Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

TBH ... det han säger stämmer. Man får skylla sig själv ifall man sitter på förlegad mjukvara. Sluta blunda för det.

Att byta från Win7 till Win10 för att man är orolig för säkerheten är lite absurt då själva win10 är spyware i bästa fall. Det går att göra den relativt acceptabel om man kan komma åt LTSB versionen vilket är knappast enkelt för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tur man gått i från detta förlegade operativsystem som på alla sätt är sämre än windows 10 och finns en hel del bakåtsträvare där en stor del antagligen kör piratkopierat då windows 7 är lättare att gå runt än 8an och 10an sen kör det utan uppdateringar som sprider wannacry vidare som pesten

Förstår mig inte heller på dom som inte böt upp sig till 10an gratis som var en sweet deal och ganska snällt av microsoft att erbjuda gratis uppdatering till 10an faktiskt

Har du hört detta:
INGENTING är gratis. Om du inte behöver "betala" för det så är det för att det är DU som är produkten.
Om du inte har några problem med att vara en produkt vars uppgifter användarmönster and whatnot (vi vet inte exakt än.. kommer ta några år till innan det kommer fram helt). Så varsegod, det är inget fel på detta alls.. Bara du gör ett aktivt val. Men gå inte runt och tro att detta vart gratis...

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Microsoft själva bodde veta om vilka säkerhetshål dom har och vad kärna dom på detta jo att tro att Windows 7 är sämre än Windows 10 för att få alla att uppdatera till 10:an och efter ett tag när licens går ut så måste alla förnya den och det är då pengar kommer in som dom har väntat på.

Du menar att Microsoft känner till alla säkerhetsbrister som finns i alla deras mjukvaror? Precis som en snickare känner till vartenda fiber i en stol som han har snickrat och kan förutspå alla potentiella brister med den stolen för all framtid. Eller att alla folk som postar på forum känner till alla brister i sina resonemang i förväg?

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Känns riktigt skönt att Kaspersky har lyckats knäcka hotet och därmed fixat ett skydd mot det för oss Kaspersky-användare

Det fanns aldrig något hot, operativsystemsuppdateringen kom ut före masken.
Men vi kan dra det lite längre, för att du ska bli smittad ska du ha SMB aktiverat ut mot internet. De flesta ISPar blockerar detta.

Så för att bli smittad krävs alltså följande:
1. Ouppdaterat OS
2. En ISP som släpper igenom SMB
3. Att du öppnat brandvägg och router för SMB

Jag kan lova dig att med det säkerhetstänket finns det inga antivirusprogram som räddar användaren.

Du behöver givetvis inte kaspersky för att låsa upp filerna heller, exempelvis:
https://github.com/aguinet/wannakey

Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7

Hålet fanns ju till Windows 10 med, så operativen var precis lika osäkra. Skillnaden ligger hos användare och demografi.
Företag kör i större utsträckning Windows 7, de är också oftare långsammare med att släppa fram säkerhetsuppdateringar och har många maskiner anslutna till SMB. Se punkt 1, 2 och 3 ovan.

Skrivet av Ozzed:

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Igen, då hålet fanns från XP till 10 finns det ingen substans i att någon medvetet skulle gjort 7 mer sårbart.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Windows 7 och Windows 10 är lika säkra på den här punkten. Men de som haft Windows 7 med automatiska uppdateringar aktiverat har ju redan drabbats av Windows 10 oavsett om de vill eller inte. Så därför syns alla Windows 7 användare med automatiska uppdateringar numera under W10-spalten.

Du gör ju dock ingen hemlighet av att du aktivt försöker vrida på saken för att det ska passa din fanatiska övertygelse.

Ungefär som du med det fanatiska hatet mot Windows 10.

Tror nog mer att detta hat och myter om Windows 10 har skadat mer än Microsofts uppgraderings kampanj..

Vänds nog mycket mer av hatarna så det ska passa deras övertygelse om att Windows 10 kom från satan själv..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Du menar att Microsoft känner till alla säkerhetsbrister som finns i alla deras mjukvaror? Precis som en snickare känner till vartenda fiber i en stol som han har snickrat och kan förutspå alla potentiella brister med den stolen för all framtid. Eller att alla folk som postar på forum känner till alla brister i sina resonemang i förväg?

Dom kanske inte känner till alla säkerhetsbrister men många.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ungefär som du med det fanatiska hatet mot Windows 10.

Tror nog mer att detta hat och myter om Windows 10 har skadat mer än Microsofts uppgraderings kampanj..

Vänds nog mycket mer av hatarna så det ska passa deras övertygelse om att Windows 10 kom från satan själv..

Jag hatar inte Windows 10. Jag gillar dock att kunna bestämma över min dator själv.

Permalänk
Medlem

Windows 10 patchades ju också för att motverka detta så jag har svårt att se hur det skulle vara säkrare än något annat. Om man nu inte anser att det är säkrare för att det eventuellt patchas tidigare och/eller automatiskt.

Jag sitter på Windows 7, och kommer fortsätta att göra så ett tag framöver, och självklart får man se till att hålla det uppdaterat, men kom inte och säg att det är mindre säkert bara för att Microsoft medvetet håller inne med uppdateringar eller folk inte uppdaterar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

I det här fallet är det väl gnaks uppenbart en fördel för användarna, detta säkerhetshål täpptes till automatiskt i w10 i mars, hur tror du stapeln hade sett ut om det inte hade vart så? Hade mindre datorkunniga (som är mer i riskzonen) brytt sig om eller ens vetat att man bör uppdatera? De flesta som har lite större krav på att man ska kunna ändra själv kör väl iaf minst pro

Skickades från m.sweclockers.com

Du argumenterar för något som jag adlrig sagt emot. Jag har aldrig sagt nej till automatiska uppdateringar. Det får gärna vara påslaget, och standard. Att man inte får välja att slå av den däremot, är alltid fel och kommer alltid att vara fel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du argumenterar för något som jag adlrig sagt emot. Jag har aldrig sagt nej till automatiska uppdateringar. Det får gärna vara påslaget, och standard. Att man inte får välja att slå av den däremot, är alltid fel och kommer alltid att vara fel.

Och i en perfekt värld är detta givetvis sant, i den verkliga världen dock där folk som trots att de inte borde sitta vid en dator alls många gånger, ändå går in o fipplar med inställningar för att man till exempel inte vill "bli störd av alla jävla uppdateringar" och sedan blir infekterade av nåde det ena och det andra som många gånger inte bara infekterar dom själva börjar problemet växa fram

För mig som alltid fixar släktens datorer när dom pajar är det guld värt att inte alla stänger av uppdateringarn och måste formatera datorn en gång i månaden

Men i teorin håller jag med dig, i praktiken dock ser iaf min personliga erfarenhet att det är ett positivt beslut

Sen finns ju valfriheten i pro enterprise och education varianten så det är ju bara hemmaanvändare som blir tvingade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Windows 10 patchades ju också för att motverka detta så jag har svårt att se hur det skulle vara säkrare än något annat. Om man nu inte anser att det är säkrare för att det eventuellt patchas tidigare och/eller automatiskt.

Jag sitter på Windows 7, och kommer fortsätta att göra så ett tag framöver, och självklart får man se till att hålla det uppdaterat, men kom inte och säg att det är mindre säkert bara för att Microsoft medvetet håller inne med uppdateringar eller folk inte uppdaterar.

Jag tycker man får skilja på saker. Som vad är säkerhet?
Automatisk uppdateringar av windows från Microsoft som kan starta vid kritiska vid moment och kan resultera i blåskärmar och annat, är det säkert? Ja kanske för de som har sin dator till att enbart uppdatera sin facebook status etc.

Konspirationen att Microsoft motarbetar Windows 7 som det finns mycket belägg för. Men även om så är fallet så är det inget som på något sätt gör Windows 7 säkrare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Ungefär som du med det fanatiska hatet mot Windows 10.

Tror nog mer att detta hat och myter om Windows 10 har skadat mer än Microsofts uppgraderings kampanj..

Vänds nog mycket mer av hatarna så det ska passa deras övertygelse om att Windows 10 kom från satan själv..

Hävdar du att win10 inte trycker för att man ska använda MS konto? Att den inte trycker på molnet (utan någon som helst kryptering)? Att den inte trycker Cortana som skickar allt möjligt inklusive sådant du skriver till MS? Att den inte följer väldigt noga vad du gör på din dator och skickar det till MS (även om nyaste update minskade något på det)?

Bryr man sig om säkerhet och privatliv så är win10 knappast ett bra val. Den är på sin höjd acceptabel om man vet vad man gör och lyckas komma åt LTSB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tyvärr? Att ge en människa valfrihet är aldrig "tyvärr". Om den människan sedan får konsekvenser för sitt val är dennes problem och hen får tänka igenom sina beslut innan de tas, men det är aldrig tyvärr att ge människan ett fritt val i sina egna produkter.

Jag håller inte med. Om ditt fria val innebär att din dator blir medlem i ett botnät som drabbar mig så kan du ge dig på att jag kommer motarbeta din "frihet" aktivt. Lika gäller för rattfylleri eller vad som.

Det är också en an anledningarna till att jag (naturligtvis bara för att jag får så fet lön av Bill Gates) vill att folk ska gå över till Windows 10, för där kan ju inte göra val som har negativ inverkan på andra datoranvändare, utan uppdateringar sker automatiskt. Vissa undantag finns väl för LTSB men det är ju inget som privatpersoner kommer i kontakt med direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Och i en perfekt värld är detta givetvis sant, i den verkliga världen dock där folk som trots att de inte borde sitta vid en dator alls många gånger, ändå går in o fipplar med inställningar för att man till exempel inte vill "bli störd av alla jävla uppdateringar" och sedan blir infekterade av nåde det ena och det andra som många gånger inte bara infekterar dom själva börjar problemet växa fram

För mig som alltid fixar släktens datorer när dom pajar är det guld värt att inte alla stänger av uppdateringarn och måste formatera datorn en gång i månaden

Men i teorin håller jag med dig, i praktiken dock ser iaf min personliga erfarenhet att det är ett positivt beslut

Sen finns ju valfriheten i pro enterprise och education varianten så det är ju bara hemmaanvändare som blir tvingade

Skickades från m.sweclockers.com

I min värld så får man helt enkelt skylla sig själv när man ger sig in på saker man inte vet något om. Fipplar man på uppdateringar och sedan får malware så är det ens eget fel. Detta är en principiell konsekvens av att vi ska få leva i frihet, frihet kommer inte utan nackdelar. Så fort du börjar säga till folk "du får inte göra X för att jag vet vad som är bäst för dig" så är du inne på ett otroligt farligt spår. Det spåret ska vi inte alls tillåta, öppna upp för, eller acceptera.

Men det är klart, om du är OK med principen att tvinga på folk saker och ting "för att skydda dem från dem själva" så har vi olika ideologiska inriktningar och därmed kan vi göra det svenskar gör bäst; komma överens om att vi inte är överens.

Med tanke på att jag faktiskt är en hemma-användare och varken en enterprise eller "education"-användare så är det en föga tröst. Avancerade användare ska ha möjligheter att styra sina produkter som de själva vill, oavsett om det är mjukvara, hårdvara, datorer eller telefoner (Android MR).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Har du hört detta:
INGENTING är gratis. Om du inte behöver "betala" för det så är det för att det är DU som är produkten.
Om du inte har några problem med att vara en produkt vars uppgifter användarmönster and whatnot (vi vet inte exakt än.. kommer ta några år till innan det kommer fram helt). Så varsegod, det är inget fel på detta alls.. Bara du gör ett aktivt val. Men gå inte runt och tro att detta vart gratis...

Windows 10 är inte gratis. Uppgraderingen från Win7/8 till 10 var gratis. En stor anledning till detta var att Microsoft inte ville att Win7 skulle bli nästa XP, som de skulle tvingas supporta i all oändlighet. Det kostar enorma pengar och resurser att hålla gammal mjukvara uppdaterad, backporta säkerhetsfixar och andra uppdateringar o.s.v. Ju längre tiden går och ju mer utdaterat systemet blir, desto mer resurser kräver det. Det skulle kosta mer att hålla Windows 7 på konstgjord andning än att helt enkelt ge bort Windows 10 gratis till dessa användare. Apple gör f.ö. likadant med sitt OS, och supporten brukar också upphöra för gamla Linux distros.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Om ditt fria val innebär att din dator blir medlem i ett botnät som drabbar mig så kan du ge dig på att jag kommer motarbeta din "frihet" aktivt. Lika gäller för rattfylleri eller vad som.

Det är också en an anledningarna till att jag (naturligtvis bara för att jag får så fet lön av Bill Gates) vill att folk ska gå över till Windows 10, för där kan ju inte göra val som har negativ inverkan på andra datoranvändare, utan uppdateringar sker automatiskt. Vissa undantag finns väl för LTSB men det är ju inget som privatpersoner kommer i kontakt med direkt.

Behöver inte måla fan på väggen. Det finns ett antal anledningar till varför jag som användare vill stänga av automatiska uppdateringar och en avstänning av automatiska uppdateringar leder inte till automatisk medlemskap i nätverk, inte heller betyder det automatiskt att jag aldrig uppdaterar. Att bli medlem i botnätverk kan du bli oavsett uppdateringar, och med tanke på att de flesta som surfar, även med dessa uppdateringar på, inte har så bra koll på sina datorer så är risken hög för det oavsett.

För att dra det till sin spets så kan man ju säga att alla borde isf. inte få använda bil överhuvudtaget mer, eftersom det kan leda till fler attacker likt Drottninggatan. Var tänker du dra gränsen egentligen på vad som "kan" drabba andra? Jag vill komma ihåg att jag har läst ganska bra inlägg från just dig emot olika typer av övervakning och för integritetsrätten. Just nu blir det paradoxalt när du säger att folk inte ska ha frihet i sina egna produkter, men de ska ha frihet att kunna surfa fritt och slippa bli övervakade. I slutändan handlar båda om samma sak; Pappa ska tvinga dig att göra det som är "rätt" för dig.

Återigen; Jag är inte emot att sätta in aut.uppd. som en standardinställning på W10, jag är emot det kompletta borttagandet av valet att ta bort det, även för avancerade användare.

edit; Kommer jag ihåg fel när jag tänker att jag har sett dig skriva inlägg just emot Apple och deras enorma inlåsning av iOS?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Om ditt fria val innebär att din dator blir medlem i ett botnät som drabbar mig så kan du ge dig på att jag kommer motarbeta din "frihet" aktivt. Lika gäller för rattfylleri eller vad som.

Det är också en an anledningarna till att jag (naturligtvis bara för att jag får så fet lön av Bill Gates) vill att folk ska gå över till Windows 10, för där kan ju inte göra val som har negativ inverkan på andra datoranvändare, utan uppdateringar sker automatiskt. Vissa undantag finns väl för LTSB men det är ju inget som privatpersoner kommer i kontakt med direkt.

Med andra ord är det bäst att införa en polisstat med aktiv censur och militär på gatorna så att folk inte kan ta fel beslut som påverkar andra? Det är exakt samma sak som du förespråkar. Nerlåst OS med massiv censur och kontroll av MS. Hur långt tar det innan de bestämmer vilken mjukvara du får ha eller vilka filer du får använda? Skulle knappast vara första gången med vi går igenom dina filer för att hitta "olagliga" saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I min värld så får man helt enkelt skylla sig själv när man ger sig in på saker man inte vet något om. Fipplar man på uppdateringar och sedan får malware så är det ens eget fel. Detta är en principiell konsekvens av att vi ska få leva i frihet, frihet kommer inte utan nackdelar. Så fort du börjar säga till folk "du får inte göra X för att jag vet vad som är bäst för dig" så är du inne på ett otroligt farligt spår. Det spåret ska vi inte alls tillåta, öppna upp för, eller acceptera.

Men det är klart, om du är OK med principen att tvinga på folk saker och ting "för att skydda dem från dem själva" så har vi olika ideologiska inriktningar och därmed kan vi göra det svenskar gör bäst; komma överens om att vi inte är överens.

Med tanke på att jag faktiskt är en hemma-användare och varken en enterprise eller "education"-användare så är det en föga tröst. Avancerade användare ska ha möjligheter att styra sina produkter som de själva vill, oavsett om det är mjukvara, hårdvara, datorer eller telefoner (Android MR).

Så i din värld skulle man till exempel kunna ha öppna elskåp och om någon rör det och får 10000V genom kroppen och dör så får man skylla sig själv?

Eller varför ha säkringar hemma, är nån så jävla dum att man drar mer än 2.3kw på samma fas förtjänar man ju att hus och familj samt eventuella andra familjer brinner inne.

Just i det fallet som diskuteras är givetvis inte dessa konsekvenser i närheten av så allvarliga men ska man strikt stå på den ideologiska grunden måste man ju acceptera dessa bieffekter med, för att sätta en isolering på en kabel är ju att skydda folk mot sig själva, tar man på den är det ju ens eget fel

Det är synd att det inte går att ha en sådan värld för det hade vart otroligt mycket billigare och friare, men så länge vi ska betala vården för folk som skadar sig tycker jag att det kan vara rimligt att ha en lagstiftning som i viss mån "räddar folk från deras egen dumhet"

Dock glider detta rejält offT och som du säger är det nog helt enkelt något vi inte kommer överens om iaf
Och som sagt alla får tycka olika, annars hade vi aldrig kommit framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Behöver inte måla fan på väggen. Det finns ett antal anledningar till varför jag som användare vill stänga av automatiska uppdateringar och en avstänning av automatiska uppdateringar leder inte till automatisk medlemskap i nätverk, inte heller betyder det automatiskt att jag aldrig uppdaterar. Att bli medlem i botnätverk kan du bli oavsett uppdateringar, och med tanke på att de flesta som surfar, även med dessa uppdateringar på, inte har så bra koll på sina datorer så är risken hög för det oavsett.

För att dra det till sin spets så kan man ju säga att alla borde isf. inte få använda bil överhuvudtaget mer, eftersom det kan leda till fler attacker likt Drottninggatan. Var tänker du dra gränsen egentligen på vad som "kan" drabba andra?

Återigen; Jag är inte emot att sätta in aut.uppd. som en standardinställning på W10, jag är emot det kompletta borttagandet av valet att ta bort det, även för avancerade användare.

Skrivet av anon127948:

Med andra ord är det bäst att införa en polisstat med aktiv censur och militär på gatorna så att folk inte kan ta fel beslut som påverkar andra? Det är exakt samma sak som du förespråkar. Nerlåst OS med massiv censur och kontroll av MS. Hur långt tar det innan de bestämmer vilken mjukvara du får ha eller vilka filer du får använda? Skulle knappast vara första gången med vi går igenom dina filer för att hitta "olagliga" saker.

Ni drar saker till sin spets och ser saker svart eller vitt. Det är helt fel. Om Microsoft vill införa automatiska uppdateringar som är bortom räckhåll för användaren så har det inte på något plan med staten eller statens förhållande till medborgaren att göra.

Ni gullar om "frihet" men Microsoft som är ett privat företag skall tydligen inte ha "frihet" att göra som de vill med sin egen produkt?

Jag vägrar att leva i ett svartvitt samhälle där allt är draget till sin spets. Varför får man inte ha en åsikt längre utan att utsättas för halmgubbar och orealistiska skräckscenarier?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med andra ord är det bäst att införa en polisstat med aktiv censur och militär på gatorna så att folk inte kan ta fel beslut som påverkar andra? Det är exakt samma sak som du förespråkar. Nerlåst OS med massiv censur och kontroll av MS. Hur långt tar det innan de bestämmer vilken mjukvara du får ha eller vilka filer du får använda? Skulle knappast vara första gången med vi går igenom dina filer för att hitta "olagliga" saker.

Extrema lösningar är aldrig bra oavsett åt vilket håll, men det är klart att många användare ibland måste skyddas från sig själva, i detta fallet handlar det ju dessutom om en kommersiell produkt och man kan enkelt välja ett alternativ (Linux är väl det enda där man inte blir dikterad åt något håll)

Men vi har ju massor med lagar i Sverige till exempel som endast är till för att skydda folk från sig själva och skulle knappast kalla Sverige en "polisstat"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Så i din värld skulle man till exempel kunna ha öppna elskåp och om någon rör det och får 10000V genom kroppen och dör så får man skylla sig själv?

Eller varför ha säkringar hemma, är nån så jävla dum att man drar mer än 2.3kw på samma fas förtjänar man ju att hus och familj samt eventuella andra familjer brinner inne.

Just i det fallet som diskuteras är givetvis inte dessa konsekvenser i närheten av så allvarliga men ska man strikt stå på den ideologiska grunden måste man ju acceptera dessa bieffekter med, för att sätta en isolering på en kabel är ju att skydda folk mot sig själva, tar man på den är det ju ens eget fel

Det är synd att det inte går att ha en sådan värld för det hade vart otroligt mycket billigare och friare, men så länge vi ska betala vården för folk som skadar sig tycker jag att det kan vara rimligt att ha en lagstiftning som i viss mån "räddar folk från deras egen dumhet"

Dock glider detta rejält offT och som du säger är det nog helt enkelt något vi inte kommer överens om iaf
Och som sagt alla får tycka olika, annars hade vi aldrig kommit framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Otroligt dåligt argument måste jag säga.
1) Elskåp tillhör inte allmänheten. Finns ingen anledning till att vara öppen. Vill du dra den jämförelsen så ska det vara till DITT elskåp som du själv köpt. Du installerar elen i din lägenhet men får inte tillgång till elskåpet (du får ingen nyckel) för att företaget värnar om ditt bästa. DET är rätt jämförelse, och den låter inte så bra, va? Vad ska du in i elskåpet att göra, den är ju farlig för dig?

2) Säkringar och andra säkerhetsåtgärder har jag, återigen, aldrig sagt nej till. Lägg inte ord i mun på mig, och kör inte halmgubbeargument, tack. Jag upprepar mig igen; Jag har inget emot att uppdateringarna är inställda som automatiska som standard. Lika lite som att jag inte är emot att vi har säkringar, isoleringar, eller andra skyddsåtgärder. Men har jag köpt produkten så ska jag kunna plocka bort automatiska uppdateringar, jag ska kunna ha tillgång till säkringarna och plocka bort dem om jag vill, jag ska kunna skala bort isoleringen om jag vill.

Du talar om en ideologisk bild som inte är min, då jag talar om valfrihet, inte om en värld utan skydd.

ps. Vi kan vara överens om att vi båda två värnar för vår rätt att tycka olika!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Hävdar du att win10 inte trycker för att man ska använda MS konto? Att den inte trycker på molnet (utan någon som helst kryptering)? Att den inte trycker Cortana som skickar allt möjligt inklusive sådant du skriver till MS? Att den inte följer väldigt noga vad du gör på din dator och skickar det till MS (även om nyaste update minskade något på det)?

Bryr man sig om säkerhet och privatliv så är win10 knappast ett bra val. Den är på sin höjd acceptabel om man vet vad man gör och lyckas komma åt LTSB.

Än en gång myter..Nej du behöver inte ha MS konto.Nej du behöver inte använda Cortana och om du gör det så kan man välja vad som ska skickas och inte skickas.Nej Cortana skickar inte vad du skriver..Vad du söker på däremot..Viss skillnad..Samma sak gör Google och andra sök motorer..

Du har och kommer aldrig ha ett privatliv på internet då allt spåras och sparas oavsett operativsystem

Däremot har Windows 10 gjort min dator lite säkrare och snabbare ..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag hatar inte Windows 10. Jag gillar dock att kunna bestämma över min dator själv.

Och det har du inte med 10an??

Jag har full kontroll över min PC iallafall..Kör Pro

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni drar saker till sin spets och ser saker svart eller vitt. Det är helt fel. Om Microsoft vill införa automatiska uppdateringar som är bortom räckhåll för användaren så har det inte på något plan med staten eller statens förhållande till medborgaren att göra.

Ni gullar om "frihet" men Microsoft som är ett privat företag skall tydligen inte ha "frihet" att göra som de vill med sin egen produkt?

Jag vägrar att leva i ett svartvitt samhälle där allt är draget till sin spets. Varför får man inte ha en åsikt längre utan att utsättas för halmgubbar och orealistiska skräckscenarier?

"Jag vägrar att leva i ett svartvitt samhälle där allt är draget till sin spets."

"Om ditt fria val innebär att din dator blir medlem i ett botnät som drabbar mig så kan du ge dig på att jag kommer motarbeta din "frihet" aktivt. "

Jävligt hycklande. Blir ännu roligare med "Varför får man inte ha en åsikt längre utan att utsättas för halmgubbar och orealistiska skräckscenarier?" när du gör exakt samma. Om botnätverk pga. en senarelagd uppdatering inte är orealistiska skräckscenarier, så vet jag inte vad som är.

Du har fortfarande inte nyanserat dina svar, och ändå gnäller du om svartvitt. Jag citerar mig själv och hoppas att du ger ett bättre svar:

Det finns ett antal anledningar till varför jag som användare vill stänga av automatiska uppdateringar och en avstänning av automatiska uppdateringar leder inte till automatisk medlemskap i nätverk, inte heller betyder det automatiskt att jag aldrig uppdaterar. Att bli medlem i botnätverk kan du bli oavsett uppdateringar, och med tanke på att de flesta som surfar, även med dessa uppdateringar på, inte har så bra koll på sina datorer så är risken hög för det oavsett.
Återigen; Jag är inte emot att sätta in aut.uppd. som en standardinställning på W10, jag är emot det kompletta borttagandet av valet att ta bort det, även för avancerade användare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Läser om halmgubbar allt oftare här på forumet. Då detta inte är något nytt begrepp så undrar jag varför det blir så vanligt helt plötsligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Läser om halmgubbar allt oftare här på forumet. Då detta inte är något nytt begrepp så undrar jag varför det blir så vanligt helt plötsligt?

Det har det inte, folk har bara fått upp ögonen för själva ordet och använder det som försvar. Inte sagt att det aldrig sker, men det sker, imo, lika mycket som det alltid har skett. Eller rättare sagt; Halmgubbe-argument har alltid varit vanligt. Det har bara börjat trenda nu som ord

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Regert:

Det finns antagligen också en mängd företagsdatorer och företagssystem som är Windows 7. Företag byter inte bara så fort något nyare finns.
MS erbjudanden gällde dessutom bara privatpersoner väl?

Fast de flesta företag har volymlicenser och kan då välja att uppgradera till nyare versioner när de vill. Månadskostnaden är densamma oavsett.

Skrivet av andreas_dock:

Det här "verktyget" som nämns sist i artikeln, alltså att kunna låsa upp infekterade datorer
- detta gör mig nyfiken på om det även fungerar med äldre versioner utav "viruskärnan". Alltså andra ransomware som baseras på samma kod, likt "PostNord -viruset" och "Telia Faktura -viruset" som härjade förra året...

Har en anställds dator som är låst, och denna blev urkopplad nätverksmässigt och disken lagd i en låda till framtiden när ev. lösning fanns... kanske är nu?

Nej, de fixar som finns bygger på att processen är kvar i minnet och då kan man förhoppningsvis få tag i seeden till krypteringsnyckeln eftersom programmet inte gör sig av med dem på ett korrekt sätt. Alltså är det kört om man har stängt av datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Många förstår inte att gratis inte bara betyder att slippa betala pengar...

Är du så naiv att du tror du slipper något sådant för du använder windows 7 eller 8 ??

Skrivet av Paddanx:

Detta kan mycket väl vara en stor orsak, tyvärr. Då piratade versioner stänger folk av autouppdateringar. Personligen har inga Win 7 maskiner för mig, eller någon jag har service med haft problem dock. Så jag ser inte problemet?

Betyder dock inte att inget problem finns... utan mer att jag har koll nog på det för att inte behöva oroa mig

Naturligtvis ska inte en okunnig person stänga av WU... men en som vet vf de gör, och vet vilka updates man vill och bör ha... är det inga problem.

Jag har sluppit "malware Windows 10" iaf... det är det största spridande viruset just nu.

Det går absolut att lösa om man vet vad man gör och det går att köra piratade med alla uppdateringar eller lösa det med fulnycklar o.s.v men vanligaste är nån äldre 7a med uppdateringar avaktiverade och jag behöver inte heller oroa mig men är nog en stor del av problemet och inget nytt då det hängt med tidigare windows och är samma för mig att jag har nog inte haft ett virus under tiden jag använt windows 7/8 och 10 men är nog ett stort problem i övrigt som smittkälla

Skrivet av Duckface21:

Dock så kan kan man aktivera windows 10 med samma som man kunde på windows 7 där har de inte ändrat nått så många kör nog pirat på win10 med

Kan hända det är så idag men principen är antagligen samma att uppdateringar kan ställa till problem och är även sånt som går att lösa med lite trixxande men dom burkar jag sett har oftast ha någon gammal piratad windows 7 med uppdateringar avaktiverade

Skrivet av Nima2001:

Har du hört detta:
INGENTING är gratis. Om du inte behöver "betala" för det så är det för att det är DU som är produkten.
Om du inte har några problem med att vara en produkt vars uppgifter användarmönster and whatnot (vi vet inte exakt än.. kommer ta några år till innan det kommer fram helt). Så varsegod, det är inget fel på detta alls.. Bara du gör ett aktivt val. Men gå inte runt och tro att detta vart gratis...

Konstigt att man frågar... Du är igång varenda tillfälle du får och ska alltid vara så snabb att man läser det direkt så fort artikeln läggs upp.. Man vet redan baserat på artikelns innehåll att klickar man på kommentarer kommer den där snubben propagera om sina åsikter och försöka dumförklara alla som inte sålt sina liv till microsoft än.. Ge upp någon gång.. Hade gärna blockerat dina inlägg om det gått.. Som en predikant på stan eller dörrknackande jehovas vittnen..

Vist DU är alltid produkten men jag tror strategin mer är att slippa underhålla många os så man kan fokusera 100% att få 10an så bra som möjligt och städa bort gammal utdaterad mjukvara och spar mer pengar på att slippa utveckla mjukvara och uppdateringar för flera olika system

Sen om du är så jävla rädd för att använda windows 10 så har windows haft koll på sådant sedan windows 2000 eller så och du borde gå över och använda Linux men även där är det korkat att använda äldre utdaterad mjukvara som är mer sårbar då fokus på uppdateringar ligger mot senaste systemet och problemet är att du är för korkad att förstå att du redan sålt ditt liv till microsoft när det inte är någon magisk sköld runt windows 7

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Jag vägrar att leva i ett svartvitt samhälle där allt är draget till sin spets."

"Om ditt fria val innebär att din dator blir medlem i ett botnät som drabbar mig så kan du ge dig på att jag kommer motarbeta din "frihet" aktivt. "

Jävligt hycklande. Blir ännu roligare med "Varför får man inte ha en åsikt längre utan att utsättas för halmgubbar och orealistiska skräckscenarier?" när du gör exakt samma. Om botnätverk pga. en senarelagd uppdatering inte är orealistiska skräckscenarier, så vet jag inte vad som är.

Du har fortfarande inte nyanserat dina svar, och ändå gnäller du om svartvitt. Jag citerar mig själv och hoppas att du ger ett bättre svar:

Det finns ett antal anledningar till varför jag som användare vill stänga av automatiska uppdateringar och en avstänning av automatiska uppdateringar leder inte till automatisk medlemskap i nätverk, inte heller betyder det automatiskt att jag aldrig uppdaterar. Att bli medlem i botnätverk kan du bli oavsett uppdateringar, och med tanke på att de flesta som surfar, även med dessa uppdateringar på, inte har så bra koll på sina datorer så är risken hög för det oavsett.
Återigen; Jag är inte emot att sätta in aut.uppd. som en standardinställning på W10, jag är emot det kompletta borttagandet av valet att ta bort det, även för avancerade användare.

Visst kan du bli medlem i botnät även med de senaste uppdateringarna, men risken minskar ju drastiskt.

Jag har absolut ingenting emot frihet och fritt val på alla de plan, sålänge det inte drabbar någon annan. Jag tycker att risken att drabba andra är såpass stor med en icke-uppdaterad dator att det inte borde gå att välja.

Sen är som sagt också Microsoft Windows en produkt från ett företag, inte någon allmänning som alla får göra som de vill med. Har man det kravet så finns andra operativsystem.

Om du Kräver att Microsoft ska tillåta vissa saker i sitt eget operativsystem som de äger så inkräktar du ju på deras frihet som du verkar så förälskad i.

Och innan vi börjar gå in på det spåret, som har hänt i så många andra diskussioner förr: Nej, jag håller absolut inte frihet för heligt. Om ens egen frihet skadar eller riskerar att skada någon annan så är det fel och ska bort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Är du så naiv att du tror du slipper något sådant för du använder windows 7 eller 8 ??

Nej, jag är inte så naiv men tack för frågan!