Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Var det någon som fyndade något på Xbox-rean? Själv slog jag till på Trials Fusion med allt DLC för 140 kr och Wolfenstein Old Blood för 67 kr.

Själv så beställde jag en "custom"-kontroller hos amerikanska Microsoft på påskrea för $65, dvs. ungefär 560 pix (synd att de inte har den tjänsten här) då jag har vänner som ofta reser mellan Kalifornien och Sverige:

https://xboxdesignlab.xbox.com/en-US/view/0_53baa965-71d8-47f...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Söker någon att gruppa upp med på Overwatch. Adda mig gärna gamertag: Facegraver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Själv så beställde jag en "custom"-kontroller hos amerikanska Microsoft på påskrea för $65, dvs. ungefär 560 pix (synd att de inte har den tjänsten här) då jag har vänner som ofta reser mellan Kalifornien och Sverige:

https://xboxdesignlab.xbox.com/en-US/view/0_53baa965-71d8-47f...

https://controllers.xbox.com/api/images/TP15FR02DP02TH07AY01VM01BK15/angle/Hm01?width=1400

Nice!

Jag hade gärna sett att den tjänsten kommit hit, eller iallafall till EU. Nu har jag nog kontroller så det räcker (3st totalt: Elite, V1 och V2).

Permalänk
Medlem

Hej, sitter och funderar på Xbox one S.
har lite krav från frugan dock...
Fungerar Hbo nordic, svtplay och tv4 play på xbox one s ?
Samt kan man se tv genom xbox om man bara anv en antenn kabel in till tv.n då vi anv boxer via antenn.

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

Hej, sitter och funderar på Xbox one S.
har lite krav från frugan dock...
Fungerar Hbo nordic, svtplay och tv4 play på xbox one s ?
Samt kan man se tv genom xbox om man bara anv en antenn kabel in till tv.n då vi anv boxer via antenn.

Svtplay fungerar/fungerade genom webläsaren. HBO Nordic har nog inte heller någon app.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Doktor_Krall: alltså hbo måste ju skita fullständigt i allt utanför usa.. man blir så less.

Permalänk

Yeay..... lite som de där plast banorna man hade på 70-talet

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelrazh:

Hej, sitter och funderar på Xbox one S.
har lite krav från frugan dock...
Fungerar Hbo nordic, svtplay och tv4 play på xbox one s ?
Samt kan man se tv genom xbox om man bara anv en antenn kabel in till tv.n då vi anv boxer via antenn.

Ang tv så finns det en mottagare att köpa till xboxet, den klarar dock endast fria kanalerna.

HBO:Man kan ju pytsa in en chromecast i den andra HDMI porten, problem solved

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Scorpio ser fortsatt riktigt bra ut. Förvisso tech demos men det hintar ju ändå om vad som är möjligt: https://arstechnica.com/gaming/2017/04/first-pictures-give-a-...

Personligen tycker jag det är trist att Microsoft inte satsade på en Ryzen-baserad processor. Känns som en miss men återstår att se vad de gör möjligt.

Sedan hoppas jag att vi får se nya exklusiva spel att se fram emot snart nog. Jag räknade för någon dag sedan ut att jag inte spelat något på min Xbox One i år. Dock har den används som media-spelare någon gång. 2016 var ett bra år men 2017 har inte levererat ännu. Och Scorpio hade gärna fått ha riktigt saftiga titlar vid lanseringen senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Scorpio ser fortsatt riktigt bra ut. Förvisso tech demos men det hintar ju ändå om vad som är möjligt: https://arstechnica.com/gaming/2017/04/first-pictures-give-a-...

Vet inte om jag kommer att köpa själv, men ser riktigt bra ut både hårdvarumässigt och systemmässigt (prestanda som en kombo av optimeringar på båda sidor).

Skrivet av anon5930:

Personligen tycker jag det är trist att Microsoft inte satsade på en Ryzen-baserad processor. Känns som en miss men återstår att se vad de gör möjligt.

Det var inget möjligt val ens.

Fanns inte då (eller nu heller för den delen, mig veterligen) någon SoC-variant på Ryzen.

Kommer dock säkert med tiden, men är inte något AMD prioriterat att ta fram i detta läget. Finns på plats till nästa konsolgeneration från Microsoft och Sony (om inte något annat nytt hunnit komma då).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Vet inte om jag kommer att köpa själv, men ser riktigt bra ut både hårdvarumässigt och systemmässigt (prestanda som en kombo av optimeringar på båda sidor).

Det var inget möjligt val ens.

Fanns inte då (eller nu heller för den delen, mig veterligen) någon SoC-variant på Ryzen.

Precis, det är ju i det närmaste en Xbox Two om man jämför med Xbox One. Och ändå kompatibel vilket är ett stort win.

Hm, borde ju vara möjligt att få en custom lösning från AMD men med tanke på att företaget "bara" fått ut desktop-processorer i de två högre prestandasegmenten och inga APU'er eller laptop-vänliga processorer så hade det kanske tagit för lång tid ändå. Synd, Ryzen är en riktigt bra plattform och hade varit betydligt mer attraktiv men Scorpio ser ändå lovande ut förstås. Och inget som utesluter en Ryzen-baserad modell när det är möjligt förstås. Är väl kanske om bytet av CPU-typ skulle ge inkompatibilitet men bägge är ju AMD64-baserade så bör ju vara lugnt. Med tanke på hur bra Microsoft lyckades få Xbox 360's PPC-baserade spel att rulla på Jaguaren så skulle inte nya mirakel förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, det är ju i det närmaste en Xbox Two om man jämför med Xbox One. Och ändå kompatibel vilket är ett stort win.

Hm, borde ju vara möjligt att få en custom lösning från AMD men med tanke på att företaget "bara" fått ut desktop-processorer i de två högre prestandasegmenten och inga APU'er eller laptop-vänliga processorer så hade det kanske tagit för lång tid ändå. Synd, Ryzen är en riktigt bra plattform och hade varit betydligt mer attraktiv men Scorpio ser ändå lovande ut förstås. Och inget som utesluter en Ryzen-baserad modell när det är möjligt förstås. Är väl kanske om bytet av CPU-typ skulle ge inkompatibilitet men bägge är ju AMD64-baserade så bör ju vara lugnt. Med tanke på hur bra Microsoft lyckades få Xbox 360's PPC-baserade spel att rulla på Jaguaren så skulle inte nya mirakel förvåna mig.

Även om både Sony och Microsoft har kundanpassade versioner av AMD's SoC-lösningar och moduler, så kan de inte pressa AMD till att prioritera om hela deras stora produktstrategi och produktportfölj. Även om PS och SB är populära, så är spelkonsoler en ytterst liten % av den totala processormarknaden (det hjälper absolut AMD finansiellt, men säljs inte i volymer som konkurrerar med resten av produktkategorierna, och vinstmarginalerna lär vara ganska hårt pressade).

Sedan är det ganska naturligt utvecklingsmässigt för de flesta lösningar att man börjar med "vanliga" applikationer, för att sedan efter ett tag när man förfinat och lärt sig tekniken, gå in för att utveckla hårt kostnads- och effektoptimerade SoC-lösningar. Detta är alltså inget unikt för vare sig AMD eller Ryzen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Även om både Sony och Microsoft har kundanpassade versioner av AMD's SoC-lösningar och moduler, så kan de inte pressa AMD till att prioritera om hela deras stora produktstrategi och produktportfölj. Även om PS och SB är populära, så är spelkonsoler en ytterst liten % av den totala processormarknaden (det hjälper absolut AMD finansiellt, men säljs inte i volymer som konkurrerar med resten av produktkategorierna, och vinstmarginalerna lär vara ganska hårt pressade).

Sedan är det ganska naturligt utvecklingsmässigt för de flesta lösningar att man börjar med "vanliga" applikationer, för att sedan efter ett tag när man förfinat och lärt sig tekniken, gå in för att utveckla hårt kostnads- och effektoptimerade SoC-lösningar. Detta är alltså inget unikt för vare sig AMD eller Ryzen.

Sant det.
Sedan har ju AMD den bekväma positionen att de säljer produkter (vapen) till bägge sidor, både MS och Sony är beroende av vad AMD levererar. Hade det inte varit för att Nintendo envisades med att välja Tegra för Switch så hade hela marknaden varit AMD's.

Microsoft är nog också nöjd nog att få ut bättre komponenter än vad Sony fick med nuvarande PS4 Pro också, och när Sony väl kontrar med en kraftfullare konsoll så lär Microsoft bara kontra med något ännu vassare. Och när det är dags för PS4 Pro 2 och Scorpio 2 så har nog AMD kommit så långt att de har passande produkter att erbjuda.

Inte så långt kvar till E3 nu, kommer verkligen bli spännande i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sedan har ju AMD den bekväma positionen att de säljer produkter (vapen) till bägge sidor, både MS och Sony är beroende av vad AMD levererar. Hade det inte varit för att Nintendo envisades med att välja Tegra för Switch så hade hela marknaden varit AMD's.

Jo, jag trodde faktiskt att Nintendo också skulle gå för en AMD-baserad lösning i Switch, och blev lite förvånad att de valde den (relativt sett) kanske inte lika framgångsrika Tegra-lösningen.

Skulle misstänka att nVidia kunde pressa ner både effekten (viktigt i en batteridriven enhet, även om jag inte är övertygad att inte gått att få en ganska effektoptimerad lösning även från AMD) och kostnaden. Då nVidias Tegra haft ganska få "design wins" utanför nVidias egna konsol/mediaenhet, så var de nog beredda att gå ner ganska lågt i prisnivå för att ge ett bättre erbjudande än AMD (men detta sista är ren spekulation/gissning från min sida skall sägas).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, jag trodde faktiskt att Nintendo också skulle gå för en AMD-baserad lösning i Switch, och blev lite förvånad att de valde den (relativt sett) kanske inte lika framgångsrika Tegra-lösningen.

Skulle misstänka att nVidia kunde pressa ner både effekten (viktigt i en batteridriven enhet, även om jag inte är övertygad att inte gått att få en ganska effektoptimerad lösning även från AMD) och kostnaden. Då nVidias Tegra haft ganska få "design wins" utanför nVidias egna konsol/mediaenhet, så var de nog beredda att gå ner ganska lågt i prisnivå för att ge ett bättre erbjudande än AMD (men detta sista är ren spekulation/gissning från min sida skall sägas).

Det har ju hävdats att vi kommer få se fler möjligheter till uppgraderingar nästa MS-generation, med möjligheter att uppgradera komponenter på konsolerna utan att behöva köpa en helt ny, det blir intressant att se huruvida vi kommer få se det på denna...det lilla man sett om hur den är ihopsatt tyder ju snarare på motsatsen.

Imponerande prestanda dock och hur bra de verkar få tunga spel att rulla på i 4K. Det betyder ju dock inte såmycket om det inte finns några riktiga spel nyheter vid lansering utan bara upputsade äldre titlar.
För billig lär den inte bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en extern usb hårddisk till min Xbox, 500 gb räcker inte långt. Nu har jag inte läst jättemycket om det, men går det att välja så att man installerar direkt till den externa, så att man inte behöver installera först på interna och sen flytta installationen?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har funderat på att köpa en extern usb hårddisk till min Xbox, 500 gb räcker inte långt. Nu har jag inte läst jättemycket om det, men går det att välja så att man installerar direkt till den externa, så att man inte behöver installera först på interna och sen flytta installationen?

Kort sagt ja(kör så själv med min), se till att köpa en usb 3.0-disk också så får du snabbare hastigheter än den inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

@zosma: Hade en gammal 2,5 tums disk 1 TB liggande och köpte ett kabinett till det och kopplade in i Xboxen nyligen. Funkade hur bra som helst. Tror det måste vara USB 3.0 överföring för att funka.

Permalänk
Medlem

@broschi:
Tänkte köpa en 3 TB usb 3 disk. Men har det någon större betydelse ifall det är 5400 eller 7200 varv?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

@broschi:
Tänkte köpa en 3 TB usb 3 disk. Men har det någon större betydelse ifall det är 5400 eller 7200 varv?

Beror på, är lika många plattor i båda hårddiskarna så ska 7200rpm vara snabbare, annars är det helt blandat vilken som är bäst. Båda fungerar, har själv en 2tb 2,5" 5400rpm disk för mina spel och det fungerar bra.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Har microsoft blockat så man inte kan köpa gift cards i usas microsoft store med svenska betalnings sätt längre? eller är det bara jag som får Error Code:141078 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Har microsoft blockat så man inte kan köpa gift cards i usas microsoft store med svenska betalnings sätt längre? eller är det bara jag som får Error Code:141078 ?

Vet inte. Jag köpte en xbox-kontroller i Microsofts amerikanska butik (design labs) på påskrean, och då tror jag att jag fick problem att betala med svenskt kreditkort, men har för mig att det var via PayPal som jag lyckades gå runt den begränsningen (kan vara värt att testa ivf.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Funderar på hur det går att ha två konsoller i hemma,
vill gärna ha multiplayer igen och då utnyttja att man kan dela digitala kopior.
Har jag fattat det rätt så här:

Man behöver en Home-konsol (1) för personen (A) som äger xbox gold och digitala spel.
Alla som loggar på den (1) får tillgång till spelen och live.

Personen (A) som har digitala spel och live kan logga in på en andra konsol.
Så länge han är inloggad där kan andra också spela spel där ((?) eller gäller det bara så länge (A) är med i spelet?)

Loggar (A) in på (1) blir konsol (2) bara användbar off-line med spelskivor.
Loggar (A) däremot in på (2) kan han spela online multiplayer med (B) på konsol (1) med bara en digital kopia och ett xbox live.

Det här är bizarrt krångligt men har nån fått det att funka som jag beskrivit?

Permalänk
Medlem

Någon annan som har testa den första timmen av Prey? Sjukt starka vibbar av Bioshock, fast i rymden då.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Funderar på hur det går att ha två konsoller i hemma,
vill gärna ha multiplayer igen och då utnyttja att man kan dela digitala kopior.
Har jag fattat det rätt så här:

Man behöver en Home-konsol (1) för personen (A) som äger xbox gold och digitala spel.
Alla som loggar på den (1) får tillgång till spelen och live.

Personen (A) som har digitala spel och live kan logga in på en andra konsol.
Så länge han är inloggad där kan andra också spela spel där ((?) eller gäller det bara så länge (A) är med i spelet?)

Loggar (A) in på (1) blir konsol (2) bara användbar off-line med spelskivor.
Loggar (A) däremot in på (2) kan han spela online multiplayer med (B) på konsol (1) med bara en digital kopia och ett xbox live.

Det här är bizarrt krångligt men har nån fått det att funka som jag beskrivit?

Bra fråga. Du menar alltså att man ska spela multiplayer med varandra i sitt eget hem, men bara ha köpt en kopia av spelet? Jag vet i och för sig inte svaret, men är också nyfiken på detta ifall det blir en Scorpio i höst och man då sitter med två konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Funderar på hur det går att ha två konsoller i hemma,
vill gärna ha multiplayer igen och då utnyttja att man kan dela digitala kopior.
Har jag fattat det rätt så här:

Man behöver en Home-konsol (1) för personen (A) som äger xbox gold och digitala spel.
Alla som loggar på den (1) får tillgång till spelen och live.

Personen (A) som har digitala spel och live kan logga in på en andra konsol.
Så länge han är inloggad där kan andra också spela spel där ((?) eller gäller det bara så länge (A) är med i spelet?)

Loggar (A) in på (1) blir konsol (2) bara användbar off-line med spelskivor.
Loggar (A) däremot in på (2) kan han spela online multiplayer med (B) på konsol (1) med bara en digital kopia och ett xbox live.

Det här är bizarrt krångligt men har nån fått det att funka som jag beskrivit?

Each Xbox One console must have either a digital or physical copy of a game. For example, if you have other Xbox One consoles in your home and other people want to play the same game with you using those additional consoles, each console must have its own copy of the game.
In order to play multiplayer games online, you must have an Xbox Live Gold subscription.

https://support.xbox.com/en-US/games/game-setup/playing-acros...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Each Xbox One console must have either a digital or physical copy of a game. For example, if you have other Xbox One consoles in your home and other people want to play the same game with you using those additional consoles, each console must have its own copy of the game.
In order to play multiplayer games online, you must have an Xbox Live Gold subscription.

https://support.xbox.com/en-US/games/game-setup/playing-acros...

Nedrans!

Permalänk
Medlem

@Baradet Funkar: Det funkar utmärkt att köra dina digitala spel på två konsoler. Gör en xbox till home consol, med kontot som du har guld och alla spel på. Sedan loggar du in med ett annat konto som du använder för att spela spelen på konsolen. Konsol nr2 använder du helt enkelt bara ditt vanliga konto med spelen på, då kan du köra online med båda samt köra samma spel samtidigt om du så vill.

Har du sedan xbox play anywhere titlar, kan du samtidigt spela spelen på upp till 5 datorer.

sedan vet jag inte hur lagligt det är, men det funkar att starta din digitala kopia flera gånger på detta sättet.

Permalänk
Inaktiv

Nice: https://arstechnica.com/gaming/2017/05/developers-can-look-fo...

Scorpio borde kunna bli riktigt intressant nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nice: https://arstechnica.com/gaming/2017/05/developers-can-look-fo...

Scorpio borde kunna bli riktigt intressant nu.

Det är väl ändå stöd för möss man är intresserad av, inte tangentbord? :s

Visa signatur

---