Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stolol:

Tangentbord som faller under varukoden 847160 ingår ej i kemikalieskatten då endast 847130, 847141 samt 847149 ingår från 8471XX kategorin (den fulla listan hittar ni här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/... )

Inte heller högtalare/hörlurar/headset omfattas då de ligger under 8518XX. Skatten tar ett hopp från 8517XX och fortsätter på 8519XX.

Skönt annars så är det ju dyrt överlag med tangentbord.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Du verkar se varenda fråga från ett Stockholmsperspektiv. Blev det fler etableringar? Ja. Finns det idag ett större utbud på småorter? Ja. Har mer av matvaruindustrin maskinerats? Ja.

Att skatten slopades gav fler företag chansen att automatisera sin orderbehandling, produktion och försäljning. Gå på max till exempel, du behöver inte prata med en enda fjant för att få ditt mål. I framtiden finns inga restaurangjobb utanför gourmetköken precis som att i framtiden kan ingen vara generell lastbilsåkare utanför speciella nicher.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sant om det gäller tangentbord så blir du tvingad att betala.

Borde inte piratpartiet ta upp kampen mot skatten?

Piratpartiet dog när deras frågor bannlystes från riksdagen och Richkard Falkvinge och Anna Troberg petades/slutade. Var själv ledamot för partiet, och deras rädsla för att röra nån annan fråga än integritet och internet gjorde dem till enfrågeparti i gemene man's öga och därför inte intressant. Hade de ridit vågen och gått ut med deras igentliga libertarianska agenda så hade troligtvis M och L varit betydligt mindre idag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är medveten om, detta, men det jag bestred från början var det här: "Arbetsgivaravgift, pengar som annars hade kunnat gå rakt ner i din egen ficka i form av högre lön"

Att vi har skiljda uppfattningar om nyttan med att låta företagen ta pengarna och göra vad de vill med jämfört med om staten behåller dem är egentligen en annan diskussion. Jag ville mest påvisa att med tanke på att företag gärna sätter så låga löner som möjligt till arbetarna, och ger så höga arvoden det bara går till styrelseledamöter så är det inte troligt att arbetarna skulle få del av kakan i form av högre lön, så det är ju felaktigt.

Dessutom verkar det absolut största skälet till att man inte anställer idag vara att det saknas kompetent folk, inte att man tycker att det är för dyrt.

Det relevanta är vem som egentligen betalar skatten. Juridiskt sett är det arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgiften men arbetsgivaravgifterna minskar löneutrymmet. Standardantagandet i nationalekonomi är därför att löntagarna betalar hela arbetsgivaravgiften genom lägre löner.
Professorerna Don Fullerton och Gilbert Metcalf skriver exempelvis i Handbook of Public Economics (2002): ”vad gäller arbetsgivaravgiften antar i princip alla tillämpade studier om skattebördans fördelning att … arbetsgivaravgiften betalas av den anställde (genom en minskning av nettolönen med hela beloppet av arbetsgivaravgiften). Detta antagande har testats och bekräftats upprepade gånger” (sid. 1821).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

så jävla löjligt denna skatt är, speciellt som t ex Wheels i umeå kör på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du någon form av belägg för detta? Spontant känns det som om man hade fått samma lön men företaget hade tjänat mer pengar och det hade kommit bolagstoppen till gagn. Jag ser ju hellre att staten får de pengarna än höga chefter som mest sitter på möten känns det som.

Nu är det dock så att världsekonomin är global. Eftersom lönebikostnaderna (arbetsgivaravgift m.m.) är höga i Sverige så är det omöjligt att anställa personer som inte är förhållandevis högt kvalificerade. Det går inte driva verksamheten med vinst om man ska kunna ha ett konkurrensmässigt pris på produkterna, och när jobben flyttar till Kina eller CNC-operatörerna byts ut mot industrirobotar så uppstår arbetslöshet i Sverige.

Att du inte förstår vad företagsledningen gör är knappast ett argument för att ha ett högt skattetryck.

Skrivet av Ozzed:

Men jag är skeptisk. Man ser ju hur det blev med restaurangmomsen. Det blev varken billigare käk eller högre lön/fler anställda utan det gick ner i fickan på ägarna, och då ser jag, återigen, hellre att staten förvaltar pengarna

Jag antar att du resonerar likadant med de s.k. ROT-avdragen, som lett till att staten totalt sett får in mer skatt eftersom det blir mindre lönsamt att jobba svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom lönebikostnaderna (arbetsgivaravgift m.m.) är höga i Sverige så är det omöjligt att anställa personer som inte är förhållandevis högt kvalificerade.

Är inte arbetsgivare avgiften dynamisk? Dvs desto lägre lön desto lägre avgift.

Märkligt att vi har kollektivt låglöneanställda i sverige då om det är omöjligt att anställa okvalificerad personal?

Sen nu är det ingenting som jag behärskar men en ekonom berättade en gång att löneläget i ett samhälle endast återspeglar prisläget.. kanske dags att sänka priserna/hyror etc så vi kan få ner lönerna?

Edit: Skrev lite fel! (typ)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/spelkonsol/spelkonsol/sony-... ja nu verkar butikerna höjt priserna iaf.. 400 spänn
Nä kommer göra allt för att betala så lite skatt som möjligt till detta land.. allt förutom mat kommer beställas från Tyskland av ren princip..

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Märkligt att vi har kollektivt låglöneanställda i sverige då om det är omöjligt att anställa okvalificerad personal?

Byt "omöjligt" mot "allt svårare" då? Jag såg en tillverkningsindustri expandera till nya lokaler för något år sedan, men istället för att anställa CNC-operatörer så köpte de sju ganska dyra industrirobotar. Alternativet hade varit att flytta tillverkningen till ett annat land.

Skrivet av Bael:

Sen nu är det ingenting som jag behärskar men en ekonom berättade en gång att prisläget i ett samhälle endast återspeglar löneläget.. kanske dags att sänka priserna/hyror etc så vi kan få ner lönerna?

Riktigt så enkelt är det inte, men det klart att kunder med ett större överskott av pengar är mindre priskänsliga. Det intressanta är den disponibla inkomsten och vad man kan köpa för pengarna. En svensk årlig genomsnittslön är bara något mindre än en amerikansk, men dels är skattetrycket i USA avsevärt lägre samtidigt som priserna på varor är betydligt lägre än i Sverige.

Den här idén om att staten på något sätt skulle vara bättre än oss själva på att förvalta pengarna vi betalar in till de fallerande socialförsäkringssystem framstår som allt mer befängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Byt "omöjligt" mot "allt svårare" då? Jag såg en tillverkningsindustri expandera till nya lokaler för något år sedan, men istället för att anställa CNC-operatörer så köpte de sju ganska dyra industrirobotar. Alternativet hade varit att flytta tillverkningen till ett annat land.
Riktigt så enkelt är det inte, men det klart att kunder med ett större överskott av pengar är mindre priskänsliga. Det intressanta är den disponibla inkomsten och vad man kan köpa för pengarna. En amerikansk genomsnittslön är t.ex. bara ca 15 000 mindre än en svensk, men dels är skattetrycket avsevärt lägre samtidigt som priserna på varor är betydligt lägre än i Sverige.

Den här idén om att staten på något sätt skulle vara bättre än oss själva på att förvalta pengarna vi betalar in till de fallerande socialförsäkringssystem framstår som allt mer befängd.

Tja jag pratade med en som anställde svenska svarvare men tog ingenjörer från indien (tror jag det var) som satt kvar i indien då dessa nöjde sig med betydligt lägre lön än svenska ingenjörerna.. Men det är iofs. en 6-7 år sedan nu.

USA ja.. Att folkmängden är större i USA & därmed kundunderlaget/butik spelar ingen roll för butikens inköpspriser som resulterar i priset ut till kund menar du?

Edit: Jo vi ser hur bra privata aktörer kan sköta sig, se bara i premiepensionsystemet, inga oegentligheter där inte, eller hur? ja eller typ tror inte man kommer ifrån statlig reglering inom vissa brancher eller områden!
Själv kontaktade jag dem & ville sätta mina pengar i premieobligationer men det fanns inte, vilket skitsystem!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tja jag pratade med en som anställde svenska svarvare men tog ingenjörer från indien (tror jag det var) som satt kvar i indien då dessa nöjde sig med betydligt lägre lön än svenska ingenjörerna.. Men det är iofs. en 6-7 år sedan nu.

Det var nog tyvärr bara första steget och det avspeglar sig i många platsannonser idag, där rekryter förväntas ha minst en yrkesutbildning för att ens bli aktuella för urval till jobb som för inte så länge sedan betraktades som okvalificerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krymming:

Det relevanta är vem som egentligen betalar skatten. Juridiskt sett är det arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgiften men arbetsgivaravgifterna minskar löneutrymmet. Standardantagandet i nationalekonomi är därför att löntagarna betalar hela arbetsgivaravgiften genom lägre löner.
Professorerna Don Fullerton och Gilbert Metcalf skriver exempelvis i Handbook of Public Economics (2002): ”vad gäller arbetsgivaravgiften antar i princip alla tillämpade studier om skattebördans fördelning att … arbetsgivaravgiften betalas av den anställde (genom en minskning av nettolönen med hela beloppet av arbetsgivaravgiften). Detta antagande har testats och bekräftats upprepade gånger” (sid. 1821).

Skickades från m.sweclockers.com

Då drar vi det ett varv till, igen... Innebar de slopade arbetsgivaravgifterna för unga att unga fick motsvarande löneökning? Nä? Kan man då tvärsäkert säga att arbetsgivaravgiften betalas av arbetstagaren och att denne skulle fått motsvarande belopp på kontot om skatten inte fanns? Nä.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är 32, så ungdom är väl att ta i

Du pekat själv på att det är "ofrånkomligt" att några stora företag kommer utnyttja situationen. Det räcker för mig för att tycka att det är bättre att staten får pengarna. Sålänge det finns giriga as som inte klarar av att hålla fingrarna i styr så är det bättre att staten förvaltar det kapitalet. Där har vi åtminstonne insyn i form av offentlighetsprincipen och kan se vad pengarna går till.

Tittar vi på småföretagen så tror jag inte det är så mycket bättre faktiskt. Ett exempel är ju restaurangmomsen som nästan uteslutande berörde små företag.

Fick vi billigare mat? Nej.
Blev det fler jobb? Nej.
Fick de anställda högre lön? Nej.

Det som återstår är ju då att pengarna hamnade i fickan på ägarna. Och det tycker jag inte om.

Jag håller med dig om att det inte är bra att så mycket pengar hamnar i fickan på ägarna i stället för arbetarna, men du glömmer en sak. Staten tillåter allt detta hända. Fackföreningar låter detta hända. Känner många som jobbar både inom det kommunala och på aktieägda bolag/företag och det är precis samma agenda. Frågan är om inte det är mer korrupt inom det kommunala. Och de anställer inte, pga att det kostar pengar. Det är inte en kompetensfråga tyvärr. Det är en "besparingsfråga".
Staten är minst lika giriga som aktieägarna och missköter på liknande sätt sina ansvar.

För att vara lite on topic : Tycker att det känns lite märkligt att jag igår fick meddelande om att min 5 år gamla Samsung Smart TV slutade stödja den enda appen i TV:n som var något att ha: Youtube appen. Idag var den borttagen och gick inte installera om.
Detta skulle tydligen gälla vissa modeller.
Mycket märkligt sammanträffande att detta gjordes exakt samma dag som den nya skatten börjar gälla!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Jag håller med dig om att det inte är bra att så mycket pengar hamnar i fickan på ägarna i stället för arbetarna, men du glömmer en sak. Staten tillåter allt detta hända. Fackföreningar låter detta hända. Känner många som jobbar både inom det kommunala och på aktieägda bolag/företag och det är precis samma agenda. Frågan är om inte det är mer korrupt inom det kommunala. Och de anställer inte, pga att det kostar pengar. Det är inte en kompetensfråga tyvärr. Det är en "besparingsfråga".
Staten är minst lika giriga som aktieägarna och missköter på liknande sätt sina ansvar.

Stat och kommun är vika grisiga som ledningen i företag, men fördelen med att de får pengarna är att det går se om de missköter sig tack vare offentlighetsprincipen. Det är lättare att hemlighålla sådant i ett aktiebolag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då drar vi det ett varv till, igen... Innebar de slopade arbetsgivaravgifterna för unga att unga fick motsvarande löneökning? Nä? Kan man då tvärsäkert säga att arbetsgivaravgiften betalas av arbetstagaren och att denne skulle fått motsvarande belopp på kontot om skatten inte fanns? Nä.

Varifrån tror du det ekonomiska utrymmet att anställa fler kommer ifrån?

Tomten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varifrån tror du det ekonomiska utrymmet att anställa fler kommer ifrån?

Tomten?

Men snälla, jag har inte påstått något som ens är i närheten av det. Det jag säger är att påståendet att det är arbetstagaren som i praktiken betalar arbetsgivaravgiften och att motsvarande belopp skulle gå rakt ner i dennes fickor om arbetsgivaravgiften togs bort är felaktigt.

Vill man diskutera saker som att arbetsgivaren kanske skulle spendera pengarna på ett sätt som på något vis kommer arbetaten till gagn så visst, det kan jag gå med på, men några pengar i fickan i form av högre lön skulle det inte bli, som vi sett med ungdomarnas slopade avgifter.

Jag kan också förstå lockelsen i det retoriska knepet att säga att det är pengar som "du" skulle haft som stora stygga staten nu tar istället men så är det ju inte.

Om arbetsgivaravgioften slopades, så skulle det, liksom det gjorde med ungdomars arbetsgivaravgifter, innebära att företaget får fritt spelrun att latja runt med pengarna, och det är jag verkligen inte OK med.

Tycker man det är bra att företagen och inte staten får pengarna så kan man väl bara erkänna det istället för att dikta upp sagor om att arbetaren istället skulle fått motsvarande belopp i lönehöjning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då drar vi det ett varv till, igen... Innebar de slopade arbetsgivaravgifterna för unga att unga fick motsvarande löneökning? Nä?

Innebär detta att du drar en enstaka anekdot för att försöka bevisa dina ideologiskt laddade argument är mer korrekta än ekonomiska testade och bekräftade teorier? Ja.

Den halverade arbetsgivaravgiften för unga var en satsning till för att anställa fler unga och inte för att höja de redan anställdas löner. Resultatet blev därför att man försökte få fler unga i arbete, inte att höja de redan anställdas istället löner.
I verkligheten så visade det sig dock att det är svårt att sänka arbetslösheten med enbart sänka arbetsgivaravgifter utan att ändra på hur arbetsmarknaden fungerar. Visst skapade det mer jobb men effekterna var små.

Skrivet av Ozzed:

Kan man då tvärsäkert säga att arbetsgivaravgiften betalas av arbetstagaren och att denne skulle fått motsvarande belopp på kontot om skatten inte fanns? Nä.

Här är det en blandning av frågor. Ja man kan tvärsäkert säga att arbetsgivaravgiften betalas av arbetstagaren. Det går däremot inte säga att denne skulle få motsvarande belopp på kontot eftersom det dels beror på om arbetsgivaren vill anställa fler, kompetensutveckla redan anställa eller ge de anställda andra typer av förmåner etc samt hur arbetsmarknaden/facket agerar. Det går däremot tvärsäkert säga att arbetsgivaravgiften gör att företag inte kan betala lika höga löner.

För att göra ett sidospår kan jag personligen tycka att staten borde redovisa exakt hur mycket av lönen som faktiskt går till skatt på lönespecen, att dölja arbetsgivaravgifter och dylikt för arbetstagare är svinigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krymming:

För att göra ett sidospår kan jag personligen tycka att staten borde redovisa exakt hur mycket av lönen som faktiskt går till skatt på lönespecen, att dölja arbetsgivaravgifter och dylikt för arbetstagare är svinigt.

Min arbetsgivare redovisar arbetsgivareavgiften på varenda lönespec. så vad är problemet för andra arbetsgivare att göra samma sak?

Sist betalades drygt 11800:- i arbetsgivareavgift.

Citat:

Arbetsgivaravgift Enligt lag 11 802,51

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Min arbetsgivare redovisar också arbetsgivaravgiften på lönespecen. Jag är enig i att det borde vara krav på att alla arbetsgivare skall göra det.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
På saken att det saknas kompetent folk, var ska folk få sin kompetens om ingen anställer? Kompetens byggs upp på arbetsplatser och arbeten, även om man har utbildning som grund så plockar man upp allt på arbetsplatserna i slutändan. Folk som gjorde detta for 20-30 år sedan har glömt bort, de var inte kompetenta när de var nya på arbetsmarknaden. Och nu kräver de folk med 20-30 års kompetens från unga personer och kritiserar att det inte finns "kompetens" bland folk som aldrig varit anställda.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Arbetsgivaravgift, pengar som annars hade kunnat gå rakt ner i din egen ficka i form av högre lön"

Lägre arbetsgivaravgift innebär att det blir billigare att ha anställda. Den lägre kostnaden kan bli fler anställda, eller investeringar, eller expansion, högre löner, utdelning till aktieägarna, eller bonusar till cheferna -- det beror alldeles på firma, bransch, och omständigheter. Ett familjeföretag torde knappast ge sig själva högre bonusar, t.ex.

Citat:

Att vi har skiljda uppfattningar om nyttan med att låta företagen ta pengarna och göra vad de vill med jämfört med om staten behåller dem är egentligen en annan diskussion.

Man kan ju i alla fall komma ihåg att det inte är statens pengar, utan det är företaget som tjänat in dem.

Citat:

Dessutom verkar det absolut största skälet till att man inte anställer idag vara att det saknas kompetent folk, inte att man tycker att det är för dyrt.

Det beror på bransch. Man behöver inte utbildad personal för att servera på restaurang eller jobba på lager, men det får inte kosta mer att anställa X personer än vad X fler anställda ökar företagets inkomster. Tanken med sänkta arbetsgivaravgifter är t.ex. att få in fler invandrare på arbetsmarknaden.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

snip..Tanken med sänkta arbetsgivaravgifter är t.ex. att få in fler invandrare på arbetsmarknaden.

Så är det. Invandringen är den enskilt största drivaren till dagens ekonomi/politik. Direkt eller indirekt. Det tragiska är att en diskussion om just detta är belagt med en slöja av stigma.. Sverige, ett land i självmord (kulturellt, socialt, ekonomiskt).

Jag kan ärligt säga att jag inte har särskilt höga tankar om Svensken i gemen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

så jävla löjligt denna skatt är, speciellt som t ex Wheels i umeå kör på utan problem.

Om man inte anmält sig till skatteverket och blivit en godkänd lagerhållare av dessa produkter gäller skatten inte på produkter man redan har i lager.

Dock kommer tullverket ta ut skatten för dessa företag vid import, alternativt att de nya produkter de köper från sina leverantörer/distributörer, som i sin tur är godkända lagerhållare, redan kommer ha skatt adderat på priset.
Men den första månaden kan man räkna med ganska stora variationer på marknaden.

Permalänk

@SueCia: Nej, den är ett sätt att täcka upp inom andra områden. Inte ens Mp skryter, isåfall har jag missat, om denna skatt på något sätt. En säker indikation på att den har absolut inget med miljön att göra.

För övrigt är detta inte likt det som Alliansens utredare kom fram till utan förslaget har omarbetats och nya delar lagts till av vår nuvarande rödgröna regeringen, viktigt att tillägga.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag är enig i att det borde vara krav på att alla arbetsgivare skall göra det.

Ha! Om det kommer några krav så kommer det vara på att skatterna ska döljas ännu mer från medborgarna.

Jag har lägre månatliga utgifter (hyra, räkningar, bil, mat m.m.) än vad jag betalar i arbetsgivaravgift, och det vore nog nyttigt för gememe man att fundera på vad de egentligen får för de pengarna. Innan någon börjar svamla om vägar, sjukvård osv. så kan jag tillägga att de helt eller delvis betalas genom separata avgifter eller skatter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wwraver:

Du måste bara vara försiktig med att använda påståenden som "företag gärna sätter så låga löner som möjligt" och "ger så höga arvoden det bara går till styrelseledamöter". Det är en generalisering som du baserar på en nästan obefintlig procent av företag. Jag kan garantera dig att så inte är fallet i en förkrossande majoritet av företag.

Vi har ett hat mot företag (särskilt från ungdomar) idag som baseras på vad de läser om de stora elaka företagen. Dessa företag är gärna redan i mångt om mycket undantagna från det regelbundna skattesystemet. Inte helt, men de har sina egna regler.

Jag förstår att du pekade på det här med högre löner, men det är fel sätt att se på det oavsett hur man vänder och vrider på det. Är det fel att vilja ha högre lön? Nej, absolut inte. Men slopade arbetsgivaravgifter skulle INTE vara till för att ge högre löner, utan att kunna sätta fler i arbete, vilket gynnar alla i slutänden. Problemet är att det tar tid och att folk gärna ser det kortsiktigt. Nya företag växer fram, fler blir anställda m.m. Bidragstagare (arbetslösa, pensionärer osv) blir lidande kortsiktigt, men gynnas i längden.

Att sedan några stora företag utnyttjar situationen - det är ofrånkomligt. Den stora majoriteten kommer dock alla till gagn från våra småföretag, som står för flest anställningar.

Sedan kan man givetvis jämföra Sverige mot andra länder med lägre skatter och peka på hur mycket bättre Sverige har klarat sig. Absolut. Men har det med skatterna att göra? Knappast så enkelt. Många faktorer - särskilt vår neutrala och fredfulla internationella ställning (generellt sett) - spelar större roll.

Du glömde tillägga att när möten om lönerevision hålls där fack är inblandat, så är även svenskt näringsliv med i bilden. Intressant hur det intresserar dem att lönerna diskuteras. LO har försökt driva fram låga ingångslöner i flera år.
Även Centerpartiet har en sådan plan i deras partipolitik...

...men! Jag vet ju inte vad han har för erfarenheter och om de bara byggs på info taget från närmste granne.

Det jobb jag är på i varje fall, har efter möte med fack osv, möjlighet att ge högre lön än de tak som fack sätter idag. I dagsläget är det ca 285:- för mig i ökning. Företaget kan ge dig betydligt mer, men vill inte. Innan vi hoppade in i facket via det bolag jag jobbar för, så fick jag osammanhängande summor, men alla var som högst mer än tre dubbla vad facket gav i höjning.

Observera att 285:- följer inte ens svensk inflationsförändring. Inflationen (läste för ca 2 månader sedan) låg på ca 2%.
Samhällets värde förändras, din plånbok med, men inte i samma takt. Du ligger ständigt efter.

Permalänk

Missförstånd om Elektronik-skatten

Flamskyddsmedel man kan få cancer av, har länge varit ett bekymmer.
Det gäller även om kläder mm.

En del menar nu att handlare går i konkurs om man inte får sälja skadliga varor.
Men för oskadliga varor får de göra avdrag.
Kloka styrmedel alltså för våra liv.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.670546/allt-om-kemikalieska...

http://t.sr.se/2utnv8b

Förslagen om att beskatta kemikalier är ett steg i rätt riktning. Den lagstiftning som finns idag är alltför svag, särskilt när det gäller så kallade blandningar av olika kemikalier. Det skriver en grupp forskare på Göteborgs universitet som arbetar med styrning av miljöeffekterna från kemikalier.
Jessica Coria
docent nationalekonomi

Thomas Backhaus
professor ekotoxikologi

Lena Gipperth
professor miljörätt

Thomas Sterner
professor nationalekonomi

**Daniel Slunge **
doktorand nationalekonomi

Pernilla Rendahl
docent skatterätt
https://www.svd.se/kemikalieskatter-bidrar-till-en-giftfri-mi...

Konstigt bara med varans vikt, då det skadliga innehållet kan vara lika, men är sällanköpsvaror som är prisokänsliga.

https://klimatologen.wordpress.com/2017/07/02/missforstand-om...

Permalänk
Medlem

@Patrik356b:

Jag tror det fungerar enklare när man köper som privatperson, jag bygger ihop mina egna datorer då också och är kräsen, men som företag har vi inte den tiden att avvara så vi köper in färdigbyggda datorer som dessutom har äldre OS pga kompatibiliteten med programmen som vi använder.

För oss blir det väl inte en jättestor skillnad vi fakturerar till kund, men tyvärr så kan det påverka negativt med denna nya hittepåskatt.

Som företag vill man inte gå minus

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Som om internationella företag skulle sluta använda produkter för att lilla Sverige beskattar deras produkter hårdare. Det drabbar endast försäljningen i landet och gör Sverige mindre attraktivt för elektronikbranchen. Vilket i slutändan slår på arbetstillfällen och ger ökad arbetslöshet som då istället blir en kostnad för landet.

Det finns otaliga exempel på där Sverige gått i bräschen. Svenska standarder har i många fall blivit EU-norm. Eller ska vi först vänta på att Bangladesh nått samma nivå? Låter inte som en värld jag vill leva i.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Så är det. Invandringen är den enskilt största drivaren till dagens ekonomi/politik. Direkt eller indirekt. Det tragiska är att en diskussion om just detta är belagt med en slöja av stigma.. Sverige, ett land i självmord (kulturellt, socialt, ekonomiskt).

Jag är ingen anhängare av massinvandring, och anser att Sveriges invandringspolitik är fullständigt idiotisk - men de invandrare vi har bör kunna hitta arbete. Det är oerhört mycket bättre för integrering och samhälle att en invandrare jobbar på lager än att han går på socialhjälp.

Skrivet av Netinvest:

Flamskyddsmedel man kan få cancer av, har länge varit ett bekymmer.

En del menar nu att handlare går i konkurs om man inte får sälja skadliga varor.
Men för oskadliga varor får de göra avdrag.
Kloka styrmedel alltså för våra liv.

Ja, flamskyddsmedel är farliga. Problemet är alltså att Sverige är medlem i en frihandelsunion, och bara svenska företag får den här skatten. En monitor från ett svenskt företag blir 400 kronor dyrare än samma monitor från Tyskland, som redan är billigare pga att de dessutom har lägre moms. Och som en svensk kund utan problem kan köpa, ofta med fri frakt.
Vi blir inte av med några flamskyddsmedel, vi blir endast av med svenska arbetstillfällen. Om Sverige menade allvar med att försöka bli av med flamskyddsmedel, skulle vi ha försökt ta upp det i EU istället. EU är tillräckligt stort samt har yttre tullar, så unionsvid skatt på flamskyddsmedel hade haft effekt. Man kanske tillochmed hade kunnat få Kina att sluta använda de här medlen i elektroniken som byggs där.
Men den här lagen är ingenting annat än dum.

Skrivet av superapan:

Det finns otaliga exempel på där Sverige gått i bräschen. Svenska standarder har i många fall blivit EU-norm. Eller ska vi först vänta på att Bangladesh nått samma nivå? Låter inte som en värld jag vill leva i.

Det finns väldigt många exempel där Sverige gått i bräschen, tagit stora kostnader, och EU inte följt efter, trots omfattande lobbying från Sverige att vi inte vill lida för vårt Bror Duktig komplex. Ska sanningen fram är mitt intryck att de fall där Sverige efter omfattande lobbying fått EU att följa vårt exempel mestadels har gällt inskränkningar i yttrandefriheten.