Bugg i Windows 7 och Windows 8 kraschar datorn via webbläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rätt kul att kritik tolkas som trams. Du tål inte kritik eller?

Det jag svingar mot är att det är väldigt mycket hört på andra hållet om Windows 10 också. Med logiken att "felet finns inte, för jag har aldrig sett det" som uppenbarligen är standard. Man börjar undra om folk jobbar hos Apple, för det verkar vara deras nya motto med defekter också. Istället för att ta kritik, borstar man bort det, med dåliga ursäkter som om "att det ska vara så".

Ett fel/problem/sak sker om den är så pass välkänd att den faktiskt går att hitta på nätet i stor mängd. Ja... det är "hört" många gånger, och visst måste källan kritiseras, ingen tvekan där (på den punkten håller jag med dig), men att när man hör något dumt om OSet... sitta och säga "lalalala, Windows 10 är bättre" är inte direkt vettigt heller. Behövs lite aktiv kritik mot alla problem som faktiskt finns också.

När man måste få folk att använda en utdaterad, stenålders webbläsare som IE, i gamla OS, för att ta fram en bugg... börjar man undra lite vad för halmstrån man greppar efter. Är det detta man jämför som "bättre"?

Problemet här är att du har ingen beskriven EOL i så fall, och varför står där än dessa datum?
LTSB har fått sitt förlängt, ja, men hur många av oss kör det?

Så vad du säger är... din enhet är EOL när fan som helst... Min dator kan sluta fungera i höst, med den versionen, eller våren 2018 med den versionen. Mao, tom befintliga Win7/8 kan mao ha längre support... vi vet inte. Kommer bara en dag där du inte kan installera "nyaste" Windows 10.

Vilka garantier har du på detta?

Det enda jag ser är att du kommer få "ett nytt OS" med nya ändringar var 6:e månad, vare sig du vill eller ej, tills din enhet plötsligt en dag inte fungerar, som är helt under MS kontroll. Sen att alla kommer heta "Windows 10", gör inte direkt någon skillnad... Win Vista/7/8 kunde alla hetat Win 6.0, 6.1, 6.2, 6.3... Eller bara... "Windows" - same shit.

Enda du fått info om är att namnet kommer vara samma. Men tex "Windows 10 2011" kanske kommer med helt nya spelregler. Det vet du inte. Detta är min poäng... du vet inte vad som sker efter. Du har bara... hört.

Men okej, det kommer av vad du hört, inte komma "Windows 11".

Du tänker för mycket innanför lådan. Det finns ingen rimlighet i att Microsoft skall kunna sätta ett EOL-datum för en produkt som inte har något. Sålänge man kör senaste Windows 10 så är man på grönt vatten.

Att de sätter EOL på LTSB handlar ju om att de vill ge slöa företag lite mer tid på sig innan de måste gå över till current brach, eller nästa LTSB. Du vet ju hur det kan vara på företag. De kan vara väldigt långsamma med att uppdatera till senaste versionen.

Om du tror att Microsoft en dag kommer rycka undan mattan under fötterna på mig bara för att de inte skriftligen lovat att inte göra det, så tycker jag det säger mer om dig än om Microsoft.

Jag är helt hundra på att sålänge jag har en Windows 10-licens, så kommer jag ha rätten att köra senaste (och förmodligen några versioner bakåt) versionen av Windows 10 på hårdvara som är kompatibel.

Om Microsoft ändrar hårdvarukraven så vet vi historiskt att det sker långsamt. Senaste ändringen var väl att man i och med Windows 8 måste ha en cpu med SSE2. Så det är nog lugnt.

Jag uppfattar dig kanske fel, men det känns som du tycker det är dåligt att Wndows 10 Current Branch inte har någon EOL. Är det inte bra att man får säkerhetspatchar, nya funktioner och buggfixar bara man håller sin dator uppdaterad? Jag tycker i alla fall att det är väldigt bra och generöst av Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag använder iOS, men valet av att inte ha något från Microsoft har att göra med deras inställning till sina kunder.
Går det inte längre att lita på ett företag, en produkt eller tjänst, så slutar man använda den. Inget konstigt med det... eller?

OSX och iOS litar jag på fullständigt då det aldrig varit några problem där och Apple respekterar mina sekretessinställningar.

Japp gillar mycket med Apple, deras system och deras hårdvara. Har massor av deras produkter som jag är väldigt nöjd med, och köpt mängder genom tiderna (startade redan med Apple ][ som första riktiga datorn för mig en gång i tiden), men jag är väl något för cynisk för att lita på dom (eller något annat företag för den delen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Helt ärligt alltså vem använder NTFS idag och inte ReFS istället? Argument som att windows ej kan boota upp från ReFs hör i papperskorgen, för hur ofta behöver man starta om datorn? (satirisk fråga)
NTFS är så förlegat på så många sätt som helst och p.g.a att konsumenthårddiskar har oåterkalleligt fel är 1 per 10^14 så tvingas det som bry sig lite om datasäkerhet minst att köra med raid 6: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1463188-ure-unrecoverab...
Men orsaken till att nästan alla kör dritten är samma som varför vissa kör windows 7 idag, även om det finns nyre versioner så är det inte så enkelt att använda dem med ens applikationer som ReFs, där inte ens Microsoft sql fungerar med det senare.

Annars angående buggen, så rättas den nog snart till. Även om det är roligt att hänga andras datorer så ligger det ej några pengar i det och jag tror ej det blir vidare utspritt, även om jag kan tänka mig scenarier som blufsidor som säger att man ska ringa Microsoft tekniska support: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1097811-samlingstrad-mi...
Men då bör de även kidnappa startsidan så användare kommer tillbaka, vissa har kanske så att samma sida öppnas igen? Jag skulle även tro att bland windows 7 användarna som har sin dator för att besöka skumma sidor så är det högre skara som är icke tekniska än annars?

Ext4 är hyfsat kompatibelt med Windows också om jag minns rätt.

Dålig koll på filsystem öht idag dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du tänker för mycket innanför lådan. Det finns ingen rimlighet i att Microsoft skall kunna sätta ett EOL-datum för en produkt som inte har något. Sålänge man kör senaste Windows 10 så är man på grönt vatten.

Att de sätter EOL på LTSB handlar ju om att de vill ge slöa företag lite mer tid på sig innan de måste gå över till current brach, eller nästa LTSB. Du vet ju hur det kan vara på företag. De kan vara väldigt långsamma med att uppdatera till senaste versionen.

Om du tror att Microsoft en dag kommer rycka undan mattan under fötterna på mig bara för att de inte skriftligen lovat att inte göra det, så tycker jag det säger mer om dig än om Microsoft.

Jag är helt hundra på att sålänge jag har en Windows 10-licens, så kommer jag ha rätten att köra senaste (och förmodligen några versioner bakåt) versionen av Windows 10 på hårdvara som är kompatibel.

Problemet är... du kan inte stöda oändlig hårdvara. Eller tror du att de ska stöda Core2Duos i all framtid? 2030 och din gamla Q6600 ska fortfarande kunna fungera?

Du och många andra har varit väldigt specifika på att säga att man inte vill stöda allt för alltid. Det är för mycket jobb och kostar, och sen nu säger du... att exakt det ska man göra?

Mao. Du "litar" på MS... bra för dig. Men med tanke på att de visat bara de senaste 2-3 åren hur lite de bryr sig om sin kundbas, är det mer som att lita på någon som redan våldtagit en. Så det säger mer på hur blind tro du har, istället för att faktiskt ha lite tanke bakom.

Skrivet av Ozzed:

Om Microsoft ändrar hårdvarukraven så vet vi historiskt att det sker långsamt. Senaste ändringen var väl att man i och med Windows 8 måste ha en cpu med SSE2. Så det är nog lugnt.

Och tydligen så har MS nu valt att göra det samma med Kaby (som är en Skylake) och Ryzen, för Windows 10, så lugnt vete tusan. De kan lätt komma o säga att med en viss Win 10 version så måste du nu ha en Skylake eller senare, för vi slutar stöda allt annat. (Inte för att de tekniskt sett inte kan, men för att de ville det).

Och notera, detta görs trots att Mainstream support för Windows 8.1 fortfarande finns nästan 1 år till from idag.

Detta är ju varför nya "versioner" har varit steg som de är... de har eliminerat äldre hårdvara rent naturligt. Problemet är att man försöker uppfinna hjulet varje version, istället för att bara optimera och minimera. När MS försöker optimera och minimera får de "gameing mode", som tom ger sämre resultat på än av... de är hopplöst dåliga på sitt eget OS ffs.

Skrivet av Ozzed:

Jag uppfattar dig kanske fel, men det känns som du tycker det är dåligt att Wndows 10 Current Branch inte har någon EOL. Är det inte bra att man får säkerhetspatchar, nya funktioner och buggfixar bara man håller sin dator uppdaterad? Jag tycker i alla fall att det är väldigt bra och generöst av Microsoft.

Jag tycker att MS har gjort så många dåliga saker på senaste att jag verkligen har noll förtroende för dem. De har bränt mig på både Windows 10 och Windows 8, så det som krävs är nästan att man drar dem till domstol, vilket kräver dokument och bevis på att de ska stöda saker, annars riskerar du få allt möjligt skit.

Men generöst... really?

Generöst hade varit att stöda de två andra OSen till den nivån under deras support de sålts med. Generöst hade varit att inte sätta några restriktioner på OS som de trots allt fortfarande utvecklar patcher för (tom ner till XP nivå iaf).
Generöst hade varit att faktiskt ge mig det jag betalat för, enligt de support löften de givit, utan mer krav än de haft innan.

Generöst är inte att ta dig, din data och sälja dig som en hora på nätet... det är ekonomiskt (och jävligt fult).

Vilket är exakt den saken de endast tänker med. Mao... om det är ekonomiskt att slänga dig ut för ett stup, kommer de att göra det. Fråga är bara om du när du faller till din död fortfarande ropar "Tack Microsoft!" som någon fullständigt knasig person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är... du kan inte stöda oändlig hårdvara. Eller tror du att de ska stöda Core2Duos i all framtid? 2030 och din gamla Q6600 ska fortfarande kunna fungera?

Du och många andra har varit väldigt specifika på att säga att man inte vill stöda allt för alltid. Det är för mycket jobb och kostar, och sen nu säger du... att exakt det ska man göra?

Mao. Du "litar" på MS... bra för dig. Men med tanke på att de visat bara de senaste 2-3 åren hur lite de bryr sig om sin kundbas, är det mer som att lita på någon som redan våldtagit en. Så det säger mer på hur blind tro du har, istället för att faktiskt ha lite tanke bakom.

Och tydligen så har MS nu valt att göra det samma med Kaby (som är en Skylake) och Ryzen, för Windows 10, så lugnt vete tusan. De kan lätt komma o säga att med en viss Win 10 version så måste du nu ha en Skylake eller senare, för vi slutar stöda allt annat. (Inte för att de tekniskt sett inte kan, men för att de ville det).

Och notera, detta görs trots att Mainstream support för Windows 8.1 fortfarande finns nästan 1 år till from idag.

Detta är ju varför nya "versioner" har varit steg som de är... de har eliminerat äldre hårdvara rent naturligt. Problemet är att man försöker uppfinna hjulet varje version, istället för att bara optimera och minimera. När MS försöker optimera och minimera får de "gameing mode", som tom ger sämre resultat på än av... de är hopplöst dåliga på sitt eget OS ffs.

Jag tycker att MS har gjort så många dåliga saker på senaste att jag verkligen har noll förtroende för dem. De har bränt mig på både Windows 10 och Windows 8, så det som krävs är nästan att man drar dem till domstol, vilket kräver dokument och bevis på att de ska stöda saker, annars riskerar du få allt möjligt skit.

Men generöst... really?

Generöst hade varit att stöda de två andra OSen till den nivån under deras support de sålts med. Generöst hade varit att inte sätta några restriktioner på OS som de trots allt fortfarande utvecklar patcher för (tom ner till XP nivå iaf).
Generöst hade varit att faktiskt ge mig det jag betalat för, enligt de support löften de givit, utan mer krav än de haft innan.

Generöst är inte att ta dig, din data och sälja dig som en hora på nätet... det är ekonomiskt (och jävligt fult).

Vilket är exakt den saken de endast tänker med. Mao... om det är ekonomiskt att slänga dig ut för ett stup, kommer de att göra det. Fråga är bara om du när du faller till din död fortfarande ropar "Tack Microsoft!" som någon fullständigt knasig person.

Jag tror vi fortfarande springer om varandra, för jag blir bara mer och mer konfunderad över vad det är du egentligen säger.

Microsoft har ju redan visat att ny hårdvara i form av Kaby Lake och Ryzen inte nödvändigtvis behöver stödjas på gammal mjukvara.

Det enda man i rimlighetens namn borde kunna ta för givet är att hårdvara som säljs samtidigt som en viss Windowsversion (eller update om vi pratar Windows 10) fortfarande har mainstream support kommer stödjas under den versionens mainstream-support-cykel.

Du fortsätter med att använda ett mycket extremistiskt bildspråk och pratar om att sälja mig som hora och kasta ut mig för stup och allt vad det är... För att du inte gillar en Windowsversion?

Det "löfte" som man får nämner heller inget om att stödja någon som helst specifik hårdvara, det handlar bara om att leverera buggfixar och vid förlängd support säkerhetsfixar.

Ska vi applicera din dystopiska framtid på ett "ganska" troligt scenario så kan vi ta det här exemplet.

år 2018 har jag ännu inte fått tummen ur och sitter fortfarande på Creators update.

Jag köper mig en Ryzen 2

Efter processorbytet ser jag att man måste ha "Windows 10 2018 awesome edition" för att Ryzen 2 ska lira.

Hur löser jag detta fruktansvärt ondskefulla fulknep från skurkskumrasktaskighetsföretaget Microsoft? Jo, jag laddar ner Windows 10 2018 awesome edition via Windows update och somnar om.

Det är i runda slängar det jag menar med att Windows 10 alltid har support. Sålänge man sitter på någon Windows 10-version som någon gång haft support har man alltid rätt att skaffa sig en version som har support nu.

Detta tycker jag är generöst. Man behöver alltså bara köra en Windows 10-licens och sen har man den. år efter år efter år. Om du tycker att det är samma som att bli utkastad för ett stup så har vi helt olika uppfattningar.

Microsoft kommer ju inte heller byra riktning, så om du inte gillar det som Microsoft gör så kanske det är läge att se sig om efter andra operativsystem som andra i tråden har gjort?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft har ju redan visat att ny hårdvara i form av Kaby Lake och Ryzen inte nödvändigtvis behöver stödjas på gammal mjukvara.

Det enda man i rimlighetens namn borde kunna ta för givet är att hårdvara som säljs samtidigt som en viss Windowsversion (eller update om vi pratar Windows 10) fortfarande har mainstream support kommer stödjas under den versionens mainstream-support-cykel.

Usäkta... nej?
Bevis: Win 8 är i mainsteam-support och stöds inte.
Åter, du litar för mycket på MS Bull-shit.

Skrivet av Ozzed:

Du fortsätter med att använda ett mycket extremistiskt bildspråk och pratar om att sälja mig som hora och kasta ut mig för stup och allt vad det är... För att du inte gillar en Windowsversion?

Det "löfte" som man får nämner heller inget om att stödja någon som helst specifik hårdvara, det handlar bara om att leverera buggfixar och vid förlängd support säkerhetsfixar.

Ska vi applicera din dystopiska framtid på ett "ganska" troligt scenario så kan vi ta det här exemplet.

år 2018 har jag ännu inte fått tummen ur och sitter fortfarande på Creators update.

Jag köper mig en Ryzen 2

Efter processorbytet ser jag att man måste ha "Windows 10 2018 awesome edition" för att Ryzen 2 ska lira.

Hur löser jag detta fruktansvärt ondskefulla fulknep från skurkskumrasktaskighetsföretaget Microsoft? Jo, jag laddar ner Windows 10 2018 awesome edition via Windows update och somnar om.

Men vänta... "Windows 10 2018 awesome edition" kräver nu att du ska ange ditt bankkonto för månadsdebitering... precis som Office, OneDrive osv samt lite andra mjukvaror de har.

Du antar dock att du fortfarande har en licens, men den kanske upphörde med 2017 "creators versionen"... hur vet du? Du "antar"... Eller rättare sagt, du är i klorna på MS att bestämma. Detta är varför EOL varit viktigt förr. Företag har själva kunnat bestämma vad och när de vill göra något, och de vet att de ska få stöd fram till en specifik dag.

Skrivet av Ozzed:

Det är i runda slängar det jag menar med att Windows 10 alltid har support. Sålänge man sitter på någon Windows 10-version som någon gång haft support har man alltid rätt att skaffa sig en version som har support nu.

Detta tycker jag är generöst. Man behöver alltså bara köra en Windows 10-licens och sen har man den. år efter år efter år. Om du tycker att det är samma som att bli utkastad för ett stup så har vi helt olika uppfattningar.

Microsoft kommer ju inte heller byra riktning, så om du inte gillar det som Microsoft gör så kanske det är läge att se sig om efter andra operativsystem som andra i tråden har gjort?

Nu är vi tillbaka till "hört" argumentet. Var är ditt bevis? Finns inget... du antar, tror, hoppas, "vet innerst inne"... Exakt det du själv kritiserade tidigare, så... kritisera din egen källa då?

Visste inte Windows 10 var en religion, men det är så det verkar, för du visar mer troende för det än katoliker gör för gud numera. Så de kastar dig inte ut för stupet... de övertygar din tro att det är vad du vill göra för att få en ny version av Windows 10

Jag vill inte tro. Jag vill veta, 100% och enda sättet jag kan veta detta är att ha ett kontrakt och avtal de inte kan bryta. Men eftersom uppenbarligen de skiter i Win 8 användare, så varför ska de inte skita i dig? Har du något de vill ha? Tjänar de något på dig? Säljer du dig? Eller varför ska de bry sig om dig?

Jag ser efter andra OS, och just nu är det Windows 8 där jag kan få alla funktioner, även om jag måste bråka lite med WU om jag köper ny CPU. Men jag bråkar hellre än att ge mig för "att det är enklare", om det ger mig lite kontroll kvar.

PS. Jag vet att diskussionen troligen har nått sin ände, och vill du tro på "religionen Windows 10", gör det. Men om du verkligen vill visa att det inte är en religion sluta var en religiös fanatism om det. Låt folk ha sitt Windows XP om de vill, och låt de göra vf de vill på sin hårdvara. En av de största skillnaderna mellan religion och icke, är att icke troende faktiskt inte bryr sig om vad den andra gör, synd eller inte.

Så varför är det då ett problem om folk som vill köra Win Vista/7/8 med IE, får problem? Låt de få buggen, och ev problem. Lösningen är... ta en annan webbläsare som är modern. Lösningen är inte nödvändigtvis ett nytt OS med andra problem.

Och ja... Windows 10 gör dig till en hora, då den säljer ditt privatliv. Det är ffs det som betalar OSet, eller tror du på fullaste allvar att de gör det "för att vara generös" fortfarande? Tragiskt att du går på det faktiskt.
DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Usäkta... nej?
Bevis: Win 8 är i mainsteam-support och stöds inte.
Åter, du litar för mycket på MS Bull-shit.

Vaddå stöds inte? De processorer som var nya när Windows 8 var nytt stöds ju fortfatande? Kaby-Lake och Ryzen släpptes när Microsoft redan gått vidare från Windows 8, men har du en processor som stöds så får du uppdateringar. Du hittar på.

Citat:

Men vänta... "Windows 10 2018 awesome edition" kräver nu att du ska ange ditt bankkonto för månadsdebitering... precis som Office, OneDrive osv samt lite andra mjukvaror de har.

Du antar dock att du fortfarande har en licens, men den kanske upphörde med 2017 "creators versionen"... hur vet du? Du "antar"... Eller rättare sagt, du är i klorna på MS att bestämma. Detta är varför EOL varit viktigt förr. Företag har själva kunnat bestämma vad och när de vill göra något, och de vet att de ska få stöd fram till en specifik dag.

Jag tänker inte gå runt och hata Microsoft för att du fantiserar ihop saker. Det har ju inte hänt, så det är kul att du kritiserar mig för "hört"-argumentet när du själv tycker att jag ska akta mig för att "tänk om".

Detta är från Microsofts egen hemsida, det är inget jag hittar på, det står på riktigt:

Client operating systems Latest update or service pack End of mainstream support End of extended support
Windows Vista Service Pack 2 April 10, 2012 April 11, 2017
Windows 7 * Service Pack 1 January 13, 2015 January 14, 2020
Windows 8 Windows 8.1 January 9, 2018 January 10, 2023
Windows 10 ** Version 1703 October 13, 2020 October 14, 2025

** Applies to Windows 10 Home, Home, Pro, and Enterprise editions. Windows 10 Mobile and Mobile Enterprise editions have no extended support period. All Windows 10 editions are managed via the Windows as a Service (WaaS) model: Updates are cumulative, with each update built upon all of the updates that preceded it. A device needs to install the latest update to remain supported. Updates may include new features, fixes (security and/or non-security), or a combination of both. Not all features in an update will work on all devices. A device may not be able to receive updates if the device hardware is incompatible, lacking current drivers, or otherwise outside of the Original Equipment Manufacturer’s (“OEM”) support period. Update availability may vary, for example by country, region, network connectivity, mobile operator (e.g., for cellular-capable devices), or hardware capabilities (including, e.g., free disk space). For more information, see the Microsoft Lifecycle FAQ. For the latest on Windows 10 releases, see Windows 10 release information.

... Och jag ska äta upp mitt tangentbord om det fetstilta inte också gäller framtida versioner med framflyttat datum. Men usch nej de har ju inte uttryckligen sagt det så då måste man såklart anta det värsta... Eller så litar man på MS eftersom det stämt hittills, vilket jag väljer att göra. Jag tror inte det går att komma längre än såhär.

Microsoft har sagt, och hittils också stått fast vid, att sålänge man har den senaste versionen an Windows 10 så får man support. Det finns inget so talar för att de skulle ta betalt för en ny licens för windows 10 i framtiden. Inget annat företag gör så längre. Man tar inte betalt för operativet utan för inramningen kring som appstore och liknande. Det är så det ser ut idag.

Citat:

Nu är vi tillbaka till "hört" argumentet. Var är ditt bevis? Finns inget... du antar, tror, hoppas, "vet innerst inne"... Exakt det du själv kritiserade tidigare, så... kritisera din egen källa då?

Jag blir lite nyfiken på vad för krav du har på "bevisen". Det räcker alltså inte att Microsoft, som är företaget som gör Windows, själva har gått ut och sagt att Windows 10 är den sista versionen an Windows. Vad krävs för att du skall tro dem? Om du hela tiden har som utgpngspunkt att de ljuger/kan ändra sig osv så finns ju inget som säger att någon någonsin kan övertyga dig om att Windows 10 är den sista versionen av Windows.

Började här sktiva på en rätt lång utläggning men inser ju att du sätter noll och inget värde på varken hur saker sett ut historiskt eller vad som är affärsmässigt intelligent, så det är ju bara lägga ner.

Det vi kan konstatera är att ska vi gå enbart på det som garanterat finns på pränt, så kommer jag som sitter på creators update få längre support än du som sitter på Windows 8.

Vad gör du efter January 10, 2023?

Citat:

Visste inte Windows 10 var en religion, men det är så det verkar, för du visar mer troende för det än katoliker gör för gud numera. Så de kastar dig inte ut för stupet... de övertygar din tro att det är vad du vill göra för att få en ny version av Windows 10

Och du fortsätter med rent tramsiga helt ovidkommande liknelser. Om du hela tiden skall dra en sådan här extrem linje mellan de som tycker som dig och de som inte gör det så förstår jag varför diskussioner når vägs ende ganska fort.

Det jag bryr mig om är att kunna köra Wndows med de senaste funktionerna med den bästa prestandan på min hårdvara utan att behöva betala igen och igen. Det är något jag värdesätter mycket, och det har inte ett dugg att göra med religion.

Citat:

Jag vill inte tro. Jag vill veta, 100% och enda sättet jag kan veta detta är att ha ett kontrakt och avtal de inte kan bryta. Men eftersom uppenbarligen de skiter i Win 8 användare, så varför ska de inte skita i dig? Har du något de vill ha? Tjänar de något på dig? Säljer du dig? Eller varför ska de bry sig om dig?

Var någonstans står det i Windows 8's användaravtal, eller Windows 10's för den delen, att Microsoft förbinder sig att garantera kompatibilitet med en specifik processor eller annan hådvara?

Citat:

Jag ser efter andra OS, och just nu är det Windows 8 där jag kan få alla funktioner, även om jag måste bråka lite med WU om jag köper ny CPU. Men jag bråkar hellre än att ge mig för "att det är enklare", om det ger mig lite kontroll kvar.

Vi har helt enkelt olika behov. Efter att diskussionen fortlöpt har jag förstått att din definition av "kontroll" är någo jag klarar mig utan. Sålänge jag kan köra min hårdvara bara jag har den senaste versionen av Windows 10 så är jag nöjd.

Citat:

PS. Jag vet att diskussionen troligen har nått sin ände, och vill du tro på "religionen Windows 10", gör det. Men om du verkligen vill visa att det inte är en religion sluta var en religiös fanatism om det. Låt folk ha sitt Windows XP om de vill, och låt de göra vf de vill på sin hårdvara. En av de största skillnaderna mellan religion och icke, är att icke troende faktiskt inte bryr sig om vad den andra gör, synd eller inte.

Jag tycker mer det är du som beter dig som en religiös fanatiker. Du målar upp en bild av något hemskt som du inte har några belägg för, annat än att du inte fått skriftligt att det inte kommer hända.

Citat:

Så varför är det då ett problem om folk som vill köra Win Vista/7/8 med IE, får problem? Låt de få buggen, och ev problem. Lösningen är... ta en annan webbläsare som är modern. Lösningen är inte nödvändigtvis ett nytt OS med andra problem.

Du har ingen rätt att bestämma vad jag skall anse vara ett problem eller inte. Sålänge jag inte bryter mot någon forumregel så är det helt i sin ordning att jag fortsätter att tala mig varm om Windows 10, och du emot. Att du ogillar åsikterna i sig är en sak, men der är beklagligt att du försöker förmå mig att inte yttra mig.

Citat:

Och ja... Windows 10 gör dig till en hora, då den säljer ditt privatliv. Det är ffs det som betalar OSet, eller tror du på fullaste allvar att de gör det "för att vara generös" fortfarande? Tragiskt att du går på det faktiskt.
DS.

En hora säljer sexuella tjänster. Det behöver inte ha något med "privatliv" att göra. Om du anser att sex är något som explicit hör till en persons privatliv så är det bara konstatera att jag är betydligt mer frigjord än dig.

Jag har inget emot att telemetridata samlas in för att göra produkten bättre och jag har heller inget emot att mina surfvanor kartläggs för att bättre kunna rikta annonser. Ska man ändå se dem så kan de lika gärna vara relevanta tycker jag. Hur du får det till att jag säljer sex förstår jag inte.

Sen kan det ju såklart vara så att du begagnar dig av retiriska knep för att göra effektfulla poänger men det slår mycket dåligt i det här fallet.

Jag har nämligen inget emot protistution som yrke och ser det inte som ett skälsord då det bör vara varje människa fritt vad denne gör med sin egen kropp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket dramatiskt över vilket operativsystem man väljer att använda. Själv så ser jag inga skäl att hoppa på Windows 10 tåget överhuvudtaget, oavsett om man är en hardcore PC gamer eller vad man nu använder sin Windows burk till.

Ni som kör Windows 10 kan väl förklara för mig vad den stora fördelen är med Windows 10 än föregående versioner av Windows för jag ser inga klara fördelar med Windows 10 över te.x. Windows 7 annat än "out-of-the-box" stöd för USB 3.0 eller vad det kan nu vara.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Mycket dramatiskt över vilket operativsystem man väljer att använda. Själv så ser jag inga skäl att hoppa på Windows 10 tåget överhuvudtaget, oavsett om man är en hardcore PC gamer eller vad man nu använder sin Windows burk till.

Ni som kör Windows 10 kan väl förklara för mig vad den stora fördelen är med Windows 10 än föregående versioner av Windows för jag ser inga klara fördelar med Windows 10 över te.x. Windows 7 annat än "out-of-the-box" stöd för USB 3.0 eller vad det kan nu vara.

Det beror såklart på vad du gör på din dator, det kan ju skilja sig väldigt mycket Men för mig personligen är de här sakerna väldigt viktiga i min vardag:

DirectX 12.

USB 3.0-installation.

"för alltid support". Dvs jag behöver bara ladda ner senaste versionen av Windows 10 direkt från Windows update när det kommer en ny, och min licens är giltig.

Lite av ovan anledning är också nästa anledning. När jag satt på Windows 7 blev jag ledsen när mainstream-supporten gick ut. Jag vill ju ha ett OS som får förbättringar och buggfixar, inte bara säkerhetsuppdateringar. Med Windows 10 så vet jag att bara jag har senaste versionen, som är lätt att fixa via windows update, så får jag förbättringar och buggfixar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Mycket dramatiskt över vilket operativsystem man väljer att använda. Själv så ser jag inga skäl att hoppa på Windows 10 tåget överhuvudtaget, oavsett om man är en hardcore PC gamer eller vad man nu använder sin Windows burk till.

Ni som kör Windows 10 kan väl förklara för mig vad den stora fördelen är med Windows 10 än föregående versioner av Windows för jag ser inga klara fördelar med Windows 10 över te.x. Windows 7 annat än "out-of-the-box" stöd för USB 3.0 eller vad det kan nu vara.

Man ska alltid köra senaste versionen av mjukvara, den är säkrast och mest buggfixad. Jämför gärna hur experter vs. amatörer gör. Kolla även Strejfs utmärkta dokument för många fördelar.

Comparing how security experts and non-experts stay safe online
100 anledningar att skaffa Windows 10

Några länkar om säkerheten i Windows:

Mitigations that are built in to Windows 10
Hardening Windows 10 with zero-day exploit mitigations
WannaCrypt ransomware worm targets out-of-date systems
Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror såklart på vad du gör på din dator, det kan ju skilja sig väldigt mycket Men för mig personligen är de här sakerna väldigt viktiga i min vardag:

DirectX 12.

USB 3.0-installation.

"för alltid support". Dvs jag behöver bara ladda ner senaste versionen av Windows 10 direkt från Windows update när det kommer en ny, och min licens är giltig.

Lite av ovan anledning är också nästa anledning. När jag satt på Windows 7 blev jag ledsen när mainstream-supporten gick ut. Jag vill ju ha ett OS som får förbättringar och buggfixar, inte bara säkerhetsuppdateringar. Med Windows 10 så vet jag att bara jag har senaste versionen, som är lätt att fixa via windows update, så får jag förbättringar och buggfixar.

DirectX 12 har inte direkt något stort övertag jämnfört med DirectX 11 i ren skär prestanda och själv så tror jag mer på Vulkan än DirectX.

Att göra det till en grej om att det saknas USB 3.0 stöd i Windows 7 låter lite som att du har ett rejält i-landsproblem på halsen. Att tanka ner en installationsfil för USB 3.0 från Intel, Asmedia eller vad det nu kan vara, är ju en bagatell.

Själv behöver jag inte oroa mig om licenser eller stöd för ny hårdvara då min primära burk kör Antergos, en rullande release. Men vad beträffar Windows 7 så är jag bara intresserad av säkerhetsfixar så för mig så funkar det alldeles utmärkt med att köra wsus offline, vilket även låter mig spara alla uppdateringar.

Skrivet av torbjorn_75:

Man ska alltid köra senaste versionen av mjukvara, den är säkrast och mest buggfixad. Jämför gärna hur experter vs. amatörer gör. Kolla även Strejfs utmärkta dokument för många fördelar.

Det finns ingen som helst garanti att den senaste versionen av mjukvaran är säkrast eller har flest buggfixar. Det är bara att kika på Adobe Flash.. lol!

Den första länken har inget med Windows 7 i sig att göra utan har mer med sunt förnuft att göra. Vad det gäller Strejfs dokument så ger jag inte mycket för det heller eftersom hans skäl att använda Windows 10 är inget annat än samma smörja som Microsoft har spottat ut sedan release.

Första länken får mig bara att kritiskt undra, varför var inte detta implementerat redan från första början istället för att användare fick vänta till 2017? Jag föreslår ner till kommentarsfältet och läser svavelosande kritik mot Microsoft i den andra länken, det är inget annat än guld. Vad det sedan beträffar Wannacry så gick ju M$ ut med en patch även för något så uråldrigt som XP så argumentationsvärdet där är ju rätt tomt och den sista länken är som att läsa reklam från Ramlösa om att deras mineralvatten typ släcker törst.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

DirectX 12 har inte direkt något stort övertag jämnfört med DirectX 11 i ren skär prestanda och själv så tror jag mer på Vulkan än DirectX.

Att göra det till en grej om att det saknas USB 3.0 stöd i Windows 7 låter lite som att du har ett rejält i-landsproblem på halsen. Att tanka ner en installationsfil för USB 3.0 från Intel, Asmedia eller vad det nu kan vara, är ju en bagatell.

Själv behöver jag inte oroa mig om licenser eller stöd för ny hårdvara då min primära burk kör Antergos, en rullande release. Men vad beträffar Windows 7 så är jag bara intresserad av säkerhetsfixar så för mig så funkar det alldeles utmärkt med att köra wsus offline, vilket även låter mig spara alla uppdateringar.

Grejen jag syftar på är att Windows 7 saknar stöd för USB3 från start, så man kan inte installera med USB3-hastighet. Detta kanske inte spelar så stor roll om man installerar om sin burk extremt sällan men ligger man på ett par - 3 installationer i månaden så blir det en himla skillnad.

Dx12 blir vad man gör det till. Men bra implementerat slår det DX11 alla dagar i veckan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Man ska alltid köra senaste versionen av mjukvara, den är säkrast och mest buggfixad. Jämför gärna hur experter vs. amatörer gör. Kolla även Strejfs utmärkta dokument för många fördelar.

Okej, så den senaste versionen av en mjukvara är alltså mest buggfixad..?
Men vad är då alla fixar som kommer med tiden, tas fixarna bort då eller?

Det jag menar är att Windows 10 kom inte buggfixad, utan det finns en hel del som kommer fixas med tiden. Win7 har fixats i ett antal år, där man täppt till alla tänkbara säkerhetsbrister.

***bort/moderator***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

äsare som är modern. Lösningen är inte nödvändigtvis ett nytt OS med andra problem.

Och ja... Windows 10 gör dig till en hora, då den säljer ditt privatliv. Det är ffs det som betalar OSet, eller tror du på fullaste allvar att de gör det "för att vara generös" fortfarande? Tragiskt att du går på det faktiskt.
DS.

Vad är skillnaden emot tex. Apples system (som jag själv kör)?

Personligen så ser jag både Facebook och Google som etter värre än Microsoft/Apple på denna punkten.

De lever ju verkligen på att sälja denna informationen till hugade spekulanter (medans Apple lever mest på att ta betalt för hårdvara, och Microsoft lever mest på att ta betalt för mjukvara). Hos Microsoft och Apple är man ivf. kund.

Hos Facebook och Google så är du och ditt "privatliv" enbart vara som säljs till deras riktiga kunder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Okej, så den senaste versionen av en mjukvara är alltså mest buggfixad..?
Men vad är då alla fixar som kommer med tiden, tas fixarna bort då eller?

Det jag menar är att Windows 10 kom inte buggfixad, utan det finns en hel del som kommer fixas med tiden. Win7 har fixats i ett antal år, där man täppt till alla tänkbara säkerhetsbrister.

Länka till strejf ger ganska lite belägg för din sak, enligt mig.. Mer fanatisk går nog inte att vara, även om Ozzed börjar närma sig.

Det är inte så att det är alla MS-hatare i tråden som är "fanatiska" då?

Tänk på den lite.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Mycket dramatiskt över vilket operativsystem man väljer att använda.

Tyvärr är det så (speciellt på forum som dessa).

Ibland så känns det som vissa lägger mer energi på att hata och snacka skit om andra system, och dess användare, än att fokusera och tala om bra saker med de egna system som man faktiskt använder och föredrar. Trist men sant (ivf. i vissa fall).

Intressant hur många icke-Windows-användare som lägger sådan energi på att läsa nyheter och diskutera system som de inte använder själva.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tyvärr är det så (speciellt på forum som dessa).

Ibland så känns det som vissa lägger mer energi på att hata och snacka skit om andra system, och dess användare, än att fokusera och tala om bra saker med de egna system som man faktiskt använder och föredrar. Trist men sant (ivf. i vissa fall).

Intressant hur många icke-Windows-användare som lägger sådan energi på att läsa nyheter och diskutera system som de inte använder själva.

Så sant. Tenderar att vara så att dåliga erfarenheter inte glöms så lätt. Saker som är ok pratar man inte så ofta, de som är bra eller rickigt bra vänjer man sig vid och senare förutsätter. Men de dåliga, samt de de rickigt dåliga, vänjer man sig inte vid.
Min lilla psykologiska fundering/iakttagelse.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så sant. Tenderar att vara så att dåliga erfarenheter inte glöms så lätt. Saker som är ok pratar man inte så ofta, de som är bra eller rickigt bra vänjer man sig vid och senare förutsätter. Men de dåliga, samt de de rickigt dåliga, vänjer man sig inte vid.
Min lilla psykologiska fundering/iakttagelse.

Fast i många fall skriver de om saker som de inte längre använder, och därför inte heller har relevanta erfarenheter av de versioner och uppdateringar som de dissar.

Tror snarare att det är den psykologiska faktorn "hata allt jag inte själv använder, för att stärka mitt ego och bekräfta mina egna val och osäkerhet".

Speciella varningstecken är de som "hatar *alla* produkter från företag A", eller gillar *alla* fantastiska produkter från företag B.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är inte så att det är alla MS-hatare i tråden som är "fanatiska" då?

Tänk på den lite.

Skulle nog vilja säga att de flesta MS-hatare är kritiska, mot hur MS har utvecklats och hur de betett/beter sig.
Vissa mer än andra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle nog vilja säga att de flesta MS-hatare är kritiska, mot hur MS har utvecklats och hur de beter sig.
Vissa mer än andra..

Mer än så är det för väldigt många renodlade "haters". Kritiskt är sunt. Att däremot hata och kategoriskt förkasta ett helt företags produktportfölj är löjligt.

Finns nästan inget företag som har enbart dåliga produkter, och inget som har endast bra produkter.

Världen är aldrig så svart-vit i verkligheten. Bara i fantasins värld.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mer än så är det för väldigt många renodlade "haters". Kritiskt är sunt. Att däremot hata och kategoriskt förkasta ett helt företags produktportfölj är löjligt.

Finns nästan inget företag som har enbart dåliga produkter, och inget som har endast bra produkter.

Världen är aldrig så svart-vit i verkligheten. Bara i fantasins värld.

Microsoft har flera "bra" produkter, men deras sätt mot kunderna (bl.a. mig) fick mig att vända dem ryggen. Så som de gjorde gör man inte som företag, mot de som betalat för deras produkter. Punkt slut.
Så för min del är det ett ställningstagande, för att visa på mitt sätt att jag inte är med på deras nya linje.
Jag vill kunna lita på det företag som har gjort en så pass väsentlig produkt, som ett operativsystem i mina datorer.

Med det sagt, så känner jag att jag ändå måste hålla mig uppdaterad, då jag har vänner och bekanta som tydligen ser mig som deras privata "datorfixare"............

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Med det sagt, så känner jag att jag ändå måste hålla mig uppdaterad, då jag har vänner och bekanta som tydligen ser mig som deras privata "datorfixare"............

Uppdaterad blir man först om man använder produkterna. Inte att debattera/hata på forum.

Sedan mitt eget tips (om än OT); lägg ner att vara gratis support åt vänner.

Mina vänner som är läkare eller jurister är inte gratis privatläkare eller gratis advokater åt mig - varför skall jag vara datorfixare åt dom?

Bättre att satsa på att vara just vänner, och istället de social aktiviteterna som hör där till (istället för datorfelsökning i källaren).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Uppdaterad blir man först om man använder produkterna. Inte att debattera/hata på forum.

Sedan mitt eget tips (om än OT); lägg ner att vara gratis support åt vänner.

Mina vänner som är läkare eller jurister är inte gratis privatläkare eller gratis advokater åt mig - varför skall jag vara datorfixare åt dom?

Bättre att satsa på att vara just vänner, och istället de social aktiviteterna som hör där till (istället för datorfelsökning i källaren).

Man kan också hålla sig uppdaterad genom att läsa igenom de forumtrådar, som behandlar problem och andra konstigheter med det operativsystem som man inte vill använda själv. Bra att veta sådant om de skulle höra av sig. Ibland räcker det med ett telefonsamtal, istället för att de ska komma till mig eller tvärt om..

Sen har jag vänner som hjälper mig med saker de är bra på, så i slutändan jämnar det nog ut sig. Känns bättre att vara generösa mot varandra, än att vara den där snåle snubben som alltid säger nej. Har man en överenskommelse så är det väl en sak...

Angående debatterande måste man väl kunna få kritisera och svara på urkorkade kommentarer, vad är annars ett forum till för? Ett forum fullt med gemensamt klappa på axeln trådar? Klart man ska få uttrycka sina åsikter. Själv skiter jag fullständigt i om någon rackar ner på t.ex. Apple som jag uppskattar, då jag har min klara uppfattning efter flera års användning. De får ha och utrycka sin uppfattning bäst de vill..
Dock är det som hos alla sidor, att man kanske vill ha en förklaring eller bevis för påståenden som man tycker är felaktiga.
Diskussion/debatt är något som brukas på just forum.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Första länken får mig bara att kritiskt undra, varför var inte detta implementerat redan från första början istället för att användare fick vänta till 2017? Jag föreslår ner till kommentarsfältet och läser svavelosande kritik mot Microsoft i den andra länken, det är inget annat än guld. Vad det sedan beträffar Wannacry så gick ju M$ ut med en patch även för något så uråldrigt som XP så argumentationsvärdet där är ju rätt tomt och den sista länken är som att läsa reklam från Ramlösa om att deras mineralvatten typ släcker törst.

Kritik mot Microsoft får du ta med någon annan, det var inte det jag svarade på. Du frågade bara vad den stora fördelen med Windows 10 är jämfört med föregående versioner av Windows, inte om Microsoft är ett bra eller dåligt företag.

Sedan förstår jag inte riktigt om du menar att säkerhetsfunktionerna i Windows 10 är så bra att du t.o.m. hade velat ha dem tidigare, det kan ju tolkas som ett erkännande av att Windows 10 faktiskt är säkare än Windows 7. Det stämmer i och för sig, så det kanske är rätt tolkat så.

Här är en länk till, från Infoworld:
Respect: Windows 10 security impresses hackers
Microsoft has added multiple advanced mitigations in Windows 10 that take out entire classes of attacks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen jag syftar på är att Windows 7 saknar stöd för USB3 från start, så man kan inte installera med USB3-hastighet. Detta kanske inte spelar så stor roll om man installerar om sin burk extremt sällan men ligger man på ett par - 3 installationer i månaden så blir det en himla skillnad.

Vad fan gör du med din stackars dator om du behöver installera om Windows ett par gånger varje månad?

Skrivet av martinot:

Tyvärr är det så (speciellt på forum som dessa).

Ibland så känns det som vissa lägger mer energi på att hata och snacka skit om andra system, och dess användare, än att fokusera och tala om bra saker med de egna system som man faktiskt använder och föredrar. Trist men sant (ivf. i vissa fall).

Intressant hur många icke-Windows-användare som lägger sådan energi på att läsa nyheter och diskutera system som de inte använder själva.

Det är lite ironiskt hur det där funkar då min syn på Windows är inget annat än pragmatisk, jag använder det uteslutande för spel som inte vill funka så där jättebra under Linux så för min del så räcker Windows 7 alldeles utmärkt. Men ändå så blir jag tillsagd att jag ska uppgradera till Windows 10 så jag håller med om att det är intressant hur många Windows 10 användare lägger ner tid och energi på att diskutera OS som de själva inte använder...

Jag tror dock inte att det har något med att det är poppis med att hata eller snacka skit om Windows 10 när det finns en hel del jävligt suspekta saker med Windows 10 som inte fanns till den grad i de föregående versionerna.

Skrivet av torbjorn_75:

Kritik mot Microsoft får du ta med någon annan, det var inte det jag svarade på. Du frågade bara vad den stora fördelen med Windows 10 är jämfört med föregående versioner av Windows, inte om Microsoft är ett bra eller dåligt företag.

Sedan förstår jag inte riktigt om du menar att säkerhetsfunktionerna i Windows 10 är så bra att du t.o.m. hade velat ha dem tidigare, det kan ju tolkas som ett erkännande av att Windows 10 faktiskt är säkare än Windows 7. Det stämmer i och för sig, så det kanske är rätt tolkat så.

Här är en länk till, från Infoworld:
Respect: Windows 10 security impresses hackers
Microsoft has added multiple advanced mitigations in Windows 10 that take out entire classes of attacks.

Det är ju klart att du inte förstår när det enda du har att komma med är en massa länkar utan att ha någon som helst argument eller veta vad du ens länkar till. Windows 10 är snart två år gammalt och det är först ett år senare som M$ förbättrar säkerheten med Anniversary Update genom "mitigate zero-day exploits" vilket låter som skitbra PR men är i realiten lite svårare att mildra effekterna då termen zero-day exploit innebär, som alla bekant vet, att företaget bakom produkten inte har en susning om det heller. Fast att du tolkar det som att jag önskar att samma säkerhetsfunktioner fanns i Windows var ju lite roligt.

Vad det gäller artikeln från infoworld så rekommenderar jag dig att du läser hela artikeln, innehållet matchar liksom inte helt 100% med titeln. Fast om du inte orkar det heller så kan jag ge dig en tl;dr. Massa fanfare men en jäkla massa meeeeen också.

Du har inte tänkt på att läsa innehållet i artiklarna innan du postar dom? Jag fet-respekterar din google-fu men försök igen?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad fan gör du med din stackars dator om du behöver installera om Windows ett par gånger varje månad?

Inte är det samma inte. Jag har ganska många datorer plus att jag såklart sett till att vänner och bekanta har fått Windows 10 också. Min egen primära dator blåser jag helt ren någon gång i halvåret. Det tycker jag räcker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sen har jag vänner som hjälper mig med saker de är bra på, så i slutändan jämnar det nog ut sig. Känns bättre att vara generösa mot varandra, än att vara den där snåle snubben som alltid säger nej. Har man en överenskommelse så är det väl en sak...

För mig har det inget med snålhet att göra. De som känner mig vet snarare att jag är precis tvärt om.

Det handlar om att bara för att jag jobbar med datorer (om än ganska högt upp i ledning/projekt/organisationen med förändringsprojekt, enterprisearktitektur, verksamhetskonsult) så har jag ingen lust att bli "datasupport".

Vill inte ens hålla på med det själv längre. Därav att jag inte vill lägga tid på att pilla med min egna datorer, system och prylar.

Förr i tiden så pillade jag med FreeBSD, Solaris och gamla system som OS/2. Då hade jag tid och tyckte det var kul.

Vill helst att det (så långt det går) bara skall fungera så direkt och enkelt som möjligt. Därav att jag kör med Windows, MacOS och iOS. Väldigt nöjd så långt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det är ju klart att du inte förstår när det enda du har att komma med är en massa länkar utan att ha någon som helst argument eller veta vad du ens länkar till. Windows 10 är snart två år gammalt och det är först ett år senare som M$ förbättrar säkerheten med Anniversary Update genom "mitigate zero-day exploits" vilket låter som skitbra PR men är i realiten lite svårare att mildra effekterna då termen zero-day exploit innebär, som alla bekant vet, att företaget bakom produkten inte har en susning om det heller. Fast att du tolkar det som att jag önskar att samma säkerhetsfunktioner fanns i Windows var ju lite roligt.

Nja, Microsoft förbättrar säkerheten hela tiden. DEP kom i Windows XP, ASLR kom i Windows Vista, Null Page i Windows 8, ACG i Creators Update osv. Det är inte som en ketchupflaska att allting kom i Anniversary Update. Men jag förstår om vanliga användare inte har så bra koll, eftersom det mesta sker bakom kulisserna så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För mig har det inget med snålhet att göra. De som känner mig vet snarare att jag är precis tvärt om.

Det handlar om att bara för att jag jobbar med datorer (om än ganska högt upp i ledning/projekt/organisationen med förändringsprojekt, enterprisearktitektur, verksamhetskonsult) så har jag ingen lust att bli "datasupport".

Vill inte ens hålla på med det själv längre. Därav att jag inte vill lägga tid på att pilla med min egna datorer, system och prylar.

Förr i tiden så pillade jag med FreeBSD, Solaris och gamla system som OS/2. Då hade jag tid och tyckte det var kul.

Vill helst att det (så långt det går) bara skall fungera så direkt och enkelt som möjligt. Därav att jag kör med Windows, MacOS och iOS. Väldigt nöjd så långt.

Då är vi lite på samma nivå... Jag jobbar som fotograf och åtar mig vanligtvis inte att fotografera vänners bröllop osv..
Känns som jag fotograferar/jobbar tillräckligt då jag ofta är igång 14-20tim per dygn, med foto och redigering.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Nja, Microsoft förbättrar säkerheten hela tiden. DEP kom i Windows XP, ASLR kom i Windows Vista, Null Page i Windows 8, ACG i Creators Update osv. Det är inte som en ketchupflaska att allting kom i Anniversary Update. Men jag förstår om vanliga användare inte har så bra koll, eftersom det mesta sker bakom kulisserna så att säga.

Med vanliga användare så antar jag att du räknar dig själv till den kategorin när dina inlägg har hitills mest handlat om att repetera M$ egna PR. Faktum är att du har inte lagt ner särskilt mycket tid eller energi på att läsa de artiklar och förstå innehållet som du så ivrigt länkar till.

Jag förstår att du föredrar wikipedia argument där du slipper besvara frågor som du inte har några som helst kunskaper om men verkligheten fungerar inte så. Om du inte har några svar att ge så är det bättre att erkänna att man inte vet än att man försöker framstå som att man vet vad man pratar om.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.