Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komma över föräldrarkontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

TS kan PMa mig för en lösning utan moralpredikan.

Menar du att det är omoraliskt att inte förbehållslöst ge TS exakt vad denne ber om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

TS kan PMa mig för en lösning utan moralpredikan.

Skönt med lite moral här för att kontra din totala avsaknad av en sådan.
Den tragiska piller fjanten var ju rätt rolig också.

Får instämma med de flesta i tråden. Snacka med päronen eller lev med det. Dumt att sitta och gamea bort nätterna som man själv gjorde i den åldern. Mycket jobb för att hämta hem det tappet på senare år vill jag lova.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

För det första, är det inte alls säkert att ny ip eller liknande hjälper, spärren kan vara uppsatt så att hela internet stängs ner för alla(eller kanske öppet på just föräldrarnas dator) och då hjälper inte ny ip eller NIC.
Fast ärligt talat, även om man nu inte ska moral predika så sitter ju föräldra kontrollen där utav en anledning.
Jag har varit i samma sits som ungdom, pappa satte igång föräldrakontroll som dödade internet kl 22 om jag minns rätt. Vi bröder Kom snabbt på att factory reset tog bort spärren. Dessvärre så kunde pappa alltid se detta. För att göra historien kort, så tog pappa till slut med sig routern in i sovrummet(tillsammans med telia trippleplay kabeln) och till jobbet.

Dit jag vill komma med det här är:
Kontrollen sitter där av en anledning, ta reda på varför.
Om du använder metoder för att "kringgå" så kommer staffet säkerligen bli hårdare/jobbigare.
Och sist men inte minst PRATA MED FÖRÄLDRARNA, alla går att resonera med, erbjud att diska/städa/tvätta bilen eller lova att göra läxor i tid, ja whatever. När personen vet vad felet är kan denna rätta till det och antagligen få lite slappare tyglar igen.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

mycket underhållande läsning i denna tråd, Jag tycker nog ni som gnäller på era föräldrar ska fundera på varför dom sätter gränserna och vad som kan hända om ni retar upp dom som föder och klär er. som exempel
Mina ungar gjorde några få tappra försök att använda nätet när dom egentligen skulle sova.
det taskiga för dom var att portarna stänger ner i switchen, deras trådlösa nät stängdes ner (dom har ett eget wlan)
så då försökte dom använda det mobila nätet på sina mobiler, så då stängde jag ner strömmen i alla vägguttag utom dom jag och frugan använder, samt blockade telefonerna så det enda som gicka att göra var att ringa oss.
Samtidigt satt frugan och jag och tittade på dom i övervakningskamerorna och hade jättekul åt deras förvånade miner när sakerna slutade fungera. Dom hade lite livliga diskussioner om hur dom skulle lösa problemet, Dock la dom ner diskussionen väldigt fort och hoppade i säng när vi genom kamerans högtalare förklarade att detta kommer bli deras nya verklighet om dom inte sover när dom ska sova.
Det finns stora fördelar att ha ett smart hus särskilt när man har barn som gör saker dom inte ska

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

mycket underhållande läsning i denna tråd, Jag tycker nog ni som gnäller på era föräldrar ska fundera på varför dom sätter gränserna och vad som kan hända om ni retar upp dom som föder och klär er. som exempel
Mina ungar gjorde några få tappra försök att använda nätet när dom egentligen skulle sova.
det taskiga för dom var att portarna stänger ner i switchen, deras trådlösa nät stängdes ner (dom har ett eget wlan)
så då försökte dom använda det mobila nätet på sina mobiler, så då stängde jag ner strömmen i alla vägguttag utom dom jag och frugan använder, samt blockade telefonerna så det enda som gicka att göra var att ringa oss.
Samtidigt satt frugan och jag och tittade på dom i övervakningskamerorna och hade jättekul åt deras förvånade miner när sakerna slutade fungera. Dom hade lite livliga diskussioner om hur dom skulle lösa problemet, Dock la dom ner diskussionen väldigt fort och hoppade i säng när vi genom kamerans högtalare förklarade att detta kommer bli deras nya verklighet om dom inte sover när dom ska sova.
Det finns stora fördelar att ha ett smart hus särskilt när man har barn som gör saker dom inte ska

Det är inte så att dina "barn" är fångar och ditt hus är ett supermaxfängelse?

Känns väl kanske lite overkill med at stänga strömmen och ändra telefonerna. Men det som verkligen går över gränsen är kamerorna, det är verkligen en kränkning av deras privatliv.

Men detta är bara mina 2-cents, jag är som sagt bara 23 och ser på detta som just ett barn, du har säkert dina anledningar som förälder

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Flytta hemifrån och skaffa en egen uppkoppling?

Bara trolla fram en bostad så där?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Detta är ingen moraltråd. Ni hänvisas till socialstyrelsens forum. TS behövde hjälp med tekniskt problem.

Det är inget tekniskt problem, fungerar som det är tänkt för ägaren. Att det inte uppfyller en av användarens krav, innebär inte att det är ett problem.

Permalänk
Medlem

Detta väcker minnen. När jag var sådär 15-16 spelade jag aldelles för mycket starcraft broodwar. Farsan satte timer och internet var avstängt från kl 23 till 06. Min lösning: Satt uppe hela natten och spelade mot datorn och förfinade buildorders och micromaps. Inte lika roligt sen när man skulle till skolan dock.. Slutade med att jag låssades gå till skolan, sen väntade jag till farsan gått till jobbet. Då gick jag hem och sov igen lol... Kanske går att räkna ut hur det gick senare.. Så ett råd till op; gör inte som jag gjorde. Det går att ta igen vilket jag gjort, men det har varit kämpigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning)*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Varför skulle vi hjälpa "din kompis" att bryta mot hans föräldrars regler? En vild chansning är att han inte är myndig vilket innebär att de lagligt tar besluten åt honom. Som ovan nämnde, prata med föräldrarna istället. Eller tryck på resetknappen, funkar också...

Spelar egentligen ingen roll alls om han är myndig eller ej då hans föräldrar betalar för internetåtkomsten. Internet är ingen mänsklig rättighet som en del tycks ha fått för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Spelar egentligen ingen roll alls om han är myndig eller ej då hans föräldrar betalar för internetåtkomsten. Internet är ingen mänsklig rättighet som en del tycks ha fått för sig.

Inte än iaf Det är däremot lättare för mig utan fakta att resonera kring myndigheten än internettillgången (när jag var 16 betalade jag en del av mitt internet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Menar du allvar? Vet du något vi andra inte vet?

Din sarkasm är lika platt som den är bortkastad. Du må tycka att jag är slö nu, men jag förstår inte över huvud taget vad du försöker insinuera.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Din sarkasm är lika platt som den är bortkastad. Du må tycka att jag är slö nu, men jag förstår inte över huvud taget vad du försöker insinuera.

Exempelvis det där med "irrationella föräldrar" och "borde betraktas som barnmisshandel" får mig att undra hur pass seriös du är med det du skriver.

Permalänk
Medlem

Det är det väl ändå upp till TS om han vill kringå pappans nedlåsning eller inte. Det är totalt hans eget fria val!

RESET funkar så länge det är DHCP som gäller. Men då avslöjar han sig själv genom att han RESETAT bort farsans lösen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det är det väl ändå upp till TS om han vill kringå pappans nedlåsning eller inte. Det är totalt hans eget fria val!

Det kallas dataintrång... nu vet vi ju dock att man kan komma undan med mord i det här landet om man säger att man är under 18, men det gör det inte mindre olagligt och straffbart.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur det förhåller sig tycker jag att det är ett jävla massa moralkakande och lite faktiska svar på frågan. Vill man inte bidra till tråden behöver man inte. Man behöver ej heller lägga in sin subjektiva idé om hur TS situation ser ut. Fan vad less jag är på bror duktig-muppar på internet.

Permalänk
Medlem

Själv är jag duktigt trött på snorvalpar som inte har egna tonårsungar men ändå tycks veta precis hur man ska agera som förälder. Har själv 2 grabbar på 15 och 13 och skulle vi inte vara restriktiva med tillgången på uppkopplingen här hemma så skulle skolgången rätt snabbt gå käpprätt. I den åldern har man inget konsekvenstänk och kan omöjligt fatta hur detta kan påverka ens framtid. Skolan är liksom enda vägen.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Som ovanstående redan sagt något sätt att ändra mac adress eller ip eller både och borde göra susen.
Men anser att din vän borde ta ett snack med sina föräldrar om det och hitta en lösning och går inte det så kanske du och dina föräldrar tillsammans med honom kan sitta och ta ett snack om det och sen att ni tillsammans pratar med hans föräldrar om dom kanske kan få dom att se situationen eller läget ur ett annat perspektiv eventuellt.
Av nyfikenhet vilken ålder är TS vän i om man får fråga och vilka tider är det som är begränsade?

Nu har kanske inte jag den traditionella synen som många andra har men jag arbetar ute hos privatpersoner dagligen och visar dom hur man ställer in föräldra-kontroll och många använder de och i vissa specifika fall kanske de passar och när man e yngre än 12-13 år.

Men samtidigt anser jag att ungar/tonåringar ska själva får lära sig precis som man själv gjorde att om man sitter uppe halva natten då e man trött dagen efter då orkar man inte med saker och att det får konsekvenser, jag tycker ändå att dom ska få utagera saker och själva lära sig av sina misstag skulle det vara så att det påverkar deras skola på ett negativt sätt och då menar jag inte mycket frånvaro utan dåliga betyg så e det ju den personen beslut och då får han eller hon läsa upp det senare innan dom kan gå vidare i livet men då är det också ett val dom gjort och något dom lärt sig av förhoppningsvis.

Hade själv en vän som hade ett internet med begränsade tider och delvis strikta föräldrar det slutade med att när han blev klar med gymnasiet och flyttade hemifrån så ballade han ur helt varpå han gick igenom den perioden som man själv gjorde när man va 12-15 med att man va uppe lite försent va trött dagen efter osv men han gjorde det när han var 20-21 vilket gjorde han fick kicken från jobbet sa upp kontakten med vänner osv och egentligen levde ut det som man själv hade levt ut 5-7år tidigare.

I längden tror jag folk lär sig av sina misstag även när man är yngre, det man inte lär sig något av är att folk förhindrar en från att inse saker själv och lära sig av sina misstag.

Läste något ovan och även i en annan tråd där jag blir mörkrädd hur långt man är villig att gå för att förhindra sådant, och någonstans så känner jag att det går mer över till något man kallar kontrollbehov än vad det går över till att faktiskt vara mån om sina ungar.

Frihet under ansvar brukar det kallas.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Oavsett hur det förhåller sig tycker jag att det är ett jävla massa moralkakande och lite faktiska svar på frågan. Vill man inte bidra till tråden behöver man inte. Man behöver ej heller lägga in sin subjektiva idé om hur TS situation ser ut. Fan vad less jag är på bror duktig-muppar på internet.

Skrivet av Ragnvlad:

Själv är jag duktigt trött på snorvalpar som inte har egna tonårsungar men ändå tycks veta precis hur man ska agera som förälder. Har själv 2 grabbar på 15 och 13 och skulle vi inte vara restriktiva med tillgången på uppkopplingen här hemma så skulle skolgången rätt snabbt gå käpprätt. I den åldern har man inget konsekvenstänk och kan omöjligt fatta hur detta kan påverka ens framtid. Skolan är liksom enda vägen.

Massa sidor på myntet

Jag är kluven. Jag kommer antagligen sätta begränsningar för min dotter när hon blir lite äldre.
Samtidigt skulle jag bli väldigt nöjd om hon går runt dem, men det får inte vara så lätt som att googla sweclockers föräldrakontroll

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Som ovanstående redan sagt något sätt att ändra mac adress eller ip eller både och borde göra susen.
Men anser att din vän borde ta ett snack med sina föräldrar om det och hitta en lösning och går inte det så kanske du och dina föräldrar tillsammans med honom kan sitta och ta ett snack om det och sen att ni tillsammans pratar med hans föräldrar om dom kanske kan få dom att se situationen eller läget ur ett annat perspektiv eventuellt.
Av nyfikenhet vilken ålder är TS vän i om man får fråga och vilka tider är det som är begränsade?

Nu har kanske inte jag den traditionella synen som många andra har men jag arbetar ute hos privatpersoner dagligen och visar dom hur man ställer in föräldra-kontroll och många använder de och i vissa specifika fall kanske de passar och när man e yngre än 12-13 år.

Men samtidigt anser jag att ungar/tonåringar ska själva får lära sig precis som man själv gjorde att om man sitter uppe halva natten då e man trött dagen efter då orkar man inte med saker och att det får konsekvenser, jag tycker ändå att dom ska få utagera saker och själva lära sig av sina misstag skulle det vara så att det påverkar deras skola på ett negativt sätt och då menar jag inte mycket frånvaro utan dåliga betyg så e det ju den personen beslut och då får han eller hon läsa upp det senare innan dom kan gå vidare i livet men då är det också ett val dom gjort och något dom lärt sig av förhoppningsvis.

Hade själv en vän som hade ett internet med begränsade tider och delvis strikta föräldrar det slutade med att när han blev klar med gymnasiet och flyttade hemifrån så ballade han ur helt varpå han gick igenom den perioden som man själv gjorde när man va 12-15 med att man va uppe lite försent va trött dagen efter osv men han gjorde det när han var 20-21 vilket gjorde han fick kicken från jobbet sa upp kontakten med vänner osv och egentligen levde ut det som man själv hade levt ut 5-7år tidigare.

I längden tror jag folk lär sig av sina misstag även när man är yngre, det man inte lär sig något av är att folk förhindrar en från att inse saker själv och lära sig av sina misstag.

Läste något ovan och även i en annan tråd där jag blir mörkrädd hur långt man är villig att gå för att förhindra sådant, och någonstans så känner jag att det går mer över till något man kallar kontrollbehov än vad det går över till att faktiskt vara mån om sina ungar.

Frihet under ansvar brukar det kallas.

Exakt vad är det de skall lära sig själva menar du? Så om de med andra ord pissar bort ett år på högstadiet för att de är för trötta för att hänga med i skolarbetet så är det alltså värt det menar du? Den tiden kommer ju aldrig igen och betyg är ju rätt viktigt. Men de som oftast för ett dylikt resonemang brukar oftast vara rätt unga samt inte har ungar själva.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

mycket underhållande läsning i denna tråd, Jag tycker nog ni som gnäller på era föräldrar ska fundera på varför dom sätter gränserna och vad som kan hända om ni retar upp dom som föder och klär er. som exempel
Mina ungar gjorde några få tappra försök att använda nätet när dom egentligen skulle sova.
det taskiga för dom var att portarna stänger ner i switchen, deras trådlösa nät stängdes ner (dom har ett eget wlan)
så då försökte dom använda det mobila nätet på sina mobiler, så då stängde jag ner strömmen i alla vägguttag utom dom jag och frugan använder, samt blockade telefonerna så det enda som gicka att göra var att ringa oss.
Samtidigt satt frugan och jag och tittade på dom i övervakningskamerorna och hade jättekul åt deras förvånade miner när sakerna slutade fungera. Dom hade lite livliga diskussioner om hur dom skulle lösa problemet, Dock la dom ner diskussionen väldigt fort och hoppade i säng när vi genom kamerans högtalare förklarade att detta kommer bli deras nya verklighet om dom inte sover när dom ska sova.
Det finns stora fördelar att ha ett smart hus särskilt när man har barn som gör saker dom inte ska

Har ni kameror i rummen? Det låter fantastiskt att inte ge barn som verkar komma till åren en skyddad sfär i form av deras rum och en stängd dörr, ett hem i hemmet. Vid vilken ålder och utvecklingsstadie för dessa individer tänkte ni som en älskvärd present och ytterligare dominanshandling dela ut privilegiet att slippa detta slentriantittande?

Jag ska inte säga att det ni gör är olagligt, men beroende på ålder antagligen osmakligt. Antagligen inte bara i mina ögon om vi saxar från artikel 16 i barnkonventionen:
No child shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his or her privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his or her honour and reputation.
The child has the right to the protection of the law against such interference or attacks.
Children are particularly vulnerable to breaches of their privacy because of the range of situations in which adults have power over them. Some children are more likely to experience this than others as a result of their living arrangements. Children living in institutions for example may have their communications intercepted and be subject to searches of their personal belongings. Children's online lives add another dimension to this right.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sCaz:

Har ni kameror i rummen? Det låter fantastiskt att inte ge barn som verkar komma till åren en skyddad sfär i form av deras rum och en stängd dörr, ett hem i hemmet. Vid vilken ålder och utvecklingsstadie för dessa individer tänkte ni som en älskvärd present och ytterligare dominanshandling dela ut privilegiet att slippa detta slentriantittande?

Jag ska inte säga att det ni gör är olagligt, men beroende på ålder antagligen osmakligt. Antagligen inte bara i mina ögon om vi saxar från artikel 16 i barnkonventionen:
No child shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his or her privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his or her honour and reputation.
The child has the right to the protection of the law against such interference or attacks.
Children are particularly vulnerable to breaches of their privacy because of the range of situations in which adults have power over them. Some children are more likely to experience this than others as a result of their living arrangements. Children living in institutions for example may have their communications intercepted and be subject to searches of their personal belongings. Children's online lives add another dimension to this right.

Ja fy fan...så jävla creepy att ha övervakningskameror där ungarna sover...och klär om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag ska inte säga att det ni gör är olagligt, men beroende på ålder antagligen osmakligt. Antagligen inte bara i mina ögon om vi saxar från artikel 16 i barnkonventionen:

Det enda från barnkonventionen i det du saxar är följande:

Citat:

No child shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his or her privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his or her honour and reputation.
The child has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Resten kommer inte från barnkonventionen....

Notera orden jag valt att fetstila. Barnkonventionen handlar mer om hur staten beter sig mot barn än vad barnets föräldrar gör.

Citat:

Article 19

1. States Parties shall take all appropriate legislative, administrative, social and educational measures to protect the child from all forms of physical or mental violence, injury or abuse, neglect or negligent treatment, maltreatment or exploitation, including sexual abuse, while in the care of parent(s), legal guardian(s) or any other person who has the care of the child.

2. Such protective measures should, as appropriate, include effective procedures for the establishment of social programmes to provide necessary support for the child and for those who have the care of the child, as well as for other forms of prevention and for identification, reporting, referral, investigation, treatment and follow-up of instances of child maltreatment described heretofore, and, as appropriate, for judicial involvement.

Du skulle kunna valt det här stycket istället. Dock skulle jag inte hävda att någon av det skulle kunna anses vara fyskisk eller mentalt våld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Har ni kameror i rummen? Det låter fantastiskt att inte ge barn som verkar komma till åren en skyddad sfär i form av deras rum och en stängd dörr, ett hem i hemmet. Vid vilken ålder och utvecklingsstadie för dessa individer tänkte ni som en älskvärd present och ytterligare dominanshandling dela ut privilegiet att slippa detta slentriantittande?

Jag ska inte säga att det ni gör är olagligt, men beroende på ålder antagligen osmakligt. Antagligen inte bara i mina ögon om vi saxar från artikel 16 i barnkonventionen:
No child shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his or her privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his or her honour and reputation.
The child has the right to the protection of the law against such interference or attacks.
Children are particularly vulnerable to breaches of their privacy because of the range of situations in which adults have power over them. Some children are more likely to experience this than others as a result of their living arrangements. Children living in institutions for example may have their communications intercepted and be subject to searches of their personal belongings. Children's online lives add another dimension to this right.

Jag höll på att ramla baklänges när jag läste det.

Vet inte hur gamla ungarna är men jag hade då en början av ett privatliv, dvs ett liv som mina föräldrar inte visste om, redan som 6-7 åring. Låter som att ungarna är äldre än så och isf så är det ju väldigt suspekt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Exakt vad är det de skall lära sig själva menar du? Så om de med andra ord pissar bort ett år på högstadiet för att de är för trötta för att hänga med i skolarbetet så är det alltså värt det menar du? Den tiden kommer ju aldrig igen och betyg är ju rätt viktigt. Men de som oftast för ett dylikt resonemang brukar oftast vara rätt unga samt inte har ungar själva.

Att man har ett eget ansvar i livet över att lyckas oavsett vad det gäller, att om man är uppe länge eller missköter skolan att det får konsekvenser och det är isf konsekvenser man får ta och förhoppningsvis lär sig något av.

Vissa lägger ett år på att läsa upp betyg efter högstadiet, andra gör det efter gymnasiet, vissa lägger ett år på sitta hemma spela efter gymnasiet, andra är arbetslösa ett år vissa strö pluggar läser lite enskilda kurser i ett år.
Så fortfarande det där året du pratar om som dom pissar bort det kan hända när som helst av hela det här maskineriet och någonstans kommer det göra det, men kommer dom att ta lärdom av sina beslut dom gjort och sina agerande så är det ju ändå värt det.

Det kommer gå olika för olika människor i livet oavsett vissa e skoltrötta och får lägga ett år plugga upp högstadie betyg andra kan bara glida igenom gymnasiet och gå it linje på sin kompetens för att man faktiskt haft möjligheten hålla på med datorer mycket eller något annat som man är intresserad av.

Även efter gymnasiet kan man ju kolla på när man själv gick ut för 5 år sedan, det finns ju folk än idag som är arbetslösa som strö läser kurser på högskola, finns dom som inte fått riktigt fast heltids jobb förrän nu inom det dom vill och fortfarande bor hemma

Medan andra av oss med lite tur har både fått chansen att arbeta som fiber tekniker, ljud&ljus tekniker, TV reparatör, Nätverks tekniker och med installation av paraboler och antenner och utöver det både äger hus och bostadsrätt och är under 25.

Och ditt argument "brukar vara unga som resonerar så" har ingen betydelse jag har väl själv varit ung och haft föräldrar eller tror du jag är framkallad ur en vetex trasa?

Hur många av oss som ändå är födda 85-95 som ändå haft datorer tillgängliga och varit med ett tag har klarat sig fint i livet utan att ens föräldrar gått in begränsat ens internet användning eller andra enheter?

Nu utgår jag ifrån mig själv men jag har idag lyckats ganska bra utifrån att jag fick tiden att hålla på med datorer som jag gjorde när jag va 13års åldern och framåt dock får jag också påpeka att jag inte va den som spelade överdrivet mycket.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dracc:

Sant, men då går det ju ännu snabbare att hoppa in i "Egenskaper för den här datorn" och byta namn på enheten.

Medger redan nu att rutan säkert inte heter just precis så men jag har inte arbetat i Windows det senaste året så jag minns inte exakt.

Är det en någorlunda modern router som tex. ASUS N56U (som jag själv har) då kan man binda mac address till IP och sätta saker som tidbegränsning direkt på mac addressen med.

Så, så länge du använder samma moderkort oavsett NIC/namn kommer du att få samma IP hela tiden och samma begränsning - Om man inte Ghostar sin MAC, vilket inte är att rekommendera då det kan strula till en hel del saker.
Om du vill ha en ny MAC-adress lär man byta moderkort, sätta i ett separat nätverkskort eller USB Wifi sticka.

Till OP:
Öppen konversation med föräldrarna är lösningen, börjar din kompis strula med att återställa routern & dylikt och hens föräldrar märker det tror jag "straffet" denna person fått kommer bli betydligt värre än en bestämd internet-tid.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är det en någorlunda modern router som tex. ASUS N56U (som jag själv har) då kan man binda mac address till IP och sätta saker som tidbegränsning direkt på mac addressen med.

Så, så länge du använder samma moderkort oavsett NIC/namn kommer du att få samma IP hela tiden och samma begränsning - Om man inte Ghostar sin MAC, vilket inte är att rekommendera då det kan strula till en hel del saker.

Till OP:
Öppen konversation med föräldrarna är lösningen, börjar din kompis strula med att återställa routern & dylikt och hens föräldrar märker det tror jag "straffet" denna person fått kommer bli betydligt värre än en bestämd internet-tid.

Stämmer bra att regler i en router oftast är bundna till just MAC eller IP, men MAC får du ju en ny om du bara byter NIC eftersom att en MAC-adress är unik för just ett NIC.

OnT: att ta sig förbi spärren i föräldrarnas router är väl dataintrång och därmed olagligt? Diskutera saken med päronen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det enda från barnkonventionen i det du saxar är följande:

Resten kommer inte från barnkonventionen....

Notera orden jag valt att fetstila. Barnkonventionen handlar mer om hur staten beter sig mot barn än vad barnets föräldrar gör.

Du skulle kunna valt det här stycket istället. Dock skulle jag inte hävda att någon av det skulle kunna anses vara fyskisk eller mentalt våld...

Fair enough, saxningen är från en källdiffus snabbgoogling efter tanken; "Delar som tar upp detta finns väl med i barnkonventionen?". Jag som brukar förespråka goda källreferensen, attans.

I vilket fall är det antaget i mångas ögon direkt olämpligt i sin grundidé att kameraövervaka sina barn efter en rätt tidig ålder, oavsett hur oskyldigt det kan tänkas vara inom den aktuella familjen. Fungerar det perfekt har vi ju om inte annars en potentiell chef och lagstiftare i framtiden som präglat av sin uppväxt tycker det är alldeles lämpligt och välfungerande att övervaka brev, epost, internettrafik och telefonsamtal. Det är också möjligt att det blir tvärsom.

Här är en annan vidaregoogling på tema övervakning och människan som är intressant läsning.
https://www.svd.se/overvakningen-forandrar-oss

För att undvika trådlås så avslutar jag mitt deltagande i denna topic-glidning. Min syn är att ett barn skall ha en fredad zon tills denne är myndig och själv kan välja att skapa sin fredade zon eller fritt dela all sin existens med andra

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dracc:

Stämmer bra att regler i en router oftast är bundna till just MAC eller IP, men MAC får du ju en ny om du bara byter NIC eftersom att en MAC-adress är unik för just ett NIC.

OnT: att ta sig förbi spärren i föräldrarnas router är väl dataintrång och därmed olagligt? Diskutera saken med päronen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt! Korrigerade mitt tidigare inlägg.

Byter hen till tex. en extern wifi USB så får hen en ny MAC-adress. Jag som svamlade till det innan jag skrev

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Har ni kameror i rummen? Det låter fantastiskt att inte ge barn som verkar komma till åren en skyddad sfär i form av deras rum och en stängd dörr, ett hem i hemmet. Vid vilken ålder och utvecklingsstadie för dessa individer tänkte ni som en älskvärd present och ytterligare dominanshandling dela ut privilegiet att slippa detta slentriantittande?

Jag ska inte säga att det ni gör är olagligt, men beroende på ålder antagligen osmakligt. Antagligen inte bara i mina ögon om vi saxar från artikel 16 i barnkonventionen:
No child shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his or her privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his or her honour and reputation.
The child has the right to the protection of the law against such interference or attacks.
Children are particularly vulnerable to breaches of their privacy because of the range of situations in which adults have power over them. Some children are more likely to experience this than others as a result of their living arrangements. Children living in institutions for example may have their communications intercepted and be subject to searches of their personal belongings. Children's online lives add another dimension to this right.

hahaha nu är ju inte kamerorna till för att titta på ungarna i första hand, (även att det går använda dom till det.)
Jag kan ju nämna att dom själva har tillgång till kontrollen på dom.
Våra ungar är väldigt självständiga och trygga i sig själva, Jag tror närmast aldrig dom har haft behov av att stänga in sig på rummet för att få en "skyddad sfär" som du kallar det, dom brukar komma och prata om det i stället. Dock vet jag att deras vänner sysslar med det, fast då bottnar det i stort sätt alltid i en konflikt med föräldrar och knappas ett tecken på välmående. Vi är vad man kallar för ganska slappa föräldrar, som låter våra ungar testa och göra det mesta, Har vi dock sagt nej till något så är det så. med andra ord vi är konsekventa. skiter dom i att respektera det (vilket nästan aldrig hänt) måste man som förälder markera.
Fördelen med detta är att vi aldrig har något bråk hemma mer än enstaka syskon gnabb eller frugan som blir frustrerad när hon har bråttom och dottern tar väldigt lång tid på sig. Så nja jag tror vi fortsätter med vårt "hemska" sätt.

ps: du tycks vara rädd för kameror. Jag förmodar att du inte har telefon,dator, smart tv mm?
i dom kan du har helt främmande personer som tittar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.