Permalänk
Medlem

En avstickare men var det sagt att det skulle komma till hösten modeller som hade högre klock på grund av bättre tillverkningsteknik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

En avstickare men var det sagt att det skulle komma till hösten modeller som hade högre klock på grund av bättre tillverkningsteknik?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej om högre klock från stock men mest troligt lite mer headroom för överklockning (pga mognande teknik), vet ej när Zen+ landar men jag antar att det är närmare 2019 än 2018.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Sedan kan man fråga sig "Ger dig din CPU max från kartongen eller har den mest överklockningsmöjlighet?" Vad har man egentligen betalat för? Vad har den som inte kan eller vågar överklocka betalat för?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vet ej om högre klock från stock men mest troligt lite mer headroom för överklockning (pga mognande teknik), vet ej när Zen+ landar men jag antar att det är närmare 2019 än 2018.

Då hänger jag med, då behöver jag inte vänta in något till hösten i fall jag köper mig en dator under sommaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sedan kan man fråga sig "Ger dig din CPU max från kartongen eller har den mest överklockningsmöjlighet?" Vad har man egentligen betalat för? Vad har den som inte kan eller vågar överklocka betalat för?

De har betalat för väldigt billigt TIM

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MiLeS:

Efter flera veckors "ska jag, behöver jag, jag vill, nej jag väntar"-pillande med bokningsknappen på Inet slog jag nu till! Ska bli riktigt nice att äntligen få byta bort Bulldozer till något som verkar så mycket bättre. Så imorgon blir att att mecka dator, var ett tag sedan nu! Följande blev vad som uppgraderades, vilket jag tror mitt 980Ti kommer gilla skarpt:

AMD Ryzen 5 1600X
MSI X370 SLI PLUS
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz
be quiet! Pure Rock

Bäst att gå och lägga sig så man kan hänga på dörren när de vaknar i morgon :3

Blir nog ett jäkla lyft! Och kommer producera duktigt mindre med värme också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Yay, äntligen ingen mer Bulldozer! :3

Som ett barn på julafton

Lego för vuxna!

Nudes!

Allt på plats

Världens fulaste BIOS

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Yay, äntligen ingen mer Bulldozer! :3

Som ett barn på julafton
https://i.imgur.com/XF282YY.jpg

Lego för vuxna!
https://i.imgur.com/gDFFOe5.jpg

Nudes!
https://i.imgur.com/ghf49tE.jpg

Allt på plats
https://i.imgur.com/wEwMil0.jpg

Världens fulaste BIOS
https://i.imgur.com/0lQjcry.jpg

Hoppas du blev nöjd med den

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:
Skrivet av sAAb:

Jag kommer i håg en tid när man extrapolerade till 10 GHz, men att det aldrig kom. Man fastnade på 4-5 GHz för luftkylning, trots mindre och mindre teknik. Min Klamath var ju på 350 nm.

Kommer du ihåg varför det inte gick? Var det värmeutveckling per yta som satte begränsningen? Men, det låter ju som den mindre tekniken borde kunna hantera det.

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_device_fabricatio...

10 µm – 1971
6 µm – 1974
3 µm – 1977
1.5 µm – 1982
1 µm – 1985
800 nm – 1989
600 nm – 1994
350 nm – 1995
250 nm – 1997
180 nm – 1999
130 nm – 2001
90 nm – 2004
65 nm – 2006
45 nm – 2008
32 nm – 2010
22 nm – 2012
14 nm – 2014
10 nm – 2017
7 nm – ~2018
5 nm – ~2020

Det är väldigt välkänt vad som gick fel. Kallas breakdown of Dennard scaling och inträffade runt 45-65 nm vilket specifikt är orsaken till att vi sett väldigt lite ökning av frekvens sedan dess.

När Dennard Scaling havererade hade man två val för att öka prestanda

  • lägga transistorerna på ökad IPC, det var vägen Intel och Apple tog. Problemet med denna väg är att vi i princip nått taket på hur mycket ILP (instruction level parallelism) som kan extraheras

  • lägga transistorer på fler CPU-kärnor / trådar, detta var vägen de flesta andra tog. Problemet här är att bara vissa typer av problem kan skalas med kärnor, bara en väldigt smal andel skalar någorlunda linjärt

Tyvärr verkar vi nu även se slutet på Moores lag, det betyder att vi snart också kommer se slutat på snabbare GPUer och samt CPUer med allt fler kärnor. I alla fall till att man hittar en ersättare till att göra transistorer och kretsar med kisel.

samt

Skrivet av Alling:

Vet inte hur stor betydelse detta har i praktiken (för vanliga CPU-chip), så någon som är mer bevandrad inom kretstillverkning får gärna rätta eller komplettera, men en faktor som förr eller senare sätter stopp för kretsens storlek är faktiskt hastigheten med vilken signaler kan färdas. Den sträcka s en signal hinner under en klockcykel (förutsatt att ingen ytterligare delay förekommer) är

s = vt

där v är signalens hastighet och t är tiden en klockcykel tar. Den sistnämnda beror förstås på klockfrekvensen f enligt

t = 1 / f

så vi har att

s = v / f

(Redan här ser vi alltså att högre klockfrekvens ger kortare sträcka som en signal kan hinna under en cykel.)

Elektriska signaler i en krets är långsammare än ljus i vakuum, men om vi för enkelhetens skull räknar med signaler som kan färdas i 300 000 km/s får vi för en krets som tickar i 3 GHz att

s = v / f
   = 300 000 km/s / 3 GHz
   = 3 · 108 m/s / (3 · 109 Hz)
   = 108 m/s / (109 Hz)
   = 108 m/s / (109 1/s)
   = 108 m/s · 10−9 s
   = 108 m · 10−9
   = 108−9 m
   = 10−1 m
   = 1 dm

En elektrisk signal hinner alltså mindre än 1 dm under en klockcykel om klockfrekvensen är 3 GHz. Öka klockfrekvensen till 4 GHz så hinner signalen mindre än 7,5 cm osv. Och för att kretsen ska fungera måste alla signaler, inklusive den vars väg tar längst tid (se critical path), hinna fram innan klockcykeln är över.

Det känns som om det finns två olika typer av begränsningar för ökad prestanda här.

Är dessa oberoende av varandra? Eller råkar de bara ligga vid 5 GHz?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

samt
Det känns som om det finns två olika typer av begränsningar för ökad prestanda här.

Är dessa oberoende av varandra? Eller råkar de bara ligga vid 5 GHz?

De är ganska ihopkopplade, om du gör en krets som har mindre transistorer och är tätare kan du göra en fysiskt mindre krets som då kommer att lättare nå högre max hastigheter.

Skulle tro att AMD/Intel satsar mer och mer på att istället förbättra branch prediction etc. och på så sätt IPC/IPS för att förlänga effekten av "snabbare hastigheter".

Sedan finns ju chansen att den CCX baserade arkitekturen är enklare att öka i hastighet då varje CCX i stort sett är sin egen processor (och allt sitter ihop med infinity fabric), men jag kan inte heller nog mycket om detta för att uttala mig om det fungerar bättre/sämre för höga hastigheter än

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: När jag Googlat 'ryzen IPC vs kabylake IPC' så har jag sett många som vill mena att ryzens är 5% lägre.
Intressant grej jag såg på youtube häromdan. Det var nån som körde några ganska noggranna (och långa) tester för att sedan räkna ut den exakta skilnaden. Jag har för mig att han kom fram till att processorerna (i7an förstås) men 1,6 eller liknande % (eller så var det typ 2%); men nånstans däromkring i alla fall.

Hade endast Ryzen kunnat matcha eller åtminstone *nästan* macha i7-7700Ks frekvenser så hade den presterat bättre i spel än en sistnämnda. Eller vad tycker ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

@Yoshman: När jag Googlat 'ryzen IPC vs kabylake IPC' så har jag sett många som vill mena att ryzens är 5% lägre.
Intressant grej jag såg på youtube häromdan. Det var nån som körde några ganska noggranna (och långa) tester för att sedan räkna ut den exakta skilnaden. Jag har för mig att han kom fram till att processorerna (i7an förstås) men 1,6 eller liknande % (eller så var det typ 2%); men nånstans däromkring i alla fall.

Hade endast Ryzen kunnat matcha eller åtminstone *nästan* macha i7-7700Ks frekvenser så hade den presterat bättre i spel än en sistnämnda. Eller vad tycker ni andra?

Flyttalsprestanda ligger på ungefär samma nivå (beroende på tester), heltalsprestanda ligger 7700K ungefär 20% högre klock för klock, och med hastighetsskillnaderna blir det större (tror @Yoshman nämde 35% eller något för enkeltrådat).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Yay, äntligen ingen mer Bulldozer! :3

Som ett barn på julafton
https://i.imgur.com/XF282YY.jpg

Lego för vuxna!
https://i.imgur.com/gDFFOe5.jpg

Nudes!
https://i.imgur.com/ghf49tE.jpg

Allt på plats
https://i.imgur.com/wEwMil0.jpg

Världens fulaste BIOS
https://i.imgur.com/0lQjcry.jpg

Hårdvaruporr.

Gör mig sugen på att beställa ett eget R5 1600-system.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hårdvaruporr.

Gör mig sugen på att beställa ett eget R5 1600-system.

Gör det!

Är supernöjd med mitt i signaturen. Används till min hemmastudio.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hoppas du blev nöjd med den

Oja, stor skillnad mot tidigare FX8350!

Skrivet av MinscS2:

Hårdvaruporr.

Gör mig sugen på att beställa ett eget R5 1600-system.

Just do it! Vet inte hur länge jag väntat med att beställa men nu när väl allt är klart är det så jäkla nice, jämfört med min tidigare FX8350 är det som dag och natt! Windows känns snabbare, spel startar snabbare och om vi tar t.ex. early access spelet Playerunknowns Battleground, som för visso som sagt är EA och väldigt buggit, hoppade jag från runt 30 till 50-60 stabila fps i startområdet där det är koas :3 Även testat lite snabbt i Diablo 3 och där kunde man sjunka rätt rejält vid stora packs men här håller man sig långt över 60 som det tidigare kunde droppa under. Så se till och beställt nu, du kommer inte bli besviken

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

@Yoshman: När jag Googlat 'ryzen IPC vs kabylake IPC' så har jag sett många som vill mena att ryzens är 5% lägre.
Intressant grej jag såg på youtube häromdan. Det var nån som körde några ganska noggranna (och långa) tester för att sedan räkna ut den exakta skilnaden. Jag har för mig att han kom fram till att processorerna (i7an förstås) men 1,6 eller liknande % (eller så var det typ 2%); men nånstans däromkring i alla fall.

Hade endast Ryzen kunnat matcha eller åtminstone *nästan* macha i7-7700Ks frekvenser så hade den presterat bättre i spel än en sistnämnda. Eller vad tycker ni andra?

Hur såg dessa test ut då? Eftersom Ryzen och kabylake skiljer sig en del i antal trådar och klockfrekvens och dessutom presterar olika i flyt och heltalsberäkningar så är det lite lurigt att jämföra IPC:n. Tyckte mig höra i något klipp att AMD-representanter själva jämför IPC:n mot haswell. Sen ska man ju inte stirra sig blint på IPC heller med tanke på hur många fler trådar AMD erbjuder i respektive prisklass.

Detta visar iaf rätt hyfsat hur IPC-skillnaderna ser ut för flyttal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dorkimedes:

@Yoshman: När jag Googlat 'ryzen IPC vs kabylake IPC' så har jag sett många som vill mena att ryzens är 5% lägre.
Intressant grej jag såg på youtube häromdan. Det var nån som körde några ganska noggranna (och långa) tester för att sedan räkna ut den exakta skilnaden. Jag har för mig att han kom fram till att processorerna (i7an förstås) men 1,6 eller liknande % (eller så var det typ 2%); men nånstans däromkring i alla fall.

Hade endast Ryzen kunnat matcha eller åtminstone *nästan* macha i7-7700Ks frekvenser så hade den presterat bättre i spel än en sistnämnda. Eller vad tycker ni andra?

lika prestanda, folk anser ju en 5 år gammal processor funkar än.
köpte 1600 och väntar på amd får ut en ny stepping med 4.5ghz eller liknande överklocks.
supernöjd här

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

lika prestanda, folk anser ju en 5 år gammal processor funkar än.
köpte 1600 och väntar på amd får ut en ny stepping med 4.5ghz eller liknande överklocks.
supernöjd här

Vilket e sant, på det stora hela så räcker ju en sandy för gaming än.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

@Yoshman: När jag Googlat 'ryzen IPC vs kabylake IPC' så har jag sett många som vill mena att ryzens är 5% lägre.
Intressant grej jag såg på youtube häromdan. Det var nån som körde några ganska noggranna (och långa) tester för att sedan räkna ut den exakta skilnaden. Jag har för mig att han kom fram till att processorerna (i7an förstås) men 1,6 eller liknande % (eller så var det typ 2%); men nånstans däromkring i alla fall.

Hade endast Ryzen kunnat matcha eller åtminstone *nästan* macha i7-7700Ks frekvenser så hade den presterat bättre i spel än en sistnämnda. Eller vad tycker ni andra?

Läs https://www.servethehome.com/intel-xeon-e3-1220-v6-linux-benc...

Där ser du hur Ryzen fungerar med heltal

Ryzen är sjukt bra även om ipc skulle vara lite lägre i några enstaka benchmarks.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dorkimedes:

@Yoshman: När jag Googlat 'ryzen IPC vs kabylake IPC' så har jag sett många som vill mena att ryzens är 5% lägre.
Intressant grej jag såg på youtube häromdan. Det var nån som körde några ganska noggranna (och långa) tester för att sedan räkna ut den exakta skilnaden. Jag har för mig att han kom fram till att processorerna (i7an förstås) men 1,6 eller liknande % (eller så var det typ 2%); men nånstans däromkring i alla fall.

Hade endast Ryzen kunnat matcha eller åtminstone *nästan* macha i7-7700Ks frekvenser så hade den presterat bättre i spel än en sistnämnda. Eller vad tycker ni andra?

Som redan nämnts i tråden, man kan faktiskt hävda att Skylake och Zen har samma IPC, att Skylake har 15-30 % högre IPC och att Skylake har >100 % högre IPC. Alla dessa kan vara sann samtidigt, så IPC är nog ett allt för abstrakt begrepp för att på något vettig sätt används i sådana här forum.

Så hur kan det vara så? Tittar man på moderna CPU-arkitekturer, gäller faktiskt generellt inte bara för x86, så kan man dela in CPU-instruktionerna i tre huvudgrupper.

  • skalära heltal - personligen tycker jag denna är klart viktigast då en klar majoritet av alla problem man kör främst beror av detta, all "logik" i ett problem bygger på detta och oavsett vad ett program gör kommer det alltid finnas en viss andel skalära heltal. Riktigt enkla CPU-designer har inget annat än detta, men finns ingen CPU-design som bara innehåller de två följande grupperna. Program som främst använder detta inkluderar spel, kompilatorer, databaser, webläsare och OS-kärnor

  • skalära flyttal - detta är "vanliga" flyttal, det är vad man kommer använda om man använder "float/double" i språk som C, C++, Java och C#. Program som använder detta inkluderar Cinebench och Blender

  • vektoriserade flyttal/heltal - för x86 hanteras detta via SSE/AVX. Trots att SIMD i form av SSE (och egentligen MMX innan det) funnits i två decennium är det relativt nyligen man fått fram vettiga sätt att utveckla program för SIMD. Tidigare fick man skriva assembler och i praktiken användes därför bara SIMD i form av bibliotek, typiskt matrisbibliotek. Nu med högnivåspråk stöd för detta + kompilator (där man med en kodbas kan skapa SSE, AVX, AVX2, AVX512 och även NEO (SIMD för ARM) versioner) har detta börja användas i vissa serverapplikationer (vi har precis börjat använda SIMD på jobbet för serverapplikationer). Traditionella program som använder detta inkluderar vetenskapliga program som Matlab, Matematica och programspråket "R".

Zen-arkitekturens största styrka är skalära flyttal, nu när Agner Fog gjort sin analys av Zen så ser man att designen har rejält med resurser för just detta. Så ingen konstighet att man är starkast här. Om man definierar "IPC" som prestanda för skalära flyttal så är Zen helt i nivå med Broadwell och Skylake (skiljer typ bara ~5 % i IPC mellan BDW och SKL här).

Tittar man i stället på SIMD ser det helt annorlunda ut. Redan Broadwell har runt 100 % högre IPC jämfört med Zen, Skylake lägger på 30-40 % till (och Skylake-X och Skylake-Xeon kommer nästan dubbla detta över dagens konsument-Skylake p.g.a. AVX512 stöd).

Skalära heltal är lurigast att jämföra, mest för att det finns en långt större flora av program som främst beror av detta och flaskhalsen kan variera från antal ALUs, cache-bandbredd, cache-latens, minneslatens, etc. Skylake har 15-30 % högre IPC jämfört med Zen här (Skylake har i många fall över 10 % högre IPC även jämfört med Broadwell i detta fall). Spel som faktiskt är CPU-bundna ligger i det övre spannet, kompilering ligger någonstans i det lägre/mitten av spannet

Blir intressant att hur Skylake och Skylake-X kommet prestera för heltal då den senare har en annorlunda cache-design, på många sätt är SLK-X mer lik Ryzen i cache-design (båda har samma policy för hur data dupliceras i olika cache-nivåer). Spel och program där det finns "kommunikation mellan kärnor" bör gynnas av cache-designen i "vanliga" Skylake. Något som kompilering, där man kör faktiskt kör ett enkeltrådat program per CPU-tråd, är absolut best-case för den cache-design Zen och SKL-X har.

TL;DR
Fungerar inte att diskutera IPC, det är ett för abstrakt koncept och utan att tekniskt sett ljuga kan man hävda att från att Zen och Skylake har samma IPC till att Skylake har en bra bit över 100 % högre IPC. Har själv försökt vara väldigt tydlig med att jag specifikt pratar om IPC för skalära heltal då det är relevant för klart flest applikationer och specifikt spel som är populärt att diskutera här. Skulle säga att det varit med usel framgång...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...Fungerar inte att diskutera IPC, det är ett för abstrakt koncept och utan att tekniskt sett ljuga kan man hävda att från att Zen och Skylake har samma IPC till att Skylake har en bra bit över 100 % högre IPC. Har själv försökt vara väldigt tydlig med att jag specifikt pratar om IPC för skalära heltal då det är relevant för klart flest applikationer och specifikt spel som är populärt att diskutera här. Skulle säga att det varit med usel framgång...

Du har bidragit och fortfarande bidrar till en nyanserad debatt, så det är allt annat än med usel framgång

I regel brukar jag inte gilla "drama" (är typ allergiskt mot det), däremot upptäckte jag nyligen här på Sweclockers när du med andra som är klokare än mig börjar debattera hett (drama) så var det ändå insiktsfullt. Kändes typ bitterljuvt... fast ett bättre ord för att beskriva det skulle vara något som innehöll känslomässigt hett debatt som samtidigt visar intellekt och skapar insikt med hjälp av debattens kontraster, trots dramat.... Eller kanske beskriva det som "some shitty good shit"

Känner bara att man själv önskar att man kunde bidra i denna nivå

Btw om du någonsin ska hålla ett föredrag så sign me up. Eller kanske hade en "Yoshman djup" artikel om CPU design på swec varit nice också.

För övrigt, betyder skalär heltal typ int i c++?

Permalänk
Medlem

Han här har gjort en del Games Tested on Ryzen R7 1800X and Nvidia GTX 1070
Han har gjort 10 videos än så länge Del 1 är spel typ Diablo liknande spel. ni kan söka efter flera videos på hans kanal

Vissa spel har väldigt låg framerate. Deus Ex i video 7 till exempel. Måste vara fel då jag sett klart högre när andra spelar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

TL;DR
Fungerar inte att diskutera IPC, det är ett för abstrakt koncept och utan att tekniskt sett ljuga kan man hävda att från att Zen och Skylake har samma IPC till att Skylake har en bra bit över 100 % högre IPC. Har själv försökt vara väldigt tydlig med att jag specifikt pratar om IPC för skalära heltal då det är relevant för klart flest applikationer och specifikt spel som är populärt att diskutera här. Skulle säga att det varit med usel framgång...

Haha, kände mig skyldig i din sista kommentar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Testade precis GTA V efter uppdateringen från FX8350 till Ryzen 1600X och my god vilken extrem jävla skillnad det gjorde! Snacka om att min gamla CPU bottleneckade stenhårt! Så jäkla glad att jag uppdaterade :3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Du har bidragit och fortfarande bidrar till en nyanserad debatt, så det är allt annat än med usel framgång

I regel brukar jag inte gilla "drama" (är typ allergiskt mot det), däremot upptäckte jag nyligen här på Sweclockers när du med andra som är klokare än mig börjar debattera hett (drama) så var det ändå insiktsfullt. Kändes typ bitterljuvt... fast ett bättre ord för att beskriva det skulle vara något som innehöll känslomässigt hett debatt som samtidigt visar intellekt och skapar insikt med hjälp av debattens kontraster, trots dramat.... Eller kanske beskriva det som "some shitty good shit"

Känner bara att man själv önskar att man kunde bidra i denna nivå

Btw om du någonsin ska hålla ett föredrag så sign me up. Eller kanske hade en "Yoshman djup" artikel om CPU design på swec varit nice också.

För övrigt, betyder skalär heltal typ int i c++?

Skalära heltal, i stort sett det mesta: bools, ints, chars, if satser med mera. jämförelsevis behöver program oftast mycket mindre flyttalsprestanda, om man inte renderar riktigt intensiva saker/har något annat komplext system som kräver vanliga skalära flyttal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Threadripper II

Threadripper II, eller AMD Ryzen Threadripper 2

Från https://twitter.com/PaulyAlcorn/status/871288087048888320

Om man inte tillhör de mer skärskådande själarna så kanske man inte bryr sig om de minst sagt märkligt jaggade fingerspetsarna; finns det inte antialiasing tillverkad av Nivea?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb:
Ett klockrent aprilskämt som inte kunde dras i April i år och som inte heller kommer kunna nämnas i April 2018 av ungefär samma orsaker. Klockren satir!