Permalänk
Medlem

Fläkt startar bara ibland

Hej!

Jag har en gammal noctua kylare med 2 st fläktar, varav den ena (lite större fläkten som sitter i mitten) sitter kopplad på CPU-fan och fungerar men den andra fläkten som sitter på pinsen precis under går bara igång ibland. Jag kan dra igång den med fingret sen kör den på av sig själv. Någon som har en lösning på detta problemet, för det är lite drygt att behöva ha koll på om den går igång eller inte.

Specs:
Asus Z270H Strix moderkort
i5 7600k
1060 gtx
Corsair vengeance 3000mhz LP

Permalänk
Medlem

Har du någon av Noctuas motstånd inkopplade på fläkten? (ULV eller vad dom nu kallar det). Testa att ta bort det. Eller kontrollera i UEFI vad du har för inställning på fläktarna (Silent, Normal osv).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

förmodligen så börjar den snurra när datorn blir varm. Anledningen att du kan starta den med fingret är förmodligen för att datorn har satt den på att köra på ett så lågt varvtal så att just den fläkten orkar inte starta med den lilla strömmen den får.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@warh0g: Inga motstånd inkopplade och i UEFI har jag provat alla settings dvs, silent standard turbo och full.

Permalänk
Medlem

@Haptic: kan jag ändra det datorn ställt in den på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyenan:

@swehunter2000: kan jag ändra det datorn ställt in den på då?

yes, om du laddar ner AI suite för ditt moderkort från asus hemsida så finns det en "Fan optimazation" där

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z270H-GAMING/Help...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av hyenan:

Hej!

Jag har en gammal noctua kylare med 2 st fläktar, varav den ena (lite större fläkten som sitter i mitten) sitter kopplad på CPU-fan och fungerar men den andra fläkten som sitter på pinsen precis under går bara igång ibland. Jag kan dra igång den med fingret sen kör den på av sig själv. Någon som har en lösning på detta problemet, för det är lite drygt att behöva ha koll på om den går igång eller inte.

Specs:
Asus Z270H Strix moderkort
i5 7600k
1060 gtx
Corsair vengeance 3000mhz LP

stresstesta datorn och kolla på fläktarna om dom drar igång vid nån viss temp..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Jag har en lösning köp en ny fläkt. fläktar är en förbrukningsvara och speciellt tysta fläktar som använder sig av glidlager och liknande håller ej så länge. Däremot kullagerbaserade fläktar har ofta bättre kvalité men det låter som att man drar igång ett jetplan när de startar.

Nu skulle det kunna vara så att du har en extrem inställd temperaturreglering, annars ser jag problemet som med all annan förbrukningsvara. Testa och skifta om fläktarna och se om den andra nu inte startar, om det är samma fläkt som har problem så är den ju mer trögstartad.
Ja det har kommit nya tekniker som magnetlager etc. hur dessa ligger till i kvalité vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan prova och stresstesta och se hur det går ifall fläkten startar. Noctua brukar ha bra garantier. Exempel: De skickade en ny fläkt till mig när min cpufläkt började brumma.Inga kostnader så det är värt och kolla på. Hör med din återförsäljare innan du tar kontakt med noctua så kanske det går lite snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mina Noctua fläktar inkopplade i PWM hubben i mitt chassi Phantek Evolve, jag gick in i BIOS och ställde upp fläktkurvan för när datorn var kall så stängde fläktarna av sig och gick aldrig på igen.