Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har köpt en HP Microserver Gen8 som jag tänkte ha som filserver med mera. Tanken är att den ska ersätta min NAS som börjar bli gammal och trött. Såg att många förespråkar virtualisering och eftersom jag inte var helt säker på vilket OS som är smidigast för mina ändamål tänkte jag virtualisera lite olika OS. Men det verkar som att FreeNAS inte gillar att köras i en VM så nu fick det bli en ren installation av FreeNAS istället.

Du kommer inte bli besviken, jag kör freenas på min med, 16gig ram och 4x4tb. Esxi kör jag på andra rack maskiner. Det med lun iSCSI på freenas funkar bra, dock om man vill hålla sin freenas uppdaterad så blir det ett krångel om det ligger VM's på freenas då den vill starta om med risk att din VM blir korrupt om du glömt att flytta eller stänga av din VM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av davidodbro:

Du kommer inte bli besviken, jag kör freenas på min med, 16gig ram och 4x4tb. Esxi kör jag på andra rack maskiner. Det med lun iSCSI på freenas funkar bra, dock om man vill hålla sin freenas uppdaterad så blir det ett krångel om det ligger VM's på freenas då den vill starta om med risk att din VM blir korrupt om du glömt att flytta eller stänga av din VM.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte jag kommer orka krångla så mycket. Känner jag att jag vill ha fler servrar så blir det en fristående maskin.

Det sista frågetecknet är bara vad jag ska göra med den SSD jag köpte till. Hade först tänkt att köra OS på den, eller datastore i ESXi. Fast det var ju lite slöseri att köra FreeNAS på en 250 GB SSD så nu ligger den bara och väntar. Är det värt att krångla med att ha den som cache?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Släng in SSDn i din FreeNAS och lägg upp som en enkel singel disk?
Och kör den som en datastore. Det bör väl FreeNAS kunna hantera en sådan simpel sak.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas någon kan hjälpa mig här...
Jag vill komma åt min ESXi utifrån nätverket men kan inte få detta att fungera. Gissar på att jag inte har korrekt port men vet inte riktigt.
Det är ESXi 6.5 jag har installerat på min dator hemma. Allt fungerar perfekt om jag bara går in på https://1.2.0.13/ ex. Men detta fungerar så klart inte med min externa ip. Jag har testat med ip:9443/sphere-client eller utan port men detta fungerar inte. Har försökt googla fram massa olika portar och dessa verkar inte heller fungera. 9443 porten är med säkerhet öppen men de andra kan jag ev. har slarvat med.
Så om någon kan guida mig genom denna djungel vore jag evigt tacksam.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av ddog:

Jag hoppas någon kan hjälpa mig här...
Jag vill komma åt min ESXi utifrån nätverket men kan inte få detta att fungera. Gissar på att jag inte har korrekt port men vet inte riktigt.
Det är ESXi 6.5 jag har installerat på min dator hemma. Allt fungerar perfekt om jag bara går in på https://1.2.0.13/ ex. Men detta fungerar så klart inte med min externa ip. Jag har testat med ip:9443/sphere-client eller utan port men detta fungerar inte. Har försökt googla fram massa olika portar och dessa verkar inte heller fungera. 9443 porten är med säkerhet öppen men de andra kan jag ev. har slarvat med.
Så om någon kan guida mig genom denna djungel vore jag evigt tacksam.

Om din maskin internt svarar på https://1.2.0.13/ är detta detsamma som https://1.2.0.13:443

Du nämner port 9443!? och inte 443!

Om du nu vill komma åt denna externt, så får du öppna din brandvägg och göra en port forward från t.ex.
externalIP:9443 -> internalIP:443

Permalänk
Medlem

@oxygenial: ahh, tack ska testa detta och återkommer!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock avråda ifrån att exponera administrationsinterfacet till vSphere/ESXi direkt ut på internet. Istället så gå via en egen VPN

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Sitter här och planerar efter min Exsi server med AMD Ryzen, min fundering på är hur viktig är grafikkortet? Jag kommer köra en drös med virtuella maskiner samtligt, troligen i genomsnitt runt 10st. Men det är ju ej ofta man har uppe och fysisk ser på någon virtuell maskin. Datorn i frågan kommer typ aldrig ha någon skärm kopplad till sig back i grafikkortet.

Det jag kommer köra är maskiner med olika tjänster som AD, Active Directory, men även gränssnitt som visas för olika program som uppdateras rätt som det är. Betydligt mer tungdrivet än program som Word, men ej i närheten av vanliga spel. Gränssnittet ser jag sedan på andra datorer genom RDP, teamviewer etc.

Om man köper ett GeForce GTX 1050 2GB för 1500kr, har denna kraften att driva upp till 20 maskiner eller bör man upp upp i ett bättre grafikkort, kanske kosta på sig 6GB ram? Sedan kanske jag väljer ett AMD kort, men det är otroligt mycket kraft man får för lite pengar på GPU sidan.
*edit*
Bästa ej överprisade Ryzen, 64GB ram, Samsung 960 Evo är övrig hårdvara som ska driva skiten till att börja med sedan utöka.

*edit2*
På riktiga servrar brukar de ha från vanliga användares synpunkt "kassa grafikkort" för hur många maskiner som helst som är igång samtidigt och användare har uppe sin RDP klient, men det brukar dessutom gå segt som aset. Kan det vara grafikkortet som flaskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sitter här och planerar efter min Exsi server med AMD Ryzen, min fundering på är hur viktig är grafikkortet? Jag kommer köra en drös med virtuella maskiner samtligt, troligen i genomsnitt runt 10st. Men det är ju ej ofta man har uppe och fysisk ser på någon virtuell maskin. Datorn i frågan kommer typ aldrig ha någon skärm kopplad till sig back i grafikkortet.

Det jag kommer köra är maskiner med olika tjänster som AD, Active Directory, men även gränssnitt som visas för olika program som uppdateras rätt som det är. Betydligt mer tungdrivet än program som Word, men ej i närheten av vanliga spel. Gränssnittet ser jag sedan på andra datorer genom RDP, teamviewer etc.

Om man köper ett GeForce GTX 1050 2GB för 1500kr, har denna kraften att driva upp till 20 maskiner eller bör man upp upp i ett bättre grafikkort, kanske kosta på sig 6GB ram? Sedan kanske jag väljer ett AMD kort, men det är otroligt mycket kraft man får för lite pengar på GPU sidan.
*edit*
Bästa ej överprisade Ryzen, 64GB ram, Samsung 960 Evo är övrig hårdvara som ska driva skiten till att börja med sedan utöka.

*edit2*
På riktiga servrar brukar de ha från vanliga användares synpunkt "kassa grafikkort" för hur många maskiner som helst som är igång samtidigt och användare har uppe sin RDP klient, men det brukar dessutom gå segt som aset. Kan det vara grafikkortet som flaskar?

Om du ej ska nyttja grafikkort, varför ska du då ha ett i maskinen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sitter här och planerar efter min Exsi server med AMD Ryzen, min fundering på är hur viktig är grafikkortet? Jag kommer köra en drös med virtuella maskiner samtligt, troligen i genomsnitt runt 10st. Men det är ju ej ofta man har uppe och fysisk ser på någon virtuell maskin. Datorn i frågan kommer typ aldrig ha någon skärm kopplad till sig back i grafikkortet.

Det jag kommer köra är maskiner med olika tjänster som AD, Active Directory, men även gränssnitt som visas för olika program som uppdateras rätt som det är. Betydligt mer tungdrivet än program som Word, men ej i närheten av vanliga spel. Gränssnittet ser jag sedan på andra datorer genom RDP, teamviewer etc.

Om man köper ett GeForce GTX 1050 2GB för 1500kr, har denna kraften att driva upp till 20 maskiner eller bör man upp upp i ett bättre grafikkort, kanske kosta på sig 6GB ram? Sedan kanske jag väljer ett AMD kort, men det är otroligt mycket kraft man får för lite pengar på GPU sidan.
*edit*
Bästa ej överprisade Ryzen, 64GB ram, Samsung 960 Evo är övrig hårdvara som ska driva skiten till att börja med sedan utöka.

*edit2*
På riktiga servrar brukar de ha från vanliga användares synpunkt "kassa grafikkort" för hur många maskiner som helst som är igång samtidigt och användare har uppe sin RDP klient, men det brukar dessutom gå segt som aset. Kan det vara grafikkortet som flaskar?

Är ganska säker på att om du skulle köpa ett grafikkort och köra det på en virtuell maskin så är det endast den maskinen som kan använda grafikkortet. Dvs om du behöver fem maskiner så behöver du fem grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Om du ej ska nyttja grafikkort, varför ska du då ha ett i maskinen?

Det är detta jag inte riktigt förstår. Det är ju endast klienterna som visar någon bild och därmed behöver ha en skärmport.
Men hur ska klienternas grafikkort kunna veta vad de ska rita upp? Om vi tar RDP och Teamviewer så skickar väl bara information om vad som ska visas men inte hur grafiken ska räknas fram.

Tar vi extrembyggen som LinusTechTips speldator för 7 personer, så är det ganska självklart att det ej går med vilket grafikkort som helst i servern: https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI
Nu är mitt ändamål inte i närheten av vad LinusTechTips gjorde.

Skrivet av theailer:

Är ganska säker på att om du skulle köpa ett grafikkort och köra det på en virtuell maskin så är det endast den maskinen som kan använda grafikkortet. Dvs om du behöver fem maskiner så behöver du fem grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart alla klienter behöver varsitt grafikkort. Nu kommer jag dock inte ofta ha igång så många RDP anslutningar samtidigt.
Angående grafikkortet på klienten så tror jag det går med "vad som helst", även om man kör lite tyngre saker.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är detta jag inte riktigt förstår. Det är ju endast klienterna som visar någon bild och därmed behöver ha en skärmport.
Men hur ska klienternas grafikkort kunna veta vad de ska rita upp? Om vi tar RDP och Teamviewer så skickar väl bara information om vad som ska visas men inte hur grafiken ska räknas fram.

Tar vi extrembyggen som LinusTechTips speldator för 7 personer, så är det ganska självklart att det ej går med vilket grafikkort som helst i servern: https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI
Nu är mitt ändamål inte i närheten av vad LinusTechTips gjorde.

Såklart alla klienter behöver varsitt grafikkort. Nu kommer jag dock inte ofta ha igång så många RDP anslutningar samtidigt.
Angående grafikkortet på klienten så tror jag det går med "vad som helst", även om man kör lite tyngre saker.

Grafikkort behöver du endast om du vill ha en fysisk skärm ståendes vid servern. Rdp mm körs utan grafikkort. Din VM får ett virtuellt "grafikkort" av esxi som gör att du kan se din "skärm" i tex esxi gui.

Du nämner Linus techtips, han kör ju 7 grafikkort för att kunna ha skärmar till varje VM(7st), i tex unRAID och esxi kan du bara tilldela en VM med ett grafikkort.

Säg till om du inte fattar, finns nog någon som kan förklara bättre 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davidodbro:

Grafikkort behöver du endast om du vill ha en fysisk skärm ståendes vid servern. Rdp mm körs utan grafikkort. Din VM får ett virtuellt "grafikkort" av esxi som gör att du kan se din "skärm" i tex esxi gui.

Du nämner Linus techtips, han kör ju 7 grafikkort för att kunna ha skärmar till varje VM(7st), i tex unRAID och esxi kan du bara tilldela en VM med ett grafikkort.

Säg till om du inte fattar, finns nog någon som kan förklara bättre 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tackar för råden då vet jag att jag kan spara in pengar där. Jag har ett Radeon HD 5850 och det duger då fint till min dator..
Det blir 1500- 3000kr som jag kan lägga på annat.
Att man får ett virtuellt grafikkort genom RDP är ju självklart då man ej kopplar in kortet bak i utgångarna. Jag trodde dock att det var ens grafikkort som drev de virtuella grafikkorten.

*edit*
Är det RemoteFX som man ska använda istället för RDP om man vill utnyttja serverns grafikkort? Jag har bara googlat fram lite information om RemoteFX.
https://en.wikipedia.org/wiki/RemoteFX
*edit2*
En som använder en padda för att spela upp Unigine Heaven Benchmark genom RemoteFX. Det känns som att RemoteFX är något som jag måste lära mig. https://www.youtube.com/watch?v=MUrY3_lqK2Q

Tanken med RDP är väl mer administrativt arbete, men många idag jobbar enbart emot gränssnitt genom RDP.

*edit3*
Guide för att installera:
https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/1...
Och en tydlig förklaring
RemoteFX in Windows Server 2012 is a suite of improvements to the Microsoft Remote Display Protocol (RDP). It optimizes the display experience for remote users, even on constraint networks. Additionally, RemoteFX improves access to peripheral devices attached to the client, e.g. via USB.

The vGPU feature of RemoteFX makes it possible for multiple virtual machines to share a physical graphics adapter. The virtual machines are able to offload rendering of graphic information from the processor to the dedicated graphics adapter. This will decrease the CPU load and improve the scalability for graphic intense workloads that run in the VDI virtual machines.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag skulle dock avråda ifrån att exponera administrationsinterfacet till vSphere/ESXi direkt ut på internet. Istället så gå via en egen VPN

Håller helt med här, hellre gå via en VPN och ansluta "internt" till admin interfacet.

Permalänk

Hej! kör en R710 med ESXI 6.0 och funderar på att skaffa en server till. Det jag undrar är hur man kan dela så att båda servrarna kommer åt varandras datastore?
Kör ESXI 6.0 free så inget cluster går att sätta upp.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Vila i frid

esxi har ingen inbyggd funktionalitet för att själva vara en isci- eller nfs server. Du kan dra igång en VM som tar hand om all disk som sen delar ut det via iscsi eller nfs. Det finns färdig xpenology VMDK att lägga på @ http://xpenology.me/downloads/

Permalänk
Medlem

Tjenare! Jag följde guiden och det funkar utmärkt, en fråga, jag undrar om det finns något simpelt sätt att kunna logga trafiken som går in och ut ifrån mina vps:er?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag skulle vilja installera en server på en Athlon 3200+, bara för att testa och se vad man kan hitta på.
Men vad jag kan se så finns det inget stöd för den i listan för VMware:s hårdvarustöd.
Vad kan jag göra istället?

Om det redan finns en liknande tråd så kan någon gärna länka den, men jag hittade ingen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej! Hade tänkt virtualisera pfsense i esxi 6.5 i en hp microserver. Jag har stoppat i ett intel i350-t4. Förstår inte hur man ska göra detta nu när man inte kan använda sig utav vsphere client? Kan någon guida mig hur det funkar i 6.5?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hej! Hade tänkt virtualisera pfsense i esxi 6.5 i en hp microserver. Jag har stoppat i ett intel i350-t4. Förstår inte hur man ska göra detta nu när man inte kan använda sig utav vsphere client? Kan någon guida mig hur det funkar i 6.5?

Ska väl gå att använda vsphere även till 6.5? Kanske är en ny version som du måste ladda ner för att köra det.
Bara upp med en webbläsare av smak och knappra in ip-numret till din esxi 6.5 hypervisor sen går du därifrån.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@modaset: Joo men tycker inte web uit är så lättnavigerat, eller det kanske bara är jag som är lite korkad

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av modaset:

Ska väl gå att använda vsphere även till 6.5? Kanske är en ny version som du måste ladda ner för att köra det.
Bara upp med en webbläsare av smak och knappra in ip-numret till din esxi 6.5 hypervisor sen går du därifrån.

Om man har använt vsphere i många år så är det svårt att gå över till web. Tycker vsphere är den bästa.

Dock så funkar bara vsphere till 6.0 och inte 6.5 för då har dom taget bort den eller jag kanske läs fel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av superegg:

Dock så funkar bara vsphere till 6.0 och inte 6.5 för då har dom taget bort den eller jag kanske läs fel.

Du har helt rätt. https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...
Enkelheten och snabbheten i vSphere Client har gjort att även jag står kvar med esxi 6.0 och våndas över att behöva uppgradera när EOS inträffar - dvs om 1050 dagar, knappt 3 år.

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man!

Skrivet av hasenfrasen:

Du har helt rätt. https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...
Enkelheten och snabbheten i vSphere Client har gjort att även jag står kvar med esxi 6.0 och våndas över att behöva uppgradera när EOS inträffar - dvs om 1050 dagar, knappt 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av superegg:

Om man har använt vsphere i många år så är det svårt att gå över till web. Tycker vsphere är den bästa.

Dock så funkar bara vsphere till 6.0 och inte 6.5 för då har dom taget bort den eller jag kanske läs fel.

Nu använder inte jag VmWare speciellt ofta men kör det på jobbet där vi har vsphere hemma har jag web versionen och tycker det är mycket skönare/snyggare att använda

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

awesome tråd

apache för webserver sen finns det xamp för windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nu använder inte jag VmWare speciellt ofta men kör det på jobbet där vi har vsphere hemma har jag web versionen och tycker det är mycket skönare/snyggare att använda

Jag är på väg att uppdatera min primära server till Windows 2016 och installerade Esxi 6.5 på min microserver. Redan i samband med installation varnades det för att CPUn inte skulle stödjas i kommande versioner, men eftersom det är en temporär installation brydde jag mig inte om det.
Nästa uppenbarelse jag fick var hur förbaskat långsamt 6.5 var jämfört med 5.5 som jag kört på maskinen tidigare. Det var väldigt stor skillnad, både vid uppstart och när man skulle hantera maskiner via webbgränssnittet.
Det största problemet var dock hur buggigt HTML5-delen var. Ofta fel med fält som inte fylldes i korrekt när man skulle redigera en maskins inställningar och problem med att spara ändringar av maskiner som konverterats från Hyper-V till vmware. Även nerladdade appliances var det problem med.
Spiken var när jag hittade information om att HTML5-gränssnittet är ganska långt ifrån feature complete, och inte ens flash-klienten som kom i 5.5 är klar. Flash-klienten finns dessutom bara i vCenter och inte i fristående vSphere-installationer så med 6.5 är man alltså ganska begränsad om man inte kör vCenter.

Det slutade med att jag installerade Hyper-V Server 2016 på maskinen istället och förutom att ip-konfigurationen på det enda nic jag har i maskinen återställs i samband med att man skapar en virtuell switch så rullar det på bra. Enda negativa är att Hyper-V verkar ha mycket mer overhead på minnet så jag kan bara utnyttja runt 6GB av de 8GB jag har i maskinen.

Kör dock hellre vmware när jag har tillgång till vCenter och möjlighet att skapa kluster. Jag tycker att det känns betydligt enklare att konfigurera iSCSI-lagring och nätverk i den miljön än i Hyper-V, men det är väl mest för att jag nästan uteslutande jobbar med vmware...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky: Anledningen till att det går mycket långsammare med esxi 5.5 och esxi 6.x är drivrutinen till raidkontrollen som är trasig och allt går jättelångsamt.

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_b...

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

@whisky: Anledningen till att det går mycket långsammare med esxi 5.5 och esxi 6.x är drivrutinen till raidkontrollen som är trasig och allt går jättelångsamt.

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_b...

Tack för informationen, men även om hastigheten hade varit tillfredställande så vete katten om jag kört vidare på 6.5 med tanke på att hanteringen av maskiner var så dålig i HTML5-gränssnittet.
Jag tankade ner en vmx/vmdk av Zabbix men kunde inte få igång den då den var specad med 4 CPU (N54L har som bekant bara 2 kärnor). Webbgränsnittet sparade inte ändringarna och inte ens en ändring i vmx-filen direkt hjälpte. Det senare borde ju fungera men det verkar nästan som om HTML5-klienten cachade informationen och vägrade starta maskinen ändå. Att starta om hosten bara för en ändring på en vm är ju ohållbart. Nu grävde jag inte vidare i det utan testade som sagt Hyper-V istället. Hade även problem med att nätverket på konverterade maskiner inte fungerade, men jag pallade inte hålla på med det heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster