Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem

@Allexz: Var i en liknande situation som dig för ett par år sedan minus polisanmälan och fot i dörren. Hade en äldre herre som också knackade på x antal gånger under någon månad eller två. Den första gången var jag ganska trevlig och förklarade att jag inte hade någon tv utan en monitor utan tv mottagare. De andra gångerna var jag mindre trevlig.

Men det roliga om ingen har tagit upp det här är att denna herre som var pensionerad berättade att han var en volontär för radiotjänst. Då ligger man fan lågt i kurs i mitt tycke, arbetar gratis på söndagar för radiotjänst. Kan komma på många saker som är betydligt bättre att sysselsätta sig med på en ledig dag.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Fight The Power. hamnade i linkande situation, hade en tjocktv i ett par år... självfallet gick den tv sönder & jag ställde den i hallen. Guess what? första gången på i mitt liv så knackar dom på. Var ju omöjligt att prata sig ur situationen, men nekade ändå.(damp ner en räkning ändå). tog två månader innan jag fick tid att kasta tvn, sen att ringa dom & säga att tvn är kastad. Sitter ju 99% vid datorn & äger en projektor vid film. ifall dom skulle få för sig att knacka på igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

...sedan har en polisanmälan upprättats emot mig av Radiotjänst som företag (exakt formulering och anledning är för närvarande under sekretess då det är en förundersökning pågående)

Ska jag tolka det som att du inte fått veta den exakta formuleringen och anledningen? Sekretess under förundersökningen används för att skydda utredningen från den misstänkte tills åtal väcks - inte tvärtom. Du och din yttrandefrihet borde inte omfattas av någon sekretess.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Du har ju i princip postat hälften av de inlägg du åstadkommit under dina tio år i denna tråd.

Vad inledde du med? Anklaga TS för bedrägeri.

Ditt belägg? Du och/eller dina bekanta har både skärm och TV.

Då kan jag informera dig om att IKEA kör gratisbussar på flertalet orter.

Ok, möjligt att det finns gratisbussar. Jag har aldrig åkt dessa. Och skulle såklart inte betala om jag gjorde det.

Vet inte riktigt vart du vill komma med resten av din text, mest ordbajseri.

Men det är som synes inte bara jag som tror att det är möjligt att Ts äger en tv. Killen som satte sin fot i hans dörr verkar helt övertygad om att det finns en tv där. Har tanken slagit dig att det alltid finns två sidor av myntet?
Vad tror du killen med klämd fot säger?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Men det är som synes inte bara jag som tror att det är möjligt att Ts äger en tv.

Helt klart möjligt. Personliga attacker och slutsatser dragna på helgalna grunder känns som en tveksam väg att gå.

Skrivet av Matherat:

Killen som satte sin fot i hans dörr verkar helt övertygad om att det finns en tv där.

En riktigt objektiv herre det där, inget att orda om.

Skrivet av Matherat:

Har tanken slagit dig att det alltid finns två sidor av myntet?

Nej.

Skrivet av Matherat:

Vad tror du killen med klämd fot säger?

Aj?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ska jag tolka det som att du inte fått veta den exakta formuleringen och anledningen? Sekretess under förundersökningen används för att skydda utredningen från den misstänkte tills åtal väcks - inte tvärtom. Du och din yttrandefrihet borde inte omfattas av någon sekretess.

Jag har fått ta del av alla dokument/bevis som Radiotjänst har använt i polisanmälan emot mig, jag har delat i tråden ungefär allt det jag yttrat under förhör, men har valt att inte yttra det som Radiotjänst har skrivet just för att inte ställa till problem för mig själv.
Då jag ej fick ha stödperson under samtalet (som inte är en advokat som kan visa legitimation) så har jag valt att tolka det som att jag ej bör dela information med andra heller.

Skrivet av Matherat:

Ok, möjligt att det finns gratisbussar. Jag har aldrig åkt dessa. Och skulle såklart inte betala om jag gjorde det.

Vet inte riktigt vart du vill komma med resten av din text, mest ordbajseri.

Men det är som synes inte bara jag som tror att det är möjligt att Ts äger en tv. Killen som satte sin fot i hans dörr verkar helt övertygad om att det finns en tv där. Har tanken slagit dig att det alltid finns två sidor av myntet?
Vad tror du killen med klämd fot säger?

Jag skulle nästan tro att det är 50/50 i tråden egentligen, vissa tror kanske att jag har en tv, andra kanske inte.
Min utgångspunkt i tråden har dock alltid varit att jag ej äger licenspliktig utrustning samt att en ~55+ årig man har sett en tv på över 10m avstånd igenom en balkongdörr.

Ett exempel jag kan ge dig genom snabb googling är detta:
[observera att detta ej är min bild eller utrustning]

Hur en tv-kontrollant skall kunna se skillnad på denna bildskärm på 10m genom reflektivt glas och på en tv med mottagare har jag väldigt svårt att se då jag inte kan se den skillnaden. Jag har dock tydligt uttryckt till Radiotjänst i åratal både via telefon och vid hembesök.

Min personliga åsikt är att antingen så får Radiotjänst försöka hänga med lite i den tekniska utvecklingen och faktiskt revidera deras arbetsmetoder. Att hånle och säga "jag vet" är ju ett rätt dåligt vis att bemöta en annan person vare sig det är en kund eller ej.

Hela meningen för mig är ju att använda dessa maskiner då de inte är licenspliktiga, inte att man skall bli polisanmäld för att man konsumerar media på ett annat sätt än en majoriteten av befolkningen. Det är lite bakvänt att gå från dörrknackning till polisanmälan när man försöker slippa dessa troll.

Självklart finns det två sidor av myntet, men att polisanmäla för att den inte sidan av myntet smakar bra för en part... det kan kännas något drygt och i mitt fall ganska så kränkande.

Jag redan sagt i tråden att då jag har fått bekräftat att ingen sekretess finnes så kommer ni att få ta del av all information tillgänglig som har blivit genererad i samband med polisanmälan
Överväger dock fortfarande helt att inte visa min enhet bara just för att reta gallfeber på [vissa personer här]

Permalänk
Medlem

@Matherat: denna herre med klämd fot kanske är just en sådan person som inte kan ja fel. Utan kör på tills dess att det tar stopp, för han har ju alltid rätt.
Eller så kanske han inte för hela världen kan tänka sig att det finns skärmar utan tv mottagare.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att Radiotjänst har utbildat sin personal att det idag finns stora bildskärmar som liknar tv-apparater.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Skrivet av Defender:

Till TS du har då ett bättre humör än mig, hade han satt foten i mellan hos mig hade jag smällt igen dörren, det kan jag lova.

Gör inte detta. Det är misshandel, och du åker stenhårt.

Permalänk
Avstängd

Fan va otäckt..rejält intrång på ditt privata liv och utsätter dig och din familj för onödig stress..borde man inte kunna stämma Radiotjänst för intrång och hot på sitt privata liv utan att ha konkreta bevis? För vem hindrar nästa människa att bli utsatt utav dessa maffiametoder? Nästa person kanske inte är lika stark och kunnig som TS är, och faller för böter och fängelse? För att lura staten är värre än mord.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nu till den stora frågan Allexz.....

Hur gick det med den söta polisen?!

Tack och lov har man frostade rutor i lägenheten :D:D

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Nu till den stora frågan Allexz.....

Hur gick det med den söta polisen?!

Tack och lov har man frostade rutor i lägenheten :D:D

Tack och lov att man bor på 6 våningen haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Gör inte detta. Det är misshandel, och du åker stenhårt.

Absolut inte, däremot att hindra någon för att stänga sin dörr till hus/lägenhet är hemfridsbrott.
Om någon blir klämd för att hen sticker in sin fot mellan dörr och karm när man är på väg att stänga så blir det aldrig frågan om misshandel.

Permalänk

Generellt ang. Public Service TV, anser jag att den ska vara skattefinansierad. Det är en statlig service, och statliga aktiviteter ska vara skattefinansierade. Licensen gör inte SVT mindre känslig för politisk styrning, den bara gör det möjligt att inte höja skatten med 0.2 procentenheter (vilket oftast missledande brukar uttryckas som "20 öre").

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tack och lov att man bor på 6 våningen haha

Hiss med nyckel hoppas jag?!

Så de får gåååååååå

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Absolut inte, däremot att hindra någon för att stänga sin dörr till hus/lägenhet är hemfridsbrott.
Om någon blir klämd för att hen sticker in sin fot mellan dörr och karm när man är på väg att stänga så blir det aldrig frågan om misshandel.

Nja, om du försöker stänga dörren 5 gånger, hårt!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Absolut inte, däremot att hindra någon för att stänga sin dörr till hus/lägenhet är hemfridsbrott.
Om någon blir klämd för att hen sticker in sin fot mellan dörr och karm när man är på väg att stänga så blir det aldrig frågan om misshandel.

Jag tror du har fel. Du har inte rätt att använda våld när du inte hotas med våld. Att han begår hemfridsbrott ändrar inte det, det är ett mycket ringa brott i jämförelse med att slå igen dörren med avsikt att åsamka kroppsskada.

Permalänk
Medlem

@Allexz

Har du funderat på att gå till tidningen? Detta är ju rena Aftonbladet-stuff!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Generellt ang. Public Service TV, anser jag att den ska vara skattefinansierad. Det är en statlig service, och statliga aktiviteter ska vara skattefinansierade. Licensen gör inte SVT mindre känslig för politisk styrning, den bara gör det möjligt att inte höja skatten med 0.2 procentenheter (vilket oftast missledande brukar uttryckas som "20 öre").

Hur tänker du nu? Även om du är ideologiskt emot licensen kan du inte blunda för att en budgetpost som är öppen för revidering varje år, i just en budget där kostnadsposter hela tiden ställs mot varandra, skulle göra den mottagande parten mer känslig för vad de som föreslår storleken på budgetposterna tycker. Alla som vet nåt om förvaltningspolitik förstår detta medan de borstar tänderna. En lagstadgad licens kräver en helt annan och mycket trögare beslutsapparat för att ändra. Det är detta som ger den ökade friheten från politikens nycker.

Med en skatt är du utlämnad till dagens och den okända morgondagens politikers goda vilja. Med en avgift har du ett väsentligt större lagstadgat skydd för friheten från påtryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag tror du har fel. Du har inte rätt att använda våld när du inte hotas med våld. Att han begår hemfridsbrott ändrar inte det, det är ett mycket ringa brott i jämförelse med att slå igen dörren med avsikt att åsamka kroppsskada.

Det får du gärna tro, men jag vet att jag har rätt
Du får lov att använda "milt" våld, jämställt med nödvärn, för att avlägsna någon som olovligen befinner sig i din "hemfrid".
http://www.ssk.se/data/Nödvärnsrätt.pdf

Du kan ju även tänka dig följande.

Anmälaren
Jag vill anmäla en misshandel.

Polis
Ok, vad har hänt?

Anmälaren
Jo jag pratade med en boende och när han skulle stänga dörren så stack jag in foten för att hindra honom stänga och då klämdes min fot.

Ja du får själv gissa hur detta slutar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nja, om du försöker stänga dörren 5 gånger, hårt!

Finns väl inte reglerat någon stans hur hårt man får stänga sin dörr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns väl inte reglerat någon stans hur hårt man får stänga sin dörr

Nej, men hur man får stänga den på någon annans fot är reglerat i Brottsbalken. 24 kap. 1 §.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

[...]har valt att inte yttra det som Radiotjänst har skrivet just för att inte ställa till problem för mig själv.

Ja, det låter ju klokt Ville mest reda ut begreppet så som jag som lekman hade uppfattat det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbo:

Man kan ju tycka att Radiotjänst har utbildat sin personal att det idag finns stora bildskärmar som liknar tv-apparater.

Radiotjänst utbildar sin personal att gå fram som gestapo och utgångspunkten är att alla ljuger och personerna dom pratar med skiter dom i om dom har rätt eller inte och använder sig av manipulation och lögner för att trakassera fram betalning även hos dom utan TV och ta bara en sån sak som pejlingen är en bluff dom spelat länge på visar mentaliteten och finns fler sånna värdelösa instanser ,radiotjänst ,kronofogden, trafikförsäkringsföreningen, antipiratbyrån som har noll moraliska betänkligheter för dig som person även om du är skyldig eller inte

Hade jag varit i TS sits så hade jag lämnat fram bevisen rentvått mig sen kört en motanmälan -Wikipedia- Falsk tillvitelse är en variant av falsk anklagelse i Sverige, vilket är ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf kanske kan vara en väg att gå och har han gått och kollat i fönster kan man säkert lägga till hemfridsbrott eller liknande

Sen är brottet så ringa att oavsett om man är skyldig/oskyldig tror jag det kommer att läggas ner om man nekar till brott för blir det ord mot ord och krävs ett brott av kalibern som ger fängelsestraff för husrannsakan ska kunna göras och kommer inte kunna bevisas åt något av hållen

Sen har radiotjänst inte minsta rätt att gå in hos dig och det har inte heller polisen om det inte är något väldigt alvarligt uppenbart... som exempel en kille jag kände för en massa år sedan gav en polis en luftfärd på 2 meter ut för en trapp när han gick in i huset utan rannsakan utans killens godkännande och han vart inte anmäld för polisen viste han han själv brutit mot lagen så även foten i dörren kanske är något man kan arbeta vidare på

men ring och prata med någon jurist hur dom tycker att du ska gå vidare för dom kan sitt skit bättre än folk på ett forum

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nej, men hur man får stänga den på någon annans fot är reglerat i Brottsbalken. 24 kap. 1 §.

På samma ställe regleras även att han inte får sätta sin fot där

I slutändan blir det ju en fråga om man sett han sätta sin fot där när man stänger dörren och om man medvetet velat skada honom.
Man får ju även använda en viss form av våld för att skydda sin hemfrid.

Börjar bli lite väl OT så det är väl dags att lägga ner detta sidospåret.

Permalänk
Medlem

Det man skall tänka på är att många (om inte alla) kontrollanter är antingen pensionärer eller folk mad annat jobb som har detta som bisyssla.
Skulle gissa på att i detta fallet har kontrollanten sett en stor skärm och likställt det med en TV eftersom han inte vet att det finns så stora skärmar som inte är TV.

Jag känner (mycket flyktigt) en som är kontrollant åt Radiotjänst och hans teknikkunnande är inte stort.
Kontrollerna görs genom att dom får listor på adresser som inte betalar licens där dom avlägger besök, vissa är mer nitiska än andra men många kan inte skilja en TV från en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag tror du har fel. Du har inte rätt att använda våld när du inte hotas med våld. Att han begår hemfridsbrott ändrar inte det, det är ett mycket ringa brott i jämförelse med att slå igen dörren med avsikt att åsamka kroppsskada.

Jo, det har man. Om någon försöker tränga sig in i hem, bil eller dylikt så har man rätt att bruka nödvärn för att förhindra detta, oavsett om individen ifråga använder regelrätt våld eller inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Om inte "anmälan" är nerlagd så kommer det bli det.

Har inte ägt en TV mottagare sen 2001 och inte betalt licens heller, har dock en 40" monitor för att spela på konsol samt kolla filmer på N**Flix.

Det hände ofta att kon-troll knacka på och påstod att alla har TV, dom gav upp.

Jag fick tyvärr kravbrev mm som tillslut hamna hos kronolle, jag vägrade betala och polisanmälde radiotjänsten för bedrägeriförsök, slapp betala till slut.
Ingen kunde bevisa att jag köpt, ägt, innehavd en TV mottagare.

Sen angående "klämd" fot, det hände en gång MEN jag har faktiskt kraftig korsdrag i lägenheten samt jag kollar aldrig neråt direkt, ren olycka.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Jo, det har man. Om någon försöker tränga sig in i hem, bil eller dylikt så har man rätt att bruka nödvärn för att förhindra detta, oavsett om individen ifråga använder regelrätt våld eller inte.

Fast en försäljare/TV pejlare försöker inte tränga sig in, och att slå igen dörren på hans fot är inte nödvärn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Fast en försäljare/TV pejlare försöker inte tränga sig in, och att slå igen dörren på hans fot är inte nödvärn.

Om man aktivt hindrar någon från att stänga sin egen dörr så försöker man i allra högsta grad tränga sig in, och att då försöka stänga dörren så gott man kan skulle absolut falla under nödvärn om personen ifråga skulle råka bli klämd. Du vet inte vad du snackar om.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG