Fick hem avbeställd TV

Permalänk
Medlem

Avbeställde och krånglade också en gång och inga pengar drogs förrän efter 3 månader helt plötsligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybenos:

Jämför det lite med att du får 20000kr insatt på ditt konto pga felaktig överföring. Du använder pengarna. Du kommer att få betala tillbaka dessa pengar...

Samma sak här. Du har fått en tv som du ej ska ha. Du använder den...du kommer att få betala (förutsatt att man kommer på det så klart).

Nja, stämmer inte... Rent rättsligt måste det bevisas att det inte var i godtro.

Permalänk
Medlem

Att ens tänka på att behålla den... Hoppas någon anmäler detta, kan ju knappast vara lagligt att ens prata om att behålla en tv på swec?
Har du ingen moral alls?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

@Maho: Han har ju redan ringt till Elgiganten och pratat med dem angående att de ska komma och hämta den hos honom. Och han nämner redan i första posten att han skulle ringa dem, tror inte att han hade några större tankar på att behålla den.

Så moral har han..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

En polare köpte ett 980ti av någon butik typ "Inet" och fick hem två st. Han sa inget och det var aldrig någon som hörde av sig...

Sen om det är rätt eller inte det går ju att diskutera.

Tja, det har väl bara gått runt ett och ett halvt år sedan 980ti släpptes. De har fortfarande över ett år på sig att skicka fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Nja, stämmer inte... Rent rättsligt måste det bevisas att det inte var i godtro.

God tro är borta sedan en tid tillbaka, köper man något idag måste man ta reda på ursprunget på varan, det är ens skyldighet. Det går inte att längre hävda att det gjordes/köptes i god tro eftrrsom att svaret blir då, du skulle ha tagit reda på vad du köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

En polare köpte ett 980ti av någon butik typ "Inet" och fick hem två st. Han sa inget och det var aldrig någon som hörde av sig...

Sen om det är rätt eller inte det går ju att diskutera.

Gällande rätt och fel så är det inte så mycket att diskutera egentligen. Som Swetox länkade in från lagboken (10 kap. 4§ och 10§), så är det ett lagbrott att inte meddela ägaren om du av misstag fått dennes egendom i din besittning.

Skrivet av Lobocut:

Som jag sa tidigare, bara att sitta still i båten. Bollen låg på Elgigantens sida.

Som mitt svar ovan, det är inte alls så att man kan "sitta still i båten" och att "bollen ligger hos Elgiganten". Att inte meddela Elgiganten att man av misstag fått den avbeställda (och därmed obetalda TVn) är ett lagbrott. Det råder ju ingen som helst tvivel om att denna TVn inte är TS egendom. Han vet om det (och har agerat föredömligt), och alla som läst denna tråd vet om det.

Moderatorerna här brukar vara väldigt snabba med att plocka bort uppmaningar till brott (i enlighet med forumreglerna). Men av någon anledning så lyser de med sin frånvaro här, trots att de allra flesta just uppmanar TS till att begå ett brott.

Citat:

10 kap. 4 §. Brottet består i att någon, som (lagligen) fått egendom i sin besittning, vidtar en åtgärd, varigenom någon berövas sin ägande- eller säkerhetsrätt till egendomen, utan att detta kan klassas som förskingring eller trolöshet mot huvudman.

8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Gällande rätt och fel så är det inte så mycket att diskutera egentligen. Som Swetox länkade in från lagboken (10 kap. 4§ och 10§), så är det ett lagbrott att inte meddela ägaren om du av misstag fått dennes egendom i din besittning.

Som mitt svar ovan, det är inte alls så att man kan "sitta still i båten" och att "bollen ligger hos Elgiganten". Att inte meddela Elgiganten att man av misstag fått den avbeställda (och därmed obetalda TVn) är ett lagbrott. Det råder ju ingen som helst tvivel om att denna TVn inte är TS egendom. Han vet om det (och har agerat föredömligt), och alla som läst denna tråd vet om det.

Moderatorerna här brukar vara väldigt snabba med att plocka bort uppmaningar till brott (i enlighet med forumreglerna). Men av någon anledning så lyser de med sin frånvaro här, trots att de allra flesta just uppmanar TS till att begå ett brott.

Du kan citera lagen hur mycket du vill, faktum kvarstår att bollen ligger kvar hos elgiganten. Elgiganten är den part som måste upptäcka sitt fel och begära tillbaka TVn, för att sedan dra det rättsligt om man vägrar. I rätten ska det bevisas att det inte var i god tro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

God tro är borta sedan en tid tillbaka, köper man något idag måste man ta reda på ursprunget på varan, det är ens skyldighet. Det går inte att längre hävda att det gjordes/köptes i god tro eftrrsom att svaret blir då, du skulle ha tagit reda på vad du köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Åter igen nja... Om du anses ha gjort vad du har kunnat även fast det är stulet, då får du behålla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Du kan citera lagen hur mycket du vill, faktum kvarstår att bollen ligger kvar hos elgiganten. Elgiganten är den part som måste upptäcka sitt fel och begära tillbaka TVn, för att sedan dra det rättsligt om man vägrar. I rätten ska det bevisas att det inte var i god tro.

Jag tror du har fel och är för naiv.
Det är klart Elgiganten behöver upptäcka att något är fel, det är ingen tvekan om det. Vem skulle annars "dra igång" något. Däremot så är jag som många andra ganska säker på att OM Elgiganten skulle märka något så skulle TS ha väldigt svårt att inte åka dit för stöld eller liknande. Han har en vara som han inte betalat för, så enkelt är det. Och det finns inte längre något som heter god tro.
Nu har TS gjort vad han kan, han har påtalat felet för Elgiganten och om de därefter väljer att inte göra något då är han kanske utan skuld. Dock vet jag ärligt talat inte efter hur länge. Man skulle kunna argumentera att han ska ha TV'n i org förpackning, stående i X antal dagar/veckor/månader så Elgiganten har skälig tid på sig att hämta den. Dvs, efter 1 dag så kan inte TS säga att han gjort vad han kunnat och sedan bestämma sig för att behålla den eftersom de inte kom och hämtade TV'n.
Och om han använder TV'n under tiden så skulle jag tro att han kan bli ersättningsskyldig.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

@Bruce Wayne: Mitt samvete säger att två tv appareter är bättre än en.

Men lite sent att försöka nu om jag seriöst ville göra det efter jag har startat en tråd och säger exakt vad jag har köpt och vilket datum, hade inte varit så svårt för elgiganten att lista ut vem jag är.

Det är helt rätt att det är upp till återförsäljarens part att upptäcka felet, men lika mycket ansvar har du att rapportera själv om du fått något du inte har rätt till eller betalat för. Hur gör du om du hittar en plånbok full med pengar och legitimation, försäkringskort, kontaktuppgifter och hela faderittan... Väntar du på att personen i fråga ska söka upp dig och söka runt efter sin plånbok eller kontaktar du vänligt personen själv och berättar att du hittat nåt som du tror tillhör personen i fråga? Alternativt lämnar den till polisen.

Sen har i det här fallet elgiganten ansvaret att ta hand om varan i sig, dvs ordna upphämtning eller liknande.
Din inställning skrämmer mig rent ut sagt, hur svårt är det egentligen att bara ta upp telefonen och ringa och säga att dom begått ett misstag och den be dom rätta till det? Det är nämligen det enda du behöver göra. Så svårt och tidskrävande är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Åter igen nja... Om du anses ha gjort vad du har kunnat även fast det är stulet, då får du behålla det.

Pratar vi stöldgods så måste du göra en polisanmälan, annars beslagtar polisen föremålet. Har du gjort en polisanmälan kan du däremot hämta ut föremålet om ingen gör anspråk på den efter en viss tid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Du kan citera lagen hur mycket du vill, faktum kvarstår att bollen ligger kvar hos elgiganten. Elgiganten är den part som måste upptäcka sitt fel och begära tillbaka TVn, för att sedan dra det rättsligt om man vägrar. I rätten ska det bevisas att det inte var i god tro.

Du har fel! TS skulle begå brottet oavsett om Elgiganten upptäcker det eller inte. Men visst, för att det ska dras igång en rättslig process så måste ju rimligtvis Elgiganten upptäcka att en TV saknas. Men då är risken stor att det är lite försent, eftersom brottet redan skulle varit begånget. Bruce Wayne ovan ger ett väldigt bra exempel. Om det istället för Elgigantens TV handlar om en upphittad plånbok, så är möjligheterna för ägaren att hitta dig väldigt små/obefintliga (men enligt dig så ligger ju bollen hos stackaren som tappat sin plånbok!). Det gör det dock inte lagligt att tillskansa sig denna egendom. Det blir inte ett brott "bara om" ägaren hör av sig! Så man kan liksom inte "sitta still i båten" och vänta på Elgiganten utan att samtidigt riskera rättsliga påföljder.

Som många nämnt så finns inte "god tro" i lagstiftningen på samma sätt längre. När det sedan handlar om en TV för flertalet tusenlappar så kan man inte säga "Oj! Jag glömde att jag avbeställde TVn och beställde en från Webhallen, så nu sitter jag med två...". Eftersom både du, jag och TS vet att det inte handlar om någon som helst "god tro", så är ditt råd (oavsett om god tro finns kvar i lagstiftningen eller inte), att uppmana till brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur gör du om du hittar en plånbok full med pengar och legitimation, försäkringskort, kontaktuppgifter och hela faderittan... Väntar du på att personen i fråga ska söka upp dig och söka runt efter sin plånbok eller kontaktar du vänligt personen själv och berättar att du hittat nåt som du tror tillhör personen i fråga? Alternativt lämnar den till polisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag öppnar plånboken och tar ut alla pengar sedan lägger jag tillbaka den där jag hittade den och går iväg. Ingen kommer veta vart pengarna har tagit vägen.

diskutionen handlar inte om vad som är rätt eller fel utan bara vad som hade hänt om man hade gjort på ett visst sätt. Tror alla vet vad som hade varit moraliskt rätt att göra i detta fallet. Det hade också varit mer moraliskt rätt att donera alla mina pengar till välgörenhet istället för att köpa en tv men någonstans måste man dra gränsen.

Det va inte ens därför jag startade tråden så allt är ju bara teoretiskt. Speciellt nu efter att jag redan har pratar med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

En polare till mig köpte ett Xbox spel, han fick hem en systemkamera för 15k istället med minneskort samt en iMac Pro.

De hörde aldrig av sig ang det utan han betalade "spelet" på 299kr och såg glad ut.
3 år senare hade han fortfarande inte hört någonting.
Vet inte om man ska kalla det tur eller vad, men i den frågan gäller det väl att ha moral eller inte, upp till hur man är

Haha wow! Det där måste ju kännas som att vinna på lotto

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla svar du har fått så ser vi nu att du har ett rent samvete, cudos.
Tyvärr finns det rötägg som definitivt skulle gjort som i ditt exempel, lägsta sortens individer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Elgiganten har 30 dagars öppet köp eller Gåva, åtminstone senast jag var där.

Tänk nästa gång någon kör hem något. Be dom lämna alla papper med villkor och referenser och be han komma tillbaka nästa vecka så du hinner läsa igenom allt. Alternativt stryker du alla villkor som du inte hunnit läsa igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Elgiganten har 30 dagars öppet köp eller Gåva, åtminstone senast jag var där.

Tänk nästa gång någon kör hem något. Be dom lämna alla papper med villkor och referenser och be han komma tillbaka nästa vecka så du hinner läsa igenom allt. Alternativt stryker du alla villkor som du inte hunnit läsa igenom.

Vad betyder "30 dagars öppet köp eller gåva"?

Jag förstår faktiskt inte heller vad ditt sista stycke har med något att göra. På vilket sätt hade något blivit förändrar om "budet" kom tillbaka en vecka senare? Tror du att ett bud skulle lämna en produkt utan att få en underskrift? För övrigt så är inte underskriften för att "bekräfta" köpet, utan endast att man tagit emot leveransen. Så du yrar verkligen i nattmössan här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

Gick rätt smidigt, behövde bara nämna att jag fick hem en avbeställd tv som jag även packade upp, de gick in och kollade i deras system och sa direkt att det skulle komma och hämta den åt mig, inga konstigheter.

Vad det gäller hdmi kabel, jag testade med den från webhallen nu och får fortfarande inte över 30hz så vettifan vad jag gör fel. den från elgiganten ska klara av 18gbs, säkert någon gömd inställning på datorn man måste göra

Nej, den från el g klarar inte 18Gbps på 5M som du köpte. Max 10.2Gbps på Sandströms Black series.
http://www.currys.co.uk/gbuk/sandstrom-cables-hdmi-1979-comme...

Finns fåtals kablar på 5M som klarar 4K@60fps 4:4:4. Kablar som har HDMI certifieringen är garanterat att den klarar, utan certifieringen är det rena lotteriet och tyvärr kostar mer med certifieringen.

Beställde nyligen idag Amazon Basic HDMI 3M som skall klara det, men lotteri här också. Men med det priset är det värt att chansa.

https://www.amazon.de/AmazonBasics-Hochgeschwindigkeits-HDMI-...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|