Permalänk

Skadas annat när nätagg. dör?

Hallå.

Lång historia kort: Elektriker bröt strömmen i lägenheten medans jag använde datorn, efter detta går den ej att starta. Har felsökt så det inte är grenuttag/vägguttag som är trasigt då andra saker fungerar i båda dessa.

Jag vet att nätaggregat kan skadas av att strömmen bryts medans de är igång, vilket nu uppenbarligen har hänt. Min fråga är då ifall fler saker kan skadas samtidigt. Moderkort, ram, HDD etc.? Jag söker febrilt efter ett nätagg. att låna av vänner för att kunna kolla detta själv, men frågar här under tiden. Tyvärr verkar typ alla vänner endast äga laptops.....

Är något oklart så fråga gärna.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Nätagg borde inte gå sönder av att strömmen ryker när de är igång, så frågan är ju vad som verkligen hände (alltså om det blev en strömspik/spänningstopp)? Eller så kanske det är ett superbudgetnätagg?

Om det enda som hände var att strömmen klipptes så kan jag inte se hur övriga komponenter i datorn skulle ta skada.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed: Jag satt och använde datorn, när han bröt strömmen dog den (såklart) när strömmen drogs igång igen så gick den inte att starta. Jag ser inte hur något annat kan ha hänt?

Att t.ex. rycka strömkabeln medans datorn är igång trodde jag var spikat som skadligt. Detta lär väl vara på samma vis?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem

@Unknowing: Vad är det för nätagg som det är frågan om?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Proffsmobbare

En nätdel ska inte ta skada av att strömmen går.

Det sitter däremot en automatsäkring i princip alla moderna ATX-nätdelar, dra ut alla kablar och låt det vara en stund för att se om den slår tillbaka.

Permalänk

@seigmenn: Standard i en några år gammal färdigbyggd kontorsburk (HP Pavilion p6-2056sc).

300W Intern ATX

Intervall för nominell spänning:

100–127 V/6 A (50–60 Hz)
200–240 V/3 A (50–60 Hz)

Antar att det är HPs egna eftersom inget annat märke anges bland specsen.

*EDIT* Ja, det var deras egna. Ett FH-XD301MYF. Öpnnade för att kolla, men tvivlar på att någon är så bevandrad med HPs standardagg.

Det är just det där med moderna ATX. Datorn är inköpt under slutet av 2011, tvivlar dock starkt på att det var en ny modell då. Jag har redan testat att låta den stå en bra stund både med, och utan kabel ikopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

@backfeed: Jag satt och använde datorn, när han bröt strömmen dog den (såklart) när strömmen drogs igång igen så gick den inte att starta. Jag ser inte hur något annat kan ha hänt?

Att t.ex. rycka strömkabeln medans datorn är igång trodde jag var spikat som skadligt. Detta lär väl vara på samma vis?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Som sagt så ska inget annat hända än att datorn blir utan ström och stängs av. Det enda "skadliga" det normalt innebär är att filsystemen på dina lagringsenheter kan behöva felsökas och korrigeras (vilket operativsystemet, t.ex. Windows, fixar på egen hand), t.ex. pga filer som inte hunnit skrivas klart. Alltså samma sak som händer om man håller in powerknappen i 4 sekunder och stänger ned datorn med tvång.

Om nätagget gick sönder så är det antingen ett riktigt uselt ett (eller extremt gammalt och utslitet kanske), eller så blev det en strömspik/spänningstopp i samband med vad elektrikern gjorde (vilket inte är så troligt, om nu elektrikern inte hade något udda fuffens för sig).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed: Datorn är rätt välanvänd sedan 2011, med ett drygt års uppehåll. Nätagget är HP egna standardgrejer. Kan det då vara gammal och slitet? Mycket troligt.

Har det blivit någon spänningstopp eller liknande? Det vet jag såklart inte.

Att nätagget är slitet skulle ju dock vara irrelevant ifall det inte är skadligt att få strömmen klippt.

Skadad data är ingen fara, allt är uppbackat o.s.v. Det är hårdvara jag är orolig för.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite anekdotiskt kan jag dela med att jag haft ett nätagg och en raspberry pi som avlidit vid strömavbrott. Har inte jättebra koll på vad som faktiskt händer däremot. Det trevliga vore ju om du hade ett annat nätagg att testa med. Mina övriga saker klarade sig iaf.

Permalänk
Medlem

Hd/ssd kan ta styrk när strömmen klips dels i form av korrupt filsystem/skadad fil som skrevs just då.
Men även i form av fysisk skada (med Hd) då läshuvud kan krascha i skivan en etremt liten risk dock.

En del nätagg har auto säkringar som behöver vara strömlösa ett tag innan dom återställls.
Så dra ur kontakten ur väggen/agget slå av strömbrytaren på agget tryck på power knappen (för att starta datorn) ett par gånger så laddas aggets kondingar ur vänta i några min tex 15min för säkerhets skull o plugga in slå på strömbrytaren o prova.
Och ja jag har sett en del trådar där detta har hjälpt även efter dagars av felsökande så värt ett försök.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga så ja, andra komponenter kan skadas om nätagget dör. Ett bra nätagg ska ha skydd för att sånt inte händer, så det är ovanligt att andra komponenter tar skada med ett vettigt modernt nätagg. OEM-nätagg kan vara rätt blandade, vissa är rent skräp medan andra är helt ok, så svårt att säga hur bra ditt nätagg är på sånt.

Permalänk

Som andra har nämnt är det troligen bara automatsäkringen som löst ut. Koppla ur strömmen och ladda ur kondensatorerna och vänta ett tag. Koppla även ur alla USB sladdar innan du testar starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

@backfeed: Jag satt och använde datorn, när han bröt strömmen dog den (såklart) när strömmen drogs igång igen så gick den inte att starta. Jag ser inte hur något annat kan ha hänt?

Att t.ex. rycka strömkabeln medans datorn är igång trodde jag var spikat som skadligt. Detta lär väl vara på samma vis?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

PSU ska idag tåla både spikar, och tom sk brownouts på upp till 0,5(500ms) sekunder, och blackout på upp till 0,1(100ms) sekunder, utan att ens stänga av datorn. Så kort sagt, ett bra PSU kan du sitta och leka med strömkontakten och inget ska ske. Allt för enkla UPSer ens ska hinna kicka igång kan ta så lång tid som 25ms...

Tänker vi 50Hz frekvens, så är det 20ms/sinuskurva, som med likriktare blir två "spänningstoppar". Och ändå ska PSUn klara detta på lagrad ström, utan att du ens ska märka det.

Om elektrikern kortslutit något och därför fått en annan fas i systemet/nollan, så kan 400V ha träffat (osannolikt, men tekniskt sett möjligt). Mellan en fas och nollan är där 230V AC, och mellan två faster är där 400V AC.

Detta kan mycket väl ha grillat den, då det är för hög spänning. Men detta kan inte ske om man bara bryter strömmen, och sker det lär andra saker också tagit skada och inte bara datorn/PSUn. (Ett ex på detta skedde i Malmö för några år sedan där en hel del 230V utrustning fått 400V i sig, vilket brände allt från tvättmaskiner, torkskåp och elektronik).

Det är utan tvekan en "smäll" för PSUn att få detta avbrott dock, så mest troliga är att den varit på gränsen redan, och detta fick bli sista smällen så att säga. HP (OEM) aggregat innan EU kraven 2014, var typ 60-70% skräp PSUer, som sällan var mer än billigaste skiten man kunde få tag i, med special formfaktor så klart.

Sedan dessa kraven är dock OEM också på banan med typ 80% och bättre PSUer, så det har fått en positivt effekt på kvalitén också, även om det inte var ursprungliga tanken. Men en PSU som är mer effektiv, blir mindre varm, vilket sliter mindre på delarna, och du behöver också bättre design och delar för att nå bättre effektivitet.

Så en OEM PSU från 2011, lär inte direkt vara i bra skick idag, och du har nog haft mer tur att den inte dött tidigare.

Ang din fråga om PSU kan skada annat... beror det helt på hur felet sker i PSUn. Sker det överslag på lågspänningssidan så är det ofta kört. Sker det överslag på högspänningssidan är det oftast okej... Eftersom vi dock inte vet hur ditt "dog" så kan vi bara gissa... men jag har svårt att tro PSUn ska kunna skapa skadliga spikar pga ett strömavbrott.

Skrivet av grizzly666:

Hd/ssd kan ta styrk när strömmen klips dels i form av korrupt filsystem/skadad fil som skrevs just då.
Men även i form av fysisk skada (med Hd) då läshuvud kan krascha i skivan en etremt liten risk dock.

SSD ja.. de kan tom brickas.

HDD nej.. inte sedan typ 2010 iaf, då de drivs av snurrande skivorna, vilket då blir en generator som gör att disken kan säkert sätta armen på plats, och luftkudden den "flyger på" är kvar.

Permalänk

Tack för snabba och bra svar!

Efter ännu fler försök med urladdningar m.m. så är jag 100 på att nätagget är kört.

Jag var ganska säker på min sak, och ville mest dubbelkolla. Förstod att inget exakt svar kunde ges, eftersom vi inte vet exakt vad som orsakade felet.

Tyvärr pluggar jag i universitetsstad (och typ alla som har flyttat hit för plugg har bara laptops) och jag drar "hem" över sommaren nu på söndag. Därav är jag lite stressad. Det lutar åt att några vänner hemmifrån får plocka med sig ett agg så vi kan kolla allt när de kommer för att hälsa på på Onsdag.

Ha det fint!

Permalänk
Medlem

@Unknowing:

Skadligt för mjukvara ja, typ windows kan få damp med systemfiler som skrivs när strömmen bryts mm.
Med för hårdvaran är det ingen fara alls (undantag äldre mekaniska diskar).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Unknowing:

Tack för snabba och bra svar!

Efter ännu fler försök med urladdningar m.m. så är jag 100 på att nätagget är kört.

Jag var ganska säker på min sak, och ville mest dubbelkolla. Förstod att inget exakt svar kunde ges, eftersom vi inte vet exakt vad som orsakade felet.

Tyvärr pluggar jag i universitetsstad (och typ alla som har flyttat hit för plugg har bara laptops) och jag drar "hem" över sommaren nu på söndag. Därav är jag lite stressad. Det lutar åt att några vänner hemmifrån får plocka med sig ett agg så vi kan kolla allt när de kommer för att hälsa på på Onsdag.

Ha det fint!

Kopplade du även ur alla USB sladdar?

Du kan testa tjuvkoppla nätagget, går det inte igång vet du att det behövs ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem

Kan hända ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

Lång historia kort: Elektriker bröt strömmen i lägenheten medans jag använde datorn, efter detta går den ej att starta.

Exakt vad händer när du försöker starta?

Folk har menat allt från helt död dator till något i Windows inte startar.

Permalänk
Medlem

säkert att det inte är säkringen som är ur då? elektriker kan tex ha tagit både huvudsäkring och andra säkringar beroende på vad denna hade tänkt göra. kan ju testa om en lampa lyser i samma uttag om du inte har nära till säkringarna.