Permalänk
Medlem

@sAAb: Kommer imorgon om jag har tid (+ fler iaktagelser)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Och här har vi som väntat godhetsaposteln med falska påståenden. Står ordagrant för allt jag skrivit om XFR då jag baserat det på något till skillnad från dig.

Alltså, vad menar du ens med "godhetsapostel"? Och falska påståenden? Du har uttryckligen sagt att Ryzen har teknik för att klocka utan fast tak, utan istället med ett dynamiskt tak som med hjälp av avancerade sensorer vid sidan av Precision Boost läggs så högt som kretsen klarar. Du gör det här:

Skrivet av Enigma:

Och det är förstås baserat på den jämförelse du gör som är helt tagen ur luften då du inte fått se en officiell presentation av XFR, och du tar inte hänsyn över det man också känner till hittills, att XFR jobbar med hårdvara som inte existerar i någon Intel-CPU. XFR är inte Intel's turbo och det är inte AMD's turbofunktion Precision Boost heller. Läs länken först postad i inlägget innan och se först vad AVFS är. Titta sen närmare på dom senaste slides som jag la upp. Att det fortfarande är folk som inte förstår att XFR är ett lager som jobbar ovanpå turbo förstår jag inte. Men men, Dresdenboy är säkert också ute och cyklar:

For their XFR stuff they might use other sensors than some kind of temperature sensor, as for example a 14nm process based ring oscillator or chain of inverters with some additional logic might give you information about how close to the chips' limits you are in just nanoseconds.

Jag säger inte att XFR är bu eller bä, utan förhåller mig till det som man hittills ser. Jag är färdig med diskussionen då jag tatt upp det tillräckligt många gånger tidigare i tråden så citera på du.

Och INGENSTANS har du faktiskt stöd för detta. Även om du vill hänvisa till "slides" utan att förklara hur de ger stöd för dina påståenden.
Du blev otrevlig när jag hävdade att även XFR inte går över frekvenser som inte AMD validerat. Det visade sig nu att det fanns ett ickedynamiskt tak precis som jag sa, för 1800X var detta på 4,1GHz. Ser ut som en väldigt validerad frekvens eller hur? Precision boost tillåts frångå TDP och nå 4,1GHz helt enkelt, den stora skillnaden är att det är med alla kärnor samtidigt vilket självklart inte går på 95W TDP, även fast du försöker hävda att det går. Det är tydligt att Precision Boost och XFR använder samma sensorer då de båda är en del av SenseMI. Du försöker hänvisa till AVFS, den tekniken är såklart en del av Precision Boost. Du försöker göra en höna av en fjäder.

Skrivet av Enigma:

Är du en medlem av triple EEE och läst alla datablad/patent? Nej. DU förstår fortfarande inte XFR och jag samt tråden har bättre syften än att dalta och förklara ting i evigheters evighet för att du inte förstår. Du är bara ute efter att käfta. Gör det via PM, för här får du inget mer svar. Rapporterar tråden direkt då dina falska påståenden är flame bait.

Men snälla, "är du medlem av triple EEE och läst alla datablad/patent" själv? Och evigheters evigheter? Detta är andra gången du ens bemödar dig svara, båda gångerna har du sagt att du inte behöver förklara dig eftersom du redan gjort det så mycket.
Och nej, du kan inte bara vägra bemöta argument, anklaga mig för att "inte förstå" och sprida "falska påståenden" och "flame bait" och sedan tro att jag bemöter detta i PM. Du kan inte få fantisera ihop att XFR är något annat än vad det är och sedan lura i folk det oemotsagt och ostört. Trådens läsare ska se att det finns de som hävdar annorlunda, och att du kanske har fel om du inte kan bemöta argument.

Kortfattat, du fabulerar utan källa, vägrar bemöta jordnära argument, blir motbevisad av självaste AMD, och sedan förolämpar du på och hotar med att anmäla tråden? Snälla, försök hålla lite bättre nivå. Det är BEVISAT att det inte är några dynamiska maxfrekvenser som styrs av sensorer som mäter hur nära gränsen du är. Det är en sedan tidigare validerad fast maxfrekvens. Acceptera det.

Var nu trevlig och istället för att anmäla "flame bait" svara på detta, förklara vad det är jag inte förstår.

  • Vilka sensorer är det som inte ingår i SenseMI och Precision boost som XFR använder?

  • Vad är källan till att XFR använder andra sensorer?

  • Källan på att taket (tvärtemot vad AMD säger) skulle vara dynamiskt?

  • Källan på att detta dynamiska tak skulle begränsas av sensorer som känner av exakt vad kretsen klarar.

För allt AMD visat hittills pekar på att SenseMI med Precision Boost/Pure Power använder dessa sensorer (och ditt kära AVFS) över hela kretsen hela tiden för att så effektivt som möjligt leverera högsta möjliga prestandan per watt. Detta genom att kontrollera spänning, temperatur och frekvens mer högupplöst nivåmässigt, tidsmässigt och regionsmässigt än tidigare. XFR tar denna förbättrade turbon till en högre men fortfarande validerad frekvens genom att passera TDP-taket och istället begränsa sig av temperatur.

EDIT: Det är helt OK att erkänna att du lät dig tas med och hoppades för mycket på XFR, vi alla gillar att spekulera om hur bra nästa nya tekniska innovation kan bli. Det är bara komma med ett harmlöst "Attans, man kunde ju hoppas " så hade det varit ur världen. Du behöver inte bli så här otrevlig bara för att du hade fel. @Yoshman kan intyga att jag också har fel ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag har noterat med Intel processorer är hur populariteten har minskat (på prisjakt) jämtemot tidigare generationer (vid ungefär "samma" prisklass):

CPU

peak rank (lägre = bättre)

cirka tidpunkt för peak efter launch (månader)

3770K*

21

1.75

4790K

8

1.25

6700K

18 / 16

2.0 / 4.5

7700K

55 / ??

2.1 / ???

* Vet ej hur bra prisjakt stämmer överens (med något) med tanke på att jag inte ens visste att prisjakt fanns vid det tilfället.

Man kan se att populariteten har minskat med de sista 2 generationerna, och att peak popularitet har hänt två gånger istället (pga. mindre pris fall?). Detta verkar tyda på att konsumenter antingen har börjat bli smartare eller att prisrena har blivit satta så högt att den "almänne" konsumenten känner att det blir för dyrt att investera med för liten skillnad. Om man tittar på statistiken ser också 7700K på att få en till peak senare, den följer samma typ av kurva som 6700K.

Detta är ju så klart bara något som inte behöver stämma över huvud taget, med tanke på att jag inte har använt mer än prisjakt och den lilla bit av ekonomi lektionerna jag kommer ihåg som underlag.

edit: Kom med egna tankar och om hur Ryzen kanske kommer se ut vet ja

Finns hundratals orsaker, men största orsaken är att marknaden är mättad. Alla sitter redan på en tillräckligt bra prolle, utvecklingen och behovet är minimalt.
Att en Sandy Bridge som är 6år fortfarande hänger med skapligt överclockad är helt unikt och har aldrig hänt i modern tid.
En klockad 2600k är inte många procent efter en 7700k oclockad och i vissa applikationer kommer den också att krossa en Ryzen 1700 oclockad.
Tittar vi tillbaks från 2011 plus 6år, fördubblades prestandan vartannat år.
Min 3800+ var inte jättehet 2011 och skulle ha blivit söndersmulad i atomer mot en 2600k.

Gissar att AMDs Ryzen varken kommer göra från eller till på den punkten, hoppet är fortfarande för litet.
Idag går det faktiskt att spela på släpbara monster och en Komplett dator är jävligt prisvärt.

Jag ska byta ut min Sand Bridge pga att jag köpte 2500k modellen utan hyperthreading.
Klockar en 1700 till 4.2ghz ska jag lägga en beställning direkt.

Är det 28e NDAn släpps

Permalänk
Medlem

För er andra som inte är intresserade av bråk utan bara av själva informationen så kommer ett litet inlägg om det här. Angående vad AMD själva säger om XFR så uppger de att SenseMI är deras sensor- och styrningsteknik som övervakar och justerar spänning, temperatur och frekvenser i detalj genom Pure Power och Precision Boost. XFR låter i sig bara denna teknik ta frekvenserna högre om kylningen är tillräcklig.

  • Pure Power – more than 100 embedded sensors with accuracy to the millivolt, milliwatt, and single degree level of temperature enable optimal voltage, clock frequency, and operating mode with minimal energy consumption;

  • Precision Boost – smart logic that monitors integrated sensors and optimizes clock speeds, in increments as small as 25MHz, at up to a thousand times a second;

  • Extended Frequency Range (XFR) – when the system senses added cooling capability, XFR raises the Precision Boost frequency to enhance performance;

http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-takes-compu...

AMD uppger att maxfrekvensen för 1800X är en fast frekvens på 4,1GHz för såväl en kärna som för alla åtta kärnor.

Sedan kan ni tro och spekulera vidare från detta hur ni vill. Tillämpa med fördel occams rakkniv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

För de som är intresserade av vad AMD själva säger om XFR så uppger de att SenseMI är deras sensor- och styrningsteknik som övervakar och justerar spänning, temperatur och frekvenser i detalj genom Pure Power och Precision Boost, XFR låter i sig bara denna teknik ta frekvenserna högre om kylningen är tillräcklig.

"Extended Frequency Range (XFR) – when the system senses added cooling capability, XFR raises the Precision Boost frequency to enhance performance;"
http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-takes-compu...

AMD uppger att frekvensen för 1800X är en fast frekvens på 4,1GHz för såväl en kärna som för alla kärnor.
https://youtu.be/vFYlP_3dC1U?t=1034

Tillämpa med fördel occams rakkniv.

Borde inte den där 4.1GHz gränsen gå höja med Microcode för den händiga?
Annars tycker jag det är ganska självklart med en frekvensgräns, att inte ha det hade varit "Vansinne", liksom även om man har extremt bra kylning så finns det andra saker än enbart värme som kan ställa till med problem när frekvensen börjar skena iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Borde inte den där 4.1GHz gränsen gå höja med Microcode för den händiga?
Annars tycker jag det är ganska självklart med en frekvensgräns, att inte ha det hade varit "Vansinne", liksom även om man har extremt bra kylning så finns det andra saker än enbart värme som kan ställa till med problem när frekvensen börjar skena iväg.

Ja jag vet faktiskt inte hur lätt det är. Men för den lite mindre händige så är det lättare att bara klocka själv. Även fast man då kanske inte får med fördelarna med den precisa kontrollen med Precison Boost innebär. Men ja, det är självklart om du frågar mig att det finns en fast gräns som de validerat kretsarna till. Det går inte att förlita sig på sensorer för att förutspå i förväg exakt vilken frekvens något blir instabilt på. Tror inte vi någonsin kommer få se annat än validerade frekvenser på sånt här.

Permalänk
Medlem

AMD gör alltså en liten Apple: De begränsar CPUns prestanda inom sitt satta TDP men validerar för lite högre och säljer detta som en feature och kallar det för XFR? Att det går att klocka upp dit om kylning finns. (Apple -> Gör features av allt.)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

On March 2, 2017, the AMD CPU team will be hosting an AMA from 11:30 AM CST until 4:00 PM CST. The AMA will be hosted by our CEO, Dr. Lisa Su, from 11:30a-12:30p. After that, myself and /u/AMD_James will take it home until 4:00p CST.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5vl431/its_happening_am...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

On March 2, 2017, the AMD CPU team will be hosting an AMA from 11:30 AM CST until 4:00 PM CST. The AMA will be hosted by our CEO, Dr. Lisa Su, from 11:30a-12:30p. After that, myself and /u/AMD_James will take it home until 4:00p CST.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5vl431/its_happening_am...

Central Standard Time UTC - 6 timmar, svensk tid - 7 timmar, vi får lägga på 7 timmar, startar alltså 18:30.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Ryzen blir en hit så Intel får lite motstånd igen. Saknar tiden med min AMD Athlon 3700+. Senast jag hade AMD.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bra fekvenser men slöa timings av någon anledning?

Det tror jag när jag ser det. För just nu gör jag inte det.

Pcpartpicker visar att alla priser i USA är exakt likadana som innan. Microcenter har alltid legat lägre än andra.

I sverige har iaf priset sjunkit med 400:- under februari. Och nu sänker komplett MSI 1080 till ny lägstanivå...

Permalänk
Medlem

Känns som vissa eldar på hyptåget för mycket, kan ju spåra ur i nästa kurva

Tror ryzen kanske kan påverka på sikt, första läget lägger kunder press på intel att sänka priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, är det idag vi får se recensioner ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad säger ni, är det idag vi får se recensioner ?

Vad jag har läst mig till i denna tråden säger 2 mars.

Permalänk
Medlem

@RVX: Om man tror på sin produkt så väntar de till 2mars. Då kommer personer som bara väntar på independent reviews att köpa direkt (förutsatt recensionerna är positiva).

iofs så kan de lägga en preorder likaväl idag så kanske är hugget som stucket när man släpper NDA ur försäljningssynpunkt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag har läst mig till i denna tråden säger 2 mars.

Försäljningen startar den 2:e.

NDA för reviews går ut idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Försäljningen startar den 2:e.

NDA för reviews går ut idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tid lyfts NDAn i dag ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag har läst mig till i denna tråden säger 2 mars.

Really? Jag har hört försäljning startar den 2 mars och nda går ut idag, men det återstår väl att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vilken tid lyfts NDAn i dag ?

Tidigare recensioner har ofta släppts mellan 14-15 i mina erfarenheter, här inne då. Men vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

I sverige har iaf priset sjunkit med 400:- under februari. Och nu sänker komplett MSI 1080 till ny lägstanivå...

På 7700K ja, det är ju för att den är helt ny. Alla X99-processorer kostar fortfarande lika mycket, även 6700K.

Jag är väldigt övertygad om att Intel inte reagerat överhuvudtaget än. Så fort går det inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Dessutom om man tar och tittar på priser från Intel (på prisjakt igen) så ser man att de vanliga desktop processorerna (inte LGA 2011 eller 2011-3) att de totalt har gått ner i pris efter 2-3 månader, de jag tittade på började på ungefär 3300 kr och sjönk till 3000 kr och stannade där (vissa tom. ökade i pris efter något år).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

På 7700K ja, det är ju för att den är helt ny. Alla X99-processorer kostar fortfarande lika mycket, även 6700K.

Jag är väldigt övertygad om att Intel inte reagerat överhuvudtaget än. Så fort går det inte.

De har nog inte börjat sänka än, köpte min 6700k samt 7700k för 2900kr styck dock på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För er andra som inte är intresserade av bråk utan bara av själva informationen så kommer ett litet inlägg om det här. Angående vad AMD själva säger om XFR så uppger de att SenseMI är deras sensor- och styrningsteknik som övervakar och justerar spänning, temperatur och frekvenser i detalj genom Pure Power och Precision Boost. XFR låter i sig bara denna teknik ta frekvenserna högre om kylningen är tillräcklig.

  • Pure Power – more than 100 embedded sensors with accuracy to the millivolt, milliwatt, and single degree level of temperature enable optimal voltage, clock frequency, and operating mode with minimal energy consumption;

  • Precision Boost – smart logic that monitors integrated sensors and optimizes clock speeds, in increments as small as 25MHz, at up to a thousand times a second;

  • Extended Frequency Range (XFR) – when the system senses added cooling capability, XFR raises the Precision Boost frequency to enhance performance;

http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-takes-compu...

AMD uppger att maxfrekvensen för 1800X är en fast frekvens på 4,1GHz för såväl en kärna som för alla åtta kärnor.
https://youtu.be/vFYlP_3dC1U?t=1034

Sedan kan ni tro och spekulera vidare från detta hur ni vill. Tillämpa med fördel occams rakkniv.

Jag trodde faktiskt XFR skulle ge betydligt mer än 100 MHz. AMD har ju själva sagt att det ska skala med LN2..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Från https://videocardz.com/66484/amd-ryzen-xfr-and-overclocking-d...

"Here’s another video from Ryzen Tech Day. This video is still under NDA because it contains some information that will be unveiled on March 2nd, when the embargo ends."

Det blir nog att vänta 2 dagar till på oberoende tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@RVX: och vi har flera gånger sagt att det är den andra med källor för detta länkade. Idag kommer AMD ha en Vega preview om man är nyfiken på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bruce Wayne: och vi har flera gånger sagt att det är den andra med källor för detta länkade. Idag kommer AMD ha en Vega preview om man är nyfiken på något.

Har helt missat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad på bete*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hjälpsam

Blev så besviken på XFR så att jag avbokade 1700X och bokade en 1700 i stället.

Några personliga åsikter med tanke på hur det verkar bli.

IPC; bättre än förväntat, lyckas nå runt Intels nivå.
Klock frekvenser; något bättre än förväntat, detta är åtta kärnor.
Effektförbrukning; strålande bra, 95W och 65W för en åttakärnig!
Överklockning; som förväntat, verkar gå att överklocka, men detta är åtta kärnor, räkna med att den börja suga åt sig effekt ganska snabbt.
Priser; bättre än förväntat, åttakärninga CPUr som börjar på 3700 är ett stort steg framåt.
Minnesstöd, besviken över att vi inte verkar få ECC och buffrat minne.
XFR; en besvikelse, kan bli bra på sikt men är den inte nu.
Utbud av CPU, besviken på att vi inte fick fyrkärniga och sexkärniga denna lansering.
Utbud av moderkort, skralt, saknas highend mATX, saknas mITX, mycket RGB skit, men sämre med VRM-kylare.

Trots att inte allt blev perfekt, tycker jag att detta luktar succé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blev så besviken på XFR så att jag avbokade 1700X och bokade en 1700 i stället.

Några personliga åsikter med tanke på hur det verkar bli.

IPC; bättre än förväntat, lyckas nå runt Intels nivå.
Klock frekvenser; något bättre än förväntat, detta är åtta kärnor.
Effektförbrukning; strålande bra, 95W och 65W för en åttakärnig!
Överklockning; som förväntat, verkar gå att överklocka, men detta är åtta kärnor, räkna med att den börja suga åt sig effekt ganska snabbt.
Priser; bättre än förväntat, åttakärninga CPUr som börjar på 3700 är ett stort steg framåt.
Minnesstöd, besviken över att vi inte verkar få ECC och buffrat minne.
XFR; en besvikelse, kan bli bra på sikt men är den inte nu.
Utbud av CPU, besviken på att vi inte fick fyrkärniga och sexkärniga denna lansering.
Utbud av moderkort, skralt, saknas highend mATX, saknas mITX, mycket RGB skit, men sämre med VRM-kylare.

Trots att inte allt blev perfekt, tycker jag att detta luktar succé.

Ja det blir nog en 1700 för min del med, nog för att det är häftigt med top of the line men går det att klocka 1700 till 1800x hastighet så nöjer jag mig med det. Mer pengar att köpa fett grafikkort för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns som vissa eldar på hyptåget för mycket, kan ju spåra ur i nästa kurva

Tror ryzen kanske kan påverka på sikt, första läget lägger kunder press på intel att sänka priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hända men bli inte förvånad om det blir en tydlig prestandaledning i stort sätt rakt av för Ryzen.

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700x-6950x-7700k-cpu-benchma...

Det ser ut som AMD inte bara kommer kunna konkurrera utan helt enkelt ha en bättre produkt och det är istället Intel som får reagera.

Vi kan vara rätt så säkra på att de som har tur och får fina exemplar som klockar bra eller pungar ut och köper binnade Ryzen antagligen kommer ha de snabbaste CPUerna den närmaste tiden framöver.