Definitiv stereoanläggning.

Permalänk
Medlem

Definitiv stereoanläggning.

Har länge klurat på en ny stereoanläggning. Meningen är att den ska hålla och att jag ska vara tillfreds med den resten av livet därför vill jag inte köpa något jag inte blir helt nöjd med. Samtidigt får det naturligtvis inte bli hur dyrt som helst. I början funderade jag på en anläggning som kostade runt 2000 € men efter att ha läst runt och studerat mer är jag nu uppe i över 4500 € för att känna att jag förmodligen inte kommer att bli besviken. Har läst så mycket om högtalare som fått väldigt bra omdömen som är lite tunna i basen och förstärkare som fått väldigt bra recensioner som en del blivit besvikna på då de har ett för ljust och tunt ljud. Meningen är att anläggningen ska passa bra för all sorts musik. 4500 € är väldigt mycket pengar för mig och ungefär lika mycket jag skulle tänka mig att lägga på en ny bil. Därför är jag heller inte säker på att det blir något köp. Men jag undrar om det jag kommit fram till verkar vara helt idiotsäkert? Möjligen kompletterar jag med en media/streamer-spelare i framtiden.

Högtalare: Monitor Audio Silver 8 http://www.audiokauppa.fi/Monitor-Audio-S8-lattiakaiutinpari. Var även tidigare inne på Silver 6 men känner att risken att jag inte ska bli nöjd är mindre med dessa.

http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/monitor-audio-silver-8

Förstärkare: Yamaha A-S1100 http://www.audiokauppa.fi/Yamaha-A-S1100-stereovahvistin. Betydligt mer än jag först tänkt lägga på en förstärkare men den här känns säker efter att ha läst Ljud & Bilds recension.

http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/grupptest_8-integrerade-forstarkare/yamaha-a-s1100

http://www.testberichte.de/p/yamaha-tests/a-s1100-testbericht.html

CD-spelare: Marantz SA8005 http://www.audiokauppa.fi/Marantz-SA8005-SACD-soitin-USB-Dac. Var först inne på den billigare och även prisvinnande CD6006. Men en dubbelt så dyr spelare måste väl ändå vara bättre tänkte jag. Samtidigt har jag även läst att ljudet på vanliga CD-skivor blir bättre med en SACD-spelare. Yamaha har också en SACD-spelare, Yamaha CD-S2100, men 2300 € för en CD-spelare är alldeles för dyrt och känns inte som det skulle vara värt skillnaden.

http://www.i-fidelity.net/testberichte/hifi/marantz-sa8005/test.html

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hur mycket lyssningserfarenhet har du? Vad man gillar/nöjer sig med beror ofantligt mycket på en referensramar och vad man förväntar sig.

Jag har tänkt i liknande banor som du när jag var yngre. Jag köpte aldrig superdyra grejer eftersom jag till slut kom fram till att det var för mycket pengar. Det jag har köpt har jag alltid köpt olyssnat och jag har aldrig blivit besviken.

Nu, x antal år senare så är jag fortfarande nöjd, detta eftersom jag förlikat mig med att jag inte är någon finsmakare av rang. Jag blir också otroligt avtänd av allt mumbo-jumbo, alla superlativ och överdrifter som florerar bland hifi-intresserade. Jag har (nästan) slutat bry mig mao.

Med det i åtanke, spendera inte för mycket. Det måste inte alls bli billigare i längden för att man "slipper" uppgradera. Huruvida du kommer vilja uppgradera om några år, tror inte jag har särskilt mycket att göra med hur bra saker du köper nu, utan snarare hur du är som person och hur mycket pengar du har tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat, provlyssna och inse att dyrare inte betyder bättre. Vet du inte vad du gillar ljudmässigt så kommer vilket köp du än gör vara långt från idiotsäkert. Många recensioner är så fyllda av dravel att de sällan ger en fingervisning om man gillar det eller inte. Läs hellre användarrecensioner i så fall. Spontant skulle jag rekommendera att du kanske börjar med en billigare lösning (man kan få riktigt mycket ljud för under 10k, även om du köper nytt) och se vad du tycker. Vill du byta i framtiden så är det bara att byta in grejerna i butiken.

Permalänk
Medlem

Håller bitvis med där faktiskt, har haft många anläggningar med förstärkare i olika prisklasser, men ändå inget överdrivet dyrt (sub 15k på förstärkarna).

Idag sitter jag med ett nästan helt hembyggt system som gått genom ett par iterationer. Högtalarna har jag byggt själv och förfinat filtret på själv efter eget tycke och egna simuleringar och mätningar. Förstärkaren har jag byggt själv likaså, kör rumskorrigering via en DSP med externa DACar. Subbarna är hemmanbyggda likaså, dessa drivs dock av ett rackmonterat PA-steg på betydligt fler watt normala 'hifi' förstärkare kan leverera. Är jag mer nöjd nu än innan? Jadå, inga klagomål här, har aldrig riktigt haft några större klagomål på mina stereos riktigt. De 'roligaste' högtalarna jag ägt var nog de billigaste också. Ett par golvare från tyska Heco som passade min musikstil och rum väldigt bra vid tillfället. Är detta min sista stereo? Knappast!

Poängen är nog mest den att du kan få utmärkt ljud även utan en förstärkare för 17000 och golvare för lika mycket. Tar min hemmabyggda förstärkare för 900kr över någon av mina tidigare, enda nackdelen är väl att den får slut på effekt innan slutsteget till subbarna, men det skyller jag på den låga känsligheten på mina frontar. Så lyssna på lite system och se vad just du gillar, har haft högtalare för dyra pengar som låtit rent ut sagt otrevligt i mina öron. Smaksak? Självklart! Och rummet som spelar roll, glöm för allt i världen inte rummet! En DSP och ett behandlat rum är nog det som gjort mest för min stereo näst efter två rejäla subbar till film och riktigt dunkadunka vid behov.

Summa summarum efter allt svammel; Lyssna! Lyssna! Lyssna! Köp inte blint och tro du blir nöjd för att du kastar ut 45 lakan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra anläggning som jag haft sådär 15 år. Den skulle i dagens pengar väl kostat 1000-1500€. Den duger men saknar ändå den där wow-upplevelsen. Bl.a. annat saknar högtalarna riktigt basdjup då det är stativhögtalare. Nästan så att jag ibland föredrar ljudet jag får vid datorn med mitt enkla 2.1 system och inställd equalizer. Det är nog wow-upplevelsen jag saknar. En del inspelningar kan dock låta rätt bra som har mycket bas och stor dynamik och så men den där totala fascinationen saknas. Om jag köper en ny anläggning så är det definitivt den sista jag köper förutsatt att ingen komponent går sönder med åren eller jag vinner på lotto. Om jag köper en ny anläggning har jag även för avsikt att skänka min nuvarande anläggning till min systers familj.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Tyvärr är utbudet på begagnatmarknaden rätt klent här i Finland. Åtminstone om man ska köpa privat. Den saken har jag kollat. Ligger tyvärr heller ingen välsorterad hifi-butik i min närhet. För de komponenter jag valt ut så har jag även läst användarrecensioner. Också på grund av användarrecensioner jag valt bort en hel del andra lösningar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@roxkz: Tyvärr har jag ingen välsorterad hifi-butik i närheten. Får väl ta kontakt och komma överens om en provlyssning även om det innebär en bilresa på några 100 km.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Spendera majoriteten av pengarna på högtalare. En förstärkare för 6-10k räcker långt. Köp INTE en dyr cd-spelare. Har du redan en dvd-spelare eller dyl. funkar det fint. Spendera minimalt på en cd.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som om du helt missat kablarna.
Du hittar de bästa här https://www.referenceaudio.se/produkter/kategori/ljud/kablar

Permalänk
Medlem

Sen skulle jag köpa en subwoofer. Ingen av de högtalarna kommer att ge dig tillräckligt med djupbas.
En klipsch 112 eller 115 kan du hitta för ca 4-6k (se tyska amazon)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

Det verkar som om du helt missat kablarna.
Du hittar de bästa här https://www.referenceaudio.se/produkter/kategori/ljud/kablar
Ubbe

Men börja inte trolla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Spendera majoriteten av pengarna på högtalare. En förstärkare för 6-10k räcker långt. Köp INTE en dyr cd-spelare. Har du redan en dvd-spelare eller dyl. funkar det fint. Spendera minimalt på en cd.

Med reservation för att det är en hyfsad DVD-spelare i så fall. Jag körde via en Panasonic som hade några år på nacken och kostade kring 2000 kronor då, och det lät banne mig inte roligt. Högljudd var den dessutom. Som allt annat: provlyssna dig fram till vad du gillar.

Lägg inte heller 6k på en kass sub från Klipsch, utan satsa på en från Veloyne eller SVS istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen:
Ett varningens finger - titta inte på prislappen utan lyssna på dina öron. Vet att det kan vara svårt, att man tror att man inte kan vara nöjd med en högtalare för halva priset etc. Jag har en 3.0 uppsättning för 180 000kr hemma och jag är inte nöjd. Men det har inte med anläggningen att göra (helt och hållet) utan även rummet spelar stor roll, att tiden inte finns just nu att nyttja det till fullo etc. Jag skulle rekommendera att istället för att blåsa iväg 50 000kr på en anläggning, satsa på kanske 25-35 000kr och lägg tid och pengar på att anpassa rummet/hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Spendera majoriteten av pengarna på högtalare. En förstärkare för 6-10k räcker långt. Köp INTE en dyr cd-spelare. Har du redan en dvd-spelare eller dyl. funkar det fint. Spendera minimalt på en cd.

På svaret om att inte köpa en bra CD spelare säger jag fel.

Så klart kommer dvd spelaren fungera som du är inne på däremot hatererar dvd spelaren 2 uppgifter att spela upp ljud och bild medan CD spelaren är enbart ämnad för ljudet. Det hela medför till att CD spelare hanterar CD formatet bättre. Sedan när man går upp i pris är själva drivverket på en helt annan nivå. För att matcha skulle jag vilja säga att det behövs en utav de bättre Oppo modellerna. Sedan DAC:en som sitter i dvd är utav medioker kvalitet även fast vissa utav oss människor inte hör/ser skillnaden. En annan sak är också att en didkerad CD spelare utav den bättre sorten har stöd för jitter och yttre påfrestningar från stötar fast åter igen det är ju någon som kanske i dina öron är mumbo jumbo. Det hjälper även fast det inte syns. Till sist det är en helt oerhört fantastisk känsla att ha en finare CD spelare än en medioker dvd spelare. Talar utifrån erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@oatp1b1: Tyvärr är utbudet på begagnatmarknaden rätt klent här i Finland. Åtminstone om man ska köpa privat. Den saken har jag kollat. Ligger tyvärr heller ingen välsorterad hifi-butik i min närhet. För de komponenter jag valt ut så har jag även läst användarrecensioner. Också på grund av användarrecensioner jag valt bort en hel del andra lösningar.

Om du bor i Finland borde du kunna lyssna på Amphion.

Inte för att vara den. Frågan du kanske skall ställa dig själv. Vad vill du ha kvalitet eller kvantitet.

Sedan ställer jag mig alltid frågandes vad är speciellt att ljudet måste ha mycket bas. Det mesta utav bra musik som inte består utav en datagjord melodislinga har sällan någon 20hertz bas så länge man inte lyssnar på jazz/opera där musikern kan använda vissa speciella musikinstrument.

Tunt kan betyda många saker när det handlar om en recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har länge undrat hur folk kan spendera sådana stora summor på stereoanläggningar?

Nu har jag förvisso själv ägt dyra Monitor Audio-högtalare och Marantz-förstärkare. Men de är sedan länge utbytta mot avsevärt billigare begagnade saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

På svaret om att inte köpa en bra CD spelare säger jag fel.

Så klart kommer dvd spelaren fungera som du är inne på däremot hatererar dvd spelaren 2 uppgifter att spela upp ljud och bild medan CD spelaren är enbart ämnad för ljudet. Det hela medför till att CD spelare hanterar CD formatet bättre. Sedan när man går upp i pris är själva drivverket på en helt annan nivå. För att matcha skulle jag vilja säga att det behövs en utav de bättre Oppo modellerna. Sedan DAC:en som sitter i dvd är utav medioker kvalitet även fast vissa utav oss människor inte hör/ser skillnaden. En annan sak är också att en didkerad CD spelare utav den bättre sorten har stöd för jitter och yttre påfrestningar från stötar fast åter igen det är ju någon som kanske i dina öron är mumbo jumbo. Det hjälper även fast det inte syns. Till sist det är en helt oerhört fantastisk känsla att ha en finare CD spelare än en medioker dvd spelare. Talar utifrån erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Dvd-spelare var en underdrift knaske, men behöver definitivt inte en CD för 10k.. Du får något hyggligt för 2-4k.

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar totalt missa det viktigaste, akustiken, har du ett bra rum eller ska du bygga ett ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte så mycket jag kan göra åt rummet. Det är fullmöblerat och går inte att ändra till det bättre om man vill utnyttja rummet på bästa sett. Sen finns det betydligt fler möjligheter i framtiden om jag blir ensam i huset (bor med min mamma som är 70 år). Visst kan man tycka att det borde räcka med en billigare förstärkare men samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Har t.ex. tittat på Marantz PM6006 för 599 € som fått väldigt bra om dömen men den är bara 45W & 8 Ohm per kanal och då känns det som att man borde hitta ett par rätt lättdrivna högtalare. Har även funderat på Cambridge Audio CXA60, 60W & 8Ohm per kanal, som även den fått väldigt bra recensioner men sen har jag läst många omdömen där den kritiseras för att ha ett väldigt tunt och ljust ljud. Så den tycks var väldigt känslig för vilka högtalare den kombineras med. Har även funderat Yamaha A-S701 men A-S1100 känns mer gedigen och definitiv. Har även funderat på billigare högtalare men verkar som alla bra högtalare är bra för priset de har så tänkt att dyre högtalare som är bra för priset måste vara bättre. Högtalarna är också den viktigaste komponenten i hela anläggningen så känns inte som att det är värt att snåla med dem. När det gäller CD-spelare kan man tycka att det skulle dug a med billigast bästa men verkar vara väldigt olika hur bra det analoga ljudet är beroende på D/A-omvandlare osv. Tyvärr har förstärkaren inga digitala ingångar så man är helt beroende av D/A-omvandlare osv. i själva CD-spelaren.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tyvärr är det inte så mycket jag kan göra åt rummet. Det är fullmöblerat och går inte att ändra till det bättre om man vill utnyttja rummet på bästa sett. Sen finns det betydligt fler möjligheter i framtiden om jag blir ensam i huset (bor med min mamma som är 70 år). Visst kan man tycka att det borde räcka med en billigare förstärkare men samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Har t.ex. tittat på Marantz PM6006 för 599 € som fått väldigt bra om dömen men den är bara 45W & 8 Ohm per kanal och då känns det som att man borde hitta ett par rätt lättdrivna högtalare. Har även funderat på Cambridge Audio CXA60, 60W & 8Ohm per kanal, som även den fått väldigt bra recensioner men sen har jag läst många omdömen där den kritiseras för att ha ett väldigt tunt och ljust ljud. Så den tycks var väldigt känslig för vilka högtalare den kombineras med. Har även funderat Yamaha A-S701 men A-S1100 känns mer gedigen och definitiv. Har även funderat på billigare högtalare men verkar som alla bra högtalare är bra för priset de har så tänkt att dyre högtalare som är bra för priset måste vara bättre. Högtalarna är också den viktigaste komponenten i hela anläggningen så känns inte som att det är värt att snåla med dem. När det gäller CD-spelare kan man tycka att det skulle dug a med billigast bästa men verkar vara väldigt olika hur bra det analoga ljudet är beroende på D/A-omvandlare osv. Tyvärr har förstärkaren inga digitala ingångar så man är helt beroende av D/A-omvandlare osv. i själva CD-spelaren.

Kommer du verkligen att spela cd skivor ? Jag föredrar cd eller dvd om jag köper musik men jag spelar aldrig skivorna utan man rippar dem till flac, skivorna är bara en backup. Jag tror inte det är många som verkligen spelar skivor idag, personligen så är det nig 15 år sedan jag slutade att använda skivorna och gick över till att ha datorn som signalkälla, det ger dessutom mer möjligheter tex bra eq och dspfunktioner som rumskompensering utan att det kostar nått särskilt, en bra dac med bra (helst analog) nivåkontroll är väl vad de flesta använder idag för det är ju smidigt att ha alla skivor lättillgängliga i flacformat.
Jag gillar däremot inte strömning särskilt mycket men en del uppskattar ju även sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer du verkligen att spela cd skivor ? Jag föredrar cd eller dvd om jag köper musik men jag spelar aldrig skivorna utan man rippar dem till flac, skivorna är bara en backup. Jag tror inte det är många som verkligen spelar skivor idag, personligen så är det nig 15 år sedan jag slutade att använda skivorna och gick över till att ha datorn som signalkälla, det ger dessutom mer möjligheter tex bra eq och dspfunktioner som rumskompensering utan att det kostar nått särskilt, en bra dac med bra (helst analog) nivåkontroll är väl vad de flesta använder idag för det är ju smidigt att ha alla skivor lättillgängliga i flacformat.
Jag gillar däremot inte strömning särskilt mycket men en del uppskattar ju även sånt.

Jag köper och spelar fortfarande mina CD-skivor. Det är trevligt att hantera något fysiskt och stödja både butiker och artister men det är betydligt mindre pyssel än med vinyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lirar en hel del CD, minst 4 dagar/veckan. Tycker CD skivan överglänser streaming med råge plus att det känns så old school. Det enda negativa är att en del skivor utav äldre utgåvor inte säljs längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, jag spelar en del CD-skivor. Har en samling på upp emot 200 skivor. En del har jag rippat till datorn men det är i mp3-format. Det är även tydligen möjligt att koppla CD-spelaren (SA8005) direkt till datorn med en USB A-B kabel och spela upp musik direkt från datorn. Sen finns ju alltid möjligheten att spela upp direkt från en USB-minnessticka också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Har länge klurat på en ny stereoanläggning. Meningen är att den ska hålla och att jag ska vara tillfreds med den resten av livet därför vill jag inte köpa något jag inte blir helt nöjd med. Samtidigt får det naturligtvis inte bli hur dyrt som helst. I början funderade jag på en anläggning som kostade runt 2000 € men efter att ha läst runt och studerat mer är jag nu uppe i över 4500 € för att känna att jag förmodligen inte kommer att bli besviken. Har läst så mycket om högtalare som fått väldigt bra omdömen som är lite tunna i basen och förstärkare som fått väldigt bra recensioner som en del blivit besvikna på då de har ett för ljust och tunt ljud. Meningen är att anläggningen ska passa bra för all sorts musik. 4500 € är väldigt mycket pengar för mig och ungefär lika mycket jag skulle tänka mig att lägga på en ny bil. Därför är jag heller inte säker på att det blir något köp. Men jag undrar om det jag kommit fram till verkar vara helt idiotsäkert? Möjligen kompletterar jag med en media/streamer-spelare i framtiden.

Högtalare: Monitor Audio Silver 8 http://www.audiokauppa.fi/Monitor-Audio-S8-lattiakaiutinpari. Var även tidigare inne på Silver 6 men känner att risken att jag inte ska bli nöjd är mindre med dessa.

http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/monitor-audio-silver-8

Förstärkare: Yamaha A-S1100 http://www.audiokauppa.fi/Yamaha-A-S1100-stereovahvistin. Betydligt mer än jag först tänkt lägga på en förstärkare men den här känns säker efter att ha läst Ljud & Bilds recension.

http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/grupptest_8-integrerade-forstarkare/yamaha-a-s1100

http://www.testberichte.de/p/yamaha-tests/a-s1100-testbericht.html

CD-spelare: Marantz SA8005 http://www.audiokauppa.fi/Marantz-SA8005-SACD-soitin-USB-Dac. Var först inne på den billigare och även prisvinnande CD6006. Men en dubbelt så dyr spelare måste väl ändå vara bättre tänkte jag. Samtidigt har jag även läst att ljudet på vanliga CD-skivor blir bättre med en SACD-spelare. Yamaha har också en SACD-spelare, Yamaha CD-S2100, men 2300 € för en CD-spelare är alldeles för dyrt och känns inte som det skulle vara värt skillnaden.

http://www.i-fidelity.net/testberichte/hifi/marantz-sa8005/test.html

Jag har lagt ut sjukt mycket på stereokomponenter genom livet, och märkt att det tar aldrig stopp, man blir aldrig nöjd.
Så jag har en enkel lösning som jag valt; En Bowers & Wilkins Zeppelin (6.500) eller en naim Museo (12.000).
Visst, detta är streamingapparater, men vartefter de nya musiktjänsterna kommer med högre bits får man riktigt schysst ljud som fyller upp ett stort rum helt ok.

Vill du köra old-school skulle jag definitivt kolla på begagnade high-end apparater. Du kan få riktigt schyssta äldre naim, Primare, Mark Levinson, Linn, Madrigal och Sonys toppmodeller för en överkomlig slant om du kollar runt. Det som jag kanske skulle vara försiktig med är gamla högtalare eftersom magneterna försämras och därmed ljudet.

Mycket handlar ju om vilken typ av ljud som passar dig och din musik; en äldre toppmodell av Luxman/Levinson/Krell rörförstärkare ger ett oerhört varmt ljud ihop med en schysst vinylspelare liksom CD-spelare.

Du måste också tänka på exempelvis hur lätt är det att få tag på SACD-skivor med de artister du vill åt? Det blir ofta sjukt dyr japan-import, och jag skulle isåfall gå på en riktigt bra vanlig CD-spelare istället.

Ska jag rekommendera ett riktigt bra märke som har stärkare och spelare från 10.000-50.000/st (nypris), är det Primare, en svensk high-end tillverkare som jag själv har stärkare från och som gör grymt välljudande förförstärkare, slutsteg, integrerade stärkare samt CD-spelare samt annan hifiutrustning och som jag tror du kan hitta nya till de prisnivåer du nämner och till väldigt bra priser begagnade. Inte nog med att de låter bra och fått många internationella utmärkelser år efter år, de är vanvettigt snygga också!

Vad gäller högtalare har min favorit länge varit Bowers & Wilkins, men som sagt, det är så individuellt vad man uppskattar...

Om jag uppfattar dig korrekt så är du ute efter en CD-baserad anläggning för totalt runt 40.000 kr?

Då skulle jag råda dig att som nytt kolla upp naim's förstärkare och cd-spelar sortiment, eller Primare's.
Som högtalare skulle jag råda dig till Bowers & Wilkins eller Dali. Kom ihåg att har du de dyraste värstinghögtalarna kommer de avslöja ALLA eventuella brister i de andra komponenterna. Så för att balansera ditt system så fundera på hur rummet ser ut där du kommer lyssna. Hur stort är det? Vill du sitta precis mitt mellan högtalarna på rätt avstånd, eller vill du ha ett bra ljud vid en middag/fest med polarna? Kolla upp hur lättdrivna högtalarna är så du inte lägger onödigt mycket pengar på en väldigt kraftfull förstärkare, när du kanske ska ha en riktigt bra integrerad stärkare med riktigt bra lättdrivna små/medelstora högtalare...

Du kan få väldigt bra prylar för de summor du anger; ta dig tid att hitta komponenter som jobbar bra ihop, fördelaktigt är att gå på samma märke för stärkare och spelare, medan däremot högtalare kanske inte är lika viktigt att ha samma märke på.
Sedan är frågan: Vill du ha nytt eller är det ok med begagnat? Med de märken jag nämnt tror jag inte du kommer bli besviken; det är mindre företag som inte kompromissar med ljudet för några trender, i synnerhet inte naim, B&W eller Primare.

Lycka till med ditt bygge!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag köper och spelar fortfarande mina CD-skivor. Det är trevligt att hantera något fysiskt och stödja både butiker och artister men det är betydligt mindre pyssel än med vinyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av buddaz:

Lirar en hel del CD, minst 4 dagar/veckan. Tycker CD skivan överglänser streaming med råge plus att det känns så old school. Det enda negativa är att en del skivor utav äldre utgåvor inte säljs längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni verkade fatta mig fel, jag föredrar alltid att köpa skivor, varje gång, men jag spelar aldrig skivorna utan de rippas och kodas om till flac och läggs på disk, streaming är inget roligt varken för onlietjänster eller i lanet hemma så det undviker jag för all seriös lyssning däremot lyssnar jag på internetradio och då främst Sveriges Radio och Linn radio för de har iallafall skaplig nivå på ljudkvaliten till skillnad från i princip alla andra som oftast låter så illa att de är närmast olyssningsbara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@EquinoXXX: Tack för dina synpunkter. Tror det bästa vore om det gick att ordna en provlyssning innan köp. Men sen tillkommer ju akustiken i det rum jag har. Högtalarna kommer att vara placerade relativt långt isär och befinna sig mitt bakom min skrivbordsstol på drygt 2 m avstånd. Men det kan komma att ändra sig om jag får hela huset för mig själv i framtiden. En av de saker som jag är ute efter är en så jämn frekvenskurva som möjligt så att ljudet inte färgas av vissa toner.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni verkade fatta mig fel, jag föredrar alltid att köpa skivor, varje gång, men jag spelar aldrig skivorna utan de rippas och kodas om till flac och läggs på disk, streaming är inget roligt varken för onlietjänster eller i lanet hemma så det undviker jag för all seriös lyssning däremot lyssnar jag på internetradio och då främst Sveriges Radio och Linn radio för de har iallafall skaplig nivå på ljudkvaliten till skillnad från i princip alla andra som oftast låter så illa att de är närmast olyssningsbara.

Jag missförstod inte. Jag spelar alltså skivorna på en CD-spelare. Rippningar används bara på min DAP, och jag lyssnar inte på dem när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@EquinoXXX: Tack för dina synpunkter. Tror det bästa vore om det gick att ordna en provlyssning innan köp. Men sen tillkommer ju akustiken i det rum jag har. Högtalarna kommer att vara placerade relativt långt isär och befinna sig mitt bakom min skrivbordsstol på drygt 2 m avstånd. Men det kan komma att ändra sig om jag får hela huset för mig själv i framtiden. En av de saker som jag är ute efter är en så jämn frekvenskurva som möjligt så att ljudet inte färgas av vissa toner.

Om du inte kan korrigera rummet så får du ändra signalen till högtalarna dvs använda en eq för att kompensera placeringen, att göra det i mjukvara är inte enda sättet uoch vill du spela fysiska skivor så kan du skaffa en fristående eq/dsp, jag har en Behringer Ultradrive och det finns diverse moddar med den som grund, skulle jag skaffa nått färdigt idag så skulle jag mest troligen valt en Minidsp.
https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce...
https://www.minidsp.com/
En bra mjukvarueq är EQ APO.
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Och som hjälp för att mäta kan du använda REW
https://www.roomeqwizard.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

@EquinoXXX: Tack för dina synpunkter. Tror det bästa vore om det gick att ordna en provlyssning innan köp. Men sen tillkommer ju akustiken i det rum jag har. Högtalarna kommer att vara placerade relativt långt isär och befinna sig mitt bakom min skrivbordsstol på drygt 2 m avstånd. Men det kan komma att ändra sig om jag får hela huset för mig själv i framtiden. En av de saker som jag är ute efter är en så jämn frekvenskurva som möjligt så att ljudet inte färgas av vissa toner.

Det som kännetecknar de nya streamingapparaterna, som också givetvis kan spela upp alla typer av filer (nerladdade skivor på hårddisken) du har på din dator (om det var du som hade det, tråden har blivit rätt förvirrad.. ), så är både B&W Zeppelin och naim muso sjukt bra eftersom de har en spridning på ljudet som gör att du i princip inte hör varifrån ljudet kommer från i rummet. Det åstadkoms med hjälp av olika stora element riktade i olika vinklar.
Ett exempel: Jag hade några stereointresserade släktingar hemma och spelade från min Zeppelin i ett ca 45kvm stort rum på medelhög volym. De stod som fånar och kunde inte avgöra VAR ljudet kom ifrån - de gick runt och försökte spela oberörda, men det tog dem ett bra tag innan de såg att den stod längst bort i hörnet av rummet vid ett fönster med gardin.
Det låter kanske fånigt/överdrivet, men så bra är de nya spelarna i den högklassiga kategorin, dvs Zeppelin & naim Muso; det är rätt svårt att höra varifrån ljudet kommer, de ger ett jämt ljud även i större rum. Jag såg (till mitt höga nöje) när de väl upptäckt den att de gick runt och letade efter subwoofern samt satellithögtalarna...men det fanns ju inga sådana! De skämdes såpass att de låtsades som ingenting; men jag såg och hörde ju hela händelsen...rätt kul!
Det blev senare ett kul diskussionsämne vid middagsbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Intressant utrustning men verkar som man borde ha en pre-amp om man har flera analoga källor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p