Köpte mikrofon idag, undrar om man kan spela upp ljud från andra källor så folk hör också? tex youttube, winamp? (live när man spelar).

Permalänk

Köpte mikrofon idag, undrar om man kan spela upp ljud från andra källor så folk hör också? tex youttube, winamp? (live när man spelar).

Hej

Jag köpte en mikrofon idag tror detta är en newb fråga men jag undrar när jag tex spelar något spel och har mikrofonen på så hör jag mig själv men kan jag också göra så att folk hör ljud från andra källor, tex om jag lyssnar på musik eller har något klipp från youtube som jag vill ska kunna höras (alltså inte bara mig själv när jag pratar) hur gör jag då? om det ens går?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ska finnas program som kan göra det, har aldrig hållt på sådant. I ett sådant fall så ger programmet ut ljudet som om det vore din mic. Kan bli väldigt störande om du sitter och lyssnar på musik och din polarE vill kolla på youtube eller liknande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag vet (läs: tror; 90% säker) att Windows har en funktion (mixer?) du kan länka olika ljudkällor till, ex mic + spel + voice comm, som du sen kan använda som en output för inspelningar osv, medan du bara har mic linkad som input till voice comm så polarna inte blir störda. Förutsätter att du streamar/recordar med något som inte stöder flera in-kanaler.

Finns säkert bra newb-vänliga guider på youtube.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har stöd för sånt i dina drivrutiner så kolla på VAC eller nån liknade lösning.
http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du Livestreamar med t.ex OBS Studio så borde det redan fungera direkt med default inställningarna i OBS Studio eftersom standard ljudkällor till streamen är två Mic och Ljuden som spelas upp på datorn t.ex spelet, youtube, winamp, spotify eller vad du kan tänkas spela upp så kommer allting höras som du hör som standard.

Inte säker på om det var exakt detta du undrade men hoppas att det hjälper. Jag brukar Spela in Video samt Livestreama med OBS Studio.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Jag vet (läs: tror; 90% säker) att Windows har en funktion (mixer?) du kan länka olika ljudkällor till, ex mic + spel + voice comm, som du sen kan använda som en output för inspelningar osv, medan du bara har mic linkad som input till voice comm så polarna inte blir störda. Förutsätter att du streamar/recordar med något som inte stöder flera in-kanaler.

Finns säkert bra newb-vänliga guider på youtube.

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte har stöd för sånt i dina drivrutiner så kolla på VAC eller nån liknade lösning.
http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm

När jag klickar på ljudsymbolen nere i högra hörnet och uppspelning så ser jag något som heter stero mix är det den? Har ''aktiverat'' den men har inte hört att mikrofonen spelar upp något annat än min röst fortfarande. Kanske någon inställning där jag måste ändra? Men det står att det är ett svart uttag till den som heter VH , men hur ska jag koppla isåfall? Antar jag måste koppla in något där för att det ska funka?

Skrivet av Banto:

Om du Livestreamar med t.ex OBS Studio så borde det redan fungera direkt med default inställningarna i OBS Studio eftersom standard ljudkällor till streamen är två Mic och Ljuden som spelas upp på datorn t.ex spelet, youtube, winamp, spotify eller vad du kan tänkas spela upp så kommer allting höras som du hör som standard.

Inte säker på om det var exakt detta du undrade men hoppas att det hjälper. Jag brukar Spela in Video samt Livestreama med OBS Studio.

Streamar inte något utan använder bara mikrofonen när jag är inne i spelet och spelar med andra (player unkown's battlegrounds).

Permalänk
Medlem

Ta en titt på VoiceMeeter!

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av harmonica22:

När jag klickar på ljudsymbolen nere i högra hörnet och uppspelning så ser jag något som heter stero mix är det den? Har ''aktiverat'' den men har inte hört att mikrofonen spelar upp något annat än min röst fortfarande. Kanske någon inställning där jag måste ändra? Men det står att det är ett svart uttag till den som heter VH , men hur ska jag koppla isåfall? Antar jag måste koppla in något där för att det ska funka?
Streamar inte något utan använder bara mikrofonen när jag är inne i spelet och spelar med andra (player unkown's battlegrounds).

Även om du har aktiverat "rundgångsrisk" så måste reglarna vara uppdragna i winmixern

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

När jag klickar på ljudsymbolen nere i högra hörnet och uppspelning så ser jag något som heter stero mix är det den? Har ''aktiverat'' den men har inte hört att mikrofonen spelar upp något annat än min röst fortfarande. Kanske någon inställning där jag måste ändra? Men det står att det är ett svart uttag till den som heter VH , men hur ska jag koppla isåfall? Antar jag måste koppla in något där för att det ska funka?
Streamar inte något utan använder bara mikrofonen när jag är inne i spelet och spelar med andra (player unkown's battlegrounds).

Första länken på google var denna guide:

https://www.howtogeek.com/howto/39532/how-to-enable-stereo-mi...

Jag var lat och markerade "stereo mix" i ditt inlägg, högerklickade och valde "sök på google". Det verkar vara exakt den du kan använda. Klickar man på video-taben finns ett gäng med guider för olika operativsystem, bara välja och vraka.

Edit:
Om du vill spela in för att senare redigera video för ev. youtube etc rekommenderar jag ett inspelningsprogram som stöder flera in-audio-kanaler. På så sätt kan du stänga av ex. voice-comm i redigeringsprogrammet om det är något som händer in-game (ex ett fotsteg du hörde när du spelade som folk betvivar på men som inte hörs i inspelningen pga alla externa ljudkällor, etc), eller stänga av musiken om någon polare sa något dumt på voice-comm som du vill ska höras tydligt, osv.

Har du bara en kanal är det bara gilla läget, det ljud du har med deras ljudnivåer kan du inte göra något åt individuellt.