätt känslig hörsel. Mekaniska ljud, fläktar och hårddiskar i arbete, när jag ska sova kan vara rätt svårt men än så länge har jag bara behövt stänga av den en natt men då var jag förkyld och hade feber. Jag bor i en etta så den står fysiskt i samma rum, dock rätt många meter bort (motsatta hörnet av rummet) så avståndet dämpar lite.

Bör väl tilläggas att jag inte ens varit i närheten av min heller, FreeNAS står mest och idlar ändå. Mesta arbetet står RAM, lagringsenheter och nätverksinterfacet för. Mycket tystare än min HP N54L eller för den delen datorn i signaturen.

Du har rätt med fan headern, fem stift är inte direkt normalt. Känns som jag tar tillbaks att T20 var relativt enkel att underhålla, eller hur jag nu uttryckte mig.

Permalänk
Medlem

Vilken av märkningarna på lådan är det som är serienummeret?

Skickades från m.sweclockers.com