Permalänk
Medlem

Ny 7700k blir varm

Jag köpte nyligen en Intel 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE kylare men är rejält besviken på de temperaturer jag får.
När jag har haft ett spel igång i någon timme ligger temperaturen på kärnorna mellan 75-80 grader vilket jag tycker låter väldigt mycket med tanke på den kylare jag har. I stresstest (t.ex. Prime95 och realbench) ligger jag runt 80-85 grader. Jag har läst runt lite och det verkar som att denna CPU blir relativt varm, men jag tycker ändå att 75-80C i spel är lite för mycket? Speciellt med tanke på att jag har en kraftfull kylare. Dessutom har jag ändrat Vcore från auto till adaptive, så nu ligger Vcore endast på 1.185 vid full load. Ändå blir den väldigt varm. Jag har inte ändrat frekvensen utan kör i default, 4.5ghz.

Först misstänkte jag att jag monterat kylaren fel eftersom den inte ens blir varm när CPU:n jobbar, vilket ju tyder på att värmen inte överförs till kylaren. Jag testade därför att montera om kylaren och säkerställde mig om att jag monterade den korrekt denna gång (kollade igenom manualen noggrant, kollade på youtube-klipp) men jag får fortfarande exakt samma temperaturer. Jag har testat montera om kylaren två gånger nu. Även provat med olika kylpasta.

Jag testade även att nollställa bios, uppdatera bios till senaste, ställa alla fläktar på max (jag har 3 fläktar i chassit och 2 fläktar på kylaren). Inget av dessa fungerade. Med fläktarna på max sjönk temperaturen med ett fåtal grader.

Jag börjar nu få slut på idéer och vänder mig därför hit, kan jag ha missat något eller är mina temperaturer rent av acceptabla?
När jag köpte den här processorn och kylaren hade jag ju hoppats att jag skulle kunna överklocka den men det är ju helt uteslutet just nu med dessa temps.

Mitt system:

Asus Prime Z270-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Corsair RM750x
MSI Gtx 1080 ti
Define R5
Intel Core i7 7700K

Edit:

Hittade den här forumtråden nu:
https://www.reddit.com/r/intel/comments/5yp51u/7700k_noctua_u...

Beskriver mitt problem ganska exakt. Kan det vara så att jag fått ett dåligt exemplar, att värmen inte klarar av att överföras från själva CPU:n till IHS:en, pga att intel använt dålig kylpasta däremellan? Ska jag verkligen behöva göra en delid för att få okej temperaturer? Det låter ju helt galet i så fall. Eller kan man få den utbytt på garantin, eller gäller inte den när det kommer till sånt här? Nu kanske det är så att dessa temperaturer inte är något att oroa sig för men jag blir inte klok när vissa säger att man bör hålla sig under 75C och andra säger att man ska hålla sig under 90C. Medan Intel säger att den klarar sig upp till 100C. Jag vill ju inte att livslängden ska påverkar för att den går varmare än nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Tror alla 7700k går riktigt varma. Det enda du kan göra som kommer göra stor skillnad är en så kallad de-lid. Du blir dock av med garantin av det.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Jo det verkar ju som att det är ett vanligt "problem" med just denna CPU. Jag uppdaterade mitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Låter som du har exceptionellt dålig kontakt mellan heatspreadern och cpun på ditt exemplar. De-lid är nog enda som troligtvis skulle hjälpa, i vissa fall kan det ge uppemot 20C bättre temperatur och det är inte omöjligt att i ditt fall skulle man kunna komma nära det.

Själv har jag samma kylare och var riktigt imponerad av dess kylningsförmåga med min överklockade i5-4670K så den är det nog inte fel på.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Låter som du har exceptionellt dålig kontakt mellan heatspreadern och cpun på ditt exemplar. De-lid är nog enda som troligtvis skulle hjälpa, i vissa fall kan det ge uppemot 20C bättre temperatur och det är inte omöjligt att i ditt fall skulle man kunna komma nära det.

Själv har jag samma kylare och var riktigt imponerad av dess kylningsförmåga med min överklockade i5-4670K så den är det nog inte fel på.

Ja det verkar ju onekligen som det. Samtidigt tycker jag det är helt galet att jag ska behöva göra en sådan grej och dessutom bryta garantin på kuppen.

Permalänk
Medlem

de-lid för mig sänkte load temps med över 10 grader, även nu när det börjar bli varmt inomhus också

Skrivet av felix05:

Ja det verkar ju onekligen som det. Samtidigt tycker jag det är helt galet att jag ska behöva göra en sådan grej och dessutom bryta garantin på kuppen.

Yep plus att om man inte är riktig våghals så kostar ett de-lid kit också pengar. Riktig spark mellan benen från Intel

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Ja det verkar ju onekligen som det. Samtidigt tycker jag det är helt galet att jag ska behöva göra en sådan grej och dessutom bryta garantin på kuppen.

Jag tror ju inte att temperaturen skulle ge några större bekymmer, med stock kylare borde ju processorerna t.ex. gå i ungefär samma temps vid stock hastighet (om inte högre i vissa fall), visserligen påverkar överklockningen också livslängden men med tanke på hur få personer som faktiskt får sina processorer sönder pga överklock förrän man ville byta upp sig tror jag inte dedär temperaturerna ska vara några bekymmer om du nu inte hade siktat på att använda samma processor i över 8 år eller något sånt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, åtminstone skönt att veta var problemet förmodligen ligger. Jag har dock aldrig gjort en delid tidigare och vill ju inte behöva riskera att förstöra något, även om det inte verkar särskilt svårt om man köper ett delid-kit.

Permalänk

Helt normalt enligt Intel och dom rekommenderar att inte överklocka K modellen.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475683-intel-7700k-bor...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Ett mycket känt fenomen sedan länge!

Permalänk

Yepp. De blir tydligen varma de där nya processorerna. Inte alltid bäst med det nyaste kanske. Och kanske har det också med att göra att äldre generationers processorer är mer beprövade hos folk? Ogillar skarpt allting som jag läst med problematik kring höga temperaturer på senaste generationens processor. Sedan gör det ju inte heller saken direkt bättre med att man helst bör ha W10 för att de ska prestera som bäst. Helt okej om man nu vill ha W10, men inte alls ok om man inte vill ha det. Men det är en helt annan diskussion. Tradigt läge i alla fall med de höga temperaturerna gällande i7 7700K. Än nog tyvärr inte så mycket att göra åt, förutom att använda den inte alls överklockad, dvs i stock hastighet. Att göra en delid förbrukar ju garantin och lyckas kanske inte alltid med så himla mycket bättre resultat.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Yepp. De blir tydligen varma de där nya processorerna. Inte alltid bäst med det nyaste kanske. Och kanske har det också med att göra att äldre generationers processorer är mer beprövade hos folk? Ogillar skarpt allting som jag läst med problematik kring höga temperaturer på senaste generationens processor. Sedan gör det ju inte heller saken direkt bättre med att man helst bör ha W10 för att de ska prestera som bäst. Helt okej om man nu vill ha W10, men inte alls ok om man inte vill ha det. Men det är en helt annan diskussion. Tradigt läge i alla fall med de höga temperaturerna gällande i7 7700K. Än nog tyvärr inte så mycket att göra åt, förutom att använda den inte alls överklockad, dvs i stock hastighet.

7700k hoppar faktiskt rätt mycket i temps även stock

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Skrivet av Haker:

7700k hoppar faktiskt rätt mycket i temps även stock

Jo, bara det liksom. Kanske bättre att byta ut den helt och hållet om man inte gillar temperaturhoppandet?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Med andra ord är det bara att tuta och köra så länge jag inte hamnar över 100C? Det verkar i alla fall vara det Intel säger. Jag kände delvis till dessa värmeproblem redan när jag köpte CPU:n men måste ändå säga att jag är besviken. Det verkar ju som att jag fått ett extremt dåligt exemplar? De flesta som har en 7700k tillsammans med en bra kylare verkar ju åtminstone kunna överklocka lite grann i alla fall? Jag har inte möjlighet till det alls och har redan skyhöga temps, med sänkt Vcore.

Temperaturspikarna ni nämner har jag också märkt av, vilket är störigt då fläktarna far upp och ner lite när som helst, men har ändå kunnat kringgå det problemet genom att ändra fan spin-up time i bios.

Innan hade jag en gammal Intel 2500k överklockad till 4.5ghz med en ynklig cooler master 212 kylare... Blev ca 70C under belastning. Bortser man från prestandaökningen var ju den ljusår bättre. Än så länge upplever jag mest problem med min nya CPU tyvärr. Blä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Jo, bara det liksom. Kanske bättre att byta ut den helt och hållet om man inte gillar temperaturhoppandet?

Hade man vart smart och inte köpkåt i januari så hade man suttit med Ryzen istället :')

@Felix05 Haha jag gick också från en gammal 2500k@5ghz som var riktigt sval om man jämför!

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd

Ja ännu en anledning att välja en 8C16T ryzen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:

Och där kom den Ja, Ryzen är väldigt sval i jämförelse

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Har 6700k samma värme problem som 7700k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har 6700k samma värme problem som 7700k?

Inte vad jag läst/förstått

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Eftersom du har sänkt volten till 1.18 så måste jag säga att du har fått ett rätt dåligt exemplar.
Innan delid körde jag 4.7GHz i 1.28v och då hade jag typ samma temps som du har nu, och då är mitt exemplar ganska mediokert då jag måste ha rätt hög volt.
Nu kör jag 5.0 med 1.376v och får kanske upp emot 75c i spel men normal temp i BF4 är runt 60.
Använde de8auer tillsammans med Grizzly Conductoanout

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har 6700k samma värme problem som 7700k?

Inte vad jag hört. Funderade på att byta upp mig till 7700K, men efter problemen med temps så struntade jag i det och blev faktiskt mer intresserad av 6700K. Två vänner har den och den tycks ha "normala" temps.

Edit: Men jag kommer nog sitta kvar med min 3770K ett tag till.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Sitter den konstant på 80C under load eller är det bara max temp spikar?

Är nämligen ett känt problem med spikar.

https://www.techpowerup.com/233018/temperature-spikes-reporte...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Med andra ord är det bara att tuta och köra så länge jag inte hamnar över 100C? Det verkar i alla fall vara det Intel säger. Jag kände delvis till dessa värmeproblem redan när jag köpte CPU:n men måste ändå säga att jag är besviken. Det verkar ju som att jag fått ett extremt dåligt exemplar? De flesta som har en 7700k tillsammans med en bra kylare verkar ju åtminstone kunna överklocka lite grann i alla fall? Jag har inte möjlighet till det alls och har redan skyhöga temps, med sänkt Vcore.

Temperaturspikarna ni nämner har jag också märkt av, vilket är störigt då fläktarna far upp och ner lite när som helst, men har ändå kunnat kringgå det problemet genom att ändra fan spin-up time i bios.

Innan hade jag en gammal Intel 2500k överklockad till 4.5ghz med en ynklig cooler master 212 kylare... Blev ca 70C under belastning. Bortser man från prestandaökningen var ju den ljusår bättre. Än så länge upplever jag mest problem med min nya CPU tyvärr. Blä.

Du har nog fått ett måndags exemplar tyvärr. Har själv en ny 7700k som jag kör med en "ynklig" CM 212 kylare.
Följande temps utan delidd för jämförelse:

Stock idle: runt 29 *C Är samma oavsett OC
Stock full load: 65 *C (1,22-1,23 Volt)

OC 4,7 GHz Full load: 65*C (1,22-1,23 Volt)
OC 4,9 GHz Full load: 75*C (1,27 Volt)
OC 5,0 GHz Full load: 80*C (1,31 Volt)

Det verkar som om en delidd av din CPU skulle kunna lösa problemet.

mvh

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Sitter den konstant på 80C under load eller är det bara max temp spikar?

Är nämligen ett känt problem med spikar.

https://www.techpowerup.com/233018/temperature-spikes-reporte...

Den ligger konstant mellan 75-80C efter en stunds spelande, samt vid stress test. Spikar får jag mest när jag bara surfar eller gör något som inte är särskilt krävande, men det verkar ju som sagt vara ett vanligt problem. Det är främst den höga medeltemperaturen jag stör mig på. Som flera här säger verkar det ju som att jag fått ett riktigt uselt måndagsexemplar. Vet inte vad annat det skulle kunna bero på. Känns ju som att jag testat det mesta vid det här laget.

Funderar på en delid men har aldrig gjort det innan, och känns väl sådär att bryta garantin. Frågan är om livslängden påverkas av att ligga på runt 75-80C i spelande? Det verkar svårt att få ett riktigt svar gällande det, jag har å ena sidan aldrig hört talas om att en processor dött pga hög temp, så jag kanske oroar mig i onödan?

Permalänk
Medlem

@felix05:
Enligt Intel ska ju 7700k klara temperaturer upp till 100*C så dina temps är kanske inte direkt ett problem.
Men det är ju mindre roligt att få ett sådant exemplar om man har tänkt att överklocka.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

@felix05:
Enligt Intel ska ju 7700k klara temperaturer upp till 100*C så dina temps är kanske inte direkt ett problem.
Men det är ju mindre roligt att få ett sådant exemplar om man har tänkt att överklocka.

Precis, därav min besvikelse. Jag köpte ju den här kylaren i hopp om att kunna överklocka lite, samt få fina temperaturer. Istället går CPU:n ovanligt varmt samtidigt som jag inte kan överklocka, men även att jag måste ha ganska högt varvtal på fläktarna vilket höjer ljudnivån. Men jag kan ändå inte klaga på kylaren då den ändå är ganska tyst även när fläktarna körs på max. Ändå riktigt trist.

Permalänk
Medlem

Min 7700k på 1.310 ghz, 4.8ghz ligger på 75-80 grader med en Corsair H100IV2.

Skitsamma, den kraschar inte och throttlar inte.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja ännu en anledning att välja en 8C16T ryzen.

En överklockad Ryzen kan ju inte slå en stock 7700k så nej det var väl verkligen ingen anledning haha..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

En överklockad Ryzen kan ju inte slå en stock 7700k så nej det var väl verkligen ingen anledning haha..

Du kan ju i alla fall ha din 7700K att steka äggen på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du kan ju i alla fall ha din 7700K att steka äggen på

Du ska nog inte snacka värme om intel vs amd, amd cpu,er och gpu,er har länge legat i topp när det kommer till värme.

Dock så är det bedrövligt att man ens ska behöva bry sig om värme överföringen i en produkt och behöva ev delida den och tappa garantin för att få ner temperaturerna.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb