Permalänk
Medlem

Uppgradera, ny CPU, i7 7800X?

Ska uppgradera från det som står i signaturen. Kör spel samt mycket Cubase som använder flera kärnor. Så vad tror ni? Vad ska man satsa på för minnen? Ryzen är dock inget alternativ då jag använder datorn mycket till just musikproduktion. http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

fast mycket har väll fixat sedan de gjorde det testet du posta.
Jag tycker själv det verka onödigt dyr nya intel prossecorn för prestandan man får, bara moderkort kostar 3000 kr men det är väll upp till var o en vad man vill lägga pengarna på ;).

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

i7 7800x, finns för 4k på proshop eller 390 euro på mindfactory. Moderkort finns från 2500 kr.

Permalänk
Medlem

@Mr[M]:

Har pratat med flera som jobbar med och testar grejer för musikproduktion. Ryzen har problem med låga latencys och chokar vid hög belastning just gällande audio i realtid. De problemen kan jag vara utan. Så kostar det några tusenlappar för att köras problemfritt så har jag inga problem med det.

Vad ska man satsa på för minnen tro? Kollar förövrigt på detta moderkortet: https://www.inet.se/produkt/1900269/asus-tuf-x299-mark-2#spec...

Förövrigt tycker jag inte att det känns dyrt. För min del innan Ryzen kom var det betydligt dyrare och jag känner mig garanterat tryggare med Intel till det jag sysslar med förutom spelen då.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ett par corsair lpx 3000mhz eller något tänk på att du skall ha minns 4 stickor för x299

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

@Mr[M]:

Har pratat med flera som jobbar med och testar grejer för musikproduktion. Ryzen har problem med låga latencys och chokar vid hög belastning just gällande audio i realtid. De problemen kan jag vara utan. Så kostar det några tusenlappar för att köras problemfritt så har jag inga problem med det.

Vad ska man satsa på för minnen tro? Kollar förövrigt på detta moderkortet: https://www.inet.se/produkt/1900269/asus-tuf-x299-mark-2#spec...

Förövrigt tycker jag inte att det känns dyrt. För min del innan Ryzen kom var det betydligt dyrare och jag känner mig garanterat tryggare med Intel till det jag sysslar med förutom spelen då.

Tänk på att intel kan överhettas om du har otur, de kör med dåligt TIM på deras chip's..

AMD Ryzen verkar vara ett billigare och säkrare kort än panikslagne intel just nu..AMD har väl fixat de mesta inom deras ''RAM buggar'' och de verkar bara bli bättre med tiden..så jag hade tagit en Ryzen-PC.

Intel känns så, ovärt just nu..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på att intel kan överhettas om du har otur, de kör med dåligt TIM på deras chip's..

AMD Ryzen verkar vara ett billigare och säkrare kort än panikslagne intel just nu..AMD har väl fixat de mesta inom deras ''RAM buggar'' och de verkar bara bli bättre med tiden..så jag hade tagit en Ryzen-PC.

Intel känns så, ovärt just nu..

Amd var inget allternativ enligt TS . Frågan var vilka minnen han skulle ha Inga att han skulle välja amd istället .

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6110104/corsair-16gb-4x4gb-ddr4-3...

Eller svarta kanske

Spelar inte så stor roll var du tar för märke på minnena för alla minnen funkar på intel system.

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på att intel kan överhettas om du har otur, de kör med dåligt TIM på deras chip's..

AMD Ryzen verkar vara ett billigare och säkrare kort än panikslagne intel just nu..AMD har väl fixat de mesta inom deras ''RAM buggar'' och de verkar bara bli bättre med tiden..så jag hade tagit en Ryzen-PC.

Intel känns så, ovärt just nu..

Billigare med Ryzen...

Med minnen moderkort och Cpu så visst. Det blir nån tusenlapp eller två billigare med den enklaste Ryzen, nackdelarna är att jag inte vill ha en massa problem när jag spelar in sång, körer, gitarrer m.m. med låg latency. Har från flera håll hört om att de har problem med detta. Tror folk stirrar sig blinda på hur mycket kärnor de får för lite pengar.

Mitt fokus är stabilitet inte att vara betatestare på Ryzenplattformen vad det gäller audioproduktion.

Just audioproduktion har förövrigt alltid varit AMD:s stora problem genom åren. Taskig stabilitet och strul med chipsetdrivare m.m. som i sin tur resulterat i pops å glitchar när man pressat grejerna på låg latency.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

ja köp intel! före tusan om du har pengarna! och känner dig trygg o du vet det fungerea bra med det du syssla med, sa bara att jag tycker de är dyra. satsa på minst 3200mhz känns som nya standaren idag man har ju sett att intel också får bra prestanda boost av snabbare minne.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Intels x299 kan ha samma barnsjukdomar. Just att Intel stress byggt skiten får en o bli rädd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ska uppgradera från det som står i signaturen. Kör spel samt mycket Cubase som använder flera kärnor. Så vad tror ni? Vad ska man satsa på för minnen? Ryzen är dock inget alternativ då jag använder datorn mycket till just musikproduktion. http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Skrivet av Ragnvlad:

Billigare med Ryzen...

Med minnen moderkort och Cpu så visst. Det blir nån tusenlapp eller två billigare med den enklaste Ryzen, nackdelarna är att jag inte vill ha en massa problem när jag spelar in sång, körer, gitarrer m.m. med låg latency. Har från flera håll hört om att de har problem med detta. Tror folk stirrar sig blinda på hur mycket kärnor de får för lite pengar.

Mitt fokus är stabilitet inte att vara betatestare på Ryzenplattformen vad det gäller audioproduktion.

Just audioproduktion har förövrigt alltid varit AMD:s stora problem genom åren. Taskig stabilitet och strul med chipsetdrivare m.m. som i sin tur resulterat i pops å glitchar när man pressat grejerna på låg latency.

Rent trams om du frågar mig. Har inte märkt av ett skvatt av det du räknar upp.

Nu hoppade jag i och för sig nyligen på Ryzen-tåget, så de inledande problemen kan ju faktiskt helt enkelt vara fixade nu.

Vill du för övrigt vara helt utan problem, som ofta ingår vid helt ny hårdvara, ska du ju verkligen inte satsa på Skylake-X som är helt ny. Satsa då istället på Kaby Lake eller Skylake, kanske hellre Skylake då Kaby Lake har värmeproblem till tusen (vilket iofs Skylake-X verkar ha en ännu värre släng av).

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@Mr[M]:

Har pratat med flera som jobbar med och testar grejer för musikproduktion. Ryzen har problem med låga latencys och chokar vid hög belastning just gällande audio i realtid. ...

Har eller hade? Ett test som publicerades dagen innan Ryzen släpptes känns inte så värst relevant längre. Ganska mycket har hänt sedan dess, många optimeringar är på plats. Jag är himla nyfiken på hur läget ligger på musikfronten idag

Sen måste jag säga att det är väldigt trist att musikprogrammakarna inte bemödat sig att optimera sina program för AMD:s plattformar genom åren. För det är ju det det handlar om. Tycker det är märkligt att dyra produktionsprogram är så långsamma och ovilliga i utvecklingen. Jag hoppas det har ändrats eller åtminstone kommer ändras på snart.

Och for the record så är Intel så värst stabila längre.
https://youtu.be/ghqSPVT5DVs?t=3m33s

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man nu tycker så har jag gjort mitt val. Tänker inte kriga om detta och då jag arbetar med musikproduktion till stor del så vill jag mest ha en stabil burk. Ryzens vara eller inte i en DAW får någon annan ta. Vad det gäller Ryzen och hur de presterar i diverse musikprogram så verkar det vara samma visa oavsett vem som gjort testerna. Hänger på diverse audioforum och ingen verkar direkt imponerad.

http://forum.cakewalk.com/i76850k-vs-i77700k-vs-Ryzen-1800x-m...

Detta verkar vara ett återkommande citat när folk som sysslar med audio har uttalat sig om Ryzen:

The 1800x is a great performer for multi-threaded applications.
The 1800x is not a great performer for multi-threaded applications at low-latency.

Bör väl dock tillägga att jag kommer givetvis kolla tester m.m. innan jag ev beställer grejerna.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Oavsett vad man nu tycker så har jag gjort mitt val. Tänker inte kriga om detta och då jag arbetar med musikproduktion till stor del så vill jag mest ha en stabil burk. Ryzens vara eller inte i en DAW får någon annan ta. Vad det gäller Ryzen och hur de presterar i diverse musikprogram så verkar det vara samma visa oavsett vem som gjort testerna. Hänger på diverse audioforum och ingen verkar direkt imponerad.

http://forum.cakewalk.com/i76850k-vs-i77700k-vs-Ryzen-1800x-m...

Detta verkar vara ett återkommande citat när folk som sysslar med audio har uttalat sig om Ryzen:

The 1800x is a great performer for multi-threaded applications.
The 1800x is not a great performer for multi-threaded applications at low-latency.

Bör väl dock tillägga att jag kommer givetvis kolla tester m.m. innan jag ev beställer grejerna.

Fortfarande gamla grejer från mars. Finns det inget från nu i juni med AGESA 1.0.0.6?

Och förresten, Skylake-X har ny cachearkitektur med exkluderande (victim) cache precis som i Ryzen samt en lite annorlunda mesh/interconnect som båda ökar latenserna. So there goes that. Cheers!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fortfarande gamla grejer från mars. Finns det inget från nu i juni med AGESA 1.0.0.6?

Och förresten, Skylake-X har ny cachearkitektur med exkluderande (victim) cache precis som i Ryzen samt en lite annorlunda mesh/interconnect som båda ökar latenserna. So there goes that. Cheers!

Du ser, ingen har en aning hur detta ev kommer att funka med diverse audioapplikationer såsom Cubase, UAD-plugins m.m. Sitter med en massa mixar, diverse sångpålägg som jag brukar göra hemma istället för att ta mig till studion. Vad det gäller Ryzen får jag helt enkelt känslan av att man blir deras betatestare.

Sen vet jag att communityn är känslig, de vill ha stabila maskiner. Nu har dessa tester sagt sitt och folk har som vanligt gått vidare med Intel. Trist men sant. Detta handlar om folk som producerar musik INTE sitter och testkör olika hårdvarukonfigurationer. Kolla t.ex. Gearslutz som är ett av de större forumen för folk som pysslar med musikteknik. Där är Ryzen stendöd. De bygger antingen maskiner på i7 7700 eller x99 plattformen. Ryzen är inte ens med i diskussionerna längre.

Samma med Intels nya plattform då jag tidigare skrev att jag kommer avvakta en beställning tills jag läst tester. Däremot undrar jag varför detta tycks vara viktigt för dig? Att jag väljer Ryzen? Du verkar närmast skadeglad när du nämner detta om Intel? Jag förstår att folk gillar att AMD är på banan igen men de har inte någon gång lyckats med konststycket att göra stabila audioburkar, tyvärr...

Sen skall jag väl också tillägga att om det visar sig att nya plattformen inte levererar så satsar jag annars på en 7700 istället.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad
Jag är genuint intresserad av vad som gäller för musikproduktion med Ryzen idag och hur, om något, AGESA 1.0.0.6 påverkat prestandan och latenser. Hur det såg ut i mars vet jag. Jag har förstått att detta är ett aber för plattformen. Jag får dock intrycket av att musikfolket inte bemödat sig med en uppföljning, åtminstone inte ännu. På många andra områden har det skett väsentliga förbättringar, så det vore intressant att se om denna, lite av en akilleshäl, också har förbättrats.

Sen verkar du gå rätt en del på känsla som verkar lite förenklad och svart-vit, jag påpekar mest att det inte stämmer helt och inte är så enkelt.

Oavsett är det nog bäst att vänta till augusti-september och se hur både Skylake-X och Threadripper landat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fortfarande gamla grejer från mars. Finns det inget från nu i juni med AGESA 1.0.0.6?

Och förresten, Skylake-X har ny cachearkitektur med exkluderande (victim) cache precis som i Ryzen samt en lite annorlunda mesh/interconnect som båda ökar latenserna. So there goes that. Cheers!

Samma gubbar som testade Ryzen i mars har nu testat igen med samma resultat.

http://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=57507

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE