Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Åkte på tull.. :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast inte alltid. Köpte en dator för 5000kr från kina för två år sedan, blev ingen extra avgift på det.

Ja om tullen gör en miss kan man slippa undan men det är inget man ska räkna med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köpte hem G-Fuel från Usa förra veckan. Gick väll på en 6-800:- fick betala tull på en 120:- eller ngt tror jag.

Upp till 500:- är gratis. Allt över det får man väll förvänta sig att betala extra på. Tex en Jacka från USA för 3100:- hade jag aldrig trott "bara" kostade 3100:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Staten har jobbat hårt för att du ska njuta av din jacka.
Betala staten.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför han skall betala ca 50% av priset i tull dock.

Jag beställde en pryl för 4000(5000 inkl frakt) och tullen på den var bara ca 1000.

Permalänk
Medlem

Räknade med att det skulle va någon sorts av tullavgift eller förhandlingsavgift för det var från USA, betalade en ganska mycket för frakten med så trodde det skulle va några hundralappar max inte 1300kronor för en jacka som är värd 3100kr..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Jag ser inte varför han skall betala ca 50% av priset i tull dock.

Jag beställde en pryl för 4000(5000 inkl frakt) och tullen på den var bara ca 1000.

12% tull och 25% moms blir 40% påslag totalt.

Vad är det för pryl du jämför med? Annan tullsats?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Just kläder är tullen väldigt bra på att dra avgiter på så det åker man nästan alltid dit på inget konstigt egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Fast inte alltid. Köpte en dator för 5000kr från kina för två år sedan, blev ingen extra avgift på det.

Skrivet av Bemushroomed:

"alltid" har betalat tull kanske 3 ggr av runt 300 ggr..

Om man får hem en oförtullad vara så ska man enligt lag anmäla detta på egen hand, det är olagligt att inte göra det.

http://www.tullverket.se/nardubordehabetalatmenslapp.4.6ac2c8...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Om man får hem en oförtullad vara så ska man enligt lag anmäla detta på egen hand, det är olagligt att inte göra det.

http://www.tullverket.se/nardubordehabetalatmenslapp.4.6ac2c8...

Körde för fort förra veckan, ska jag gå o anmäla mig själv nu?

Och ja, jag håller gaffeln i högerhanden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eucalyptus:

Körde för fort förra veckan, ska jag gå o anmäla mig själv nu?

Och ja, jag håller gaffeln i högerhanden!

Säger inte vad du ska och inte ska göra, bara informerar. Sen är det väl bra om folk tänker på hur de formulerar sig så att inga inlägg här bryter mot §8.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tråkigt att du åkte på en oplanerad kostnad men tänk så här: Pengarna går oavkortat till människor i behov av stöd och hjälp. Utan den här typen av skatt skulle vi inte ha råd med badhus och sportarenor i samtliga svenska städer t ex.

Eller så går det till en Audi R8 och en lyxkåk i Fjollträsk. "Det är häftigt att betala skatt"
http://www.expressen.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Körde för fort förra veckan, ska jag gå o anmäla mig själv nu?

Och ja, jag håller gaffeln i högerhanden!

Kolla straffskalan när det gäller brott som involverar att lura staten på pengar. Jag momsa iallafall. Tänker inte gå dit som Al Capone gjorde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

I Finland kan man själv tulla in varan och slippa hanteringsavgiften. Jag blev alltid irriterad på detta förr och hade speditionsbolagen att skicka varan till närmaste tullkontor där jag hämtade ut dem. Nuförtiden går allt att sköta enkelt och smidigt över nätet dock. Sverige borde absolut införa något liknande, om det inte redan finns men postbolagen undviker att informera om den möjligheten p.g.a. enkla inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tråkigt att du åkte på en oplanerad kostnad men tänk så här: Pengarna går oavkortat till människor i behov av stöd och hjälp.

Oavkortat? Oj. Nej. Det går en hel del till byråkrati, trasiga upphandlingar, gnidna politiker, parasiter och annat drägg också. Tyvärr går en alldeles för liten del till hårt arbetande människor och folk som faktiskt behöver det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cRitZa:

Svensk moms och tull får man alltid betala, vissa produkter är tullfria från USA och kan vara bra att kolla upp, som t.ex. CPU:er

Vart kollar man upp om det är tullfria? Så det är ingen tull på CPU?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

***raderat***

Det är det deklarerade värdet som de går på, inte om det är gåva eller ej.

Många kinesiska säljare är öppna för tullbedrägerier men etablerade företag, i västländer, kan oftast inte agera på det viset då det slår tillbaka på dem i deras redovisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vart kollar man upp om det är tullfria? Så det är ingen tull på CPU?

Som nämnts tidigare i tråden så finns http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/... som en lättanvänd räknare för vanliga varor. Finns förstås även ett lätt kaotiskt register med alla tullsatser.

Värt att påpeka är att även om varan har 0% tull så tillkommer moms.

(Dvs även om CPUn är "tullfri" så kommer du vid förtullning få 25% påslag)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Oavkortat? Oj. Nej. Det går en hel del till byråkrati, trasiga upphandlingar, gnidna politiker, parasiter och annat drägg också. Tyvärr går en alldeles för liten del till hårt arbetande människor och folk som faktiskt behöver det.

Den du svarade måste ju ha varit ironisk, kan inte se det på annat sätt. Ju mer pengar staten får tag på desto "rikare" påstås Sverige vara och följdaktligen så slösas ännu mer pengar bort på rena idiotier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drcola:

Räknade med att det skulle va någon sorts av tullavgift eller förhandlingsavgift för det var från USA, betalade en ganska mycket för frakten med så trodde det skulle va några hundralappar max inte 1300kronor för en jacka som är värd 3100kr..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var ju dumt att du räknade med det istället för att spendera fem minuter på att kolla upp det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt utifrån min erfarenhet, så är det tull på varor värda över 500 kr och som kommer från ett land utanför EU. Moms ska man alltid betala oavsett.

Får man det skickat som ett vanligt postpaket så missas det ofta av tullen, men blir det levererat hem av ett bud så har de koll och fakturerar. Jag köper mest ovanliga smågrejer för 100-200 kr från Kina som är mycket dyrare i Sverige eller som inte finns alls. Jag köpte speciallampor för 650 kr en gång och fick 250 kr avgift så den sändningen blev inte så billig i slutändan.

Permalänk
Medlem

@superegg: ring tullverket o kolla

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska bli spännande att se vad den trumpne ledaren i väst gör för vem har väl dött av lite tull, lets make America great again och det kan man tex göra genom att lägga 45 % tull på varor från Kina, kineserna lär älska det och frågan är vad de gör med sina produkter, kommer de att sälja dem på andra ställen och hur kommer det i så fall att påverka exporten från USA ...
Ska bli intressant att se om han lyckas driva igenom sina tullmurar, 45 % mot Kina och 35% mot Mexico.

Skrivet av Frux:

Om jag har förstått det rätt utifrån min erfarenhet, så är det tull på varor värda över 500 kr och som kommer från ett land utanför EU. Moms ska man alltid betala oavsett.

Får man det skickat som ett vanligt postpaket så missas det ofta av tullen, men blir det levererat hem av ett bud så har de koll och fakturerar. Jag köper mest ovanliga smågrejer för 100-200 kr från Kina som är mycket dyrare i Sverige eller som inte finns alls. Jag köpte speciallampor för 650 kr en gång och fick 250 kr avgift så den sändningen blev inte så billig i slutändan.

Nej det finns frihandelsavtal med vissa länder också utanför EU och då är det tullfritt även vid handel med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att handla via eBay eller Amazon då dessa i dagsläget har möjigheterna att direkt betala frakt och import avgifter så att du kan se hela priset med en gång. Visserligen kan det bli lite dyrare än att göra uträkning och anmälningen själv till tullverket, men billigare än att åka på det i efterhand.

Det har i alla fall varit min erfarenhet. Min första tull smäll var också från USA och efter det så pluggade jag också in vad som gäller och det är inget kul att meckla med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast inte alltid. Köpte en dator för 5000kr från kina för två år sedan, blev ingen extra avgift på det.

Man åker alltid på tull om varor skickas med UPS, DHL EMS etc. Kan slinka igenom om skickas med Kinas vanliga fraktsätt och det är ingen garanti att det alltid gör det.

Enligt tullguiden så stämmer det 1300kr i avgift. http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsguidenraknautdinvaraskostnad.4.7df61c5915510cfe9e710532.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Körde för fort förra veckan, ska jag gå o anmäla mig själv nu?

Och ja, jag håller gaffeln i högerhanden!

Visst, klart ingen normalt funtad människa skulle göra det frivilligt, men en person jag känner litet på ett annat forum åkte dit riktigt ordentligt på en batch grejer från Kina för några år sedan på grund av detta, slutade med att han blev skyldig en i sammanhanget rent ofantlig mängd pengar. så detta är inget man skall ta för givet.. -

Edit, tippar på att detta mest är tänkt för företag och motsvarande som anmäler själva för att kunna redovisa, men lagen gäller som sagt även privatpersoner, vilket många inte tänker på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Detta är också varför jag faktiskt vill ha EU som stormakt, för desto fler länder vi får in, desto mer kan vi också sätta press på att få bra priser inom EU, utan tull, moms osv kommer i efterhand, då det skattas direkt, och ingen tull finns. Ja.. det blir mer konkurrens, men det kan vara till en fördel för slutkunderna också.

Så nästa gång TS... leta efter samma jacka inom EU istället. Kommer det inom EU, så tillkommer inte extra avgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tråkigt att du åkte på en oplanerad kostnad men tänk så här: Pengarna går oavkortat till människor i behov av stöd och hjälp. Utan den här typen av skatt skulle vi inte ha råd med badhus och sportarenor i samtliga svenska städer t ex.

och tullverket skulle inte ha nåt att göra, de skulle gå arbetslösa och bli tvungna att gå på soc vilket skulle dra ner sveriges ekonomi dubbelt upp. Det skulle innebära högre skatter till alla, barnfamiljer skulle inte längre ha råd att bo där de bor, barnen skulle växa upp i slummen och bli småkriminella gangsters, skatten skulle höjas ännu mer pga polisen och sjukhusen skulle ha mer jobb. Sverige skulle möta en mörkare och deppigare framtid.

Så tack trådskaparen, dina 1400 kr räddar många liv.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Det stör mig också en del att det är sådan pålaga vid handel från USA också, Asien har jag lättare att förstå pålagan.

Jag beställer normalt i princip enbart varor som inte går att få tag på i Europa av likvärdig kvalitet eller utförande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Körde för fort förra veckan, ska jag gå o anmäla mig själv nu?

Och ja, jag håller gaffeln i högerhanden!

Fast nu finns det ju ingen lag som säger att du ska anmäla dig själv om du kört för fort.
Dock finns det andra lagar som säger att du måste redovisa/deklarera/anmäla andra saker.

Till exempel är du skyldig att redovisa dina intäkter. Du är även skyldig att anmäla vissa typer av (grova) brott, något man alltså kan bli åtalad för. Så istället för att slänga ur dig en löjlig kommentar kan du kanske inse att du ibland har en plikt att redovisa/deklarera/anmäla!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Detta är också varför jag faktiskt vill ha EU som stormakt, för desto fler länder vi får in, desto mer kan vi också sätta press på att få bra priser inom EU, utan tull, moms osv kommer i efterhand, då det skattas direkt, och ingen tull finns. Ja.. det blir mer konkurrens, men det kan vara till en fördel för slutkunderna också.

Så nästa gång TS... leta efter samma jacka inom EU istället. Kommer det inom EU, så tillkommer inte extra avgifterna.

Det förekommer ingen tull i EU, men du slipper inte undan den svenska momsen om ett företag säljer för mer än 250000 kr. Momsens föregångare OMS skulle vara en tillfällig skatt. Problemet med olika skattesatser i medlemsstaterna i EU är de kanibaliserar varandra. Se exemplet med svenskproducerat öl som skickas till Tyskland bara för att hämtas hem av svenskar.