Citronbatteri, hur ska jag räkna?

Permalänk

Citronbatteri, hur ska jag räkna?

Hejsan,

Jag håller på med ett experiment där jag vill undersöka hur många citroner som behövs för att ladda en smartphone med ett batteri på, låt säga 3000mAh.

En bit kopparplåt trycktes ned i ena änden av citronen och en bit zink i den andra. Kretsen slöts med en multimeter emellan. En citron gav ungefär 1V och 0,35A.

Hur ska jag nu räkna för att få fram svaret på min fråga?
Om det inte går, vad behöver jag mer?

http://imgur.com/a/SBAxt

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kan räkna ut det med bara den infon som finns till hands eftersom du bara vet hur mycket spänning och ström citronen ger, men du vet inte hur många mAh som finns att ta ur den. Enklast är väl att låta en citron ladda ur sig och se hur mycket du får ut och därefter använda det du får ut från experimentet till att räkna ut det du vill. Varierar säkert från frukt till frukt men en hyfsad fingervisning borde du kunna få.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hejsan,

Jag håller på med ett experiment där jag vill undersöka hur många citroner som behövs för att ladda en smartphone med ett batteri på, låt säga 3000mAh.

En bit kopparplåt trycktes ned i ena änden av citronen och en bit zink i den andra. Kretsen slöts med en mulitmeter emellan. En citron gav ungefär 1V och 0,35A.

Hur ska jag nu räkna för att få fram svaret på min fråga?
Om det inte går, vad behöver jag mer?

http://imgur.com/a/SBAxt

Bara för att kontrollera att du har gjort rätt när du mätte ström och spänning med multimetern. Använde du dig av två multimetrar där den ena var kopplad i serie med citronen för att mäta strömmen och en annan multimeter paralellkopplad för att mäta spänningen? För om du har mätt spänning och ström var för sig kommer inte spänningsvärdet att stämma. Så fort du sluter en krets faller spänningen. Det är mycket möjligt att citronen levererar en spänning på 1v när krettsen inte är sluten men så fort krettsen slutes kommer spänningen att falla. Om du har mätt på korrekt sätt och fått 1v och 0,35A så behöver du fortsätta med att mäta effekten över tid d.v.s. Effekt * tid = energi. Du vill alltså beräkna arean under en kurva som inte är linjär (se bild)

Säg att du vill mäta hur mycket energi som "produceras" på 2h och att du tar mätvärden en gång varje sekund. Låt säga att effekten vid början av mätningen är 0.35W och att du använder dig av tidsintervallet 1 sek så får du multiplicera effekten med 1 sekund. Resultatet av detta blir att 0.35Ws (watt sekunder) har bildats. Du vet nu att du det har bildats 0.35Ws energi på 1 sekund, för att ta reda på hur mycket energi som bildas under 2h får du summera alla mätvärden du tagit under dessa 2h. 1 sekunds tidsintervall är dock inte så praktiskt om mätningen ska göras för hand, ett lämpligare tidsintervall kan då vara 30 sekunder eller 1 minut.

När du har summerat alla mätvärden då vet du hur mycket energi som produceras av en citron. För att sedan jämföra detta med ett mobilbatteri som har en viss mängd energi lagrat i sig får du hitta kvoten mellan energin lagrad i ett batteri och energin lagrad i en citron.

För att göra mätningen något enklare och noggrannare kan du använda dig av en arduino som med hjälp av några resistorer kan mäta spänning och ström över tid.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Jag tror inte du kan räkna ut det med bara den infon som finns till hands eftersom du bara vet hur mycket spänning och ström citronen ger, men du vet inte hur många mAh som finns att ta ur den. Enklast är väl att låta en citron ladda ur sig och se hur mycket du får ut och därefter använda det du får ut från experimentet till att räkna ut det du vill. Varierar säkert från frukt till frukt men en hyfsad fingervisning borde du kunna få.

Dold text

Skulle jag kunna koppla tio citroner till en lampa på 12V och 10W och sedan kolla hur lång tid det tar tills den släcks? Kan man då räkna och få ut amperetimmar (Ah) som citronen producerar?

Skrivet av SaltyLiquorice:

Bara för att kontrollera att du har gjort rätt när du mätte ström och spänning med multimetern. Använde du dig av två multimetrar där den ena var kopplad i serie med citronen för att mäta strömmen och en annan multimeter paralellkopplad för att mäta spänningen? För om du har mätt spänning och ström var för sig kommer inte spänningsvärdet att stämma. Så fort du sluter en krets faller spänningen. Det är mycket möjligt att citronen levererar en spänning på 1v när krettsen inte är sluten men så fort krettsen slutes kommer spänningen att falla. Om du har mätt på korrekt sätt och fått 1v och 0,35A så behöver du fortsätta med att mäta effekten över tid d.v.s. Effekt * tid = energi. Du vill alltså beräkna arean under en kurva som inte är linjär (se bild) https://www.wired.com/images_blogs/wiredscience/2012/01/drawingskey2.jpg

Säg att du vill mäta hur mycket energi som "produceras" på 2h och att du tar mätvärden en gång varje sekund. Låt säga att effekten vid början av mätningen är 0.35W och att du använder dig av tidsintervallet 1 sek så får du multiplicera effekten med 1 sekund. Resultatet av detta blir att 0.35Ws (watt sekunder) har bildats. Du vet nu att du det har bildats 0.35Ws energi på 1 sekund, för att ta reda på hur mycket energi som bildas under 2h får du summera alla mätvärden du tagit under dessa 2h. 1 sekunds tidsintervall är dock inte så praktiskt om mätningen ska göras för hand, ett lämpligare tidsintervall kan då vara 30 sekunder eller 1 minut.

När du har summerat alla mätvärden då vet du hur mycket energi som produceras av en citron. För att sedan jämföra detta med ett mobilbatteri som har en viss mängd energi lagrat i sig får du hitta kvoten mellan energin lagrad i ett batteri och energin lagrad i en citron.

För att göra mätningen något enklare och noggrannare kan du använda dig av en arduino som med hjälp av några resistorer kan mäta spänning och ström över tid.

Dold text

Hänger inte riktigt med, kan jag seriekoppla tio citroner (för mer korrekt resultat) och avläsa spänningen samt strömmen en gång i minuten i totalt en timme? Eller behöver jag bara läsa av spänningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Skulle jag kunna koppla tio citroner till en lampa på 12V och 10W och sedan kolla hur lång tid det tar tills den släcks? Kan man då räkna och få ut amperetimmar (Ah) som citronen producerar?

Hänger inte riktigt med, kan jag seriekoppla tio citroner (för mer korrekt resultat) och avläsa spänningen samt strömmen en gång i minuten i totalt en timme? Eller behöver jag bara läsa av spänningen?

Inser att det blev lite rörigt när jag skrev sist så jag ska försöka förtydliga lite vad jag menar.

Det du vill reda ut är hur stor skillnaden i mängd lagrad energi, det är mellan en citron och ett telefon batteri.
Energi mäts i effekt * tid = energi. Effekten beräknar man genom att multiplicera spänningen med strömmen. Din citron ger alltså en effekt på 1v*0,35A = 0.35W. För att ha en aning om hur mycket energi din citron innehåller så måste du kontinuerligt mäta effekten tills dess att effekten blir försumbar (nära 0) eller 0. Din metod med att mäta hur lång tid det tar innan en lampa slocknar kommer dessvärre inte fungera eftersom effekten från citronen kommer falla ju längre tiden går. I bilden jag länkade i förra inlägget kan du se hur spänningen sjunker längs med tiden vid några olika batterisorter. När spänningen sjunker så sjunker även effekten. Det är därför du måste mäta hur stor effekten är vid så många tidpunkter som möjligt för att kunna rita upp en liknande kurva som den jag länkade tidigare. När du har ritat upp grafen med hjälp av din tagna mätvärden kan du beräkna arean av det som ligger under grafen för att reda ut hur mycket energi citronen innehöll.

När du vet hur mycket energi citronen innehåller kan du jämföra detta mot ett konventionellt mobilbatteri. Att endast mäta hur många Ah en citron levererar kommer inte ge det svaret du är ute efter. Du måste mäta skillnaden i energi för att få hela svaret.

Jag gjorde nyligen detta i mitt gymnasiearbete där jag utformade en metod för att mäta effekten över tid på en 25W solcell för att reda ut hur mycket energi en solpanel producerar under en dag. Om det är något mer jag behöver förtydliga tveka inte att fråga på!

/JJ

Permalänk
Rekordmedlem

Det går väl inte att bara tänka "antal citroner" utan man måste veta elektrodernas area också för att kunna få fram energiinnehållet, antal citroner och elektrodmaterialet ger väl bara spänningen.
Nån som är duktig på elektrokemi kanske kan ge ett exakt svar på hur batteriet uppför sig men du måste dessutom veta hur mycket energi du behöver för att ladda batteriet, 3000mAh är inget mått på energin om du inte vet vilken spänning det handlar om, du bör räkna ut batterikapaciteten i Wh för att det ska bli enkelt användbart inom elläran och 1 Joule=1Ws så 3600 Joule är detsamma som en Wattimme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

Inser att det blev lite rörigt när jag skrev sist så jag ska försöka förtydliga lite vad jag menar.

Det du vill reda ut är hur stor skillnaden i mängd lagrad energi, det är mellan en citron och ett telefon batteri.
Energi mäts i effekt * tid = energi. Effekten beräknar man genom att multiplicera spänningen med strömmen. Din citron ger alltså en effekt på 1v*0,35A = 0.35W. För att ha en aning om hur mycket energi din citron innehåller så måste du kontinuerligt mäta effekten tills dess att effekten blir försumbar (nära 0) eller 0. Din metod med att mäta hur lång tid det tar innan en lampa slocknar kommer dessvärre inte fungera eftersom effekten från citronen kommer falla ju längre tiden går. I bilden jag länkade i förra inlägget kan du se hur spänningen sjunker längs med tiden vid några olika batterisorter. När spänningen sjunker så sjunker även effekten. Det är därför du måste mäta hur stor effekten är vid så många tidpunkter som möjligt för att kunna rita upp en liknande kurva som den jag länkade tidigare. När du har ritat upp grafen med hjälp av din tagna mätvärden kan du beräkna arean av det som ligger under grafen för att reda ut hur mycket energi citronen innehöll.

När du vet hur mycket energi citronen innehåller kan du jämföra detta mot ett konventionellt mobilbatteri. Att endast mäta hur många Ah en citron levererar kommer inte ge det svaret du är ute efter. Du måste mäta skillnaden i energi för att få hela svaret.

Jag gjorde nyligen detta i mitt gymnasiearbete där jag utformade en metod för att mäta effekten över tid på en 25W solcell för att reda ut hur mycket energi en solpanel producerar under en dag. Om det är något mer jag behöver förtydliga tveka inte att fråga på!

/JJ

Måste jag parallellkoppla en multimeter med en resistor för att kunna läsa av korrekt och för att citronernas energi ska förbrukas? När värdena sedan är inne i ett diagram, använde du dig av mittpunktsrektanglar när du beräknade arean? För det går väl inte att få fram en funktion att använda i en integral?

Permalänk
Medlem

Känns som du behöver läsa om grundregler i elektronik. Du kan inte serie koppla en multimeter för att mäta spänning, då sluter du kretsen. För att mäta spänningen måste du koppla multimetern parallellt över alla citroner. För att mäta strömmen så sätter du multimetern i serie med citroner.

Det är detta @SaltyLiquorice försökte förklara eller fråga. Hur mätte du spänningen? Rita upp en krets i paint eller liknande.

För att sedan veta hur många citroner du behöver för att ladda ett batteri på 3000mAh så behöver du som sagt veta hur hög spänning batteriet har samt mäta hur mycket en citron kan ge över hur lång tid

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Måste jag parallellkoppla en multimeter med en resistor för att kunna läsa av korrekt och för att citronernas energi ska förbrukas? När värdena sedan är inne i ett diagram, använde du dig av mittpunktsrektanglar när du beräknade arean? För det går väl inte att få fram en funktion att använda i en integral?

Du måste parallelkoppla voltmeter och seriekoppla en amperemeter. Enligt följande kopplingsschema.

Om du inte kopplar så här kommer du få felaktiga värden, det krävs helt enkelt två multimeterar för att kunna beräkna det du är ute efter.
Det är inget krav att du har ett motstånd i krettsen, men spänningen kommer sjunka till väldigt små värden medan strömmen ökar om du kopplar utan motstånd. Om du kopplar med ett motstånd så kommer det ta längre tid att "ladda" ur citronen men mätningen kommer troligen bli bättre.

Det är inte riktigt en integralberäkning du gör eftersom mellanrummet (tidsintervallet) inte går mot 0. Det går förmodligen att hitta någon funktion som stämmer hyffsat väl överens med mätverderna du har tagit. Dock är det bättre och enklare att använda sig av en summa. Om du tar mätvärden i intervall om 1 sekund så multiplicerar du eftekten för varje tidspunkt med 1 sek för att få reda på energin i Watt Sekunder. Om du sedan summerar alla mätvärden du har tagit så kommer du få en summa på ZZZ antal Ws. Precis som mrqaffe skrev innan så är 1 Ws = 1 Joule och 1 wh = 3600 joule. Om ett mobilbatteri exempelvis innehåller 10wh så är detta samma sak som 36000 joule. Då kan du dividera din summa med det konventionella batteriets energi för att reda ut hur många citroner som motsvarar ett mobilbatteri.

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Känns som du behöver läsa om grundregler i elektronik. Du kan inte serie koppla en multimeter för att mäta spänning, då sluter du kretsen. För att mäta spänningen måste du koppla multimetern parallellt över alla citroner. För att mäta strömmen så sätter du multimetern i serie med citroner.

Det är detta @Android98Geek försökte förklara eller fråga. Hur mätte du spänningen? Rita upp en krets i paint eller liknande.

För att sedan veta hur många citroner du behöver för att ladda ett batteri på 3000mAh så behöver du som sagt veta hur hög spänning batteriet har samt mäta hur mycket en citron kan ge över hur lång tid

Är inte voltmetern parallellkopplad när jag gjorde så här?

Eller är det så att voltmetern innehåller ett stort motstånd så att strömmen inte går den vägen och den måste istället ha en annan väg att gå? Så här:

Jag förstår hur jag ska koppla enligt Android98Geeks förklaring. Men anledningen att jag frågar detta är att jag får samma värden som de guider och förklaringar jag hittar på nätet. Det vill säga ca 1 volt per citron. Trots att jag har kopplat fel.

Permalänk
Medlem

En perfekt voltmeter har en oändligt hög ingångsimpedans, och en perfekt amperemeter har en oändligt låg ingångsimpedans. Detta för att inte påverka mätobjektet.

Men en verklig multimeter är inte alls perfekt. Min Fluke 87V har till exempel 10 MOhm som ingångsimpedans vid spänningsmätning. Alltså går det lite ström genom mätinstrumentet när man kopplar in det, och den strömmen påverkar mätvärdena i kretsen.

Permalänk
Medlem

När det gäller mängden ström så är inte citronerna på något sätt magiska - de erbjuder bara en ledande elektrolyt (som i sin tur kan bestå av akali (kaliumhydroxid i tex akalibatterier) , salt (salmiak i 'vanliga' torrbatterier), syra (tex bilbatterier). Elektrolyter i sig kan vara passiva som strömledare (tex i NiMh och NiCd-batterier) eller delta som en komponent i reaktionen (blybatterier) - som tex absorbera utlösta joner från anoden och transportera bort dessa (som tex citonsyran i citronen gör då denna också är komplexbildande - citronsyrans komplexbildande egenskaper kan också göra att spänningen blir något högre än om man tex körde med koksaltlösning)

Istället bestäms mängden möjlig ström i Ah av hur mycket av zinken i elektroden som fräts upp per cell (citron) räknat i vikt.

Faradays konstant för en mol av elektroner är 96485 Colomb, en colomb är 1 Ampere-sekund - det gör att 1 mol av elektroner => 26.8 Ah.

Zink är tvåvärt vilket gör att det behövs 2 mol elektroner för att omsätta 1 mol av zink (lösas upp vid urladdning eller belägga elektrod vid laddning) och 1 mol zink väger 65,39 gram vilket gör att (26.8 *2)/65.39 = 0.82 Ah per gram Zink.

I verkligheten är möjliga uttagbara strömmängden mindre pga. olika sidoprocesser (tex spontan korrosion som löser zinken oavsett om cellen används eller inte)

---

Det som kommer att knöla till när man försöker använda citronbatteri till mer ström än delar av mA är att spänningen kommer ganska raskt att sjunka när man tar ut ström. Detta beror i sin tur på att i galvaniska reaktionen så bildas det vätgas på katoden (kopparplåten) om det inte finns annat material som vill reduceras just där [1] - det bildar alltså ett skinn av små vätgasbubblor som tränger undan elektrolyten från kopparytan och det blir allt mindre kontaktyta - batteriets inre resistans ökar och spänningen sjunker vid en viss strömuttag.

[1] det är detta som gör att man kan få koppar blankt igen då ev. kopparoxider går baklänges i reaktionen till ren koppar igen och oxiderar bildade vätgasen till vatten - det är också bakgrunden varför zink-galvanisering skyddar järn från att rosta. Kopparoxid på kopparen yta kan göra att cellspänningen blir något högre än ren kopparyta (annan red-ox förhållande) och man kan få egenskapen att spänningen sjunker när den sista av kopparoxiden på kopparens yta försvinner pga. användning av cellen. Andra oxidanter som sitter på katoden (plus-polen) har liknande spänningshöjande verkan)

I kommersiella batterier så använder man en 'depolisator' runt plus-elektroden (kolstav) och i torrbatterier så används magandioxid som oxiderar den uppkommna vätgasen för att vätgasbubblorna inte skall göra att batteriet tappar andan redan efter en kort tids urladdning. (i verkligheten så är magandioxden en del av cellreaktionen, inte kolstaven, och en orsak till att batterispänningen är runt 1.5 Volt då zink ensam i lösning ger bara ca -0.7 Volt)

---

När man gjorde batterier med koppar och zinkstav i svavelsyra (vilket man gjorde på plats för laboratoriebruk innan elanslutna och noga reglerbara labbaggregat existerade) så hällde man i lite natriumkromat för samma uppgift att depolarisera kopparstaven under användningen (dessa batterier höll dock inte speciellt länge och för att förlänga hållbarheten för zink i svavelsyralösningen när batteriet inte användes så amalgamerade man zinkstavens yta med en smula kvicksilver... - att amalgamera zinkytan visade sig också förlänga hållbarheten mycket även på torrbatterier och den metoden användes ända till slutet av 70-talet - därav att det än idag står att batterierna är kvicksilverfria som en 'feature' då 'alla' engångsbatterier innan slutet av 70-talet hade mer eller mindre kvicksilver i sig och väldig ovilja att ändra på det från batteritillverkarsidan då kvicksilverfrihet innebar att man måste använda högren zink och det fördyrade...)

Permalänk

@xxargs: @SaltyLiquorice: @breakwin:

Borde det här fungera?

----
Det ska motsvara denna krets

Permalänk
Medlem

Detta bör fungera, tänk bara på att du måste mäta över tid annars kommer du endast mäta effekt och inte energi.
Skulle rekommendera att du håller ett tidsintervall på 10 sek för att behålla en viss precision i mätningen. Det optimala vore om du använde utrustning som läser av spänning och ström flera gånger per sekund, men detta är overkill för att uppnå målet du vill nå. Om du har tillgång till en arduino kan du använda den för att mäta ström och spänning och logga datan i en csv fil.

/JJ

Permalänk

@SaltyLiquorice:
Jag hade bara en resistor på 1K ohm. Så det går väldigt långsamt. Den har hållit på i ca 10 timmar nu. Kontrollerar bara var tjugonde minut.
Är det någon som kan läsa av hur många ampere detta är?
http://imgur.com/a/G2nvx

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

@Android98Geek:
Jag hade bara en resistor på 1K ohm. Så det går väldigt långsamt. Den har hållit på i ca 10 timmar nu. Kontrollerar bara var tjugonde minut.
Är det någon som kan läsa av hur många ampere detta är?
http://imgur.com/a/G2nvx

1k ohm resistor är på tok för högt. Det kommer ta en halv evighet att ladda ur citronen på det sättet. Enligt ohms lag bör strömmen som flödar i kretsen vara 1 miliampere. Skulle verkligen rekommendera att du skaffar en annan resistor finns att köpa billigt på nätet eller Kjell och company.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

@Android98Geek:
Jag hade bara en resistor på 1K ohm. Så det går väldigt långsamt. Den har hållit på i ca 10 timmar nu. Kontrollerar bara var tjugonde minut.
Är det någon som kan läsa av hur många ampere detta är?
http://imgur.com/a/G2nvx

Fullt skalutslag är 3mA eftersom du valt svart område (likström) och 3mA, om du då går efter "svart 30 skalan" så står visaren nästan vid "5" dvs ca 0,5mA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fullt skalutslag är 3mA eftersom du valt svart område (likström) och 3mA, om du då går efter "svart 30 skalan" så står visaren nästan vid "5" dvs ca 0,5mA.

Tack, nu är jag med!

Permalänk

@SaltyLiquorice: @mrqaffe

Visst är det bara strömmen som faller när man lägger till ett motstånd eller ska spänningen falla också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

@Android98Geek: @mrqaffe

Visst är det bara strömmen som faller när man lägger till ett motstånd eller ska spänningen falla också?

Du får vara tydlig med vad du menar, lägger till säger inte mycket om hur resistansen förändras (eller om den ens förändras)
Ett batteri ska du se som en spänningskälla och en resistor som är ihopkopplade och det innebär då enligt Ohms lag att spänningen ut från batteriet alltid sjunker om strömuttaget ökar, spänningen sjunker även när batteriet laddas ur för man påverkar de kemiska processerna tex att elektroderna förändras kemiskt så den aktiva ytarean ändras.
Ett batteri har alltså en inre resistans och ibland måste man räkna med den och ibland kan man bortse från den, det beror på vad man ska göra och hur exakt man ska räkna på kretsen men desto högre ström man ska driva i kretsen desto mer viktigt är det att ha koll på den, den kan tex bidra till att batterierna blir varma när det går hög ström.
Ekvivalent elschema på ett batteri och lite teori om det

http://www.g-holbeck.com/elteknik/indexri.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett batteri har en inre resistans så man kan se citronen (eller citronerna) som en spänningskälla med ett motstånd i serie. Ju högre ström som går genom batteriet ju högre ström går också genom den inre resistansen. Ohms lag U=R*I där U är spänning (Volt), R är motstånd (Ohm) och I är ström (Ampere). Man får alltså en spänning över det inre motståndet som beror på strömmen. Därför faller spanningen ju mer ström du tar ut.

Kortsluter du batteriet då har du 0V ut från batteriet och all spänning hamnar över den inre resistansen. Batteriet ladda då ur sig jättefort men man kan snabbt mäta strömmen man får ut när man kortsluter batteriet. Var det detta du gjorde med citronen i trådens början då du fick 0,35 A?

Om man mäter spänningen över batteriet (citronen) utan att sluta kretsen då går ingen ström genom den inre resistansen och du får batteriets obelastade spänning. Om den var 1,0 V så kan vi räkna ut den inre resistansen:

Ri = U0 / Is = 1,0 /0,35 = 2,9 Ohm

Den maximala uteffekten fås när lastmotståndet är samma som den inre resistansen så citronen kan då maximalt leverera den effekt som fås med en last på 2,9 Ohm. Den totala resistansen är då dubbelt så stor som den inre resistansen (2,9 + 2,9) Ohm = 5,8 Ohm vilket ger en ström på I= 1,0 / 5,8 = 0,17 A. Halva spänningen ligger över inre resistansen och halva på lasten. Vi har alltså 0,5 V ut och 0,17 A Vilket ger en effekt på P = U*I = 0,5*0,17 = 0,085 W.

En smartphoneladdare brukar väl ge åtminstone 1 A vid 5V vilket är 5W, ofta är de på 2A vilket då är 10 W. Du behöver alltså minst 12 citroner för att ge 1W. Så jag gissar på 60 citroner bara för att ge 5 W (räknat på 12 citroner per Watt och 5W). Man bör också ha en spänningsregulator som reglerar utspänningen till 5V (för ett USB-uttag). Så får man väl se hur länge citronerna kan leverera så att de kan ladda batteriet på telefonen. Men testa med en citron och lasta ganska hårt, säg 5 Ohm och plotta spänning över motståndet samt strömmen genom det över tiden så får du en kurva att utgå ifrån. Men bli inte förvånad om du kommer fram till att det behövs kanske 100 citroner...

Nu vet jag inte om det var kortslutningsström 0,35A och 1,0 V öppen spänning du fick från en citron men nu har du en metod att göra en grov uppskatning. Den inre resistansen ökar när batteriet laddas ur och den är också beroende av hur mycket ström man lastar med så det blir en ganska grov gissning.

Edit: Fixade lite räknefel. Man behöver en spänningsregulator också men fokusera på effekt och hur länge den kan levereras i första skedet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får vara tydlig med vad du menar, lägger till säger inte mycket om hur resistansen förändras (eller om den ens förändras)
Ett batteri ska du se som en spänningskälla och en resistor som är ihopkopplade och det innebär då enligt Ohms lag att spänningen ut från batteriet alltid sjunker om strömuttaget ökar, spänningen sjunker även när batteriet laddas ur för man påverkar de kemiska processerna tex att elektroderna förändras kemiskt så den aktiva ytarean ändras.
Ett batteri har alltså en inre resistans och ibland måste man räkna med den och ibland kan man bortse från den, det beror på vad man ska göra och hur exakt man ska räkna på kretsen men desto högre ström man ska driva i kretsen desto mer viktigt är det att ha koll på den, den kan tex bidra till att batterierna blir varma när det går hög ström.
Ekvivalent elschema på ett batteri och lite teori om det
http://www.g-holbeck.com/elteknik/DC_1.bmp
http://www.g-holbeck.com/elteknik/indexri.htm

Ja, ursäkta.
Jag menar i den här kretsen:

Om motståndet höjs till 1k ohm, då förändras strömmen och således värdet som amperemetern anger men förändras det voltmetern anger?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

Ja, ursäkta.
Jag menar i den här kretsen:
http://forumbilder.se/G826M/citronkrets1234.jpg

Om motståndet höjs till 1k ohm, då förändras strömmen och således värdet som amperemetern anger men förändras det voltmetern anger?

Ja spänningen påverkas eftersom batterier inte är en perfekt spänningskälla utan har en inre resistans enligt inläggen/resonemangen ovan,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@SaltyLiquorice @mrqaffe @ronnylov

Spänningen började på 0,9V och slutade på 0,5V, strömmen började på 0,78 mA och slutade på 0,40 mA. Eftersom jag inte har någon annan resistor just nu så tog det sån tid att jag avslutade försöket efter dryga 30h. Mot slutet kollade jag endast värdena sällen eftersom det inte hände så mycket. Eftersom batteriet inte fick ladda ur kan jag inte beräkna det totala energiinnehållet men jag kan beräkna ett värde som det minst innehåller.

Arean under denna kurva ger 9,767 Wh, dvs ca 3,8 kJ. Är det ett rimligt värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

@Android98Geek @mrqaffe @ronnylov

Spänningen började på 0,9V och slutade på 0,5V, strömmen började på 0,78 mA och slutade på 0,40 mA. Eftersom jag inte har någon annan resistor just nu så tog det sån tid att jag avslutade försöket efter dryga 30h. Mot slutet kollade jag endast värdena sällen eftersom det inte hände så mycket. Eftersom batteriet inte fick ladda ur kan jag inte beräkna det totala energiinnehållet men jag kan beräkna ett värde som det minst innehåller.
http://forumbilder.se/G8AG9/image-1.png
Arean under denna kurva ger 9,767 Wh, dvs ca 3,8 kJ. Är det ett rimligt värde?

Ser att du har gjort en miss med decimalerna. Start effekten på 0.7W stämmer inte eftersom jag tror du har missat att det är milliampere du har multiplicerat med spänningen. Därför är ditt svar felaktigt det du behöver göra är att multiplicera allt med 1/1000 del så kommer du få rätt svar. 9.8Wh är för övrigt inte realistiskt då ett kommersiellt AA batteri endast ger ungefär 1/3 av kapaciteten. För övrigt ser kurvan rimlig ut då den avtar på ett sätt som ett batteri brukar göra. Inga batterier når 0 V när de är urladdade, det är därför helt normalt att du ser att spänningen "stannar" av efter ett tag medan strömmen går mot 0 A. Uppdatera mätningen med korrekt enhet och se om du har kommit i närheten mot vad andra som har gjort samma eller liknande experiment har fått.

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

Ser att du har gjort en miss med decimalerna. Start effekten på 0.7W stämmer inte eftersom jag tror du har missat att det är milliampere du har multiplicerat med spänningen. Därför är ditt svar felaktigt det du behöver göra är att multiplicera allt med 1/1000 del så kommer du få rätt svar. 9.8Wh är för övrigt inte realistiskt då ett kommersiellt AA batteri endast ger ungefär 1/3 av kapaciteten. För övrigt ser kurvan rimlig ut då den avtar på ett sätt som ett batteri brukar göra. Inga batterier når 0 V när de är urladdade, det är därför helt normalt att du ser att spänningen "stannar" av efter ett tag medan strömmen går mot 0 A. Uppdatera mätningen med korrekt enhet och se om du har kommit i närheten mot vad andra som har gjort samma eller liknande experiment har fått.

Jaa juste, tack för det.
Jag tabbade dock mig med värdet jag skrev här. 9.8Wh var för 9 citroner men 3,8kJ var för ett. Enligt mina beräkningar ger ett batteri alltså 1,1Wh men då har jag alltså fel på decimalerna.