Vänta på nya Ryzen, laptop för foto/videoredigering

Permalänk

Vänta på nya Ryzen, laptop för foto/videoredigering

Ska skaffa en ny laptop (resevänlig) för foto/videoredigering.

I mitt sökande fastnade jag först för asus zenbooks, men hade svårt att välja modell. Jag vet liksom inte riktigt skillnaden i flyt arbetsmässigt mellan olika mkt RAM och processorer osv.

Men sen tycker jag nu att de verkar som att jag får mer för pengarna prestandemässigt med en gaming-laptop. Fast då ser skärmen ofta ut att vara flaskhals ur redigeringsynvinkel.

Och nu har jag läst om AMDs nya ryzen som ska börja dyka upp i laptops snart. Quad-core processorer till bättre pris än intels motsvarande.

Hur tänker ni kring nya ryzen, något att vänta på?
Om inte, nått tips kring redigerings-laptop?

Tacksam för alla tankar och åsikter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Ska skaffa en ny laptop (resevänlig) för foto/videoredigering.

I mitt sökande fastnade jag först för asus zenbooks, men hade svårt att välja modell. Jag vet liksom inte riktigt skillnaden i flyt arbetsmässigt mellan olika mkt RAM och processorer osv.

Men sen tycker jag nu att de verkar som att jag får mer för pengarna prestandemässigt med en gaming-laptop. Fast då ser skärmen ofta ut att vara flaskhals ur redigeringsynvinkel.

Och nu har jag läst om AMDs nya ryzen som ska börja dyka upp i laptops snart. Quad-core processorer till bättre pris än intels motsvarande.

Hur tänker ni kring nya ryzen, något att vänta på?
Om inte, nått tips kring redigerings-laptop?

Tacksam för alla tankar och åsikter:)

Vad är det för typ av video du ska redigera, tänker då på hur stora filer du behöver arbeta med osv?

Vad innebär resevänlig? under 2kg? under 15"? Bra batteritid?

Vad ligger din budget på ungefär och hur akut är behovet? Det kan ta lite tid innan vi börjar se ett okej utbud av Ryzen laptops på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Vad är det för typ av video du ska redigera, tänker då på hur stora filer du behöver arbeta med osv?

Vad innebär resevänlig? under 2kg? under 15"? Bra batteritid?

Vad ligger din budget på ungefär och hur akut är behovet? Det kan ta lite tid innan vi börjar se ett okej utbud av Ryzen laptops på marknaden.

Video i 1080 och 4k. Syr ihop olika 1-10minuters klipp.

Kommer inte följa med vart jag än går, utan på utlandsresor och bilresor. Kommer också vara enda datorn hemma. Helst 15,6" men 14" kanske skulle gå an ändå. Upp till 2,5kg kan jag väl släpa på:) klart att lättare e bra, men värderar ändå pris och prestanda mer i slutändan.
Batteritid e inget avgörande för mig.

Jag har varit utan länge nu, tråkigt, men kan vänta längre om de är till min fördel:).
Jag har ingen fast budget, har tänkt mig kring 15k. Funkar en billigare bra så är ju de strålande. Men om lite till ger mer nöje och bättre framtidsutsikt så är de värt de.

Tack för din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag kan tipsa om elgreen som säljer offiella recond asus laptops, till extremt bra piser. jag knep precis en asus strix rog gl702vw för 10500, samma kostar 17000 på webhallen. Den ska jag använda till samma som du tänker dig. Först köpte jag en zenbook pro men fick hem den, så visade det sig att grafikkortet var rökt, så jag åkte in till honom och bytte ut den (la 800 emellan) mot den strixen, denna är so far so good, men man får 6 månaders garanti från asus, så det känns jävligt bra. Kika runt där, och ännu bättre, om du bor i sthlm, åk ut till ulf ok kolla läget.

Jag körde 17 tummaren, jävlgit segt att redigera på mindre, och även om skärmen inte är i toppskiktet så duger den mer än väl. Tänker köra en extern uhd på 17 tum med, bygga den från grunden så det blir trådlös och batteridriven!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

jag kan tipsa om elgreen som säljer offiella recond asus laptops, till extremt bra piser. jag knep precis en asus strix rog gl702vw för 10500, samma kostar 17000 på webhallen. Den ska jag använda till samma som du tänker dig. Först köpte jag en zenbook pro men fick hem den, så visade det sig att grafikkortet var rökt, så jag åkte in till honom och bytte ut den (la 800 emellan) mot den strixen, denna är so far so good, men man får 6 månaders garanti från asus, så det känns jävligt bra. Kika runt där, och ännu bättre, om du bor i sthlm, åk ut till ulf ok kolla läget.

Jag körde 17 tummaren, jävlgit segt att redigera på mindre, och även om skärmen inte är i toppskiktet så duger den mer än väl. Tänker köra en extern uhd på 17 tum med, bygga den från grunden så det blir trådlös och batteridriven!

Tack för tipset! Har kollat in just den datorn men, 15 och 17 tummaren. Men tycker nog 17" blir lite för stort och klumpigt. Skaffar kanske en större skärm för hemmet längre fram.

Som du nämde så är de skärmen jag funderar över, i alla gaming laptops.
Jag kommer lägga upp bilder på blogg och sociala medier, o det är väl inte lika kritiskt. Men jag vill också printa, o då e jag orolig över korrekta färger och kontrast och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan säga att 17 tummaren inte är mycket större än 15 tummaren fysiskt, men det märks när man jobbar! Den har ju tunnare bezels. Den går precis ner i kjell/co neoprenväska för 15.6 tummare, det är jag mycket nöjd med!

420 × 24 × 275 mm Weight: 2.7kg mot 15 tummarens 390 × 30 × 266 mm Weight: 2.34kg .

Alltså 3 cm på längden, 1 cm på bredden och t.o.m en halv cm mindre tjock på 17 tummaren. Sen ett halvt kilo mer förvisso, men det är inget jag märker av.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BR67EA...

annars verkar denna fin, kan ej uttala mig om skärmen dock.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

@Giovanni-kun:
Jag går i samma fundering och har också lite andra krav på skärmen och upplösningen men har själv inget krav på grafikkort egentligen.

Jag ska själv försöka vänta så länge jag kan för att kunna jämföra priser och prestanda etc men om det verkligen inte hinner komma någon lutar jag åt begagnatmarknaden(kollar både Sverige och utlandet), för workstations som tex Dell Precision eller HP zBook g2 och uppåt. Thinkpad är bra också, har haft en på mitt förra jobb.

Även med moms och frakt ser det ut som att man kan få en bra deal i jämförelse med svenska annonser om man kan leva med ett annorlunda tangentbord och ev. adapter till ström. Svenska annonser ligger en bra bit över priset i USA även om man ska betala moms.

Köper du rätt laptop kan du ju köra eGPU via thunderbolt 2 eller 3 också för att kunna uppgradera valfritt grafikkort i framtiden. Utan krav på monstergpu för spel hamnar du förmodligen inom din budget

Batteritiden är inte heller så viktig för mig men pris, prestanda, minst 4 kärnor, bra skärm och låg ljudnivå är det.

Blir det ingen Ryzen-laptop och 14" för mig så tar jag nog och letar efter en Thinkpad. 15" lutar jag åt Precision eftersom de ska ha lite snällare ljudprofil än zBook enligt vissa recensioner.

Permalänk
Skrivet av traetaona:

@Giovanni-kun:
Jag går i samma fundering och har också lite andra krav på skärmen och upplösningen men har själv inget krav på grafikkort egentligen.

Jag ska själv försöka vänta så länge jag kan för att kunna jämföra priser och prestanda etc men om det verkligen inte hinner komma någon lutar jag åt begagnatmarknaden(kollar både Sverige och utlandet), för workstations som tex Dell Precision eller HP zBook g2 och uppåt. Thinkpad är bra också, har haft en på mitt förra jobb.

Även med moms och frakt ser det ut som att man kan få en bra deal i jämförelse med svenska annonser om man kan leva med ett annorlunda tangentbord och ev. adapter till ström. Svenska annonser ligger en bra bit över priset i USA även om man ska betala moms.

Köper du rätt laptop kan du ju köra eGPU via thunderbolt 2 eller 3 också för att kunna uppgradera valfritt grafikkort i framtiden. Utan krav på monstergpu för spel hamnar du förmodligen inom din budget

Batteritiden är inte heller så viktig för mig men pris, prestanda, minst 4 kärnor, bra skärm och låg ljudnivå är det.

Blir det ingen Ryzen-laptop och 14" för mig så tar jag nog och letar efter en Thinkpad. 15" lutar jag åt Precision eftersom de ska ha lite snällare ljudprofil än zBook enligt vissa recensioner.

Jag tyckte tvärtom, i många fall var priserna bättre i sverige.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

@timpaatkins:

Jag får ge mig. Jag bildade min uppfattning för en specifik modell som jag snöade in mig på innan jag började titta på Dell Precision-serien, HP zbook g3.
Den säljs för 12 500-14 000 SEK på Blocket. Kan hitta liknande modell för ca 10 000 SEK med frakt och moms på eBay.

Ser nu att: HP zbook g2 säljs för 6000 SEK på Blocket. eBay är ca 3000 SEK dyrare.
Dell Precision 7510 finns för ca 6500-6750 SEK på eBay. Finns inte på Blocket alls.
Dell Precision 3510 finns för ca 6900 SEK på eBay, kan inte hitta den på Blocket heller.
Dell Precision 5510 finns för 10 000 SEK på Blocket och ungefär samma pris på eBay, får det till ca 10300 SEK.
Thinkpad 440s med FHD finns för ca 5000 SEK på eBay. Blocket ligger på 5500 SEK.

Liknande priser förutom på zbook g2 men större utbud. Tack för rättelsen!

Permalänk
Skrivet av traetaona:

@timpaatkins:

Jag får ge mig. Jag bildade min uppfattning för en specifik modell som jag snöade in mig på innan jag började titta på Dell Precision-serien, HP zbook g3.
Den säljs för 12 500-14 000 SEK på Blocket. Kan hitta liknande modell för ca 10 000 SEK med frakt och moms på eBay.

Ser nu att: HP zbook g2 säljs för 6000 SEK på Blocket. eBay är ca 3000 SEK dyrare.
Dell Precision 7510 finns för ca 6500-6750 SEK på eBay. Finns inte på Blocket alls.
Dell Precision 3510 finns för ca 6900 SEK på eBay, kan inte hitta den på Blocket heller.
Dell Precision 5510 finns för 10 000 SEK på Blocket och ungefär samma pris på eBay, får det till ca 10300 SEK.
Thinkpad 440s med FHD finns för ca 5000 SEK på eBay. Blocket ligger på 5500 SEK.

Liknande priser förutom på zbook g2 men större utbud. Tack för rättelsen!

Hehe, ja naturligtvis så variera det från modell till modell, och Oft som du säger finns det vissa som vi inte ens får hit till Sverige. Det man ska komma ihåg med USA med är att oftast är pricerunner utan taxes, det tillkommer (beroende på vilken stat man bor i) samt att beställer man från ebay tillkommer svensk moms med ( Nu är jag egenföretagare så jag " slipper" momsen,) , och beroende på vad man köper, import och tullavgifter det allra bästa är ju om man har en kompis som ska det eller om man själv är på semester, och har en kompis som bor i en stat där det inte tillkommer vat.

I vissa fall är det tex mycket dyrare. Jag var ute efter en gechic extern skärm, den är nästan 1600 kr dyrare här i Sverige.
.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Nu efter ytterligare grubbleri så känner jag att de viktiga för mig är egentligen än så länge bara fotoredigering. Men om jag ser mot framtiden så är video något jag ganska säkert kommer växa in i. Men kanske onödigt att redan nu då lägga krut på att ordentlig videoredigering ska funka bra.

Jämför jag t.ex. macbook pro, asus zenbooks o asus strix rog så känns de som attt de är en annan sak med skärmarna i de förstnämnda. Sen är de också mer slim och lättare, vilket ändå är ganska viktigt för mig. Packning adds up liksom.

Men jag har en imac 27" (modell sent 2009). Den har jag nu tänkt att jag kan använda som skärm hemma, tycker fortfarande att de är en fin skärm.
Då är ju problemet att imacen bara har mini-displayport. Får inte direkt grepp om hur jag kan koppla de. Om de går skicka bilden bra från usb-c till mini-display.
Annars har ju asus rog strix gl502vm som jag tittat på 1 displayport, då är de väl no problemo att skicka bilden från den porten till mini-display i imac?

Huvudvärken håller i sig;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

elgreen

@timpaatkins: Är elgreen en hemmafixare eller har han en butik i saltsjöbo?

Vänligen,

Permalänk
Skrivet av Markan_:

@timpaatkins: Är elgreen en hemmafixare eller har han en butik i saltsjöbo?

Vänligen,

Han har en liten butik där ja. Han är ju officiellt sanktionerade av asus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb