Permalänk
Medlem

Tips på flytande metall för delid

Hej!

Jag funderar på att göra en delid på en 7700k.

Vad finns det för olika "flytande metall" produkter som är bra?

Och som jag förstått det limmar man ihop processorn igen efteråt, vad ska jag använda för lim?

En sista fråga; Är det lönt att delidda en processor som inte är överklockad ännu? Får man lägre temp?

mvh

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Hej!

Jag funderar på att göra en delid på en 7700k.

Vad finns det för olika "flytande metall" produkter som är bra?

Och som jag förstått det limmar man ihop processorn igen efteråt, vad ska jag använda för lim?

En sista fråga; Är det lönt att delidda en processor som inte är överklockad ännu? Får man lägre temp?

mvh

http://www.coollaboratory.com/product/coollaboratory-liquid-u... Liquid Ultra funkade perfekt för mig.
Använde silikon för att "limma ihop" det igen.

Om det är lönt det eller ej är omöjligt att svara på, dels för att alla CPUer är unika samt att du inte angivit några som helst värden på hur du har det nu. Men rent generellt ger väl en delid lägre temps.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hej.
1. Denna är ganska vanlig men ganska dyr: https://www.inet.se/produkt/5320120/thermal-grizzly-conducton...
Finns ju billigare som denna: https://www.inet.se/produkt/6911718/coollaboratory-liquid-pro...
Vet inte hur stor skillnad det är i temps mellan dem dock.

2. Man behöver nödvändigtvis inte limma fast IHS:en men om man vill så bör man använda svart silikon, går att köpa lite varstans.

3. Du kommer antagligen få lägre temps, kan inte säga hur mycket. Kan vara allt från 7 till 20 grader ungefär. Själv skulle jag inte säga att det är värt att delida en oklockad processor. Har du problem med temps kanske en bättre kylare är mer värt att investera i.

Mvh

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden, har en fråga också, jag använder ett ek-vattenblock kan man använda utan IHS. Räcker det inte att jag hittar någon distans i storleken av IHS:en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Grabfate: Tack för svar.

Jag håller på och bygger en ny dator med custom vattenkylning.
Vill helst kunna köra en 7700k runt 5ghz med bra temps förutsatt att jag får en bra processor.
Får jag en dålig processor vill jag ändå kunna ha låga temps.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Dave_001: Hm, skulle pröva systemet samt processorn innan du delidar den och innan du fixar loopen.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Grabfate: Okej, för att kolla att processorn fungerar och att den överklockar?
I så fall måste jag inhandla någon luftkylare till den också.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Deliddade min 7700k och använde conductonaut. Tempen sjönk med 20-25 grader vid load.

Permalänk
Medlem

@Dave_001: Hittade detta i någon tidigare post. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/silikon-casco-värmebeständ...

Och från diverse delid videos på youtube så räcker det egentligen med en liten droppe i vardera hörn.

Permalänk
Medlem

@Dave_001: I alla fall så att den funkar för annars kan det bli ett jäkla meck med att felsöka en dator som inte funkar men som körs med en custom loop. Sen kan du ju kolla om du får upp den till 5ghz och vilka temps du får. Problemet med det är att en ~350kr luftkylare antagligen inte kan kyla en cpu på 5ghz.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem