Windows 10 Creators Update nu tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Ser att Barnacules har en del tankar om bla telemetri i win10 nu efter uppdateringen. Kan dra en länk nedan utifall att någon är intresserad.
https://www.youtube.com/watch?v=wPFbAqICUJo

Han vet mycket och är också mer insatt i Microsofts verksamhet och tänk än vad många här kan hävda. Så det är bara att lyssna. Även Wendel från Level1tech (f.d. Tek Syndicate) är en bra källa för input om vad som händer i det här ämnet och mer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag har sett uppgifter om att uppdateringen är drygt 3 GB.
Det är storleken på iso-filen också vilket skulle betyda att den uppdatering som pushas ut
innehåller hela Windows 10.

Mycket möjligt, men när jag sökte på wumt igår fanns där en uppdatering släppt 11/4 på 1,05 GB, jag tog bara för givet att det var creators update.

Permalänk
Medlem

@tattis
Ja du förstod mig rätt. Jag ändrar till 11 från 9 som standard. Mina tre skärmar är av olika storlek och på olika avstånd. Så på de mindre blir det lite smått med 9. Nu är det borta och bara alternativet zomma in på alt i menyn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Mycket möjligt, men när jag sökte på wumt igår fanns där en uppdatering släppt 11/4 på 1,05 GB, jag tog bara för givet att det var creators update.

Har man minst bredband 100 Mbit/s så är egentligen inte 1 GB eller 3 GB så mycket att fundera kring.
Det är ändå en fråga om några få minuter.

Permalänk

Vet inte om det är placebo, men jag tycker att allt känns liiiiite rappare än förut! spec i spel, och tycker att det tearar mindre än förut! sitter med en 60hz skärm för tillfället.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har främst testat med Unigine Heaven Benchmark 4.0.

I mina tester ligger även prestandan i Windows 10 Creators Update ca 5-10% under mina värden i Windows 8.1 Update 1.
Visst, detta är främst i OpenGL, DX9 samt DX11.

Det finns många tester på nätet som bekräftar vad jag själv såg:
http://www.pcgamer.com/windows-10-game-mode-tested/
https://www.pcgamesn.com/microsoft/windows-game-mode-performa...

Bland annat så får Gears of War 4, Division samt Hitman får sämre resultat med Game Mode påslaget.
Kör man Game Mode på en dator som drar igång över 200 processer vid uppstart, så kanske det gör skillnad, men på en redan optimerad maskin är det nog bäst att ha det avstängt tills vidare.

Jaha, jag fick för mig att game mode enbart skulle ha en inverkan på spel från windows store som körs på uwp eller vad nu plattformen hette. Så typ, GoW, Forza Horizon 3 osv var endast spel som skulle bli berörda och få eventuell prestandavinst. Det är ju något märkligt om prestandan i andra spel försämras. Å andra sidan behöver man ju inte aktivera game mode vilket ju är bra att det inte blir någon påtvingad funktion.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Uppdaterade och möttes av en svart bild efter en väldigt lång väntetid vid inloggningsrutan.
Slutade med att jag fick resetta datorn helt och hållet och efter det fungerade allt som det ska.
Tur att man har windows på en egen disk...

Märker dock ingen direkt skillnad mer än att jag fick avinstallera alla appar via Powershell på nytt.
Men det är säkert bra det här

Edit: verkar ha kommit åt någon knapp i UEFI dock för nu snurrar prollen i 4GHz istället för 3.4 (i5 4670k). Antar att det klassas in som min första överklockning av CPU någonsin i mitt liv, om in min gamla turboknapp räknades som jag nämnde i någon tråd, men det var viss en underklock

Permalänk

Går inte att installera ?
Updaten säger att jag måste avinstallera Glyph-client manuellt , har det inte installerat på datorn?
Löste det tillslut .
Appen fanns kvar i gamla kataloger med spel som inte ens fanns installerade !
Fick ta bort Rift mappen från steam mappen då fungerade det tillslut,
Glyph-Client , vilken smörja!

Permalänk
Avstängd

Vad har Creators Update för version-nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Vad har Creators Update för version-nummer?

1703

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Edit: verkar ha kommit åt någon knapp i UEFI dock för nu snurrar prollen i 4GHz istället för 3.4 (i5 4670k).

Liknande hände mig, men löstes genom att återställa "power management"-profilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Då bootar jag om nu då för att uppdatera... *Håller tummarna så att inte allt går åt skogen*

Edit: Klart. Ej märkt ngn skillnad..

Permalänk
Medlem

"Uppdateringen är gratis för alla Windows 10-användare ."

Även för Windows 10 Education/Enterprise ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

"Uppdateringen är gratis för alla Windows 10-användare ."

Även för Windows 10 Education/Enterprise ?

För Education/Enterprise.... Verkar inte så!

Själv väntar jag med denna uppdateringen, jag var på g, men ett klick skulle till, men klickade inte.
Jag väntar en två veckor...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

Installerade Creator's Update rent, alltså på det gamla goda sättet via ett USB-minne, och allt fungerar perfekt för mig i alla fall. Har spelat lite Overwatch med "Game Mode" på och det kan mycket väl vara placebo men upplevelsen var föbannat bra och jag tror inte att frameraten gick under 120FPS medans jag spelade vilket jag annars märkt kunde hända på sistone.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

"Uppdateringen är gratis för alla Windows 10-användare ."

Även för Windows 10 Education/Enterprise ?

Vet inte om det här svarar på din fråga, men när jag loggar in på MS Imagine Premium via KTH så är den version av Win10 som finns tillgänglig för nedladdning version 1703, vilket ska vara "Creators update" enligt wikipedia. Men större uppdateringar för Enterprise brukar ju skötas centralt då dessa oftast används inom företag och man kanske behöver testa igenom uppdateringen med de program man använder. Men att uppdateringarna skulle kosta för just dessa inkarnationer av Win10 har jag svårt att tro.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Stealhelm:

Aldrig varit med om en sämre uppdatering. Ingenting fungerade efter uppdateringen. Ingenting. Windows Defender kunde inte starta sina tjänster, Edge kraschade oavbrutet och Nvidia insisterade på att använda dem gamla filerna (vilket gjorde så att jag inte kunde ta bort windows.old utan att avinstallera mina grafikdrivrutiner). Så jag fick helt enkelt göra som jag gjorde bara för någon månad sedan, återställa.

Mitt headset verkar också ha sprängt sin vänstra hörlursutgång (verifierat på 2 olika datorer nu), vill inte beskylla MS för det, men det hände just efter att jag uppdaterat och löst mina första drivrutins problem så misstänksamt är det ivf.

Så du har haft "otur" fler än en gång vid uppdateringar?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Windows 10 now has a “Night Light” feature, which was known as “Blue Light” in earlier builds of the Creators Update.

Night Light works similarly to the venerable f.lux utility. It makes color temperatures warmer at night so it’s easier on your eyes and easier to get to sleep right after using the computer, in theory. Many operating systems have been adding this feature lately, like iOS with Night Shift.

Visit Settings > System > Display > Night Light Settings to enable Night Light mode and configure your desired color temperature. You can set Windows to automatically enable Night Light mode at sunset and enable it at sunrise, too.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för detta. Har gått och blivit fullständigt förbannad på Creators Update.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Tog hem Media Creation Tool från MS och skapade en ISO på Creators Update. Den blev då 3.4GB. När jag testade att köra denna på en helt ren/nyinstallerad virtuell Windows 10 Pro sve x64 volymlicens (med Anniversary Update) i VMWare fick jag efteråt en Windows.old-mapp på 17.5GB. Förloppet tog väl en 40 minuter kanske.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Skrivet av Tommy5547:

Tog hem Media Creation Tool från MS och skapade en ISO på Creators Update. Den blev då 3.4GB. När jag testade att köra denna på en helt ren/nyinstallerad virtuell Windows 10 Pro sve x64 volymlicens (med Anniversary Update) i VMWare fick jag efteråt en Windows.old-mapp på 17.5GB. Förloppet tog väl en 40 minuter kanske.

Jag fick en Windows Old-mapp på 30GB efter installationen av Creators update från iso-dvd.
Men jag har plats på systemdisken och man behöver ju inte ha kvar Windows old om man avstår
från möjligheten att rulla tillbaka till senaste installation före uppgraderingen.
Men nog är det lustigt att 3.4GB på ett installationsmedium skapar en nästan tio gånger så stor
installation på datorn...

Permalänk

Ja det är lite märkligt faktiskt. Den backar väl hela den gamla Windows-mappen mer eller mindre.

Här är lite bra läsning för oss som inte bryr oss om att det finns ett nytt MSPaint:

https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2017/04/05/w...

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy5547:

Här är lite bra läsning för oss som inte bryr oss om att det finns ett nytt MSPaint:
https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2017/04/05/w...

Du vill alltså påstå att det finns fler ändringar än Paint 3D, Night light och Game Mode?

Lite synd att Windows Configuration Designer kräver Windows 10. Skulle uppgradera ett gäng datorer ifrån Windows 7 och svor över att Windows Imaging and Configuration Designer (ICD) inte fungerade för Windows 10. Nu fungerar inte Windows Store versionen av WCD för Windows 8 ens.

Ibland har jag svårt att förstå hur Microsoft tänker. De gör det inte direkt lätt för företag att migrera från W7/W8.1 till 10:an.

Kanske har missat något, men blev hänvisad till tredjepartsprodukter för att migrera profilerna tidigare. Höll bland annat på att utvärdera Laplink PCmover som alternativ, då även Windows Easy Transfer slutade supportas iom Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du vill alltså påstå att det finns fler ändringar än Paint 3D, Night light och Game Mode?

Lite synd att Windows Configuration Designer kräver Windows 10. Skulle uppgradera ett gäng datorer ifrån Windows 7 och svor över att Windows Imaging and Configuration Designer (ICD) inte fungerade för Windows 10. Nu fungerar inte Windows Store versionen av WCD för Windows 8 ens.

Ibland har jag svårt att förstå hur Microsoft tänker. De gör det inte direkt lätt för företag att migrera från W7/W8.1 till 10:an.

Kanske har missat något, men blev hänvisad till tredjepartsprodukter för att migrera profilerna tidigare. Höll bland annat på att utvärdera Laplink PCmover som alternativ, då även Windows Easy Transfer slutade supportas iom Windows 10.

Ja, det där verkar ju lite osmidigt och knöligt att de saknar stöd för det. Det borde de skött klart bättre tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det jag stör mig mest på är att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar på startknappen.

Skrivet av Mocka:

Men vafan...var ligger den nu då? :/

Sökknappen (näst längst från vänster), knappa in "kontrollpanalen", högerklicka, mer, lägg till i aktivitetsfältet eventuellt på startmenyn.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

någon som vet ifall man kan ladda ner windows 10 på usb med senaste creators update? jag skulle vilja skapa en windows 10 USB så den har senaste versionen när jag behöver omformatera mina datorer.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

någon som vet ifall man kan ladda ner windows 10 på usb med senaste creators update? jag skulle vilja skapa en windows 10 USB så den har senaste versionen när jag behöver omformatera mina datorer.

Det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

någon som vet ifall man kan ladda ner windows 10 på usb med senaste creators update? jag skulle vilja skapa en windows 10 USB så den har senaste versionen när jag behöver omformatera mina datorer.

Bara o använda Media Creation tool. O välja skapa installationsmedium, o får du creators update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Var ser man vilka drivrutiner det inte är som fungerar enligt meddelandet här? "Läs mer" är enbart en länk till Microsofts webbsida med allmän info som ej leder någonstans... :/ Har ej stött på några problem men lite jobbigt med en sådan varningsikon nere i aktivitetsfältet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Var ser man vilka drivrutiner det inte är som fungerar enligt meddelandet här? "Läs mer" är enbart en länk till Microsofts webbsida med allmän info som ej leder någonstans... :/ Har ej stött på några problem men lite jobbigt med en sådan varningsikon nere i aktivitetsfältet..

http://forumbilder.com/images/2017/04/13/dfgfdgdgdf.jpg

Kollat Enhetshanteraren?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Yepp verkar så, samt att samtliga Kontrollpanelsfunktioner går att söka på direkt med:
WIN + <det du letar efter i kontrollpanelen>

Verkar som många missat detta i windows 10 men ni kan högerklicka på startknappen och välja kontrollpanelen därifrån. Finns även genvägar till det flesta andra administratörsprogrammen där. Det jag använder mest genom den här vägen är program och inställningar för avinstallation av program som ligger allra högst upp i listan

Bifogar även länk till windows 10 update tool 64 bitars så slipper ni klicka runt och leta för er som inte vill vänta:
https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=845981

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>