Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte riktigt på de som ifrågasätter TS ickeinnehav av TV? Känns lite meningslöst. Självklart finns det folk som far med osanning, men hela tråden vore ju meningslös isf...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst. Här:Han påstod att det var osannolikt att de inte visste, och du säger emot, som om det vore fakta att inkompetenta människor inte vet.

OK. Som om det vore fakta? Jag ifrågasatte hans påstående, och följde upp det med ett påstående om att det finns inkompetenta personer i en stor del branscher. Vill du ha källa på det? Slå upp valfri nyhetstidning (kan leta upp artiklar om du vill).

Citat:

http://www.answers.com/Q/What_does_the_phrase_'walking_on_thi...

In a precarious position; for example, in danger of being fired.
It means that your essentially pushing a boundary or taking a risk

Citat:

http://idioms.thefreedictionary.com/on+thin+ice

2. Fig. in a risky situation. If you try that you'll really be on thin ice. That's too risky. If you don't want to find yourself on thin ice, you must be sure of your facts.

Citat:

https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/on-thin-...

on thin ice
unsafe or unsafely; vulnerable or vulnerably

Citat:

http://www.thefreedictionary.com/on+thin+ice

skate on thin ice be at risk, be vulnerable, be unsafe, be in jeopardy, be out on a limb, be open to attack, be sticking your neck out (informal)

"Ute på hal/tunn is" verkar ha olika innebörd för dig och mig.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har både namn och nick. Det går bra att använda det senare, i stället för att nedlåtande köra med "någon".

Okej, B. Vill du att jag inkluderar Mr. eller Herr också? Föredrar du B eller N/A?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det gjorde ju du? Jag ser inte riktigt din poäng.

Återigen får jag be dig hänvisa mig till sådana påståenden.

Tycker det börjar spåra ur i lite småtrolleri från båda parter, så jag går och tar mig en kopp kaffe och avböjer att svara dig igen i denna tråd såvida du inte ställer en direkt fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Tycker det börjar spåra ur i lite småtrolleri från båda parter, så jag går och tar mig en kopp kaffe och avböjer att svara dig igen i denna tråd såvida du inte ställer en direkt fråga.

Skönt att du erkänner vad du håller på med i alla fall...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Sötast

Vi har alla haft vår beskärda del av utspårning i tråden, inget konstigt med det med tanke på ämnet, har ju själv spårat en del med att förklara logik tidigare X)

För er som undrar så har inget hänt, blev senast meddelad att jag får ett brev på posten av åklagare, kan vara allt ifrån nerlagt till tingsrätt beroende på om Radiotjänst är sugna eller ej.
Strafföreläggande har jag redan NEKAT då jag INTE kommer att betala en bot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Frilansarna kostar ju inget, om de inte producerar licenser. De har bara provision. Dels är det en stigande skala, ju fler påförda avgifter, desto mer i ersättning, upp till 240:- per licens, och dels måste den påförda licensen vara aktiv i minst 3 veckor, för att kontrollanten ska få någon ersättning. (Siffrorna kan ha ändrats något, de är upp mot 5 år gamla.)
Det är orsaken till varför kontrollanterna har ganska god anledning till att ljuga ihop vad som helst för att påföra licenser, och, varför de skickas in sent. Ofta har det gått flera veckor, ibland flera månader innan man får information från Radiotjänst om att man blivit påförd licens. Och det i sin tur or orsaken till varför jag rekommenderar att man medger innehav, och avslutar licensen ett par dagar senare. Och i dagsläget hade jag rekommenderat det oavsett om de ringer, eller bankar på dörren. Callcenter som är inhyrda för att ringa runt, har samma typ av ersättning...

Kunde inte tro att kontrollanterna jobbade på provision, men efter lite googling verkar det otroligt nog vara fallet... Inte konstigt att denna typ av problem uppkommer när kontrollanterna TJÄNAR på att vara påstridiga och okunniga!

Personligen anser jag att det finns en plats för oberoende public service, frågan om hur det ska finansieras är dock inte lätt.

  • Skatt - Kan mycket väl göra SVT mindre oberoende, enklare att sänka, svårare att påvisa sänkningen för allmänheten

  • Fast avgift för varje hushåll eller inkomsttagare - Krävs mycket regler för de med låg eller ingen inkomst, svårt att få rättvis

  • Avgift för internetuppkopplingar - Avgift på det "nya" sättet att ta del av media. Även det orättvist för låginkomsttagare då internet behövs för så mycket annat

Men en avgift som i största grad bara betalas av ärliga medborgare, drabbar ensamstående låginkomsttagare värst, skapar massvis med störningar och besvär för människor på fritiden, ger finansiellt incitament för de anställda att maximera detta besvär och ignorera gällande regler, och sedan kostar över 150 miljoner kr om året (länk) för att bedriva denna i många fall rena förstörelsen av samhällets resurser måste vara det värsta alternativet av alla!

Permalänk
Medlem

För 6-7 år sedan knackade det på dörren hos mig och en kontrollant sade att han hörde TV hos mig. Förklarade att jag har en dator som är kopplad till projektor där datorn används bla till att se på Youtube eller serier medan filmer ses på projektorn. Han sade att jag ljög!!! Jag erbjöd mig att visa lägenheten så han kunde se själv. Han vägrade och fortsatte med att jag har en TV hemma och att jag ljuger. Jag började nästan koka men som trådskaparen behöll lugnet och fortsatte neka. Efter några minuter så började han hota mig med polisen! Det tackade jag gärna till sade jag till honom så de kan komma och se att jag inte hade TV!. Nu pratade jag med höjd röst och var nära att ringa polisen själv för att bli av med killen. Då tackade han för sig och gick bara så där...Dessa människor kan vara riktigt påstridiga och hotfulla.

Angående polisen. En gång blev jag kallad som vittne till rättegång. De skickade ett brev där de bad mig att ringa en person där. Trodde först det var ett skämt då brevet var på ett papper rivet ur ett linjerat kollegieblock och texten såg ut som någonting skrivet av en femåring men det var på riktigt hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Kunde inte tro att kontrollanterna jobbade på provision, men efter lite googling verkar det otroligt nog vara fallet... Inte konstigt att denna typ av problem uppkommer när kontrollanterna TJÄNAR på att vara påstridiga och okunniga!

Win - Win, för Radiotjänst.
De jobbar ju enligt principen att alla ska ha licensen, de som inte betalar, är smitare, och lögnare. Så att ha personal utan fasta kostnader, och som är motiverad att påföra licens vid minsta möjlighet, även om man inte egentligen har grund för det.
Tydligen är det inte helt ovanligt att man påför licensen för att man "sett" licenspliktig utrustning hos folk som inte varit hemma, och där vederbörande inte avslutar den i tid för att kontrollanten inte ska få sin provision. (Så vitt jag vet inom 3 veckor från datumet man påför licensen.)
För mig inte speciellt förvånande, eftersom det kan ta betydligt längre tid än så innan man får första räkningen, och därmed vet att man påförts licensen....

Skrivet av ArtMan:

För 6-7 år sedan knackade det på dörren hos mig och en kontrollant sade att han hörde TV hos mig.

Jag är mest förvånad över att han inte kunde höra vilken tillverkare, och troligtvis även vilket modellnummer det var på TV'n. Radiotjänsts kontrollanter har färdigheter som är helt magiska. Åtminstone om man ska tro på kontrollanterna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Win - Win, för Radiotjänst.
De jobbar ju enligt principen att alla ska ha licensen, de som inte betalar, är smitare, och lögnare. Så att ha personal utan fasta kostnader, och som är motiverad att påföra licens vid minsta möjlighet, även om man inte egentligen har grund för det.
Tydligen är det inte helt ovanligt att man påför licensen för att man "sett" licenspliktig utrustning hos folk som inte varit hemma, och där vederbörande inte avslutar den i tid för att kontrollanten inte ska få sin provision. (Så vitt jag vet inom 3 veckor från datumet man påför licensen.)
För mig inte speciellt förvånande, eftersom det kan ta betydligt längre tid än så innan man får första räkningen, och därmed vet att man påförts licensen....

Jag är mest förvånad över att han inte kunde höra vilken tillverkare, och troligtvis även vilket modellnummer det var på TV'n. Radiotjänsts kontrollanter har färdigheter som är helt magiska. Åtminstone om man ska tro på kontrollanterna.

Detta klingar lite illa med det som tidigare nämnts i tråden angående att kontrollanter inte får gå in i hemmet hos folk och uppmanas till att inte göra det. Klart som tusan de skiter i det om de jobbar på provision!

Inte undra på att det är ena enträgna jävlar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Detta klingar lite illa med det som tidigare nämnts i tråden angående att kontrollanter inte får gå in i hemmet hos folk och uppmanas till att inte göra det. Klart som tusan de skiter i det om de jobbar på provision!

Varför skulle de göra det? Dels skulle de enbart bli inviterade om de kunde bli överbevisade o att de har fel, och dels, handlar det om deras säkerhet. Det är mycket troligare att man blir misshandlad, eller styckmördad, om man lämnar allmänna utrymmen... Det är helt enkelt inte i deras intresse att gå in någonstans.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför skulle de göra det? Dels skulle de enbart bli inviterade om de kunde bli överbevisade o att de har fel, och dels, handlar det om deras säkerhet. Det är mycket troligare att man blir misshandlad, eller styckmördad, om man lämnar allmänna utrymmen... Det är helt enkelt inte i deras intresse att gå in någonstans.

Igen, med tanke på vad tråden handlar om så finns det uppenbarligen de kontrollanter som inte resonerar så. De vill ju uppenbarligen skriva upp folk och risken för att bli styckmördad är nog inte allt för överhängande i Sverige. Det här är dessutom allt annat än en isolerad incident. Du och alla andra som lever i tron om att kontrollanter inte vill komma in borde nog ändra uppfattning. Alla är givetvis inte såna, men man bör nog vara beredd på att det kan vara en enträgen jävel som knackar på när man minst anar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Igen, med tanke på vad tråden handlar om så finns det uppenbarligen de kontrollanter som inte resonerar så. De vill ju uppenbarligen skriva upp folk och risken för att bli styckmördad är nog inte allt för överhängande i Sverige. Det här är dessutom allt annat än en isolerad incident. Du och alla andra som lever i tron om att kontrollanter inte vill komma in borde nog ändra uppfattning. Alla är givetvis inte såna, men man bör nog vara beredd på att det kan vara en enträgen jävel som knackar på när man minst anar.

Fast att kliva in hos folk är helt kontraproduktivt, som jag skrev i inlägget, det valde du att ignorera. Varför riskera något genom att kliva in hos någon, när det räcker att skriva "Sett TV genom fönster - Boende nekar" och skicka in papperna till Radiotjänst som väljer att påföra licensavgift, eller polisanmäla?
Det finns helt enkelt inget i "att gå in i folks bostäder" som tillför något för kontrollanten, utan enbart nackdelar. Kontrollanten har allt att vinna på att skriva sett, eller hört, TV, och sen bara gå vidare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast att kliva in hos folk är helt kontraproduktivt, som jag skrev i inlägget, det valde du att ignorera. Varför riskera något genom att kliva in hos någon, när det räcker att skriva "Sett TV genom fönster - Boende nekar" och skicka in papperna till Radiotjänst som väljer att påföra licensavgift, eller polisanmäla?
Det finns helt enkelt inget i "att gå in i folks bostäder" som tillför något för kontrollanten, utan enbart nackdelar. Kontrollanten har allt att vinna på att skriva sett, eller hört, TV, och sen bara gå vidare.

Jag misstänker att en kontrollant som har "hört" en tv i varje hem denne går förbi lär få ett antal nekanden som sedan kostar radiotjänst tid och pengar när det ska redas ut huruvida någon tv faktiskt existerar eller inte. Det borde generera ett besök hos arbetsförmedlingen för den "duktiga" kontrollanten. Varför ens ha kontrollanter om de helt utan vidare kan säga att det finns tv överallt?

Igen, det har gjorts - men det valde du själv att så lämpligt ignorera?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag misstänker att en kontrollant som har "hört" en tv i varje hem denne går förbi lär få ett antal nekanden som sedan kostar radiotjänst tid och pengar när det ska redas ut huruvida någon tv faktiskt existerar eller inte.

Fast det ser inte Radiotjänst som ett problem. Det är i det närmaste en beskrivning av deras affärsmodell. Man påför avgift, den utsatta bråkar, och hamnar hos fogden. Betalar, och avslutar licensen. Alternativt, betalar, bestrider beslutet om licensavgift, får avslag, går till rätten, och förlorar.

Skrivet av scienta:

Det borde generera ett besök hos arbetsförmedlingen för den "duktiga" kontrollanten.

Varför skulle det göra det? Kontrollanten frilansar, och det enda Radiotjänst bryr sig om är hur många licenser denna påför. Han är inte anställd, så han kostar inget om han inte påför några licenser, han har ingen garantilön, utan enbart provision, och har som regel det här som extra jobb, för att dryga ut en riktig anställning, eller pensionspengarna.

Skrivet av scienta:

Varför ens ha kontrollanter om de helt utan vidare kan säga att det finns tv överallt?

För att någon ska vittna i rätten och anses mer trovärdig än den som bestrider det i rätten.

Skrivet av scienta:

Igen, det har gjorts - men det valde du själv att så lämpligt ignorera?

För att jag inte tror att det har hänt. Det finns ingen anledning för en Radiotjänst-kontrollant att ta risken, och den enda jag någonsin hört ens påstå att de velat, långt mindre att de faktiskt gått in hos någon, är du. Och med tanke på hur länge jag har varit involverad i "Radiotjänstrådar" så känner jag att det hade varit på tapeten hundratals gånger under de senaste 15-20 åren, om det vore praxis. Det känns som sagt rimligare att det är en variant på "hej, kan jag få ett glas vatten" rån, där någon försöker ta sig in i folks bostäder, för att stjäla värdeföremål som ligger framme.
Ovanpå allt, så den typen av "information" du tycker de skulle få fram genom att gå in hos dig, är information de inte har någon nytta av eftersom de inte kan säga till sin arbetsgivare att de vandrat runt i bostaden, och sett utrustningen. Deras vittnesmål står alltså fast vid "sett utifrån, hört", och går det så långt som till rätten, och Radiotjänst får för sig att den i bostaden talar sanning när man säger att kontrollanten varit inne i bostaden, så skulle de faktiskt kunna bli av med sitt extraknäck, vilket inte händer för att man påför för många licenser...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det ser inte Radiotjänst som ett problem. Det är i det närmaste en beskrivning av deras affärsmodell. Man påför avgift, den utsatta bråkar, och hamnar hos fogden. Betalar, och avslutar licensen. Alternativt, betalar, bestrider beslutet om licensavgift, får avslag, går till rätten, och förlorar.

Varför skulle det göra det? Kontrollanten frilansar, och det enda Radiotjänst bryr sig om är hur många licenser denna påför. Han är inte anställd, så han kostar inget om han inte påför några licenser, han har ingen garantilön, utan enbart provision, och har som regel det här som extra jobb, för att dryga ut en riktig anställning, eller pensionspengarna.

För att någon ska vittna i rätten och anses mer trovärdig än den som bestrider det i rätten.

En kontrollant som kan gå runt och säga att denne "hört" tv apparater överallt är ju allt annat än trovärdig. Speciellt där samma kontrollant potentiellt kan dra på sig flertalet fall som bestrids.

Om radiotjänst är villiga att gå till rätten så kostar det naturligtvis pengar och då ligger det i allra högsta grad i deras intresse att veta att deras kontrollanter faktiskt rapporterar sanningsenligt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att radiotjänst har sina egna advokater redan och i så fall är nog mer bara att de använder en resurs som redan betalas för.

Sen är det ju ett aktie bolag så som med alla andra så har de top ägare som sitter och kräver mer pengar oavsett vad.

Permalänk
Medlem

13 ouppklarade våldtäkter varje dag och polisen lägger tid på sånt här?

Skulle själv ha anmält personen för hemfridsbrott!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemfrid

§1.5
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

En kontrollant som kan gå runt och säga att denne "hört" tv apparater överallt är ju allt annat än trovärdig. Speciellt där samma kontrollant potentiellt kan dra på sig flertalet fall som bestrids.

Fast så fungerar det inte i rätten. Kontrollanten anses mer trovärdig än du, eftersom han inte anses ha något att tjäna på att ljuga. Att han arbetar för 100% provision, är tydligen inte motivering nog att ljuga.

Skrivet av scienta:

Om radiotjänst är villiga att gå till rätten så kostar det naturligtvis pengar och då ligger det i allra högsta grad i deras intresse att veta att deras kontrollanter faktiskt rapporterar sanningsenligt.

Varför skulle det kosta pengar? De har redan advokaterna, och eftersom de som regel vinner per default (se ovan) så behöver de aldrig betala motpartens kostnader. De kostnader de faktiskt har, advokatlönerna, har de som driftskostnad, och motiverar med den "motivering" det ger "licenssmitare" att betala licensavgiften.

Skrivet av Stefflo:

Var som sagt 20 år sen.

Var det en bra dammsugare har du kvar den än

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kontrollanten anses mer trovärdig än du,

Det är alltid så när motparten är en tjänsteman. Att "tjänstemannen" ifråga jobbar på provision för ett affärsdrivande privat företag vet inte folk (t.ex. nämndemän i tingsrätten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är alltid så när motparten är en tjänsteman. Att "tjänstemannen" ifråga jobbar på provision för ett affärsdrivande privat företag vet inte folk (t.ex. nämndemän i tingsrätten).

Så är det tyvärr. Men, det borde ju ligga i försvarsadvokatens intresse att påvisa det. Knappast en överraskning, menar jag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vet inte om den har länkats, men de känns lite Percy Nilegård över de hela!

https://www.youtube.com/watch?v=E1JoGfVdtKk

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Har läst i denna tråd till och från och med tanke på vilken typ forum detta är så är jag inte förvånad över att det är så många som inte betalar licensen.
Själv tillhör vi de som betalar licensen och även tittar på SVT så förmodligen tillhör vi dinosaurerna här...

Till mitt inlägg angående SVT eller inte så skulle jag vilja (väldigt) generellt jämföra SVT med de andra kanalerna genom om SVT har ett program som handlar om någon som har ett udda intresse eller liknande så brukar det vara i dokumentärform medan om det går på de andra kanalerna är det i någon form av förnedrings-tv.

Men några funderingar om utrustning som inte är licenspliktig (då ungarna snart kommer att flyga ur boet så kanske det behövs...)

Apple-TV, är det en licenspliktig mottagare? I teorin borde man kunna komma långt med en sådan för TV-tittandet, eller?
Alternativ till detta (förutom en Chromecast)?

Public Display's, kollade på komplett.se och tittade på utbudet. Visst det finns en del och faktiskt fler än jag trodde, men satan i gatan vad de kostade. Vill man ha en skärm på 50" och uppåt så rör det sig om stora pengar och motsvarande TV kostar bara en bråkdel av summan. Kan det verkligen vara så att det inte finns efterfrågan på stora skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Har läst i denna tråd till och från och med tanke på vilken typ forum detta är så är jag inte förvånad över att det är så många som inte betalar licensen.
Själv tillhör vi de som betalar licensen och även tittar på SVT så förmodligen tillhör vi dinosaurerna här...

Till mitt inlägg angående SVT eller inte så skulle jag vilja (väldigt) generellt jämföra SVT med de andra kanalerna genom om SVT har ett program som handlar om någon som har ett udda intresse eller liknande så brukar det vara i dokumentärform medan om det går på de andra kanalerna är det i någon form av förnedrings-tv.

Men några funderingar om utrustning som inte är licenspliktig (då ungarna snart kommer att flyga ur boet så kanske det behövs...)

Apple-TV, är det en licenspliktig mottagare? I teorin borde man kunna komma långt med en sådan för TV-tittandet, eller?
Alternativ till detta (förutom en Chromecast)?

Public Display's, kollade på komplett.se och tittade på utbudet. Visst det finns en del och faktiskt fler än jag trodde, men satan i gatan vad de kostade. Vill man ha en skärm på 50" och uppåt så rör det sig om stora pengar och motsvarande TV kostar bara en bråkdel av summan. Kan det verkligen vara så att det inte finns efterfrågan på stora skärmar?

Vad det gäller TV så älskar jag SVT. 3,4 å femman är mest bara spekulativ fönedringsstv samt tonvis med amerikanska deckarserier. Är det dokumentärer på någon av de komersiella så är det ofta det handlar om sex eller "min stora pung" eller liknande medans det i SVT kan vara rätt vardagliga saker.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Kunde inte tro att kontrollanterna jobbade på provision, men efter lite googling verkar det otroligt nog vara fallet... Inte konstigt att denna typ av problem uppkommer när kontrollanterna TJÄNAR på att vara påstridiga och okunniga!

Personligen anser jag att det finns en plats för oberoende public service, frågan om hur det ska finansieras är dock inte lätt.

  • Skatt - Kan mycket väl göra SVT mindre oberoende, enklare att sänka, svårare att påvisa sänkningen för allmänheten

  • Fast avgift för varje hushåll eller inkomsttagare - Krävs mycket regler för de med låg eller ingen inkomst, svårt att få rättvis

  • Avgift för internetuppkopplingar - Avgift på det "nya" sättet att ta del av media. Även det orättvist för låginkomsttagare då internet behövs för så mycket annat

Men en avgift som i största grad bara betalas av ärliga medborgare, drabbar ensamstående låginkomsttagare värst, skapar massvis med störningar och besvär för människor på fritiden, ger finansiellt incitament för de anställda att maximera detta besvär och ignorera gällande regler, och sedan kostar över 150 miljoner kr om året (länk) för att bedriva denna i många fall rena förstörelsen av samhällets resurser måste vara det värsta alternativet av alla!

På ett sätt förstår jag vad du menar, men ur "min" sida så säger jag nej till alla dina alternativ. Varför?

För jag har inget licenspliktigt och använder inte deras tjänster alls. Varför ska jag då betala något som inte är grundläggande krav för alla?

Om du kommer med detta argument så måste ju då också TV och Radio vara något som alla hemlösa måste ha rätt till, då det måste vara en grundläggande del i vårt samhälle. Annars är det ju orättvist.

Men... om det dock kan få dessa gamar på Radiotjänst att mista jobbet, kan jag gärna betala det via tex skatt

Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför skulle de göra det? Dels skulle de enbart bli inviterade om de kunde bli överbevisade o att de har fel, och dels, handlar det om deras säkerhet. Det är mycket troligare att man blir misshandlad, eller styckmördad, om man lämnar allmänna utrymmen... Det är helt enkelt inte i deras intresse att gå in någonstans.

Så mao.. det bästa du ska göra är att dra in dem i hemmet, och uppehålla dem så mycket du bara kan... desto mer tid de är "fången hos dig" så minskar deras lön. Ska bli intressant samtal nästa gång de ringer till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Vet inte om den har länkats, men de känns lite Percy Nilegård över de hela!

https://www.youtube.com/watch?v=E1JoGfVdtKk


Det fick mig att tänka på Galenskaparnas TV-licens.
https://www.youtube.com/watch?v=Gfad328Vshg

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Skrivet av Erxon:

Har läst i denna tråd till och från och med tanke på vilken typ forum detta är så är jag inte förvånad över att det är så många som inte betalar licensen.
Själv tillhör vi de som betalar licensen och även tittar på SVT så förmodligen tillhör vi dinosaurerna här...

Till mitt inlägg angående SVT eller inte så skulle jag vilja (väldigt) generellt jämföra SVT med de andra kanalerna genom om SVT har ett program som handlar om någon som har ett udda intresse eller liknande så brukar det vara i dokumentärform medan om det går på de andra kanalerna är det i någon form av förnedrings-tv.

Men några funderingar om utrustning som inte är licenspliktig (då ungarna snart kommer att flyga ur boet så kanske det behövs...)

Apple-TV, är det en licenspliktig mottagare? I teorin borde man kunna komma långt med en sådan för TV-tittandet, eller?
Alternativ till detta (förutom en Chromecast)?

Public Display's, kollade på komplett.se och tittade på utbudet. Visst det finns en del och faktiskt fler än jag trodde, men satan i gatan vad de kostade. Vill man ha en skärm på 50" och uppåt så rör det sig om stora pengar och motsvarande TV kostar bara en bråkdel av summan. Kan det verkligen vara så att det inte finns efterfrågan på stora skärmar?

Angående Publika skärmar som vi kallar på jobbet, så finns det anledningar till varför dom kostar som dom gör. Det är inte som vilken tv som helst men utan tv-mottagare. Dessa skärmar är gjorda för visa budskap i form av reklam, menyer osv. Dessa skärmar har en driftgaranti att kunna stå på antingen 16 h om dygnet, 7 dagar i veckan eller 24 h om dygnet, 7 dagar i veckan. Det är alltså inga standardkomponenter i dessa skärmar. Vidare så är dom konstruerade för olika typer av användning utomhus (väderbeständiga), i skyltfönster (mer kylning och mer ljusstyrka) osv. Det finns en hel uppsjö utav olika typer av skärmar för alla möjliga sorters miljöer. På detta är dom oftast kalibrerade och behöver återkalibrering efter en tid, det går även att på plats byta panel osv enkelt vid behov. Garanti-villkoren är helt andra än en vanlig tv, en 24/7-skärm är garanterad att fungera dygnet runt i minst 3 år vilket ingen tv kan garantera.

Publika skärmar är inte riktade alls till den privata marknaden, utan företag, myndigheter och liknande. Med allt ovanstående inräknat så är det lätt att förstå varför dom kostar så mycket mer. Sen är dom oftast inget vidare till tv-tittande, spel osv då det allt som oftast inte är lika höga krav på bildhanteringen som på en tv.

Väl mött!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Sen är dom oftast inget vidare till tv-tittande, spel osv då det allt som oftast inte är lika höga krav på bildhanteringen som på en tv.

Det är enligt mig just all fluffig bildbehandling som gör TVs till såna usla skärmar för TV-tittande, spel osv.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag tror du har fel. Du har inte rätt att använda våld när du inte hotas med våld. Att han begår hemfridsbrott ändrar inte det, det är ett mycket ringa brott i jämförelse med att slå igen dörren med avsikt att åsamka kroppsskada.

"Jag blev förbannad över hans intrång och smällde igen dörren för att jag inte längre ville diskutera, såg tyvärr inte att han satte in sin fot emellan samtidigt."

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det är enligt mig just all fluffig bildbehandling som gör TVs till såna usla skärmar för TV-tittande, spel osv.

Det kan man argumentera för men dessa skärmar är gjorda för reklam vilket är lika med överdrivna färger för att dom ska poppa och dom måste många gånger kalibreras med hjälp av en tekniker med rätt verktyg och programvaror, hög latency (då man oftast styr dom via servrar), låga hz då det är oviktigt när man visar stilbilder osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Har läst i denna tråd till och från och med tanke på vilken typ forum detta är så är jag inte förvånad över att det är så många som inte betalar licensen.
Själv tillhör vi de som betalar licensen och även tittar på SVT så förmodligen tillhör vi dinosaurerna här...

Till mitt inlägg angående SVT eller inte så skulle jag vilja (väldigt) generellt jämföra SVT med de andra kanalerna genom om SVT har ett program som handlar om någon som har ett udda intresse eller liknande så brukar det vara i dokumentärform medan om det går på de andra kanalerna är det i någon form av förnedrings-tv.

Men några funderingar om utrustning som inte är licenspliktig (då ungarna snart kommer att flyga ur boet så kanske det behövs...)

Apple-TV, är det en licenspliktig mottagare? I teorin borde man kunna komma långt med en sådan för TV-tittandet, eller?
Alternativ till detta (förutom en Chromecast)?

Public Display's, kollade på komplett.se och tittade på utbudet. Visst det finns en del och faktiskt fler än jag trodde, men satan i gatan vad de kostade. Vill man ha en skärm på 50" och uppåt så rör det sig om stora pengar och motsvarande TV kostar bara en bråkdel av summan. Kan det verkligen vara så att det inte finns efterfrågan på stora skärmar?

En Apple-TV är inte licenspliktig så vitt jag vet (nu betalar jag licensavgiften oavsett, så har inte brytt mig att kolla upp). Dock kollar vi enbart via Apple-TVn där hemma - SVT, Netflix, Viaplay, HBO Nordic osv.

Tablå-TV lade jag ner redan i början av 2000-talet och under lång tid hade jag en dator kopplad till TVn fram tills jag fick en Apple-TV. Tror där finns play-appar för reklamkanalerna också men det är inget jag brytt mig om då jag, till stor del, lade ner "traditionellt" TV-tittande just pga all reklam.

Hur som helst, hur bra man klarar sig med en sådan här lösning får väl bero på hur bra man tycker att man klarar sig med streamingtjänsternas utbud. Nya filmer går ju att hyra snabbt och enkelt på Apple-TVn också genom iTunes eller andra appar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Utan tvekan. Finns folk som refererar till datorer som hårddiskar.

Mor min säger fortfarande "hårdminnet" stundtals när hon referar till en dator...