Vilken formfaktor föredrar ni?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Jag gillar idén av itx formfaktorn men då det inte finns ett bra inbyggt ljudkort på något moderkort ännu så fortsätter jag köra med mitt Asus STX Essence & därmed får det bli ett mATX chassi för min del. Har en Ganska liten låda - Bitfenix Colossus mATX och jag har en bärsele från mitt gamla Antec LanBoy som fungerar utmärkt att förflytta lådan med, hade såklart föredragit en lite mindre plåtburk men som sagt vill jag kunna ha ett ljudkort som inte är externt, inte minst då min budget inte räcker för att köpa både mitx och ett bra externt ljudkort just nu, det är helt enkelt en dyrare lösning när jag redan har ett bra ljudkort.

Flyttar kanske datorn 10-20 gånger om året och då kör jag bil, att bära datorn från lägenheten går utmärkt med 1 hand.

Lagringen utöver ssd'er har jag i ett Fractal design XL, aka min nas/server. 12 3,5" platser räcker långt.

Någon speciell anledning till att du måste ha inbyggt ljudkort? Många tycks välja externt ljud nu på senare år. Något jag själv kommer göra bara jag bestämt mig för exakt vad jag ska använda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Någon speciell anledning till att du måste ha inbyggt ljudkort? Många tycks välja externt ljud nu på senare år. Något jag själv kommer göra bara jag bestämt mig för exakt vad jag ska använda.

Framförallt min ekonomi - jag har ett bra ljudkort och ett matx chassi med nätagg - behövde ny processor, moderkort & ram - valde att prioritera prestanda över formfaktorn med min budget. Hade gärna tagit ett itx system med ett externt ljudkort men det skulle förmodligen gå på minst 3000kr mer.

Det får bli ITX nästa gång jag byter dator helt enkelt. Men som sagt, lådan är på 250 x 330 x 374mm vilket för mig är helt acceptabelt då jag har plats för datorn under skrivbordet & det är inga större problem att frakta lådan med en bärsele dom gångerna jag gör det. Självklart hade det varit trevligare med något i form utav 158 x 275 x 242 mm som t ex lian li chassit TU100 har, men jag har helt enkelt inte råd med en sådan lösning.

Permalänk
Medlem

Håller med Anders om att 10GB LAN hade varit trevligt. Är själv inte intresserad av det potentiella strulet med att köra två grafikkort, så för mig så räcker ett bra MITX-kort till mer än väl.

Gillar också att ha all lagring centralt i Server, NAS och molnet, så en M2-enhet, och eventuellt en enda 3,5" snurrdisk räcker mer än väl (om ens det behövs).

@cider123: Kör med USB-ljudkort (som alla andra jag känner). Det är så i princip alla musiker och även studios kör. Är en fördel att man slipper störningar ifrån CPU/GPU på insidan i datorn, genom att ha ljudkorten isolerat ifrån det på utsidan. Har själv kört så sedan 20 år tillbaka och fungerar utmärkt. Är även mer flexibelt och lätt att flytta runt ljudkort, och även användas med bärbara datorer. Finns ingen anledning att köra internt ljudkort (om man inte som du redan råkar har det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Framförallt min ekonomi - jag har ett bra ljudkort och ett matx chassi med nätagg - behövde ny processor, moderkort & ram - valde att prioritera prestanda över formfaktorn med min budget. Hade gärna tagit ett itx system med ett externt ljudkort men det skulle förmodligen gå på minst 3000kr mer.

Det får bli ITX nästa gång jag byter dator helt enkelt. Men som sagt, lådan är på 250 x 330 x 374mm vilket för mig är helt acceptabelt då jag har plats för datorn under skrivbordet & det är inga större problem att frakta lådan med en bärsele dom gångerna jag gör det. Självklart hade det varit trevligare med något i form utav 158 x 275 x 242 mm som t ex lian li chassit TU100 har, men jag har helt enkelt inte råd med en sådan lösning.

Låter vettigt. Var mest nyfiken på motiveringen, det blir ju ändå en del pengar för att byta. Nu har jag inga siffror, statistik eller liknande att gå på men försäljningen av DAC'ar verkar gå rätt bra, medans försäljningen av ljudkort verkar sjunka. Även de inbyggda lösningarna på moderkorten är klart bättre än vad de var vid millenieskiftet då man mest bara fick ut oväsen. nForce 2-moderkorten för Socket A med SoundStorm var ett undantag vid tidpunkten, men det var samtidigt ett något år in i 2000-talet.

Med tanke på chassits namn så var den rätt kompakt ändå. Många mATX-chassin är ju betydligt större idag tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Jag får nog slå ett slag för E-ATX. Uppskattar storleken, och utrymmet som både moderskeppet och chassit ger. Det är ett nöje att bygga med.

Ska bli lite intressant och se om det kommer några nya dubbel socket moderkort nu när det kommer nytt från både AMD och Intel i år.

Permalänk
Medlem

Gick precis ner från ATX till mATX och är mycket nöjd, ATX började kännas för stort då jag vill relativt lätt kunna flytta datorn mellan hemmet och sommarstugan om man ska vara borta under längre tid så man kan spela under regn och så Funderade på ITX men kändes lite jobbigt att bygga i riktigt små chassin+sämre kylning och de större ITX som Define nano S känder inte värt det i jämförselse med mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ursäkta min okunnighet men använder inte en HBA en PCI plats?
Med en sådan lösning begränsar du dig till det inbyggda grafikkortet.

Därav "(utan grafikkort)".

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Thunderbolt är det få Mini-ITX moderkort som har. Då begränsar du dig väldigt i valet av moderkort.

Då är det en begränsning av urvalet, inte en praktisk begränsning av att tekniken inte finns tillgänglig på mITX-moderkort.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En NAS blir en mycket mer kostsam lösning än att ha HDD i maskinen.

Du har hävdat att det blir ett problem om man behöver masslagring till sitt mITX-bygge. Jag har gett tre olika lösningar på där masslagring + mITX går att kombinera ändå.

Står man i valet och kvalet att bygga en mITX-dator där man behöver ett grafikkort och 12st HDD-platser så får man nog backa några steg och se över sina prioriteringar. Det är 2017, masslagring på speldatorer är fullständigt förlegat.

Skrivet av anon5930:

Dock hade jag gärna sett att 10GBe skulle bli vanligare på konsumentprylar. Eller en annan mer konsumentinriktad lösning för snabbare nätverk. GigabitLAN har funnits väldigt länge och med tanke på de hastigheter dagens lagring är uppe i så behövs något snabbare alternativ.

Vill också att 10GbE ska bli den nya standarden, vi har haft 1GbE ett bra tag nu.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Be Quiet! Dark Rock TF[/url] är dock väldigt dyr om du tittar på att köpa den.
Dock så presterar den därefter också!
Jag hade turen att hitta en på Inet Fyndhörnan Ringön för ett överkomligt pris.

Den var i dyraste laget. Känner du till några mer värdeorienterade kylare i den storleken? Blir lite off-topic men men

Har kollat på fractal design mini C också, ser riktigt prisvärt ut. Synd bara att jag är så less på r4:ans design, tråkigt att skaffa lillebrorsan så att säga

Permalänk
Medlem

Kör E-ATX men är sugen på att gå ner till mATX. Får bli efter man har studerat klart så man har råd att byta ut allt samtidigt

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

ATX eller e-ATX i Fulltower låda is the way to go
Synd att e-ATX är så sällsynt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

Har en sådan men utan fönster, 4770k och ett 980ti intryck och det duger väl för mina behov idag, kan spela det mesta med helt ok fps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

@cider123: Kör med USB-ljudkort (som alla andra jag känner). Det är så i princip alla musiker och även studios kör. Är en fördel att man slipper störningar ifrån CPU/GPU på insidan i datorn, genom att ha ljudkorten isolerat ifrån det på utsidan. Har själv kört så sedan 20 år tillbaka och fungerar utmärkt. Är även mer flexibelt och lätt att flytta runt ljudkort, och även användas med bärbara datorer. Finns ingen anledning att köra internt ljudkort (om man inte som du redan råkar har det).

Jo absolut, det är smidigt med en DAC och det lär vara nästa steget i min setup när jag skiftar till ITX om några år. Vet inte riktigt vad jag ska säga om störningar från CPU/GPU men har aldrig upplevt något sådant med mitt Xonar Essence STX;

"EMI and shielding seals all analog output signals perfectly from noise, offering distortion-free audio enjoyment, High quality DAC, A high-quality TI TPA6120A2 headphone driver supports headphones up to 600ohms of impendence with lower than 0.001% distortion."

Kan inte säga annat än att jag är helnöjd med mitt ljudkort tillsammans med mina Denon AH-D2000, en mycket schysst kombination.
Sidenote; Köpte nya hörlurskuddar med memory foam & fårskinn; underbart trevlig upplevelse som tack vare bättre passform runt öronen skapar ännu tightare air-seal och gör ljudet än bättre! Verkligen värt pengarna och något jag kan rekommendera alla er ljudälskare! (finns till ett par olika lurar) http://dekoniaudio.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brummond:

Gick precis ner från ATX till mATX och är mycket nöjd, ATX började kännas för stort då jag vill relativt lätt kunna flytta datorn mellan hemmet och sommarstugan om man ska vara borta under längre tid så man kan spela under regn och så Funderade på ITX men kändes lite jobbigt att bygga i riktigt små chassin+sämre kylning och de större ITX som Define nano S känder inte värt det i jämförselse med mATX

Du har inte funderat på någon form av bärbar speldator? Vore nog inget dumt köp även om de är dyrare (och perverterat dyra om man kollar på GTX 1070 och uppåt) men de lite långsammare modeller bör ha tillräckligt med prestanda för att täcka de flesta behoven.

Jag slog till på Lenovo Ideapad 700-15ISK alldeles innan jul och dess förhållandevis mediokra GTX 950m imponerar ändå sett till vad den faktiskt kan leverera. Inget jag byter ut en stationär dator för men när många nyare spel går att spela utan större problem med sänkta grafikinställningar (GTA V går riktigt bra, Witcher 3 är nästan ospelbart) så kan nog detta vara ett alternativ att fundera på. En dator med ett x60 utan "m" vore nog vettigt att sikta in sig på, vilket kan dra iväg priset också samtidigt. Eller invänta AMD's nya produkter förstås, mobil RyZen samt Vega. Men är ju ett bra tag innan vi ser specifikt Vega.

Skulle faktiskt rekommendera att titta lite närmare på bärbara speldatorer då de nästan känns vettiga idag. När jag senast kollade på bärbara speldatorer (2009 eller så, Geforce 9600 var rätt vanlig i dessa då) så var det datorer som åldrades väldigt fort och där man då blev låst med en omständig speldator som ändå inte gick att uppgradera.

Skrivet av Afrasbaba:

Vill också att 10GbE ska bli den nya standarden, vi har haft 1GbE ett bra tag nu.

En billigare lösning med 5GbE hade varit acceptabelt med i mitt tycke, fortfarande en hastighetsökning och kanske det skulle göra routrar och liknande billigare. Men när man ändå håller på kan man gott ta i lite.

Viljan att låta konsumenter få använda 10GbE har varit minimal, även om det verkar röra sig lite sett till gränssnitt. Men de flesta av oss som räknar oss som mer krävande användare/entusiaster har en del datorer/servrar/etc att vilja koppla ihop och då behövs även switchar/routrar som inte kostar en förmögenhet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har inte funderat på någon form av bärbar speldator? Vore nog inget dumt köp även om de är dyrare (och perverterat dyra om man kollar på GTX 1070 och uppåt) men de lite långsammare modeller bör ha tillräckligt med prestanda för att täcka de flesta behoven.

Funderat på det men gillar att kunna uppgradera och bygga när jag kan och då jag har skärm och så där nere så är det inte mycket och släpa ner om man ska vara där under längre perioder Och så klart är det ju mer "bang for the bucks" med stationär, specielt om man köper på marknaden här på sweclockers som jag gör för det mesta om något behöver upgraderas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brummond:

Funderat på det men gillar att kunna uppgradera och bygga när jag kan och då jag har skärm och så där nere så är det inte mycket och släpa ner om man ska vara där under längre perioder Och så klart är det ju mer "bang for the bucks" med stationär, specielt om man köper på marknaden här på sweclockers som jag gör för det mesta om något behöver upgraderas

Har du övrig utrustning på plats så är ett m-ITX system klart vettigare. Samt möjligheten att kunna byta delar vid behov förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du övrig utrustning på plats så är ett m-ITX system klart vettigare. Samt möjligheten att kunna byta delar vid behov förstås.

Blir kanske nästa bygge om några år men just nu är jag som sagt väldigt nöjd med mitt node 804.

Permalänk
Inaktiv

Ju större destu bättre, bland vanliga konsumentmoderbord är E-ATX en klassiker.
Jag skulle dock aldrig få för mig att privat köpa någon ovanlig moderkort, då det resulterar i mycket högre pris och mindre användarskara som testar.

Ett bra konsumentmoderkort bör enligt mig ha
1 seriell port (RS232)
8 st platser för ram
Så många usb C (3.1 Gen 2 som möjligt)
Stöd för dubbla grafikkort, vissa kräver dock mer.
Minst 2st m.2 nvme platser
Gärna några U.2 portar
Så många sata som möjligt.
Raid, även om det ska suga på moderkorten säger vissa som köper svindyra externa.
Minst 2st ethernet, gärna 10Gbit vardera. (finns det med dubbla i denna hastighet än?)
Inbyggt Ljudkort, finns väl nästan ingen utan idag.

Går man över till lite mer prousers, lägg till ECC och stöd för fler cpuer, samt nätaggregat redundans. Sedan allt annat som behövs som jag inte kan något om.

På tal om chassie så är rackmonterad respekt, min ekonomi pallar dock ej det. Dessutom vill jag ha lite tystare maskin än vad de brukar vara.

Nå vad jag senare köper till Ryzen så får jag göra avkall, men var enda sak som försvinner blir ett minus i valet. Och den med mest poäng bli slutligen mitt val. Jag köper dock inte på något sätt ett ovanligt moderkort från en okänd tillverkare.

*edit*
Alltså kommer man hem till någon tjej i fyllan och ser att hennes dator sitter i ett sådant här chassie så blir det kärlek vid första ögonkast som det heter:
http://www.canovate.com/wp-content/uploads/2014/09/Smart-Serv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

ATX eller e-ATX i Fulltower låda is the way to go
Synd att e-ATX är så sällsynt

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tycker E-ATX är sällsynt kan du försöka leta fram ett chassi för SWTX till mig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Jag har haft de flesta moderkorts formaten, mini-ITX och mini-ATX samt ATX, gick tillbaka till ATX då jag ska köra SLI.

Men i framtiden blir det mini-ATX format, i en mellanstor datorlåda, typ Define C eller NZXT Elit S340.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brummond:

Blir kanske nästa bygge om några år men just nu är jag som sagt väldigt nöjd med mitt node 804.

Låter bra det.

Skrivet av anon159643:

Ett bra konsumentmoderkort bör enligt mig ha
1 seriell port (RS232)
8 st platser för ram

Så många usb C (3.1 Gen 2 som möjligt)
Stöd för dubbla grafikkort, vissa kräver dock mer.
Minst 2st m.2 nvme platser
Gärna några U.2 portar
Så många sata som möjligt.
Raid, även om det ska suga på moderkorten säger vissa som köper svindyra externa.
Minst 2st ethernet, gärna 10Gbit vardera. (finns det med dubbla i denna hastighet än?)
Inbyggt Ljudkort, finns väl nästan ingen utan idag.

Går man över till lite mer prousers, lägg till ECC och stöd för fler cpuer, samt nätaggregat redundans. Sedan allt annat som behövs som jag inte kan något om.

Jag fetmarkerade allt som inte är konsumentinriktat utan minst prosumer eller avsett för professionella användare. Serieport behöver ingen vanlig konsument, 8 minnesplatser är galet overkill. 2st M.2 NVMe är extremt sällsynt, och dyrt. U.2 är ovanligt och dyrt. Många SATA-portar blir också ofta dyrt. Dubbla NIC's är inte superovanligt bland konsumentprylar även om det fortfarande är prosumer/pro-marknaden detta är relevant. Och är det ens en enda 10GbE-port så är det snordyrt.

Det sagt så behöver det inte vara så för all framtid, vissa av dessa saker, som M.2 och U.2 borde kunna bli vanligare. Speciellt i och med konkurrens från AMD. Är just detta jag kommer vilja vänta och se med RyZen, vad kan vi få se för roliga moderkort och features om man väntar lite? På Intel-sidan är det så snålt med allt, även om de kanske börjar lätta på restriktionerna något framöver.
Det stora problemet är den begränsade antalet PCI-e lanes främst Intels produkter har vilket gör att det är rätt begränsat.
Det enda moderkortet som ens har kombinationen 1 M.2, 1 U.2 och en 10GbE-port är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3911404

ECC är bara speciellt för Intel, det är en sak de vill ha betalt för. För AMD så har typ alla deras nuvarande processorer stöd. Jag är osäker på hur det ser ut för RyZen dock, vill helst ha ECC om möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Det enda moderkortet som ens har kombinationen 1 M.2, 1 U.2 och en 10GbE-port är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3911404

Det blir att ta fram både lödkolven och silvertejpen för att få Ryzen att fungera med denna moderkort.

Jag kommer få begränsa mig rejält i mina önskemål, man kan ej få allt.
Ryzen stöder troligen bara 64GB ram, då räcker 4 platser.
Det ska komma ett Asus moderkort med 5 GbE lan, det får duga
Seriellportar så har jag hur många såna adaptrar som helst.

ECC tror jag inte enbart är intel, men Ryzen lär ej få det.

Nå som i alltid får man göra det bästa och jag köper hellre ett jättepopulärt konsumentmoderkort som är vältestat, än ett okänd moderkort med allt det ovanför som kan vara hur instabil som helst.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Afrasbaba:

Du har hävdat att det blir ett problem om man behöver masslagring till sitt mITX-bygge.

Har hävdat att det blir ett problem om man av specifik anledning måste ha det internt.
Masslagring går bra i ett Mini-ITX bygge, finns Mini-ITX chassin med upp till sex 3,5" platser vad jag vet.
Det skulle vara om du skulle behöva mer än 60TB internt av någon anledning som det uppstår problem.
Det kallar jag väl mer för "enormlagring" eller något. XD

Herregud vad fint... 😍🤤
Älskar hur PSU:n sitter i botten till skillnad från mitt Lian-Li PC-Q10. Får det att se ut som en mini varriant av en midi-tower.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om du tycker E-ATX är sällsynt kan du försöka leta fram ett chassi för SWTX till mig.

Caselabs MAGNUM STH10 $699.95 - var ju inte gratis direkt.
http://www.caselabs-store.com/magnum-sth10/

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till detta

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204711-nzxt_...

Ganska litet o smidigt när det saknar 5.25" plats

Permalänk
Medlem

Själv gjorde jag mig av med min stationära gamla bettan på grund av platsbrist och har ännu inte skaffat någon ersättare. Går dagligen och klurar på om jag ska skaffa mig en bärbar, men det är ju så satans dyrt för att få någorlunda vettig prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Själv gjorde jag mig av med min stationära gamla bettan på grund av platsbrist och har ännu inte skaffat någon ersättare. Går dagligen och klurar på om jag ska skaffa mig en bärbar, men det är ju så satans dyrt för att få någorlunda vettig prestanda...

Finns många riktigt bra och hyfsade "bärbara" (även om jag ibland tycker att vissa av de större tyngre modellerna drar ut på den definitionen), men vill du ha något stationärt så finns ju också lite olika alternativ. Antingen så kan du köpa något kompakt ifrån tex. Asus, Dell, etc, eller så kan du bygga ihop något eget i ett litet SFX-chassi.

Det senare har ju fördelen att det garanterat är möjligt att välja komponenter fritt, och även att byta ut de efter hand (detta kan ju ofta vara en nackdel för bärbara datorer kan jag tycka om man är ute efter grafiskt väl presterande maskiner).

Själv så har jag kört på huvudsakligen bärbart de sista 20 åren, men det enda undantaget har varit just dedikerade spel-PC emellan varven. Senast för något år sedan så köpte jag SweCs kompakta spel/HTPC-dator ifrån Alina.

Själv så kommer jag under detta året bygga ihop ett ännu högre presterande system i Dans väldigt kompakta A4-chassi, och istället flytta SweC-datorn till biorummet. Återstår att se exakt vilka komponenter och kyllösningar det blir.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag bygger efter behov. Nu har jag en ITX burk eftersom jag i gamla lägenheten behövde ha datorn i tv bänken. Men jag funderar på att sätta över komponenterna i ett ATX chassi nu när jag har utrymme, så man får lite mer frihet med lagring osv.
Får jag välja fritt så är det ATX som gäller för då slipper man ångra sig i framtiden om man skulle få för sig att ha massor grafikkort osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon speciell anledning till att du måste ha inbyggt ljudkort? Många tycks välja externt ljud nu på senare år. Något jag själv kommer göra bara jag bestämt mig för exakt vad jag ska använda.

Beroende på hur man vill definiera externt, men jag använder ju ett Essence STX kort via PCI-e. Den är ju inte extern sett till att den sitter utanför chassit, men räknas väl ändå som ett externt kort då den inte är inbyggd i moderkortet.

Anledningen till den är ganska enkel; Svårt för ett moderkort att driva ett par 250 ohms DT 880 Pro Ljudskillnaden blir ganska enorm i mitt tycke, oavsett om det är spel eller musik (film går alltid via TVn).

För övrigt hade jag nog ändå kört på ett ATX-format på chassit, även om jag hade klarat mig på en m-ATX gällande moderkortet. Anledningen är enkel; att arbeta i m-ATX chassin är jobbigt och krångligt för mig med större händer och som faktiskt är lite halvklumpig. I vanliga ATX chassin har jag ibland råkat skära mig på ställen, min Define XL är stort nog för att jag ska kunna arbeta bekvämt i.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

ATX eller e-ATX i Fulltower låda is the way to go
Synd att e-ATX är så sällsynt

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag skulle kalla e-ATX för sällsynt. Finns en hel drös med chassin tar e-ATX.

https://www.inet.se/filter/415?sortColumn=Name&sortAscending=...

Undrar om nästan inte alla företag har en e-ATX modell i sina serier.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte om jag skulle kalla e-ATX för sällsynt. Finns en hel drös med chassin tar e-ATX.

https://www.inet.se/filter/415?sortColumn=Name&sortAscending=...

Undrar om nästan inte alla företag har en e-ATX modell i sina serier.

Jag menade E-ATX moderkort, inte chassin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350